Naar boven

De Telegraaf

23-02-1989

Zoomen en navigeren

Gevonden in deze krant

Geen zoekvraag opgegeven

Zoeken in deze krant

Bladeren door deze krant

/ 40

Details

Kop
Soort bericht
Krantentitel
Datum
Editie
Uitgever
Copyright
  • Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V.
Plaats van uitgave
PPN
Verschijningsperiode
  • 1893
Periode gedigitaliseerd
  • 1893-1994
Verspreidingsgebied
Herkomst
  • KB C 98
Nummer
  • 31450
Jaargang
  • 97

Gebruiksvoorwaarden Kranten

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

Merkwaardig

Merkwaardig

Maar de nieuwe hoofdredacteur van de rode Michelin-gids in de Benelux, J.P. Simon is onverbiddelijk: ~Ik ben zeven keer in Juliana gaan eten voordat besloten werd dat ze één ster moesten inleveren. Ze wisten uiteraard niet, dat ik van de Michelin-gids was. Toch werd ik na zeven maal nog steeds niet herkend als een trouwe klant. En dat is toch merkwaardig."

Vijf restaurants in ons land verloren hun ene ster: Hofstee in Bladel, De Twentsche Hoeve in Enter, de Graaf van bet Hoogveen in Noordwijk aan Zee, De Wanne in Ootmarsum en 't Veerhuis in Wolphaartsdijk. Bij de Graaf van het Hoogveen was de gang van zaken te voorzien na het vertrek van Ine Droogb, de stuwende kracht achter haar echtgenoot van wie ze inmiddels is gescheiden.

Bij de Wanne in Ootmarsum is eigenaar Ton van der Maas door een tragisch autoongeval om het leven gekomen. Het is wel heel'droevig, dat dit zijn weduwe Betsy, die de zaak moedig voortzet, overkomt.

Ons land krijgt er dit jaar slechts één ster bij. Die ster is toegekend aan het modieuze restaurant Cbristophe aan de Amsterdamse Leliegracht.

Ik heb er wel eens gegeten; het eten was goed, maar de inrichting en de gasten bevielen mij minder. De service was ook goed en mijn parapluie, die ik had laten liggen, kreeg ik de volgende dag keurig terug. In feite heeft het Michelinmanagement onze eetcultuur dit jaar aanzienlijk lager gewaardeerd door zes sterren af te pakken en er maar een te geven. Voor het eerst gaf oom Michelin ook een lijstje met vervallen sterren. Dat is nooit eerder voorgekomen. Vroeger gaven ze alleen een lijst met de nieuwe sterren en moest je de gids uitpluizen om bij de vertrouwde adressen te zien of de ster (of meer) er nog stond.. Dat hoort allemaal bij de nieuwe openheid. De goedlachse vriendelijke nieuwe chef voor de Benelux, Simon vertelde ook nog wat over de handelwijze. De geheime inspecteurs reserveren vaak onder valse naam. Het is de bedoeling, dat de restaurateur niet weet wie hij in huis heeft. Soms na de betaling maakt de inspecteur zich bekend, als hij nog wat informatie nodig heeft.

„Wij willen niet, dat ze weten wie wij zijn. Wij willen geen speciale behandeling. Die krijgen onze lezers ook niet. Vandaar dat ik ook liever niet heb, dat mijn portret in de kranten verschijnt. Ik moet anoniem werken," aldus Simon.

Elk sterrenrestaurant wordt minstens eenmaal per ander half/twee jaar gecontroleerd. Bij twijfelgevallen gaat met soms wel 8 a tien keer langs.

Het publiek heeft grote invloed. Men krijgt zon 5000 brieven met tips en commentaar binnen en daar wordt grote waarde aan gehecht. Dit jaar heeft weer geen enkel Chinees of Indonesisch restaurant in ons land een ster gekregen, terwijl er toch uitstekende zijn. Dit duidt erop dat de klandizie eens wat meer moet schrijven. De inspecteurs van de Michelin kunnen niet alles weten.

Er zijn overigens ook slimme lieden, die zich valselijk uitgeven als Michelin-medewerker in de hoop, daardoor beter (en soms zelfs gratis) bediend te worden. Een half jaar geleden heeft een Nederlander in Brussel dat grapje uitgehaald. Michelin is hem op het spoor.

De nieuwe baas van de Michelin-gids in de Benelux heeft een jarenlange ervaring in de horeca. Een tip voor alle restaurateurs; zijn vader had eens in Limoges een bedrijf in sanitair. „Dat komt mij nu goed van pas bij het controleren van badkamers en toiletten," zegt Simon. Dus let daar wel even op!

Ondanks alle openheid van gisteren, blijft een aantal zaken geheim. Het gehele proces van toekennen en afpakken speelt zich achter de schermen ai. Een restaurant wordt nooit van tevoren op de hoogte gebracht, wat ze te wachten staat. Ze zien het wel als de rode gids uitkomt. Alleen restaurants met drie sterren — en die hebben wij nog niet in ons land — krijgen een seintje als er wat gaat gebeuren. Voor de absolute culinaire top wordt een uitzondering gemaakt, want daar weegt het ook het zwaarst.

Sluiten