Naar boven

Amigoe di Curacao : weekblad voor de Curacaosche eilanden

04-05-1976

Zoomen en navigeren

Gevonden in deze krant

Geen zoekvraag opgegeven

Zoeken in deze krant

Bladeren door deze krant

/ 12

Details

Kop
Soort bericht
Krantentitel
Datum
Editie
Uitgever
Copyright
  • Uitgeverij Amigoe N.V.
Plaats van uitgave
PPN
Verschijningsperiode
  • 1883-1976
Periode gedigitaliseerd
  • 1883-1976
Verspreidingsgebied
Herkomst
  • KB C 251
Nummer
  • 103
Jaargang
  • 93

Gebruiksvoorwaarden Kranten

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

NS STELT DODENCIJFER VOORLOPIG OP TWINTIG Over aantal gewonden nog geen schattingen bekend Treinramp bij Schiedam

NS STELT DODENCIJFER VOORLOPIG OP TWINTIG Over aantal gewonden nog geen schattingen bekend Treinramp bij Schiedam

SCHIEDAM/UTRECHT. — Bij een botsing vanmorgen tussen de Rhein-express, uit Hoek van Holland en een stoptrein uit Rotterdam bij Schiedam zijn, volgens schattingen van politie en GGD ongeveer twintig mensen om het leven gekomen. De botsing gebeurde omstreeks acht uur tussen de stations Schiedam Nieuwland en Schiedam/Rotterdam west. De stoptrein, die om 07.46 uur uit Rotterdam vertrokken was in de richting Hoek van Holland botste frontaal op de Rhein-express, die vanuit Hoek van Holland op weg was naar Muenchen. Bij de botsing werd de rechterflank van de stoptrein, een sprinter, geheel opengereten. De machinist van de D-trein heeft het ongeluk waarschijnlijk zien aankomen, wat kan worden opgemaakt uit het feit, dat de D-trein vrijwel geen vaart meer had en ook vrij weinig schade heeft opgelopen. De meeste slachtoffers hebben gezeten in de "sprinter". De gehele morgen hebben ambulances slachtoffers van de ramp gebracht naar ziekenhuizen in Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam. Over het aantal gewonden zijn nog geen schattingen bekend.

De toedracht van het ongeluk is nog onduidelijk. De Rheinexpress uit Hoek van Holland rijdt doorgaans tussen de stations Schiedam Nieuwland en Schiedam/Rotterdam west op het linkerspoor en passeert dan de stoptrein, die vanuit Hoek van Holland naar Rotterdam rijdt. De stoptrein naar Hoek van Holland wacht gewoonlijk op station Schiedam/Rotterdam west, maar volgens N.S.-woordvoerders, komt het ook voor dat een ander plaats wordt afgesproken, waar de stoptrein naar Hoek van Holland wacht. Volgens de Nederlandse spoorwegen zal het onderzoek zich met name toespitsen op de vraag of de seinen op het baanvak wel goed hebben gewerkt.

Het ongeluk gebeurde toen de Rhein-express de stoptrein uit Hoek van Holland aan het inhalen was. Op dat moment botste de express frontaal op de "sprinter" die op weg was naar Hoek van Holland. De stoptrein uit Hoek van Holland stond op het ogenblik van het ongeluk stil en in die trein, waarin vele schoolkinderen zaten, zijn nauwelijks gewonden gevallen. Ook de D-trein is niet zwaar beschadigd. Tegen half elf konden de wagons van de trein worden weggesleept. Alleen de locomotief van de D-trein stond nog op de plaats van de ramp, omdat de sprinter zich helemaal in de locomotief heeft geboord.

De "sprinter", die bij de ramp de ernstigste schade heeft opgelopen, behoort tot een nieuw type treinstel, dat de komende jaren dienst gaat doen op de korte afstanden in de randstad, met name op de lijn Den Haag — Zoetermeer. Tot het gereed komen van die lijn rijden de sprinters tussen Rotterdam en Hoek van Holland.

Het laatste treinongeval, waarbij doden te betreuren waren gebeurde op 30 mei 1971 bij Duivendrecht, vlakbij Amsterdam. Toen kwamen vijf mensen om het leven bij een botsing tussen een personentrein en een stilstaande D-trein. De grootste treinramp in Nederland vond plaats op 8 januari 1962 bij Harmeien.

Sluiten