■ R*. J. GO0DAR.D DEfl HAAQ- STEEDS GENOEGEN IN UW HOME MET EEN OR1GINEELE NEW „HIS MASTER'S VOICE" Geschenk van: DEN Hl 27 Onze zaak werd in kort tijdsverloop bezocht door: De Engelsche Vakschool Den Amerikaanschen Vleeschkoning Mr. CHARLES SWIFT en door de Slagerszoonsvereeniging „JONG ROTTERDAM" IN NES E" kulnuiKin dpreipr PASSAGE 46 en L. v. MEERDERVOORT 60» en 453 FIRMA DE HAAS DE VLEESCHHOUWER DEN HAAG — GROOTE MARKTSTRAAT 23—25—27 Onze zaak werd in kort tijdsverloop bezocht door: De Engelsche Vakschool Den Amerikaanschen Vleeschkoning Mr. CHARLES SWIFT en door de Slagerszoonsvereeniging „JONG ROTTERDAM" TIEN JAAR „HOFSTAD TOONEEL" Omslag van Lida von Wedell TIEN JAAR „HOFSTAD-TOONEEL" DOOR JOH. W. BROEDELET „BOEK EN PERIODIEK" R. J. GODDARD — DEN HAAG COR RUYS, DIRK VERBEEK, ELSE MAUHS, COR V. D. LUGT MELSERT en TILLY LUS als: Frits van Berlevoort, Oskar Heyl, Olga Murray, Hans Balder en Line in DE TUIN DER DROOMEN van Jhr. Br. Nico van Suchtelen, het openingsstuk van „Het Hofstad-Tooneel" \ 1 leven we in 'n rumoerigen tijd — terwijl ik dit schrijf, zendt boven achter me de radio hare aangename geluidsgolvingen uit en wordt beneden vóór me 'n dartele wandelaar door 'n vrachtauto „vereffend" — toch schijnt het nog niet bepaald noodig te zijn, veel leven te maken om er te „komen". Hoe geheel zonder eenigen ophef, reclame, groote-tromslag is bijv. „Het Hofstad-Tooneel" begonnen! Dat is wel zóó sobertjes, bescheiden, haast schuchter in z'n werk gegaan! Van der Lugt vóélde er niet eens voor. Hij had en heeft, de moeilijkheden van het plankenleven van jongsaf maar al te goed kennend, het tooneel-directeurschap nooit geambieerd. Alle voorstellen, welke hem dienaangaande vóór 1917 gedaan werden, sloeg hij dan ook met beslistheid af. Hij was tooneelspeler, vond daar z'n voldoening in en dacht er niet over, de lasten van 'n gezelschap op z'n schouders te laden. Edoch, het kan verkeeren! Waar de lust, de neiging, de ambitie ontbraken, kwam de nood en die s s dwong! Het zag er omstreeks 1916, na de mislukking van de groote Nederlandsche tooneeltrust, in den Haag voor vele tooneelisten allesbehalve rooskleurig uit. En toen aan 't eind van dat seizoen het gezelschap op de Heerengracht, waar de meesten van hen waren ondergebracht, plots fout ging en de directeur persoonlijk zijn heil elders zocht, was Leiden of liever het Haagje in last. Een heele groep artisten, en waaronder van groote bekendheid, stond op de hofstadsche keitjes en keek elkaar lichtelijk beteuterd en gansch niet blijspelig aan. Het tooneel, zooals dat in de coulissen-taal heet, stónd, 'n Angstig oogenblik, dat je moet hebben meegemaakt! Zooiets kan niet lang duren. Er moest iets gedaan worden. 9 9 I En Cor v. d. Lugt Melsert dèèd het. Hij verzamelde vrijwel al wat er goeds was aan het failleerende gezelschap om zich heen en haalde ook van elders eerste jonge krachten naar zich toe. Niet dat hij er, wat je noemt, zooveel „in" zag! Integendeel, hij had er 'n bedenkelijk zwaar hoofd in. 'n Eigen gezel- 6 1 6 schap en nog wel in dat oorlogsjaar, toen alles zoo hopeloos slecht ging! Maar 't móést. Er zat niets anders op. En v. d. Lugt toog aan 't werk. 9 9 9 Dat laatste ging al dadelijk 'n geducht gangetje. Als v. d. Lugt zich eenmaal ergens aan zet, geeft hij er zich zóó ten volle aan, dat er niets anders meer voor 'm bestaat. En zichzelf ontziet hij 't allerlaatst. Maanden vóór z'n eerste seizoen 'n aanvang nam, zag 'k 'm al dagelijks aan den arbeid. Uren achtereen zwoegde hij onverpoosd aan de voorbereidende werkzaamheden voor zijn „Hofstad-Tooneel". Dan was hij, reeds toen geassisteerd door zijne secretaresse mejuffrouw J. Th. A. Richartz, niet van achter z'n schrijftafel weg te krijgen. Alleen keek hij me wel eens, wanneer 'k 'm over 't een of ander spreken kwam, eenigszins ontsteld aan, als wou-ie zeggen: „Ja, dit is 'n voorproefje van wat me te wachten staat. Wat ben ik begonnen!" 9 9 9 7 Z'n openingsstuk had hij reeds lang gekozen: „D e Tuin der Droomen" van Nico van Suchtelen. Bijna iedereen achtte dat 'n gevaarlijk experiment, want van Suchtelen's stuk is lang niet toegankelijk voor eiken schouwburgbezoeker en vereischt 'n wel zóó subtiele opvoering, dat 'n directie er zich nauwelijks aan wagen durft. Maar het had de groote liefde van v. d. Lugt, wiens hart altijd het meest aan zulk werk van verfijnde innigheid hing, è n het was van het begin van „Het Hofstad-Tooneel" aan z'n vast voornemen, het Hoüandsche tooneelstuk, zooveel als maar eenigszins doenlijk was, de schoonste kans te bieden. Dit dreef hij zelfs zóó ver door, dat „Het Hofstad-Tooneel" 'n poos een speciaal „Nationaal Tooneel" geleek. De Hollandsche tooneelschrijfkunst heeft 'm dan ook zeer dankbaar te zijn. 9 9 9 Z'n openings-affiche, geteekend door Ed. Gerdes — het prijkt nog steeds op zijn kantoor! — deed dienaangaande reeds dadelijk 'n ruime belofte. De daarop rondklapperende Haagsche Ooievaar 8 1 8 bracht rechts en links hoopvolle tooneelkindertjes die hoogst vergenoegd uit hun onschuldige oogkens keken omdat de wereld zoo vriendelijk was, notitie van hen te gaan nemen! De blij krijtende zuigelingen waren „De Duivel in Delf t", „M o nsieur le Directeu r," „D e Gescheidei Echtgenoot", „K a s b 1 o e m", DeTuindei Droomen" en „P h y 11 i s" en de respectieve gelukkige vaders en moeders heetten Dr, Jat Kalff, Bets Ranucci-Beckman, Broedelet, J. A. Simons-Mees, Dr. Nico van Suchtelen en Mr. C. P van Rossem. Dien Haagschen vogel voorspelden velen weinig plezier. „Zoo'n Hollandsen beest!" zei men bezorgd. „Ze lusten hier liever iets van ovei de grenzen." Dat moedigt je als directeur dan niei bijzonder aan! 9 9 9 Edoch, het is den Haagschen Ooievaar goed gegaan! Hij kwam zelfs, ten spijt van de huidige vrees voor kinder-overvloed, zóó in tel, dat hij nog menig vrachtje aan het Nederlandsche publiek af te leveren kreeg en tal van Hollandsche vaders en moe- 9 ders hem verheugd den snavel kusten. Zelfs werd v. d. Lugt reeds aan het eind van zijn eerste seizoen de volgende oorkonde {eveneens nog steeds 'n pronkstuk van z'n kantoor!) aangeboden: „Aan Cor v. d. Lugt Melsert, den energieken Directeur die als eerste in den lande de durf en het initiatief heeft gehad zijn programma samen te stéllen uit nationaal -werk en het bestaansrecht van een oorspronkelijk repertoire heeft bewezen. Hem in dankbare erkentelijkheid aangeboden door de tien Hollandsche schryvers wier werk in het eerste speeljaar door zijn gezelschap is vertoond." Hieronder prijken, behalve de namen van het zestal op 't openings-affiche, nog die van Herman Roel vink, Jo van Ammers-Küller, Dr. Jan van Epen en Henri van Wermeskerken. | I I DeTuinderDroomen luidde — het mag hier zonder eenige jubileums-opgeschroefdheid getuigd worden! — 'n reeks van ongekende successen in. Het was, of het schip van het Hollandsche 10 10 tooneel, met v. d. Lugt aan 't stuur, plots de zeeën wist te kiezen, waar met voorspoed te varen viel. De eene reis na de andere werd met goeden uitslag volbracht en de naam „Hofstad-Tooneel" kreeg spoedig den klank van 'n geslaagden schoonen of amusanten avond. v. d. Lugt had en heeft er k ij k op. Men voelde, dit was the right man in the right place. Dat gaf het publiek het vertrouwen, waarin het zich nu al tien jaren veilig voelt. » 9 9 Wat is het geheim van v. d. Lugt's voorbeeldeloos succes? Men is gauw geneigd, van geluk te spreken. Doch het geluk houdt men geen tien jaar vast, als men er niet, familiaar gesproken, geducht achterheen zit! En dat heeft v. d. Lugt steeds gedaan! Met 'n ongelooflijke energie, 'n taaie werkkracht, welke hij uitbuit tot de pezen van z'n kunnen bijkans bloot komen te liggen, heeft hij deze twee lustra „Het Hofstad-Tooneel" geleid. Dat, bij zijn groot acteursschap en zeer eigen, opmerkelijke regie-gaven, heeft in Holland, ik mag gerust zeggen, het wonder gewrocht van 'n tienjarigen, ït li vrijwel ononderbroken bloei van 'n tooneelgezelschap, 'n unicum, dat wel nooit z'n weerga zal vinden! De geschiedenis van het tooneel in Nederland is te vaak 'n misère o u v e r t e; die van v. d. Lugt's gezelschap 'n bijna doorloopend succes. Moeten we daarvoor niet heel eventjes onzen chapeau afnemen? Ja, die eerste tijd van „D e T u i n d e r D r o om e n!" Hoe origineel was v. d. Lugt van wal gestoken! Het was z'n bedoeling, het publiek 'n zeer uitgebreid geestelijk diner voor te zetten met vele, verzorgde gangen. Maar 't was September en dan verdraagt de schouwburg-bezoeker nog weinig zwaars. Alzoo, 'n pikant, eetlust opwekkend horsd'oeuvre moest den theater-gast smaak doen krijgen in de verdere schotels van „Het Hofstad-Tooneel". En v. d. Lugt stelde z'n „Klein-Tooneel"programma samen, zooals er later nooit 'n tweede meer tot stand kwam. „Het moet iets aparts zijn, iets wat nog niet vertoond is, wat anders dan anders" hoor ik 'm nog op z'n kantoor in de voorbe- 12 12 ANNIE VAN EES met COR V. D. LUGT MELSERT in haar eerste groote rol in NACHTWACHT van Sacha Gttitry VA.CANTIE-SOUVENIR van COR V. D. LUGT MELSERT en ANNIE VAN EES aan de opvoeringen van LENTE, van Wedektnd reidings-maanden energiek beweren en er werd gezocht en gepraat en bedacht tot het meest oorspronkelijke hors d'oeuvre-programma was opgesteld, dat den Nederlandsche volke ooit vertoond werd. Anton Roemer serveerde dat als Ober van het huis, waarvan Cor v. d. Lugt de gérant was en we kregen vervolgens de „Voetbalmatch" en de „T r i 1 b e e 1 d e n" en nog meer primeurs op vondstjes-gebied, waardoor, wat dan ook voor 'n deel de bedoeling was, „Het HofstadTooneel" de aandacht op zich wist te vestigen en het publiek benieuwd vroeg: „what next?" En toen dat het artistieke succes „De Tuin der Droom e n" bleek te zijn, zei men al gauw: „hm, ze schijnen 't aan dat gezelschap te kunnen!" en de roep, welke van deze nieuwe onderneming uitging, verbreidde zich meer en meer. 9 9 9 Daarbij kwam — wat zeker geen geringe factor is voor 't slagen van 'n tooneel-ensemble! — dat v. d. Lugt al spoedig de actrice wist te vinden, die 't bij 't publiek over alle liniën dééd. Vooral ook in cou- 13 13 lissen-land geldt dikwijls vóór alles het „cherchez la femme!" en, is die gevonden, zoo kan men met eenige gerustheid de victorie te gemoet zien. Ik behoef hier den naam Annie van Ees niet eens te noemen. Wat zij voor „Het „Hofstad-Tooneel" al deze jaren beteekende, is te overbekend, dan dat ik dit nog eens extra zou dienen te onderlijnen. Dat haar naam onafscheidelijk verbonden is aan de schepping van haar man, zal intusschen ongetwijfeld wel iets zijn, waardoor v. d. Lugt met te grooter voldoening op zijn kolossalen arbeid terugziet! 9 9 9 „Klein begonnen, hoog geklommen"! Annie van Ees debuteerde aan het gezelschap van haar man als. de daghit in „De Tuin der Droo- m e n" (drie woorden, twee opkomstjes, doch.... reeds dadelijk opvallende appreciatie van de zaal, waar men zich met het malle typetje, dat de jonge actrice zich gemaakt had, kostelijk amuseerde!) en nog geen jaar later speelde zij in Guitry's „N a c h twacht" de vrouwenrol met een charme en 'n eigenheid, dat 't publiek zich graag gewonnen gaf 14 14 ANNIE VAN EES als BOEFJE (Ontleend aan „Het Tooneel") HET EERSTE AFFICHE (naar het origineel van Ed. Gerdes) en al ging spreken van die nieuwe, guitige actrice van de Heerengracht, die ook zoo direct tot 't hart wist te gaan. Want v. d. Lugt, die begon in den Princesse-schouwburg, was verhuisd naar de Heerengracht om later... de vaste, gesubsidieerde bespeler van den „Koninklijke" te worden. Zoo is deze geboren theater-directeur stap voor stap voorwaarts gegaan om eindelijk daar te belanden waar hij met 'n gevoel van triomf rustig (in zooverre van rust bij hem ooit sprake is!) zetelen kan. 9 9 9 Aan 't eind van 't tweede seizoen (wat 'n tijd is dat nu al weer geleden!) won Annie van Ees het pleit voor goed door haar gevoelig en van jeugd sprankelend spel in Wedekind's „L e n t e." Toen wist men wat men aan haar had en men is haar even trouw gebleven als z ij dat bleef aan de door haar gedane beloften. Tevens deed v. d. Lugt zich in deze vertooning kennen als 'n regisseur, waarmee de ontwikkeling van ons tooneel rekening moest gaan houden. Trouwens, „De Tuin der Droomen" bracht reeds aan 't licht mèt Simons- 15 15 Mees' „Kasbloem" en andere stukken, welk uitnemend en modern spelleider ér in v. d. Lugt school. Merkwaardig is 't, dat hij ook 't regisseurschap nimmer ambieerde. De plannen voor zijn gezelschap waren reeds vastgesteld, ja, de aanvang van 't eerste seizoen kondigde zich al aan, toen hij nog naar 'n regisseur zocht, 'n Bekend tooneelman zei 'm toen welmeenend: „waarom probeert u t zelf niet eens?" v. d. Lugt, zij 't schoorvoetend, hééft 't geprobeerd en... is ook hierin wonderwel geslaagd. En nu te bedenken, dat hij er zelf zoo tegen opzag! » » ? „De plannen waren vastgesteld". Jawel, maar ze werden niet geruchtmakend aan de wereld verkondigd, geen grootsche toezeggingen werden gedaan, welke meestal toch op teleurstelling uitloopen. Nee, rustig, zonder zelfverheffing is „Het Hofstad-Tooneel" aan 't werk getogen. Doch zakelijk was alles prachtig voorbereid, 'n welgekozen repertoir was vastgelegd en 'n puik ensemble stond klaar, het publiek te veroveren. Want was de generaal van dezen tooneel-troep prima, evenals ook 16 16 diens vrouw dit spoedig bleek te zijn, de hoofdofficieren en de mindere mannnen waren van hetzelfde gehalte. Die hebben zeker niet weinig bijgedragen tot het succes van dit ensemble, dat 'n steeds grooter schare van belangstellenden onder de schouwburg-gangers naar zich blijft toetrekken. Ook hier zijn leger en aanvoerder één. Verschillende leden van „Het Hofstad-Tooneel" zijn weer uitgezwermd. Sommigen kwamen later weer terug, anderen werden door nieuwe krachten vervangen. Hoe er steeds groei en werking was in dit gezelschap, bewijst wel het feit, dat bijna geen acteur of actrice van naam er niet voor eenigen tijd aan verbonden was. Ik ga op m'n herinnering af en de volgende artisten schieten me te binnen: Dr. Willem Royaards (als gast), Tilly Lus, Else Mauhs, Cor Ruys, Henri Poolman, Jan C. de Vos, Marie v. Eysden-Vink, Louis Chrispijn Jr., Hubert Laroche en Henri Brondgeest, om ons tot enkelen te beperken. De trouwe bezoekers van dit gezel- 17 17 schap kregen dus wel verscheidenheid! Doch gaandeweg heeft zich toch 'n kern gevormd, die blijft. Noemen we daarvan, na v. d. Lugt en z'n vrouw, in de eerste plaats den, in den goeden zin, populairen Anton Roemer, die van af de oprichting van „Het Hofstad-Tooneel" in elk opzicht, ,,'n stut, 'n steun, 'n zuil" van dit ensemble was. Anton Roemer heeft zich in deze tien jaren ontwikkeld tot 'n acteur van opmerkelijke en zeer fijne qualiteiten, wiens naam op 't programma n versterkte intéresse bij 't publiek beteekent. Anton Roemer is 'n persoonlijkheid op de Hollandsche planken geworden en toen hij bij v. d. Lugt als Ober begon, zal hij vermoedelijk niet gedacht hebben, bij hem betrekkelijk zoo snel tot een der chefs de la maison te zullen opklimmen! 9 9 9 Ook Jan van Ees heeft aan „Het Hofstad-Tooneel" prachtig carrière gemaakt. Hij heeft zich door z'n fijn, gevoelig, sober spel 'n publiek gevormd, dat bijzondere waarde aan z'n optreden hecht. Piet Bron, wiens natuurlijkheid aan de kunst van groote 18 18 buitenlanders doet denken, al is ze ook bij hem volkomen écht, is eveneens 'n ouwe getrouwe van dit gezelschap en met de jaren werd dit nu ook Hermann Schwab, wiens groot talent met den dag meer gewaardeerd wordt. Met zijne vrouw en Fie Carelsen is hij eveneens tot de kern gaan behooren, en de aanwinsten van de laatste jaren Louis Gimberg, Jacques Reule, Jet Roos, Louis van Gasteren en zoovele anderen (ik hoop, dat ik niemand te kort doe!) blijken alle versterkingen. Zonder vrees voor de toekomst kan „Het HofstadTooneel" dus thans zijn 11e jaar in gaan. 9 9 9 Niet alleen den Haag, het geheele land kent dit gezelschap en waardeert het. Waar het optreedt, gaat men met gerustheid naar den schouwburg, verzekerd van 'n verzorgde voorstelling en hoopt men op 'n spoedige terugkomst van 't ensemble. Tal van stukken maakten repertoire, ja, haalden zelfs 'n serie, zooals men voorheen in de kleine Nederlanden in de verste verte niet kende! „Centimes" zijn bij v. d. Lugt aan de orde van den dag! Ook de Haagsche ooievaar, die 'n algemeen Ne- 19 19 derlandsche ooievaar bleek te zijn, blijft in „Het Hofstad-Tooneel" 'n goed tehuis vinden: het vaderlandsche stuk neemt er nog altijd 'n bevoorrechte plaats in. Doch men verwaarloost er 't buitenland niet om. Het publiek heeft recht ook op 't beste repertoire van over de grenzen! 9 9 9 Zoo is v. d. Lugt er in dezen tijd van veel vluchtigs, onbestendigs, van veel ondoordachte proefnemingen en hopelooze mislukkingen in geslaagd, 'n gezelschap te vormen, dat er na 10 jaar zoo frisch en fiksch voor staat als moest het zijn eerste première nog geven. Het beschikt daarbij over 'n zeer uitgebreid en algemeen repertoire, waarin zoowel de kunstzinnige als de op-amusement-beluste voldoening kan vinden. En waar de leider zelf, als is er dan 'n beetje zilver in z'n haar gekomen, behoudens enkele vermoeide oogenblikken nog de kwieke jonge kerel is van voorheen, die zelfs zonder eenige geforceerdheid den jeune premier kan blijven spelen, zie ik nog wel 'n boekje „2 0 jaar Hofstad-Tooneel" met foto's 20 20 van weer tal van andere stukken, die 't 'm déden, tegemoet. Doch laten we den tijd niet vooruit loopen! Die is al snel genoeg gegaan, wat zélfs v. d. Lugt zal vinden, hoe hij ook slaagde! 9 9 9 'n Gedenkboekje zonder eenig document doet aan als niet geheel af. Daarom volge hier achter 'n lijst van de Nederlandsche stukken, welke in deze 10 jaar bij „Het Hofstad-Tooneel" vertoond werden. Ik tel er (en mogelijk ontbreekt er nog wel 'n enkele aan) ongeveer 70, waarvan meer dan 60 premières waren! Of er dus ook gewerkt is! En het aantal oorspronkelijke één-acters is bijkans even groot. Van de buitenlandsche schrijvers, door „Het Hofstad-Tooneel" gespeeld, geef ik de volgende „losse" greep: Shakespeare, Molière, Strindberg, Schnitzler, Shaw, Wedekind, Ibsen, Oscar Wilde, Pirandello, Molnar, Jean Jacques Bernard, Rostand, Andrewjeff, Maeterlinck, Hauptmann, Vildrac, Bataille, Romain Rolland, Galsworthy, Verneuil, Géraldy, 21 21 Nicodcmi, Tagore, de Fiers, Pinero, George Kaiser, Alexandre Dumas, Sutro, Sutton Vane, Birabeau. Vrijwel geen figuur van eenige belangrijkheid ontbreekt dus. 9 9 9 „Het Hofstad-Tooneel" is thans uit de volgende artisten samengesteld: Cor v. d. Lugt Melsert, Annie v. d. Lugt Melsertvan Ees, Hermann Schwab, Fie Carelsen, Louis Gimberg, Jacques Reule, Anton Roemer, Charles Gilhuys, Wilh. Schwab-Weiman, Jo van Walraven, Jan van Ees, Piet Bron, Juliette Roos, Rie Gilhuys, Louis van Gasteren, Willem Huysmans, Jan van der Linden, Dora Haus, Joekie Broedelet, Kitty Posthumus, C. Dommëlshuizen, Eduard Palmers, Louis Makkay, Mien Landheer-Tels, Carla de Raet, Joh. Haus, Cor v. d. Lugt Melsert MAzn., Henny van Merle, Eline Pisuisse, Ru Mulder, Bob van Iersel, Corry Roozendaal, Annie Brugman, Jan Greve, Henny Förster, Fred. Sterneberg, J. Liesting, P. Rienks Jun. en B. Groenier Jun. Onder de zoo beproefde, algemeen artistieke leiding van Cor v. d. Lugt Melsert, geassisteerd 22 22 door zijn mede-regisseurs Hermann Schwab en Charles Gilhuys, en zijn adviseurs Jan Greshoff en Ed. Veterman zal ook deze samenstelling wel weer 'n deugdelijke blijken te zijn. Daarom aanvaarde het gezelschap mèt zijn directeur dit boekje als 'n welgemeenden gelukwensen. ? ? » Op het allerlaatste oogenblik blaast de fee der herinnering mij de vraag in: „heb je 't nu over de oorspronkelijke N.V. Het Hofstad-Tooneel of over de later opgerichte N.V. Ver. Rotterd. HofstadTooneel gehad?" En ik antwoord: Van vennootschappen en zulke zakelijkheden heb ik geen verstand. Trouwens, zooals Shakespeare, die toch zeker wel 'n tooneelman was, al zei: What's in a name? Ik heb hier vluchtigjes de schepping van Cor v. d. Lugt Melsert behandeld en dat „begrip" heet in de wandeling, althans bij mij: „HofstadTooneel", tout court. Ik vertrouw, hiermede aan 'n eventueel bezwaar van zeer preciese menschen genoegzaam te zijn tegemoet gekomen! —- 23 23 LIJST VAN OORSPRONKELIJKE STUKKEN DOOR HET HOFSTAD-TOONEEL IN DE AFGELOOPEN TIEN JAREN GESPEELD: De Tuin der Droomen Kasbloem Phyllis De Duivel in Delft De Gescheiden Echtgenoot Monsieur le Directeur Een Goed Humeur Mijn en Dijn Eenzaam De Akker schaamt zich niet Goena-Goena Femina Amor op 't dak Concubine Het Huwelijk van een OranjeprinsesLevensstroomingen Het Engagement van Ghislaine Dat wat je niet hebt.... De Zedelijkheidsdictator Geuren Dolle Hans Stadhuis De Goal Nico van Suchtelen Mevr. Simons-Mees Mr. C. P. v. Rossem Dr. J. Kalff Joh. W. Broedelet Bets Ranucci-Beckman Herman Roelvink Jo v. Ammers-Küller Jan Fabricius Dr. Jan v. Epen H. v. Wermeskerken Mr. C. P. v. Rossem en Dr. F. Soesman Dr. Jan van Epen Mevr. E. Overduyn- Heyligers Maurits Wagenvoort Mevr. Simons-Mees Mr. C. P. v. Rossem Bets Ranucci-Beckman J. B. Schuil Marcellus Emants Jan Fabricius Henri Dekking Mr. C. P. v. Rossem en Jhr, Jan Feith 24 Indringers J. H. Zoetmulder Angèle Joh. W. Broedelet Sara Burgerhart Betje Wolff en Aagje Dekei De Spaak in 't Wiel Jo v. Ammers-Küller Iha-Boe Jos v. d. Velden Het Wonderkind Jhr. Jan Feith Het Laatste Stadium Mevr. Yssel de Scheppe Het Voorbeeld Suze la Chapelle- Roobo Slachtoffers Dr. Felix Rutten S. O. S. Paul Jörgen Pomarius Mr. C. P. v. Rossem Wie! ? Jeanne Reyneke van Stuwi Wat niet mag Mevr. Yssel de Scheppe Het Heilig Aanschijn Dr. Felix Rutten Totok en Indo Jan Fabricius Mijnheer Pirroen Felix Timmermans en Eduard Vetermai De Hanebalk Joh. W. Broedelet De Spiegel der Zotheid Mr. C. P. v. Rossem Maskers en Wijn Alb. v. Waasdijk en J. H. Speenhoff De Motor J. v. Randwijk Boefje M. J. Brusse en Jaap van der Pol Een Zwaan onder de Ganzen Maurits Waéenvoort 25 Het Poortje Wat zich niet scheiden laat Hun eerste Thuis Diogenes Camelia Op Hoop van Zegen Vlindertje En als de Ster bleef stille staan De Spiegel der Vaderlandsche Kooplieden Tieneke Leeuwendalers De Zonderlinge Bruidegom De Droomspiegel Madame la Mode Levend Speelgoed De Kiesvereeniging v. Stellendijk Rekel Leontientje Het Bezeten Huis Het Prinsesje van het Groene Eiland De Wrekende God Frederik van Eeden Corry Huysinga Frans Mijnssen Mr. C. P, v. Rossem Else Mauhs en Simon Koster Herman Heyermans Henri Borel Felix Timmermans en Eduard Veterman Pieter Langendijk Jhr. A. W. G. v. Riemsdijk Vondel Joh. W. Broedelet Mevr. Simons-Mees Simon Koster Jhr. Jan Feith Lodewijk Mulder Cissy van Marxveldt en Ina Santhagens van Eibergen Felix Timmermans en Eduard Veterman Jhr. Jan Feith Alie Smeding D. Rawde 26 BIJ ONS ZIJN MEDE VERSCHENEN < TIEN TOON EEL-PORTRETTEN door JOH. W. BROEDELET VERLUCHT MET PHOTO'S EN KARIKATUREN VAN LIDA VON WEDELL Tien karakteristieke, vlotte beschouwingen over: Jan Musch - Tilly Lus - Cor van der Lugt Melsert Buziau - Dr. Willem Royaards - Annie van Ees - Cor Ruys - Else Mauhs - Eduard Verkade - Nap de la Mar Een interessante uitgave, welke een bijzonderen kijk geeft op spel en karakter dezer bekende tien tooneelfiguren I Prijs: f 2.25 Prijs: f 2.25 VAN T VOETLICHT door JOH. W. BROEDELET OMSLAG VAN J. W. M. WINS Tien geestige tooneelschetsen, waarvan verschillende herhaaldelijk met succes werden opgevoerd INHOUD: De eeuwige Tragedie — Kennismaking — De verloren Vondst — „Interview" — De Repetitie — Met z'n Twee — Hoogvliegers — Schoenen — De Man met het Masker — 't Spionnetje Een bundeltje van echten, gezonden, Hollandschen humor! Prijs: f2.25 Prijs: f2.25 „BOEK EN PERIODIEK" — R. J. Goddard — DEN HAAG HEROPEND N. V. RESTAURANT „SAUR" LANGE HOUTSTRAAT 27 - DEN HAAO-TEL. 16273-74 LUNCHES - DINERS - SOUPERS Apéritifs RESTAURANT: Orchestre Cornelius Codolban BOVENZAAL: Francis' Flustering Fire Namens de Directie.' GEBR. HAECK KELVINATOR is de Amerik. Vrieskast die Uw voedsel behoedt voor bederf. Zij werkt geheel vanzelf en uitsluitend van het stopcontact. Werkende modellen in de Showroom. Kelvinator werkt zonder waterkoeling. Verkoop Organisatie PALTHE 6 Korte Vijverberg - Oen Haag LENSVELT NICOLA SINDS 1795 „DE HAAGSCHE BAKKER" (Geen z.g. „dividend-systeem") HOOFDWINKEL EN NOENZAAL Veenestraat 50 DEN HAAG CONFISERIE & CHOCOLATERIE ROYALES J. A. KRUL Vertegenw. der: Smith Premier Schrijfen Boekhoudmachine, Corona, Remington Portable en Portable Adding (Telmachine) BLOEMENMAGAZIJN B. VAN ERK - - DEN HAAG Anna Paulownastraat 73 — Tel. 12314 □ LEVERANCIER VAN HET „HOFSTAD-TOONEEL" M AISON „AU CAMELIA" LANGE VOORHOUT 50-52 TEL. 10613 - DEN HAAG ROBES MANTEAUX FOURRURES verhuisd: I VISCHHANDEL Frits Saur VAN Lange Houtstraat NAAR FREDERIKSTRAAT 58 DEN HAAG Telefoon 16020—16021 W. CORET O O INRICHTING VOOR BETERE FOTOGRAFIE O O Thomsonlaan 96a DEN HAAG Telef. 31638 . "Willem c. royaards, de hoog gewaardeerde gast, met annie van ees, in nieuwe heeren van R. de Fiers en F. de Croisset fie carelsen en piet bron in: de pakketboot van Ch. Vildrac OVERSCHOTJE! Groep, met HEKMANN SCHWAB in het midden, VEEL GEMIN, GEEN GEWIN, van William Shakespear Groep uit de spiegel der vaderlandsche kooplieden van Pieter Langendljk (v 1 n r) Mien Landheer-Tels, Kitty Posthumus,LouisMakkay,Ansv. d. Naaten, Jacques Reule, Eduard Palmers, Rie Gilhuys, Joekie Broedelet, Fie Carelsen, Hans v. Ees, Jan v. Ees, Hermann Schwab, C. Dommelshuizen ELSE MAUHS, COR V. D. LUGT MELSERT en JACQUES REULE als: Nora, Doktor Rank en Helmer, in NORA, van Ibsen ANTON ROEMER, COR V. D. LUGT MELSERT, ANNIE V. EES en JAN VAN DER LINDEN als: Het Dorpshoofd, Madhav, Amal en Het Oudje in: DE BRIEF VAN DEN KONING, van Rabindranath Tagore (in de vertaling van Henri Borel) Scène uit: MOEDERLEGENDE van Dr. H. Unger, regie Cor v. d. Lugt Melsert JAN V. D. LINDEN, ANTON ROEMER en HERMANN SCHWAB als: Kakelberg, de Burgemeester en de Duivel in: HET POORTJE, van Dr. Frederik van Eeden anton roemer (als de Steward) en cor v. d. lugt melsert (een der opvarenden) in de uitvaart, van Suiton Vane Groep uit DE LEEUWENDALERS, van Joosl van den Vondel met EDUARD PALMERS in het midden C. DOMMELSHÜIZEN, ANTON ROEMER, HANS VAN EES en COR V. D. LUGT MELSERT als: de Pastoor, Schrobberbeek, Pitje Vogel en Suskewiet, in EN ALS DE STER BLEEF STILLE STAAN van F. Timmermans en E. Veterman IN DE KOFFIEKAMER Verpoozings-spel in de groote pauze, door JAN V. D. LINDEN, ANTON ROEMER, JAN V. EES, EDUARD PALMERS en JACQUES REULE (naar 'n groep uit „ De Spiegel der Vaderlandsche Kooplieden") ALOM VERKRIJGBAAR: TROPIADEN DOOR JAN FEITH OMSLAG VAN CHRIS KRAS Kzn. Een bundel fantastische, tropische vertellingen van den populairen journalist-letterkundige Ingenaaid f 2.25 Ingenaaid f 2.25 Gebonden f 2.90 Gebonden f 2.90 INHOUD : De Ivoren Schat — Sarkoeminoto's Schuldbesef — De wiekende Boom — Levend Speelgoed — „Wat gij den arme schenkt ..." — Laatste Mailbrief — Soliede Belegging — Het A. B. C. van den I. S. — Onder den Mistletoe — Vaderlandsche Overlevering — De Passagier met 'n Luchtje — De beidende Boeddha „BOEK EN PERIODIEK" R. J. GODDARD _ DEN HAAG BEL OP ffl?» 12090-12091 N.V. Luxe-Auto-Verhuur-Onderneinifljj „L.A.V.0." (VOORHEEN P. G. JANSEN) SEDERT JAREN GEVESTIGD: Koninginnegracht lD (tegenover den Dierentuin) DEN HAAG VERHUUR VAN t AFDEELING I: STUDEBAKER-AUTOMOBIELEN — BIG SIX SEDAN (DE PRESIDENT) AFDEELING U: MINERVA EN MERCEDES LANDAULETTES AFDEELING III: GEZELSCH APS AUTO'S - (22 PERSONEN) AFDEELING IV: RENAULT TAXI'S Dag en nacht geopend - Stalling - GEEN FILIALEN »