26 Bn' M u 11 a 11 zou geland worden, doch er was genoeg benzine en olie in het vliegtuig, zoodat zij naar Ambala doorvlogen, waar zy om 9.35 uur G. T. of 4.5 uur plaatselijke tijd aankwamen. Ben kraai vloog op het laatste oogenblik voor de landing, tot schrik van de bemanning, tegen den vleugel van het toestel, zooals in het rapport staat, „ten detrimente van zijn eigen pluimage". Zij ontvingen hier een telegram van Air Vice-Marshal Sir men pompt die dadelijk in het toestel. Edward EmtfGTON, Commandant van de R. A. P. in Britsch-Indië, waarbij volledige steun voor alles werd aangeboden. Een rustdag werd gehouden om den motor extra na te zien. De vliegers kochten dien dag tropenhelmen; een deel der Europeesche kleeding zenden zij op en laten zich door een volkomen zwijgzamen Indischen kapper knippen. Toen het gisteren in Amsterdam 6 uur in den morgen was, toen de melkboer langs de grachten liep, toen de meest matineuzen 28 15 November is weer een kwade dag. Zonder wind by' ' mooi weer wordt 's morgens vroeg van A k y a b gestart. Daar Rangoon een zeer lastig landingsterrein had, was de bedoeling dien dag naar Bangkok door te vliegen, maar er was. een fiksche tegenwind. Het was dus riskant met het oog op de hoeveelheid benzine, door te zetten. Van der Hoop, die bij het berekenen, of het gaan zou, zyn potloodje nog verloor, schryft, dat hy' door laag vliegen wellicht in gunstiger windrichting zal komen. alle drie werken 's middags aan het in orde brengen van het toestel. Hy schrijft, toen hij nog hoog vloog: Wij zullen dus nog wel zien. En wij hebben gezien.' Wij hebben heel onpleizierige dingen gezien! Het bleek hem ook by laag vliegen dat Bangkok niet te bereiken was, dus moesten zy landen te Rangoon. Het vliegveld, omgeven door huizen en boomen, was heel klein. In Londen had men hem gezegd, dat aan één kant de boomen nogal laag waren, maar .zooals hy schrijft: 29 „Nogal laag", is „nogal" een rekbaar begrip, vooral rekbaar in de hoogte. Ik maakte eenige cirkels om het veld als een kip, die een ei moet leggen. Besloten werd te landen, maar toen de motor reeds afstond werd bemerkt dat, al zou dit gelukken, opstijgen onmogelijk zou zjjn. De motor wordt aangezet, pakt gelukkig; een benauwd oogenblikje is voorbij. Zij besluiten maar naar Akyab terug te keeren en öf gunstiger wind af te wachten, öf met behulp van de overblijfselen van Mac Larens toestel daar ter plaatse een extra benzinetank in de cabine te bouwen. Plotseling krijgen zij een in aanleg zijnde renbaan in de gaten, waar op de eigenlijke renbaan al hindernissen stonden. Na schriftelijk beraad met Poelman, zullen zij trachten op het middenterrein te landen. Dit lukt en na over een greppeltje te zyn gewipt, hielden zij juist voor een keet stil, gelukkig zonder stukken Een dag oponthoud is noodzakelijk om de bedryfsstoffen te halen en op de renbaan zelf een startplaats in orde te brengen. Daartoe moeten de hindernissen worden verwijderd. Dit geschiedt den 16en November. De middag van dien dag wordt besteed om blootvoets den tempel van Budha te bezoeken. IpÉitg 17 November zonder moeilijkheden vertrek uit Rangoon. Eerst langs de kust, dan landwaarts gaat het verder. Het landschap wordt eenzamer, de bergen hooger, het bosch dichter; ten slotte vliegen zij over het oerwoud. De kom, de grens vormende tusschen Burma en Siam, wordt op 1200 M. hoogte overschreden en de breede vlakte van Siam bereikt. Het oerwoud wordt minder dicht en na korten tijd komt Bangkok met zyn vele pagoden en puntige bonte daken in zicht. Op het vliegveld verwelkomen de Siameesche autoriteiten en de Hollandsehe Kolonie hen hartelijk. Op 18 November vertrek van B a n g k o k. De motor was niet 30 heelemaal de oude, daar eenige uitlaatkleppen lek waren. Het toerental blijft gelukkig voldoende. In Sengora wordt op een klein terreintje vlot geland. Hier treffen zij de Luitenant Kengen van de Indische LuchtvaartAf deeling, om met hen de reis naar Batavia mede te maken. Bq de inrichting der' verschillende terreinen in Indië was deze als adviseur opgetreden. Daar de motor het niet meer voldoende deed, bleven zij 19 en 20 November te Sengora om kleppen te schuren. Twee dagen zwoegde van den Broeke aan den motor, daarbij door den Deenschen heer Vossbein, Kapitein, en de bemanning van het jacht van den Onder-Koning flink geholpen. In een klein spoorweghotelletje met Chineeschen zetbaas en een uitstekenden kok, brengen zij den nacht door. Van slapen komt niet veel dank zij de muskieten. De opstijging was eenigszins moeilijk, daar het vliegveld betrekkelijk klein was. Alles verloopt naar wensch. Tijdens den tocht gaat van der Hoop in de cabine zijn dagboek invullen en beschrijft deze aldus: |nf*% >rAlleen het penseel van Jan Steen zou in staat zyn de cabine van ons, eertijds zoo netjes uitziend, toestel te schilderen. Stel u voor eene ruimte van nauwelijks twee pas breed en vier lang. Daarin, in bonte wanorde, van alles en nog wat. Een stoel, veel tasschen en koffertjes, mappen met gewichtige documenten, vuile werkkleeren, een paar verwaarloosde slecht geschoren menschen. Het postzak je, bestemd om in het museum van de Posterijen te prijken, ligt tusschen het verbandtrommeltje en de noodige uitgedroogde sandwiches. In de reusachtige reservéband een partijtje volle, halfvolle en leege kogelfleschjes, links en rechts de groote bladen van onze reserveschroef. In de mooie parelgrijze bekleeding is onbarmhartig een gat gesneden om een bankschroef je voor Van den Bkoeke ie bevestigen. Hier en daar gereedschap, en op den aluminiumvloer proefjes van den modder van verschillende vliegvelden over een derde deel van onzen planeet. Enfin, als ivy maar eerst goed en wel in Indië zijn, zullen wij het rommeltje iml uitzoeken. 31 P e n a n g passeeren zij. Om 4.5 uur O. T. bereiken zij Tanjung Hantu, een vooruitspringende rots. 'Hier ligt een Nederlandsen schip, de Gouvernementsstoomer „Orion", om hen bn' den overtocht over straat Malakka te begeleiden. De bemanning had een nationale vlag op het zonnedek gelegd en wuift de vliegers toe. Dit oogenblik zullen zij niet licht vergeten, als zij bedenken, dat zij zich van nu af weer binnen het bereik van de goede zorgen van het Vaderland bevinden. . Twee watervliegtuigen van de Marine komen hen tegemoet; spoedig daarop bereiken zij de kust. Te 6.17 uur G. T. vindt de landing te Medan, onder overweldigend enthousiasme plaats. Zij blijven twee nachten te Medan en vertrekken eerst den 23sten. Van der Hoop schrijft: Be heele bemanning is kennelijk onder den indruk van de Medansche belangstelling in de aviatiek. Als wij er aan denken, worden wij er nog bleek van. Als wij er niet aan denken, ook. Er wordt veel en aandachtig geslapen. De tocht gaat nu 400 K.M. over oerwouden, waar eene noodlanding niet gezellig zou zijn. Zou hier het rapport niet te laconiek zijn? Na acht uur vliegen wordt Muntok bereikt. Ook hier enorme geestdrift. Dan den volgenden dag de vlucht naar Batavia. Over Palembang gaat het naar Telok Beton g. In gezelschap van twee Marinevliegtuigen vliegen zij over straat S o e n d a. Zij zien, bjj het eiland Dwars in den Weg, de gouvernementsstoomer „Wega" liggen, om hen eventueel te helpen. Vanaf de kust begeleiden escadrilles legervliegtuigen hen. Over S e rang, de geboorteplaats van Poelman, wordt gecirkeld, daarna komt Batavia in zicht, zoo lang slechts een veelbegeerd puntje op de kaart, nu mooie werkelijkheid. Daarna naar Meester Cornelis, de motor afgezet en de Holland-Indië vlucht is een voldongen feit geworden! □ 32 In Indië is de bemanning overal, waar zy kwam, feestelijk ontvangen, zoodat er in het begin geen tn'd overbleef om ook maar eenig rapport te schrijven. Enthousiasme over de schitterende prestatie heerschte tot in het kleinste plaatsje in Indië. de bemanning werd overal feestelijk ontvangen. Thans aan ons de beurt om het kranige drietal te bewijzen, hoe wjj hunne prestatie op prjjs stellen. Een Comité, bestaande uit sportmenschen, heeft zich gevormd om hunne daad te huldigen, doch niet alleen: "jfei^A, N. J. Thomassen a Thuessink van der Hoop, H. van Weerden Poelman en P. A. van den BrOEKE, doch ook den constructeur van het toestel A. H. G. Fokker, «n mede te herdenken de ontwerpers van den tocht Generaal C. J. Snijders en den Heer A. Plesman, Directeur van de K. L. M., 33 het Comitë, dat zich met hen vormde om den tocht te organiseeren Dr. C. J. K. van Aalst, H. Cremer, Sir Henry Deterding, J. H. Hummel, Jhr. H. Loudon, W. Euys, P. E. Tegelberg, E. Heldring, E. Fuld en Dr. W. L. Groeneveld Meijer, Secretaris, de Directie van „Het Leven", de Heeren T. Scheltens en J. Giltay, die onmiddellijk een nieuwen motor beschikbaar stelden, den Heer P. Guilonard. Aan hen allen, gelijk aan allen, die den tocht geldelijk, practisch en moreel mogelijk maakten en bevorderden, wordt hierbij nogmaals onze welgemeende hulde gebracht. A. E. W. de J. NAAR NEDERL. INDIE PER FOKKER VII TERUG NAAR NEDERLAND PER D.s.s. PATRIA VAN DKN ROTTERÜAMSCHEN LLOYD HOOFD-AGENTEN: \n ROTTERDAM; Veerhaven 7 ü DEN HAAG: Korte Vijverberg 5 )~l AMSTERDAM: Prins Hendrikkade 86 37 Nederland kan tevreden zijn over zjjhe zonen. En de Natie heeft alle gegronde aanleiding om hen by hun terugkeer in het Vaderland geestdriftig en dankbaar te begroeten en luisterrijk te ontvangen. Moge hunne daad vruchten dragen! Dit zij hun grootste en schitterendste belooning. Holland kan nog wat! Moge het voorbeeld van ons driemanschap aan ons volk in herinnering brengen, dat Nederland nog steeds tot groote daden in staat is en dat wij slechts behoeven te willen, om onze eervolle plaats onder de volken der aarde te handhaven en met roem te vervullen. C. J. SNIJDERS, Voorzitter van het Comité Vliegtocht Nederland—Indië. A. H. G. FOKKER, Constructeur van de F VII. 43 VERLOOP DER DEMONSTRATIE: PLAATS WAAR: BIJZONDERHEDEN: Uitreikeu Souvenir Overhandigen Oorkonde ... Loslaten Postduiven Af marsen DEMONSTRATIE: Renpaarden ; Su lkey s Ringsteken Vliegtuigen Landmacht ... Vendelzwaaien Knots-Oefeningen Rhytmische of Vr\je Oefeningen Boksen Springtafel ( Brug of Rek j Vendelzwaaien *) ochermen Jachtrit achter de honden. Hockey Korfbal '. ' Kaatsen ' Figuurrijden op rijwielen... , Schaken m. levende figuren ( Podium in den ring. In den ring. Baan om het voetbalveld. Boven Houtrust. i Op midden voetbalveld. Op het voetbalveld. Rijbaan rond het voetbalveld. Op drie velden naast elkaar op het voetbalveld. Op het voetbalveld. Zie pag. 39. Door de 'deelnemers a. d. Sterrit, Zie pag. 54. Georganiseerd door de Zeepfabriek „De Duif", v/h. C. Pleinea, te den Dolder. Huissensche Vendelzwaaiers (zie pag. 47). Dames van verschillende Haagsche Vereenigingen. „Brünhilde" Leiden of plaatsvervangster. Beste krachten uit Den Haag en Rotterdam. „Sparta"' (Delft) en eén combinatie van de beste turners uit Den fl aag en Rotterdam. Zie pag. 51. Detachement van het Regiment Wielrijders uit Den Bosch. Uitgevoerd door eenige Haagsche jongelui. Elke deelnemer stelt een schaakfiguur voor (wit of zwart); hij verplaatst zich op het openlucht-schaakbord overeenkomstig den loop die het door hem voorgestelde stuk in de werkeüjke partij heeft. De demonstratie bestaat uit' eenige afzonderlijke nummers. (Costuums van T. B. van der Pol, 's-Gravenhage). ) Door verschillende vendelzwaaiers uit Noord-Brabant, o. a. den vaandrigindelaar van St. Sebastiaan te Oirschot, Jan Louwens. '-GRAVENHAGE. Kantoor, Garage en Showroom : Jacob Hopstraat 3-9. 2e Showroom : Van Weede Van Dijkveldstraat 63a. Hoofdvertegenwoordigster voor Nederland van:| THE SUNBEAM MOTOR CAR CO. LTD. te Wolverhampton. LA SOCIETÉ FRANCAISE DES AUTOMOBILES MORRIS, te Parijs. UIT VOORRAAD KUNNEN WIJ LEVEREN: een 20/60 P.K- 6 cyl. chassis Sunbeam. „ 14/28 , Morris Oxford Cabriolet. „ 14/28 „ „ „ 4-pers. Toerwagen. ,, 11.9 „ Morris Cowley 4-pers. Toerwagen. ,, 11.9 „ Morris Cowely 2-seater m/Dickey seat. „ 14/28 „ Morris Een-Ton Vrachtwagen-chassis. RAAD VAN ARBEID TE 's-GRAVENHAGE. I Sluiteen I IWlülit [IBMMfflBi voor U en Uw gezin, met gratis uitkeering van f 100 - bij overlijden. DOE HET NU. = HET KAATSVELD. Zij-kwaadlijri Zij-kwaadlijn VERKLARING. Het kaatsspel wordt gespeeld door twee drietallen. De opslager tracht den bal in het perk te slaan. Indien de bal niet in het perk komt, verdienen de perkspelers 2 punten. Komt de bal binnen het perk en wordt hij niet uitgeslagen, zoo verdienen de opslagers 2 punten. Wordt de bal uitgeslagen en komt hij over den bovenlijn, dan worden den uitslagers 2 punten toegekend. Indien de bal wordt uitgeslagen en gekeerd, dan wel dat hij in- het veld büjft liggen, wordt het resultaat een onbesliste slag, kaats genoemd, aangemerkt door een blokje. Een dergelijke onbesliste slag of kaats heeft verschillende gevolgen: a. wanneer geen der beide parturen nog 6 punten heeft behaald, moet een andere opslagspeler (de 2e opslager) opslaan. 6. wanneer een der parturen 6 punten behaalt, gaan de perkspelers naar den opslag, de opslagspelers nemen het, perk in. N.B. Deze wisseling geschiedt eveneens, wanneer er nog een tweede onbesliste slag komt en er dus twee kaatsen zijn: Navde wisseling wordt (worden) de onbesliste slag (slagen) tot een beslissing gebracht. De perkspelers trachten den ingeslagen bal verder te slaan dan de plaats waar de kaats is aangemerkt. Gelukt dit, dan is de kaats „voorbij" geslagen en behalen ze daarmede 2 winstpunten. Gelukt het niet, dan- krijgen de opslagspelers 2 winstpunten. Bizondere regels. De bal mag alleen met de vlakke hand geslagen worden, met uitzondering wanneer men een bal tracht, tegen te houden (te keeren). De bal, die door de perkspelers vanuit het perk over de zjjkwaadlijnen wordt geslagen is een „kwaadbal" en telt voor 2 winstpunten voor de opslagspelers tenzij deze in de vlucht de bovenlijn passeert. Telling. Acht punten (4 maal 2 p.) vormen een half spel („eerst" genoemd) Twee halve spellen maken een spel. Wanneer een der parturen een half spel „vol maakt, vervallen de „losse" punten van de tegenpartij. Het partuur, dat 3 spel heeft behaald, is winnaar. Telegraaf De stand van de partij wordt aangegeven op een zesarmig toestel „telegraaf" genoemd. 51 52 DE OORKONDE*). Ieder der vliegers, benevens de Heer Fokker, ontvangt een oorkonde. Deze oorkonde, waarop links en rechts boven, de wapens van Amsterdam en Batavia in kleuren zjjn geteekend, is eene hulde van geheel Sport-Nederland. Boven de wapens dér beide hoofdsteden zijn in zwart, de data van vertrek en aankomst vermeld. In Romeinsche cijfers is het jaartal 1924 in rood aangebracht. Daaronder staat de eenvoudige opdracht SPORT-NEDERLAND AAN (Naam van den betrokkene). Op de open ruimte hieronder is, behalve door Z. K. H. Prins Hendrik der Nederlanden, geteekend door het Dagelijksch Bestuur van het N. O. O, door alle Voorzitters van de Sportbonden en door alle Sportvertegenwoordigers-Comitéleden. Aan de keerzijde is in zwart, een discuswerper geteekend, de sport symboliseerend. Deze schijnt door op de open ruimte, waarop de sportmenschen teekenden, en vormt zoo den ondergrond, de basis, waarop de huldigers zich hebben geplaatst om het sportieve van de vlucht te herdenken. *) Ontwerp van den Heer v. Krimpen te 's-Gravenhage. Deelnemers aan het défilé. Leider: J. M. HARDEMAN. J. BOOT, Zaandam. \ M. v. d. BERGE, Rotterdam / 3de prjjs Estafette J. O DE VRIES, Den Haag ( Olympische Spelen te Pari, H. BROOS, Eindhoven ) „VLUG EN LENIG", Den Haag. „H. B. S.", Den Haag. „DE TREKVOGELS", Den Haag. „GRAAF WILLEM II", Den Haag. „DE ZWALUWEN", Den Haag. DAMES ATHLETIEKVEREENIGING „HYGIEA", Den Haag. „QUIOK", Gouda. SCHOLIERENGROEP VAN DE „H. B. S.en". „R. F. A. C", Rijswijk. 53 54 DE STERBIT. Leider: J. G. VAN TURENHOUT. Een combinatie van automobilist, motorrijder, wielrenner en hardlooper zal op den 25sten April de oorkonde uit Noord, Oost, Zuid of West aanvoeren. De automobilist rijdt ± 100 K.M., overhandigt de oorkonde aan den motorrijder. Gezamenlijk rijden zij verder, om na ± 50 K.M. den wielrenner aan te treffen; deze neemt op zjjn beurt de oorkonde over. Het drietal vervolgt zijn weg en op ± 1 K.M. vanaf de tribune van Houtrust neemt de hardlooper deze over. Gezamenlijk komen zij om ongeveer half vier te Houtrust aan en zullen de oorkonde benevens hun wimpel aan het driemanschap en den constructeur overhandigen. GROEP I. Automobilist Motorrijder H. v. d. Sluys. Wielrenner Hardlooper H. Hindriks. N. v. Heyningen. J. Boot. Groningen. Utrecht. den Deyl. Reinkenstraat. Utrecht. den Deyl. Reinkenstraat. Houtrust. 55 NEDERLANDSCHE BILJARTBOND. GROEP n. Automobilist I Motorrijder Wielrenner Hardlooper Jac. Fonck. Falk Lewin. J. Muijlwijk. i M. v. d. Berge. Venray. den Bosch. Rijswijk. Reinkenstraat. den Bosch. | Rijswijk. | Reinkenstraat. ■ | Houtrust. GROEP Hl. Motorrijder Automobilist Wielrenner Hardlooper C. M.A.Steendjgk. J. A. de Bouter. L. Moerman. J. C. de Vries. Stavenisse. Rotterdam. Rijswijk: Reinkenstraat. Rotterdam. | Bijswijk. | Reinkenstraat. Houtrust. GROEP rv. Automobilist 1 Motorrijder Wielrenner Hardlooper H. Stikkel. W.H. Wellensiek W. van Schayck. H. Broos. Alkmaar. Amsterdam. den Deyl. Reinkenstraat. Amsterdam. den Deyl. [ Reinkenstraat. Houtrust. 56. Leider: J. A. W. ORONE Jr. „DE PUGILIST", Den Haag. „KAREL SCHULP", DEN HAAG. „OEFENING MAAKT DEN MEESTER", Den Haag. „EXCELSIOR", Den Haag. „ÜRSUS", Den Haag. „DOOR OEFENING STERK", Den Haag. „DE PUGILIST", Leiden. 57 58 BESCHRIJVING PENNING OOST-INDIE VLIEGERS. De Eerepenning, door het Comité aan dè Vliegeniers aangeboden, is vervaardigd op een grootte van 47 mM. Zij vertoont aan de eene zijde een silhouet van Amsterdam met. het Gemeentewapen en den datum van vertrek, 1 October 1924. Boven Amsterdam zweeft de vliegmachine „F. VII", waarmede de tocht werd volbracht. In het randschrift zijn de namen der vliegeniers aangebracht: A. N. J. THOMASSEN A THUESSINK VAN DER HOOP, H. VAN WEERDEN POELMAN, P. A. VAN DEN BROEKE, De andere zijde vertoont een silhouet van Batavia met Gemeentewapen en den datum van aankomst, 24 November 1924, waarboven een zwevende adelaar, de koning der lucht. Het randschrift bestaat uit de woorden: „MOED, DURF, VOLHARDING". Deze penning werd geslagen in opdracht van het Comité en zal als officieele herinnering aan iedere vereeniging, waarvan leden aan het défilé deelnamen, worden aangeboden. 63 H. Leider: T. H. SCHOUTEN. HOOGLAND Jr., Wereldkampioen-Dammer. NEDERLANDSCHE DAMBOND. 64 BALLONNETJES WEDSTBIJD. Voor dezen wedstrijd zijn 3 Prijzen beschikbaar gesteld: door de Directie der NV. Chemische Fabriek „OLIM", welke tevens de ballonnetjes welwillend disponibel stelde. Ieder bezoeker (ster), die aan dezen wedstrijd wenseht deel te . nemen, kan daartoe zooveel ballonnetjes bekomen als hjj(zij) verkiest, tegen den kostprijs van 25 Cts. Bij elk ballonnetje wordt een Biljetje verstrekt, waarop duidelijk in te vullen naam en adres, om het daarna (opgevouwen) aan het ballonnetje té hechten en omhoog te laten gaan. De drie prijzen worden achtereenvolgens gewonnen door hen, wier ballonnetjes gevonden en teruggezonden werden en blijken den grootsten afstand (hemelsbreed gemeten) te hebben afgelegd. De uitslag wordt 1 MEI 1925 bekend gemaakt. Met de regeling van den wedstrijd heeft zich belast Het totaal bedrag der 3 uitgeloofde geldprijzen (100 Gulden) is gedeponeerd bij den Penningmeester der Reg. Comm. Sportdemonstratie. Ie Prijs 2e „ 3e „ ƒ 50.-, n 30.-, „ 20.-, REGLEMENT. W. POTTUM, Aëronaut, te Rotterdam. Leider: MOBAOH. „SPARTA", Den Haag. „EMMA", „W. I. K.". „OLYMPIA", „DON AR", „HYGIEA", „SCHEVENINGEN, „HERKULES", „ORANJE", „S. S. S.", „ORANJE NASSAU' „HOLLANDIA", „WILSKRACHT EN GENIE' Leiden. „DONAR", „BRUNHILDE", „EXCELSIOR ', „NIEUW BRUNHILDE,, „ „SPARTA", Maassluis. „V. D. L.", Maassluis. „U. D. L", Naaldwijk. „EXCELSIOR", Gouda. „T. H, O. R. ", Schiedam. „HYGIEA", „D. O. S.", Monster. „D. O. C", Naaldwijk. „DONAR ALLEBE", Delft. „OLYMPIA ', „SPARTA", „VOORWAARTS", Leerdam. „O. K. K", 's-Gravenzande. „SPARTA", Hoek v. Holland. „D. O. S.", „ „MAASNYMP", Rotterdam. „TURNLUST", „HERKULES", „D. O. S ", Schoonhoven. „O. EN O.", Zwjjndrecht. )0 17503 GARAGE NASSAU" 17504 41-42, SCHELPKADE b/d Javastraat - DEN HAAG. Telefoon 17503 - 17504. Verhuren van LUXE AUTOMOBIELEN en MA AND AUTO'S. Billijkst adres voor Stadsritten.Visiterijden, Toeren enz. Speciale Anto's voor TKOD WtiEl jKGEN H EI f). Ruime Luxe Landaulettes tegen taxi prijzen. Eerste Klasse moderne Reparatie-inrichting. 17504 Stalling met onderhoud. 17503 51GARENMAGAZUN tex.hs 10269. DEN HAAG OAVASTRAAT.VoFREDERIKSTRAAT ZEND1NGEN-D00R-DE-6EHEELE-VEHELD ÜZ.SPEC: -VOOFV DE-KOLONIËN. Leider: C. C. GEYL. 67 KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE JACHTVEREENIG3NG „NHYIROD". 69 Haagsche Verzekering-Sociëteit. Goedgekeurd bij Kon. Besluiten van 21 Sept. 1909 en 16 Aug. 1919. Hoofdzetel: DEN HAAG, Laan v. Meerdervoort 7a TELEFOON 16637 — 13009 Telegram-adres: „HAVES" Postcheque en Giro-rekening No. 3887. BIJKANTOREN : AMSTERDAM, Keizersgracht 588. Telefoon 45254 ROTTERDAM. Mauritsweg 17, „ 8366 UTRECHT, Catharijnekade 8. „ 23CO ARNHEM. Stationsplein 2 „ 2093 BREDA, Sophiastraat 13, „ 797 HAARLEM. Jansweg 48. „ 3359 MAASTRICHT, Wilhelminasingel 2. „ 1077 GRONINGEN, O. Boteringestraat 51. „ 3442 Select a Singer and be satisfied SIN GER 10/26 P.K. Bi SISGER geeft steeds refleD tot tevrÉÊÉ. Prijzen vanaf f 2700.—. MODELLEN: Popular 4 pers. - Two seater de Luxe. - Foor seater de Luxe. - Saloon. Geïmporteerd door: N.V. Boxengarage „Het Centrum", Parkstraat 91a. - DEN HAAG. - Tel. 13892. 79 KRACHT SPORT BOND „SMSON". KRACHT SPORT BOND „HERKULES". f C. VAN RIJCKEVORSEL, | MANÉGE. Handel in Rij- en Jachtpaarden, Pensionstalling. DEN HAAG. - Telefoon 50294 De Vliegers Fladd'ren straks nach Haus, Wie Fladdert er mee naar de Fiedermaus Id de Fiedermaus Fladdert men bij de Muziek In de Fiedermaus Fladdert meD steeds Uniek. FLEDERMAUS- BAR KETTINGSTRAAT 13-15 DEN HAAG. Eigenaar: MAURICE FOORT. 89 L e i de r: E. A. WOLFSON. Mevr. H. STOKHUIJZEN—DE JONG, H. D. SCHERPENHUIJZEN, Kampioen Degen 1922, hebben deelgenomen aan de VlIIe Olympiade. HAAGSCHE SCHERMBOND. „ WILHELMIN AG ARDE''. „SINT MICHAEL". „OEFENING KWEEKT KUNST". „VRIJE WAPENBROEDERS''. „ZAAL GREGOIRE". „HAAGSCHE POLITIE-SPORTVEREENIGING". „HAAGSCHE BURGERWACHT". „HAAGSCHE BURGERWACHT, District SCHEVENINGEN". „KRUIST LUSTIG STAAL". „MARS". DE KON. ONDER-OFF. SCHERMBOND, af d. Grenadiers en Jagers DE KON. ONDER-OFF. SCHERMBOND, afd. Art. 's-Gravenhage. SCHERMCLUB „HILVERSUM". 97 Hoofdleider: J. D. VIRÜLY. Leiders: C. A. C. LAST en B. VAN OVEN. MAURIOE PEETERS, Olympiadewinnaar, Wereldkampioen 1920. J. WILLEMS, Olympiadewinnaar 1924. J. STORM, Kampioen van Nederland. J. HIJZELENDOORN, Kampioen van Nederland. A. MULLER, Kampioen van Nederland. K. VAN NEK, Kampioen van Nederland. P. IKELAAR, Kampioen van Nederland. BESTUUR N. W. B. KLEIN SPARTA, Den Haag. KLEIN HOLLANDIA, Den Haag. EXCELSIOR, Den Haag. SPARTA, Den Haag. D. O. S., Den Haag. HOLLANDIA, Den Haag. DE KAMPIOEN, Scheveningen. DE PEDAALRIDDERS, Rotterdam. APOLLO, Rotterdam. SWIFT, Leiden. V. I O. É Leiden. HOLLANDIA TOERISTENCLUB, Rotterdam. Vliegtocht Holland - Indië. v Bij aankomst in INDIË Dronken de VLIEGENIERS Met pleizier ^Vollenhoven'sBier. Volgt allen hun voorbeeld En drinkt het hier. W. VAN VUURE & Co-, Limonade Fabrieken. 's GRAYENHAGE. : ROTTERDAM. Teleff. 52170. : i Te lef. 13614. HAAGSCHE Automobiel Maatschappij I DIRECTEUR i P. J- ADRIAN [ 'S-Gravenhage, Koninginnegracht II \ Rotterdam, Mauritsstraat 86» MOON Automobielen j worden geleverd met hydraulische remmen » op de vier wielen, Full Balloon Tyres ] en Duco Finish. Voor den Handel zeer voordeelige condities. De De nieuwe modellen zijn in MOON MOTOR COMPANY, voorraad en wij verzoeken U St. Louis, stelde ons aan als beleefd, onze showroom, waar sole agents voor de, door deze de verschillende typen geëxpo- Maatschappij in den handel seerd zijn, met Uw bezoek te gebrachte automobielen. vereeren. 107 Leider: Luitenant-Kolonel G. J. MARIS. Kapitein Jhr. QUARLES VAN UFFORD. Ritmeester Ch. LABOUCHERE. Ritmeester H. BARON VAN VOORST TOT VOORST. Ritmeester P. HEKKEMA. lste Luitenant OOLENBRANDER. lste Luitenant Jhr. GEVAERTS VAN NULAND. lste Luitenant G. P. DE KRUYFP. lste Luitenant VAN DER VOORT VAN ZIJP. KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE JACHTVEREENIGING. Jagermeester: Jhe. Y. D. C. QUARLES VAN UFFORD. Hulpj agermeester: 1 Jhr. H. RADERMACHER SCHORER. Whippers-in: Jhr. H. L. A. v. KRETSCHMAR VAN VEEN. Jhr. Ml DE BLOCQ VAN SCHELTINGA. Jhr. A. M. C. MOLLERUS. Kennelhuntsman en Whipper-in:,TOM CHAMPION. SM Hl ra mui! 1 Handel in Paarden. I ■ I Laan van Meerdervoort 52, >\ DEN HAAG. ï< M ►< ■ : Telephoon 32288. ===== J. KRUG Mr. SCHOEN- EN LAARZENMAKER Gevestigd sinds 18B2 DENNENWEG 15, 'sGRAVENHAGE TELEFOON 14381. RIJ- en RENLAARZEN welke uitmunten in kwaliteit, elegante en gemakkelijke pasvorm. Ondoordringbaar Jachtschoeisel uitsluitend naar maat. Alle soorten SPORT- en WANDELSCHOENEN, munten uit door gemakkelijkheid en elegante modellen. ' 109 HARDDRAVERS. Leider: P. OLIJ. A. VRINGER, Wassenaar. Stal DUINDAL, Wassenaar. Stal C. JACOB VAN DER GRAAFF, Den Haag-. RENNERS. Leider: G. J. A. A. BARON VAN HEEMSTRA. ïrtegenwoordigers van: Stal W. JOOHEMS, Wassenaar. A. 0. BEER, Rotterdam. H. PERNY. Manége VAN DER VELDE. TEXACO A.N.W.B. | GASOLINE en MOTOROILS Benzine en Motoroliën. | TR1BDSE le RAMP. | | KON. / LOGE | | TRIBC1E le BAMG. | Onoverd. Zitplaatsen le RAM€t. Qnovcrd. Zitplaatsen le RAM O. 1 c iGde kolom 9de kolom Jstotoloov JtoMm^ JUSSïL. □ □ I 5ds kolom 4de kolom 3de kolom 2dt kolom isie kolom T) S £ ^ - m ii, - m - ^ ■ ■ ^ ■ Muziek Miiztok os «*. ■g ■§ Rest Lelden wielrenners GjmnasUn Gymnasten Oymnastan Gymnasten Athlethlek 1. Tennis i. Biljarten =5 £ ri * 2 bi o 8n 2. Roeien 2.Boksen ï !" j 45 9S « si s Korfballers ■ «PB a» **■ S| | 3. Schaken 3. Boogschieten g" «■ ^ S I S 4. Schermen 4. Cricket | £ 2 »» */„ vi1 5. Schieten 5. Dammen _ • Si * S = %* A«5^ ^ M 98 2 P * * ^ * 6' Toerisme 6. Hockey 5. 35 ra , o * * o 2 kï H *5 6 C8 7, Voetbal 7. Jachlsifort » 2 ? 5. 62 £ K fl 5 • H * S5 « .2 5. 8. Zwemmen 8. Kaatsen *i H § £ | | ! IKegelen I B ^ S | _■ Studenten Corpora Vendelzwaaiers. 10 Ko"e11 ? * ft 5 . • U.Krachtsport » Ë • ™ « *o ^2 f O. gjTi^-V. g| .. - ^ £ ' ■ -f — V j —*— ■* g" ff - «? 10de kolom Ode kolom 8ste kolom 7de kolom 6de kolom 5de kolom 4de kolom 3de kolom 2de kolom lste kolom ? 5 S . = = Deelnemerg BOODE Kaarten. | Zitplaatsen TWEEDE B AIS G. | INGANG. 11 Krachts orl M Kolven » Kegelen 8 Kaaissport 7 Jachtsport 6 notkey \ 5 Dammen 4 Cricket 3 Boogschieten 2 Boksen 1 Biljarten Kolom I.. X "P"1"** I Zwemmen 7 Voetbal 6 Toerisme 5 Schieten 4 Schermen 3 Schaken 2 Roeien 1 Tennis KolOB II • • £ 2 Korthal 1 Athletiek Kolom III ■ ■ £ OPSTEL.IAMOS TERREIN (Kolom IV.. t Gymnastiek \Mm V * ) Kolom VI.. t ' Kolom VII • ■ t Wielrennen Kolom VIII ■. £ Groep Lelden Kolom IX .. t Bost. Kolom X.. £ IGroep Vendelzwaaiers en Sludinten Corpora Hiddonkolom i 1 " M : ! Z± N R Dp Vereenitrintren verzamelen om 2 uur op het opstellingsterreiB, f; jje leiders melden zich bij den Hoofdleider Kolom 1 en 6 rood S*»s «m WdpBlé ffl Bon) kenbaar aan een rood-wit-blanwe band om de arm waarop „Hoofdleider". De vereenigingen .. 2 ,. 7 wit g=. .teïtensdelT onder leiding van hunne eigen leiders in de kolommen op het opstellingsterrein op. De kolommen worden ... 3 .. 8 blauw 1«W?doo^ daartLaan-eloch te, kolomleiders. De kolommen volgen de kolom- lelder8 en brengen van de plaats voor de .. 4 .. 9 groen geleid door, daartoe aandoen e, de volgende vlag, den Olym- pischen groet (het uitsteken van den Rechter i 5 .. 10 seel armUschZShöS08naar de^ trionne). Wannefr de laatste deelnemer van een! | |roep; df laatste vlag is gepasseerd beveelt M-d.„ko.«,m paars de leider „A.F" en gaan de armen omlaag. J. F. SEMEY, ONTWERPER VAN KUNSTWEEFSELS ATELIERS VOOR MODERNE WEEFSELS -: GOBELINS EN TAPIJTEN :-: UITVOERING NAAR EIGEN :-: EN GEGEVEN ONTWERPEN :| Correspondentie-adr.: SLEEDOORNSTR. 64 KUNSTWEEF-ATELIERS Anemoonstraat 128-143 — 's-GRAVENHAGE TOEGEPASTE KUNST VALKEN BOSCHPLEIN 11 - OEN HAAG KUNSTNIJVERHEID - GLAS- EN AARDEWERKEN - WEEFSELS BATIKS - WANDVERSIERINGEN EDELSMEEDWERK - SIERADEN MEUBELS - WOONINRICHTINGEN Werken van DE BAZEL LANOOY - BROUWER AGTERBERG - SEMEY HOBBEL - SCHOTEL TOOROP - NULAND CORN. V. D. SLUYS E. A. DAGELIJKS GEOPEND VAN 9 TOT 9 UUR ■ TELEFOON 34299 i vbi»zekebiho*. miTSCHtfWJ I „DE OUDE ZWOLSCHE I van 1895" = 1 I 's-GRAVENHAGE || - PIETER BOTHSTRAAT 34.38. ■ Dlraotwri w. WILMINK, gul. Cemm. I D. I*. LINTHOUT. Maatachappalllk Kapitaal f 1 OOO.OOO— Jaarl. Ppemle-ontvanoat f 700.000.— Mtagd an Ros. Kapitaal f 407.676.88.-~ !tI paarden- en vee- ' VERZEKERING OBOOTtTl in mDlRLAHD Pramla vanaf ff 1.SO pan f IOC— Schadevsrgoedlng tot 90% brandverzekering — VOOR li I landbouwbedrijven ■ h t Pramla vanaf f 1.50 pap mllla. = 11| GEEN INLEC an GEEN TAXATIE-KOSTEN. I VASTE PREIV1IËN. DEZE MAATSCHAPPIJ GENIET llj^^ DE EER DE PAARDEN VAM .< |g§ H. M. DB KONINGIN-MOEDER VERZEKERD TE HEBBEN. bbm Prl|» SO Cent. #at o.a. Geïllustreerd Verslag van den Tocht. BOEK- EN STEENDRUKKERIJ RDUARD MDO - LEIDEN. KONINKLIJKE BIBLIOTHEEK 2110 2576 FRANQOIS KEISLAIR Frederikstraat 82 - Telefoon 11154 Piano's, Orgels, Vleugels, = Kunstspelpiano's. ===== Verhuren. Stemmen, Repareeren,Transporteeren TERMIJNBETALING. Gaat U een Piano of Kunstspelpiano'koopen, vraag dan eerst bij mij prijsopgaaf en conditie. Oude instrumenten worden door mij tegen de grootst mogelijke waarde ingenomen en ook als eerste betaling aangenomen. Steeds voorradig ca. 5000 Pianolarollen 88 en 65 tonig, waarin Opera's, Klassiek en de laatste nieuwe nummersDe rollen zijn in drie klassen ingedeeld en wel: Klasse A f 2.50, Klasse B f3.— en Klasse C f 3.50. J. P. BATENBURG'» MEUBELTRANSPORT-MAATSCHAPPIJ. OVERZEE-TRANSPORT naar alle WERELDDEELEN. GAEDE-MEUBLES. DEN HAAG. Kantoren Dr. KUUPERSTRAAT 16 MAURITSKAKE 33 SHOWROOM - M AU RITS KADE 33. Alle rechten voorbehouden. QÉrogramma van de Qfuldiging van fiet Q)riemanscfiap van den QVoUand-Qndië-COliegtocfït 1924 en van den Constructeur van de Q\ VII op Qïaterdag Q5 Olpril 19Q5, des namiddags 3 uur, op fiet Ierr pin Cffloufrust (e CD en Qffaag. Boek- en Steendrukkerij Bduabd IJdo. —■ Leiden. Wie zingt daar? „DE NEW EDISON"! De beroemde Edison-Platen met speelduur van 5 minuten aan elke zijde, spelen zonder naald en z'ijn onbreekbaar! L)e weergave is zóó verbluffend, dat de toehoorder onwillekeurig fluistert: ,.WIE ZINGT DAAR?" :: Ook alle andere platen :: (Naaldplaten, enz.) kunnen echter op den NEW EDISON PÏÏONOGRAPH gespeeld woorden met onzen Jewel-weergever. Wjj garandeeren daarbij een betere weergave dan op eenige bestaande gramofoon mogelijk is, al wordt het nooit „Edison-geluid", dat alleen met de EDISON-PLATEN te bereiken is op een New Edison Phonograph iu prijzen van / 275.-, / 375.— en hooier. = Wij noodigen U uit tot een bezoek. ===== —= KUNSTZAAL EDISON ===== AMSTERDAM, Leïdschestraat 84. 's-GRAVENHAGE, Lange Poten 15. ===== ROTTERDAM, Witte de Withstraat 88. ===== Beschermheer: Z. K. H. PRINS HENDRIK DER NEDERLANDEN. TAK VAN SPOET: EEBE-COMITE: COMITE-LEDEN: Voorzitter N. O. C. Mr. A. baron Schimmelpen- ninek van der Oye. Vice-Voorz. N. O. C. Kapt. P. W, Scharxoo. Lid N.O.C Mr. L. H. Feschotte. Lid N.O.C P. W. Waller. Secretaris N. O. C. . C. A. W. Hirsohmann. ' Alpensport Mr. H. J. Knottenbelt. Mr. C. P. van Kossem. Athlethiek W. A. Deenen. A. Paulen. Automobielsport ... Jhr. Mr. B.A.P. Sandberg t. P. J. Adrian. Biljarten P.M.A.Huurman [Essehburg. J. Dommering. Bokssport E. H. Bapmund. Jhr. J. B. H. Coenen. Boogschieten F. Haafkens. W. J. J. Cornelfese. Cricketsport H. S. Isbrucker. Jhr. Mr. C. Feith. Dammen S. S. van Baaien. H. Hoogland Jr. Golf sport .- Jhr. Mr. A. M. Snouck Hur- E. Cremers. Gymnastiek L.C.v.d.MeulenJ.Hz. [gronje. B. J. C. Blom. Hippische sport Luit.-Kol. G. J. Maris. Luit. A. D. C. v. d. Voort v. Hockey en Bandy... J. D. Tresling. Jlir. A. A. v. d. Poll. [Zijp. Honkbalsport E. Bleesing. W. Drilling. Jachtsport C. J. van der Vliet. E. L. L. Bar.v.Tuyll v.Seroos- Kaatssport IJ. Kijpma. J. P. Dijkstra. [kerken. Kegelen B. Groenewegen. J. Wirtjes. Kolven Dr. G. C. van Balen Blanken. F. G. C. den Hollander. Korfbalsport ....... N. Broekhuysen. K. J. Heyboer. Krachtsport Kapt. W. J. M. Linden. J. Verheyen. Lawn-Tennis Ir. J. A. Broese v. Groenou. Jhr. C. van Lennep. Luchtvaart Jhr. H. Loudon. Kapt. W. C. J. Versteegh en M. F. Eikerbout. Motor jachtsport .... Prof. P. Th. L. Kan. Dr. W. H. Teupken. Motorwielrijden Mr. J. H. Mulock Houwer. Th. Jansen. Rteisport Jhr. Mr. E. G. U. v. Doorn. A.C.Beynen en W.H.C.E. Schaken Mr. A. Bueb. Dr. Max Euwe. [Rósingh. Schermsport Kapt. G. van Bossem. Kapt. A. E. W. de Jong. Schietsport ........... G. A. van den Bergh. A. H. Bouwens. Toerjsme Edo Bergsma. G. A. Pos. Voetbalsport Ir. J. W. Kips. J. M. de Korver. Wielrennen J. D. Viruly. Jhr. G.D.H. Bosch v. Drake- Zeilsport P. L. Lucassen. : Mr. J. Carp. [stein. Zwemsport ' W. E. Bredius W.Ezn. P. L. Ooms. Voorz. N. Journ. Kr. D. Hans. Id. N. E.K. Journ.V. J. B. Vesters. Sportschrijver Leo Lauer. id. ....... Jhr. Jan Feith. Uitvoerend Comité: Mr. P. DEOOGLEEVEE FOETUYN, Den Haag, Eerelid N.V.B., Voorzitter. J. M. COELAND, Den Haag, Wandelsport, Secretaris. ■Jhr. C. VAN LENNEP, Den Haag, Tennissport, Penningmeester. Kapt. A. E. W. DE JONG, Den Haag, Schermen, Vice-Voorzitter. D. J. DE VBIES, Den Haag, Athletiek, Adj.-Secretaris. S. v. d. KLOET, Bijswijk, Sportpers, Perscommissaris. J. M. DE KOBVEE, Botterdam, Voetbal, \ A. PAULEN, Haarlem, Athletiek, f Kapt. W. O J. VEBSTEEGH, Zeist, Vliegsport, ( Leden- Luit. A. D. C. v. d. VOOBT VAN ZIJP, Wassenaar, Paardensport, / Comité voor de Sportbetooging: A. E. W- DE JONG, Voorzitter.') Jhr. W. F. A. VAN PESTEL, D. J. DÉ VBIES, Secretaris. \ W. BOEE, Hoofdleider défilé. J. LAMEIJ, ' H. D. W. v. d. HOEK, / S. v. d. KLOET, I E. J. WICHEBLINK, 121QO J \ | [ 121QO TAXI JANSEN DEN HAAG _ . (0lftft ALLÉÉN HIJ 12100 Noord wal 5. I Mi ® Scheveningen: Maaswijkstr. 28 1 Vli 50240 zijstraat Gevers Deynootweg. ■■^Mii^MiiM Garages dag en nacht geopend. Luxe Auto's tegen Taxi-tarief. 121QO 1—| | f 121QO Bouwbureau A. J. v. KLEEF, Loulse Henrlëttestraat 23 DEN HAAG. Tel. 70126. ■»"'• Uitvoering en Onderhoud van alle werken. mmum Té Huur: Ruime Vrije 1e en 2° Verdiepingen in het Bloemenkwartier vanaf f 40.— p. maand in het Bezuidenhoutkwartier vanaf f 45.— per maand. DE VLIEGTOCHT HOLLAND-INDIK 1 HOE MEN ER TOE KWAM DEN TOCHT TE ONTWERPEN. IN het laatst van 1922 kwam bij den Heer Plesman, Directeur van de K. L. M., het denkbeeld op, de mogelijkheid te bewjjzen van eene verbinding met onze Koloniën door middel van verkeersvliegtuigen, dus niet door middel van een militair vliegtuig. B}j eene bespreking met den Constructeur Fokker, was deze hiervoor onmiddellijk gewonnen, terwn'1 ook Generaal Snijders zjjne medewerking toezegde en waar deze zijne volle energie en werkkracht aan het plan gaf, moest de tocht slagen. Besloten werd een comité te vormen uit handelskringen met groote Indische belangen, terwjjl de Heer van der Hoop, Vlieger bij de K. L. M., die den tocht eventueel zou uitvoeren, aangezocht werd in het comité zitting te nemen. Het comité werd 26 Maart 1923 geconstitueerd. Dit comité, bestaande uit de Heeren: Dr. C. J. K. van Aalst, President der Nederlandsche Handel.Maatschappjj, H. Cremer, President der Deli-Maatschappij, 8 Sir Henry Deterding, President-Directeur van de Bataafsclie Petroleum-Maatsehappij, A. H. G. Fokker, Directeur der Nederlandsche Vliegtuigenfabriek, ' J. II. Hummel, Directeur van de Koninklijke PaketvaartMaatschappjj, Jhr. H. Loudon, Voorzitter der Koninklijke Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart, A. Plesman, Directeur van de Koninklijke LuchtvaartMaatschappij voor Nederland en Koloniën, W. Ruys, Directeur van de Stoomvaart-Maatschappij Rotterdam sche Lloyd, C. J. Snijders, Oud-Opperbevelhebber, Generaal C. J. Snijders, door wiens volhouden en enthousiasme., de uitvoering van de Holland—Indië vlucht mogelijk is geworden. 9 P. E. Tegelberg, Directeur van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland, A. N. J. Thomassen a Thuessink van der Hoop, Vlieger bij de K. L. M., E. Heldring, Voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Amsterdam, E. Füld, Bankier te Amsterdam, en .Dr. W. L. Groeneveld Meijer, als Secretaris, ging aan 't werk om geldelijken steun te verzoeken voor de uitvoering van dit plan. Aan de regeeringen van Holland en Indië werden subsidies gevraagd, doch deze werden helaas geweigerd en dientengevolge nas het Comité geheel aangewezen op de gelden, die door enthousiasten zoowel in Holland als in Indië zouden worden bijeengebracht. Ongeveer ƒ55.000 werd al spoedig bijeengezameld. De Koninklijke Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart stelde het fonds voor den 3 Stroomentocht — een fonds uit den tijd dat de luchtvaart nog in de kinderjaren was, groot ƒ 11.000 ter beschikking van het Comité. Eene -krachtige actie bij de handelslichamen met Indische belangen had het succes, dat tenslotte ƒ80.000 bijeen kwam. Waar de kosten aanvankelijk op ƒ150.000 waren begroot en door het weigeren van subsidies der regeeringen dit bedrag bij lange na niet bijeen te brengen was, besloot het Comité de begrooting te herzien en alle uitgaven nog tot het uiterste te besnoeien. De post onvoorziene uitgaven kwam vrijwel geheel te vervallen, evenals de voor de bemanning uitgetrokken premie bij slagen van den tocht. Men kwam eerst tot een bedrag van ƒ 100.000, daarna zelfs tot ƒ 80.000, waarna het Comité op 16 October 1923 besloot den tocht te laten doorgaan. II. DE VOORBEREIDING VOOR DEN TOCHT. Ondertussehen was van der Hoop met de bestudeering en voorbereiding voor den tocht zelf, bezig. 10 Dat staat hier zoo eenvoudig, met weinig woorden, maar wat daarvoor noodig is zullen wij eens nader beschouwen. In de eerste plaats werden de meteorologische gegevens verzameld om na te gaan, welke tijd met het oog op heerschende winden en regenval, het gunstigst voor het vliegen was. Het resultaat was, dat het tijdstip van vliegen moest liggen öf in October öf in April, om de volgende redenen: Het weer in West-Europa is niet constant, in Klein-Azië. en Mesopotamië echter wel. October is een droge maand, terwijl bij vliegen naar Indië op wind mee kan gerekend worden. In Engelsch-Indië is dan de droge moesson, terwijl van Karachi tot Ambala veel kans op Zuid-Westenwind en van Ambala tot Calcutta meestal zwakken zijwind is. In Nederlandsen Indië is bet eind van den Oost-moesson, weinig kans op regen met zwakken tegenwind. De kaarten van het traject, voornamelijk Duitsche en Oostenrgksche stafkaarten, en voorts grootendeels Engelsche en EngelschIndische kaarten, schaal 1 op 1 millioen, moesten verzameld en bestudeerd worden. Zij werden aangevuld met détailkaarten van de vliegvelden op grooter schaal. De gegevens over de route en vliegvelden zelf — van af Mesopotamië in beheer bij de „Royal Air Force" — werden verkregen door den wel willenden steun van het Engelsch „Air Ministry". Ook de vlieger Macmillap?, die medevloog met Blake op diens te Calcutta gestrande Australië-vlucht, gaf vele inlichtingen. De Amerikaansche militaire attaché te Parjjs stelde de rapporten van de Amerikaansche wereldvliegers ter inzage. Overal moesten benzine- en oliedepöts worden ingericht en reservedeelen, schroeven en banden, worden opgelegd. De olievoorziening werd gratis aangeboden door de Firma Wakefield & Co.; aan de „Asiatic Petroleum Company werd op alle vliegvelden de levering van benzine opgedragen. Maatregelen om de bemanning van geld te voorzien moesten getroffen worden. Het was te gevaarlijk den vliegers eene groote som gelds mede te geven. De landing zou meestal 's middags plaats vinden, doch dan waren alle banken in de naburige steden 11 uit den aard der zaak reeds gesloten, zoodat de vliegers hunne chèques niet meer zouden kunnen verzilveren. Op de landingsterreinen zou bij aankomst iemand aanwezig zijn om de chèques op het vliegveld in te wisselen. De Consuls en de Ned. Handel-Maatschappij troffen hiervoor de noodige voorbereidingen. III. DEFINITIEVE PLANNEN. Men had besloten om den tocht in April 1924 te doen plaats hebben, doch dit was onmogelijk, daar het vliegtuig niet tijdig voor gebruik gereed was. Na aflevering van de F. VII besloot het Comité in zijne vergadering van 31 Mei 1924 definitief den tocht te laten doorgaan en wel op 1 October 1924. Het toestel werd aan de K. L. M. afgeleverd. Het toestel werd aan de K. L. M. afgeleverd en in gebruik gesteld op de Londenln'n, waarbij van der Hoop steeds als bestuurder optrad, waardoor hij in de gelegenheid was het toestel door en door te leeren kennen. 12 Als 2de bestuurder koos het Comité uit de vele gegadigden den Luitenant-Vliegenier van Weerden Poelman, wegens zjjn groote routine en liefde voor de luchtvaart. Hem werd door den Minister van Oorlog verlof verleend, ook om zich met van der Hoop op de F. VII te oefenen. Als mécanicien werd van den Broeke uitverkoren, een specialist op het gebied van „Rolls Royce" motoren, waarmede het-vliegtuig was uitgerust. Ondertusschen was ook van de regeeringen der landen, over welke de tocht was geprojecteerd, toestemming ontvangen over die landen te vliegen. Tevens werd toestemming verleend van de verschillende vliegterreinen gebruik te maken. Hierbij had het Comité veel steun ondervonden van het Departement van Buitenlandsche Zaken en in het bijzonder van den Heer Staal, ConsulGeneraal te Calcutta. In Indië was in den aanvang weinig enthousiasme en medewerking voor den tocht. Slechts ƒ 5.000 vloeiden van daar in de kas van het Comité. Later is de Ned.-Indische Vereeniging voor Luchtvaart, opgericht onder presidium van den Heer Muurling, welke vereeniging zich speciaal belastte met de regeling van den vliegtocht op Indisch gebied. Na de noodlanding bij Philippopel mocht het Nederlandsche Comité van deze vereeniging ook flinken geldeln'ken steun ontvangen. Ook de vliegvelden waren onvoldoende als landingsterrein voor het zware toestel. Aanvankelijk zou te Medan en Padang geland worden. De regeering stelde geen gelden beschikbaar voor het inrichten van een landingsterrein te Padang, zoodat toen alleen te Medan zou worden geland. . De Deli-Maatschappij stelde te Medan een terrein beschikbaar. Als tusschenterrein voor de vlucht naar Batavia viel het oog op het veld, waar Ross Smtth op zijne Australië-vlucht was geland, nameljjk Muntok. Vandaar zou dan naar het nieuw aan te leggen terrein bij Mr. Cornelis worden doorgevlogen. Het Comité kwam echter met van der Hoop overeen, dat de tocht te Medan zou eindigen als de terreinen Muntok en Mr. Cornelis niet in orde waren. 13 In September nam men het toestel uit de vaart om grondig te worden nagezien en geheel in orde te worden gebracht. om grondig te worden nagezien. Een dragen van risico's b^j ongelukken of tegenslag uit de verzamelde middelen was onmogelijk. Men besloot dus het vliegtuig te verzekeren, waarvoor de Makelaars F. & W. van Dam te Rotterdam, met groote medewerking van de Rotterdamsche Assurantiebeurs, op zeer coulante wijze hebben zorg gedragen. Nadat alles dus behoorlijk was voorbereid, kon op den vastgestelden datum het vliegtuig van Schiphol vertrekken. Café Restaurant „OLYMPIA", Ieplaan hoek Larixlaan, DEN HAAG, TELEFOON 35224. Gezellig Interieur. 4 Kegelbanen. 3 Billards. Aanbevelend, k. ph. diederiks, Dir. DE TOCHT *). OM een duidelijk en beknopt overzicht van den tocht te krijgen volgen wij het rapport van den Heer van der Hoop, waarin deze op onderhoudende en vaak geestige wijze z^jne indrukken weergeeft. . Op 1 October werd 'smorgens 7.25 uur van Schiphol vertrokken en kwamen de vliegers te 2.55 uur te Praag aan. Over dezen dag schrijft.hjj na aankomst te Praag: Alle begin is moeilijk. Ook het begin van eene vlucht Amsterdam—Batavia, wanneer men met een zwaar belast toestel, na een periode van tamelijk veel regen} moet starten van het modderige vliegveld van de Hoofdstad des Rijks. Lang duurde het vóór de vaderlandsche bodem er toe kon besluiten zijne kinderen los te laten, maar eindelijk kwamen toch dfi wielen van den grond en was de Indië-vluctit begonnen. Als het nu ook maar heusch een Indië-vlucht wordt. Een Praagvlucht is het in ieder geval reeds, en dat is een heel ding. Men denkt wel eens dat vliegen onveilig is, maar de bemanning van de H. — JV. A. C. C. voelde zich werkelijk veilig, toen een luchtkolom van een paar honderd meter hen scheidde van persfotografen, filmoperateurs en handdrukkende belangstellenden. Eindelijk was de periode van praten en schrijven en hopen en vreezen voorbij. Of de zaak zal lukken, kan alleen de toekomst leeren, maar in ieder geval vliegen wij. Een escadrille van Soesterberg, een van de Marine en een toestel van Fokker doen hen uitgeleide. Over het afscheid, dat de schepen in de haven hen toefloten, lezen wij: *) Van de rapporten van van der Hoop is gebruik gemaakt met welwillende toestemming van de Directie en Eedactie van „Het Leven". 16 Dank zij het geraas van den motor hoorden wij natuurlijk niets, maar het was toch heel aardig boven alle schepen een stoompluimpje te zien. Om 8.48 uur wordt de Duitsche grens overschreden. Gedeeltelijk, vlogen zij op het kompas bij gebrek aan goede landmerken. Na een voorspoedigen tocht en een vriendelijke ontvangst door den Commandant van het Vliegveld te Praag, konden de vliegeniers hunne welverdiende rust nemen. Op 2 October, om 7.50 uur G. T., dat is 8.50 plaatselijke tijd, wordt van Praag naar Belgrado vertrokken. Een oogenblik dachten zij er over te P r e s b u r g .te landen, daar de sterke tegenwind de snelheid zéér verminderde en zij bevreesd waren eerst bij donker aan te komen te Belgrado, doch na een nauwkeurige berekening waagden zij het er op door te vliegen. Het benzineverbruik was 93 a 94 L. per uur. Het verslag van dit traject, eerst na vertrek uit Belgrado den volgenden dag in de vliegmachine geschreven, vermeldt het volgende i Tusschen haakjes: het tikken in een vliegtuig valt niet mee; alles wiebelt, en ik kdn het belletje niet hooren, als ik aan het eind van een regel ben. Om 4.30 uur wordt op het vliegveld bjj het bij Belgrado gelegen stadje Panchowa geland met behulp van een mooi landingslicht. Er was nog voldoende benzine, 320 L., over. Zij waren juist voor donker binnen. Het telegram van vertrek uit Praag was nog niet aangekomen te Panchowa, waaruit de chef-vlieger concludeert, dat een telegram*) er ongeveer tweemaal zoo lang over doet als een vliegtuig. Het dure en slechte hotelletje, waar zjj overnachtten, had toch ook lichtpunten: een echt tziganenstrnkje en een goed Hongaarsch landwijntje. Op 3 October vertrek uit Belgrado om 6.25 uur G. T. met 1050 L. benzine, bjj tamelijk sterken Z.-O. wind en zwaar bewolkt tot betrokken lucht. De motor werkte, evenals de vorige dagen, uitstekend. Sofia wordt om 10.25 uur G. T. in goede orde gepasseerd. *) Het telegram van aankomst te Belgrado heeft het Comité in Holland nooit bereikt. 17 Op 20 K.M. afstand van Philippopel loopt de watertemperatuur plotseling op tot 100°. Oliedruk en olietemperatuur blijven normaal, maar de motor maakt onmiddellijk, inplaats van 1800, slechts 1600 toeren en stopt binnen de minuut geheel. Na het maken van een S-bocht wordt te 11.20 uur geland op een soort weilandje. Echter waren er op dit veld kleine walletjes met gras begroeid, van 20 a 30 M. lang, en van uit de lucht niet. zichtbaar. Eén van die walletjes wordt geraakt, een hevige klap is het gevolg, het toestel gaat wel is waar niet over den kop en de schroef. blijft in goede orde, maar het rechter wiel bezwijkt, de poot van het landingsgestel raakt den grond en verschillende buizen worden verbogen of breken. Het rapport zegt, na de nauwkeurige beschrijving van de schade, verder: Ik vrees dat het onmogelijk zal zijn, het toestel naar Holland terug te transporteeren. Ik hoef u niet te zeggen, hoe ons deze afloop aan het hart gaat, maar ik kan u verzekeren dat wij alles zullen doen 'om de zaak verder zoo goed mogelijk af te wikkelen. Onze. eenige wénsch is natuurlijk nog steeds, op de een of andere manier door te zetten. De geheele bemanning 'zou niets liever willen, doch wij begrijpen de moeilijkheid, die dit thans oplevert. Hoewel de bemanning dus gaarne door zou willen gaan, wanhopen zij in den aanvang hieraan. Het toestel lag bij het dorpje Saladivono, op 25 K.M. van Philippopel en ± 120 K.M. van Sofia, op ± 3 K.M. van de naastbjjzijnde spoorhalte. De eerste nacht wordt in de cabine doorgebracht. Op 10 October bereikt de gestrande bemanning een brief van het Comité in Nederland, waaruit blijkt dat de tocht in ieder geval, hetzij direct, hetzij op 1 April 1925, zal worden voortgezet. Dit bericht vervult de bemanning met groote blijdschap, welke nog verhoogd door de aankomst van den expert Guilonard. Deze zal verslag uitbrengen of het vliegtuig ter plaatse kan gerepareerd worden. 18 Het rapport van 15 October is dan gelukkig weer opgewekter. De Heer Guilonard had nameüjk verklaard het toestel ter plaatse te kunnen herstellen en stelde voor daar te starten en naar Amsterdam te vliegen. Doch dan schrijft van der Hoop verder: Aangezien Poelman en ik echter te Batavia nog een koffer hebben staan met een smoking, de noodige witte pakjes enz., stelde ik toen terstond voor, als het toestel toch weer vliegklaar kon worden gemaakt, niet naar huis terug te vliegen doch door te gaan. De tijd was, met het oog op den naderenden regentijd, nog juist gunstig om weg te vliegen en met het oog op de publieke belangstelling achtte hjj het beter door te gaan. In een post scriptum lezen w$: Pas op den nieuwen radiateur. 16 October beginnen de voorbereidende werkzaamheden. Na een beknopte picnic met een paar blikjes zuurkool van Hoogenstraaten, wordt 's middags een bok van ± 7 M. hoogte opgericht om den motor uit te gaan bouwen. Vol spanning wordt op den motor en de reservedeelen gewacht. Waar was zoo plotseling het geld voor een en ander vandaan gekomen? Alle be- een bok van ± 7 M. hoogte. schikbare fondsen waren immers vrijwel uitgeput? Ofschoon de voortzetting van den vliegtocht vaststond en ter 19 vervanging van den geassureerden, defecten motor reeds een nieuwe motor bedrijfsklaar te Rotterdam gereed stond, werd in de dagbladen gewezen op de wenschelijkheid, te kunnen beschikken over een reserve-vliegtuig met motor. De Directie van het "Weekblad „Het Leven" las dit 's morgen» en bood twee uur later telegrafisch een nieuwen motor aan. Een woord van hulde aan de Heeren Scheltens en Giltay, directie van „Het Leven", moge hier dan ook eene plaats vinden. De Directie -van het Weekblad „Het Leven" bood twee uur later een nieuwe motor aan. Het Comité nam onmiddellijk maatregelen om den tocht, toen gebleken was, dat het toestel ter plaatse kon worden gerepareerd, te vervolgen. De „Fokker "-fabrieken zonden onmiddellijk drie bekwame werklieden uit, die den nieuwen motor en onderdeelen medenamen. Dank zij de medewerking van de spoorwegen, had de reis een zeer vlot verloop. Een oponthoud tengevolge van 20 douaneformaliteiten aan de Servische grens werd, dank zjj den Consul te Sofia, den Heer Jhr. de Brauw, tot een minimum beperkt. Spoedig begon men nu met het volledig repareeren van het toestel. In het rapport van 17 October geeft van der Hoop eene beschouwing over land en volk: Het is dus wel een eigenaardig landje, waarin wij hier tegen wil en dank verzeild zijn geraakt. Met alle waardeering voor de eigenaardige schoonheid van land en volk, moet ik echter de vrijheid nemen u er op te wijzen, dat wij er alle drie gaarne zoo gauw mogelijk weer uit zouden verdwijnen en u nogmaals dringend te verzoeken ons met den meest mogelijken spoed een motor enz. te zenden. met den meest mogel^jken spoed een nieuwen motor te zenden. De reparaties moesten in de open lucht plaats vinden, dikwijls onder onafgebroken regen. Hoewel het terrein daardoor in een modderpoel werd herschapen, werkten allen vol ijver verder. Op 2 November gaat het weer verder, dank zij vooral de buitengewone hulp en toewijding van het overgekomen personeel en de 21 bemannirfg, onder leiding van den Heer Guilonard. Aan diens kunde en voortvarendheid brengen wij hier een eeresaluut. In het rapport over de vlucht van Philippopel naar Constantinopel lezen wij: Goddank, wij vliegen weer. Een heele maand zaten wij in Philippopel; wij werden er halve Turken; wij dronken Turksche koffie, namen Turksche baden, bezochten Moskee en Kathedraal, zochten vergetelheid in de inheemsche drank „Sliwowitsch" en verveelden ons geducht. Om 11.55 uur vertrok het toestel. Aan het eind van het terrein was weder een verraderlijk dammetje, waarbij de Heer Guilonard zich opstelde om het punt aan te geven, waar het toestel uiterlijk moest worden opgetrokken. Het toestel rolde het heele terrein over zonder los te komen van den grond en de Heer Guilonard maakte fanatieke gebaren om aan te geven, dat het toestel de lucht in moest. Het toestel kwam net even los, de wielen raakten nog juist zachtjes het dijkje, doch gelukkig ging alles verder goed. "onder leiding van den Hoer Guilonard. Het onDevolkte terreinr waarover grootendeels werd gevlogen, gaf eene welkome gelegenheid om een gebraden kalkoentje, dat een vriendelijke boer uit Saladivono den vliegers had meegegeven, maar waarvan de datum van overlijden wat veraf leek, overboord te mikken. 22 De Hollandsehe Kolonie te Constantinopel heeft de vliegers allerhartelijkst ontvangen. De Chef van den Turkschen Militairen Vliegdienst en een vertegenwoordiger van het Gemeentebestuur waren mede ter verwelkoming aanwezig. Het vliegtuig, door militairen bewaakt, kreeg na aankomst een extra beurt. De Hollandsehe Kolonie te Constantinopel enz. Op 3 November gaat het van "Constantinopel naar Angora. De tocht naar Angora gaat over een alleronherbergzaamst oord zonder huizen, menschen, dieren of boomen en de beschouwing van vak dek Hoop over dit land is de volgende: Als men hier eene noodlanding maakt, heeft men goede kans wel het toestel te redden, maar ivat er daarna moet gebeuren, weet ik heusch niet. Mijn eerste telegram uit Philippopel is pas een dag na de landing in Holland gekomen, maar na eene noodlanding in Klein-Azi'é .weet ik niet, of er ooit nog een telegrammetje, zal 23 komen; misschien komen wij over een half jaartje met een flinken baard en half of driekwart uitgehongerd wel weer eens in de beschaafde wereld terugwandelen. Dit is nog de gunstigste veronderstelling. Het vliegveld in Angora was niet in al te góeden staat. Aan van der Hoop was opgegeven, waar lüj het beste kon landen, doeh op dat deel van het terrein graasde juist een groote kudde vee. en kreeg na aankomst een extra beurt. Dientengevolge moest zoo dicht mogeljjk bij den rand van het terrein geland worden. Hierbij kwam het toestel in botsing met een telegraafdraad en met een windzak op een dunne jjzeren staaf geplaatst, waardoor een flink gat in den vleugel werd geslagen. Daar moest de motor worden nagezien en de vleugel gerepareerd; derhalve een dag overblijven in Angora. Op 5 November wordt om 6.50 uur G. T. uit Angora gestart. Voor het eerst zien zij een karavaan door de woestijn trekken; 24 voorop èen ezeltje, daarachter tientallen hoogbeladen kameelen, die met een uiterst plechtigen begrafenis-pas achter elkander dooide vlakte sukkelen. De vlucht gaat door oen smalle kloof met steile rotswanden on hoewel alles heel mooi is, schuift de trotsche H. — N. A. C. C. tamelijk 'kleintjes en beduusd door dit landschap. Eene noodlanding zou het heele toestel aan spaanders maken. Om 12.57 uur G. T. landen zij op het vliegveld van A1 e p p o, 'waai' de Pransche vliegers onze mannen allerhartelijkst ontvangen. Op 6 November vertrek uit A 1 e p p o naar Bagda d. De weg voert door de lange vlakte van Mesopotamië, het land waar het Paradys moet gelegen hebben. Aan de rivier hier en daar een Arabisch dorpje, dat, van uit de lucht gezien, als volgt wordt beschreven: Stel u voor een honderdtal lucifersdoosjes van verschillende grootte, kris en kras door elkander gegooid. Op één van de grootste doosjes zijn zes halve doperwten geplakt, netjes in twee rijtjes van drie: dat is de moskee; er staat een potloodstompje naast: dat *s, de minaret. Ban nog wat palmboompjes, en dat is alles. Het geheel is zorgvuldig in de kleur van den grond gehouden, behalve de palmboompjes, de doperwtjes en de punt van het potlood; dat is allemaal groen. Soms, in de grootere plaatsjes, zit er op de moskee een koepeltje in den vorm van een omgekeerde radijs, ook groen. Om 12.56 uur G. T. (3.15 uur plaatselijke tijd) wordt te Bagdad op het keurige terrein van de „Royal Air Force" geland. Hier wordt het toestel voor het eerst 's nachts in een hangar geborgen. Op 7 November, om 3.53 uur G. T-, verlaten zij Bagdad om te trachten dien dag B u s h i r nog te bereiken, zonder Basra aan- te doen. Om 8 uur G. T. passeeren zij Bas r a. Alles gaat naar wensch; om 11.15 uur dalen zij te B u s h i r op een uitstekend vliegveld. Aan het dinertje bij den Engelschen Resident bedienen reusachtige, zwarte,..bedienden in mooie witte uniformen, op bloote 25 voeten: meer geruischloos. en minder onderhoudskosten dan de beste rubberzolen, schrijft van der Hoop. Op 8 November 3.25 uur G. T., dat is 6.35 uur plaatselijke tijd, verlaten zij B u s h i r. De vliegers lossen elkaar om het uur af en als van der Hoop voor het laatste uurtje het stuur overneemt van Poelman, bemerkt hij dat het evenwichtsroer niet meer te bewegen is. Wel' had Poelman, die het van te voren ook had gevoeld, getracht het hem duidelijk te maken, maar hij had dit niet begrepen. Het toestel moest dus alleen met het richtingsroer in evenwicht worden gehouden. Gelukkig liep alles bij de landing goed af en de oorzaak van de hapering bij het nazien van het toestel spoedig weggenomen. Om 11.40 uur landen zij te Bender Abas op een klein,, goed bruikbaar terrein. Eenige, militair er uit ziende, zwarte mannen bewaken het toestel, terwijl één ervan, een onder-officier een lange rede in het Hindustani tegen van der Hoop houdt, welke deze in het onvcrvalscht Hoog-Haarlemmerdijksch beantwoordt. Op 9 November 3.13 uur G. T., dat is 6.43 uur plaatselijke tjjd, wordt van Ben der Abas vertrokken om zoo mogelijk een dubbele etappe na Karachi te maken. Om 7.15 uur G. T. passeert het toestel C h a r b a r. Daar de wind achter is, wordt eene snelheid van 140 K.M. per uur bereikt bij een benzineverbruik van 95 L. en olieverbruik van nog geen 2 L. per uur. Onderweg zien zij een echte zandstorm of shamal. Daar het vliegtuig langs de kustlijn vloog en de wind schuin van uit de zee woei, was de shamal geene belemmering voor de vliegers, maar konden zij de zandwolk, die ongeveer 1000 M. hoog was en de dichtheid had van een matige Hollandsehe mist, passeer en. Om 12.13 uur G. T. landing te K a r a c h i, waarbij bleek dat de 1200 K.M. in 9 uur waren afgelegd. De officieren van de „Royal Air Force" waren ook hier allerhartelijkst. Toen zij reeds vroeg om 1.35 uur G. T., dat is 7.5 uur Britsch-Indische tijd,, uit Karaehi vertrokken, was alles dan ook keurig voor het vertrek in gereedheid gebracht. 27 onder u begonnen op te staan en de minder vluggen, naar ik mij voorstel, de schrale schemering van een echten killen, glibberigen, duisteren, kouden Novembermorgen door de gordijnen zagen siepelen, toen was het in de breede vruchtbare vlakte van de Ganges al een stralende middag vol zonneschijn, met lekker matig warm weer en geen wind, staat in het rapport van den tocht van Ambala naar A 11 ah a b a d. Het vertrek vond plaats om 7.30 uur. Over Delhi en Agra gaat de tocht voort over de „Taj Mahal' een voor'zijne overleden vrouw, door Shah Jehan ongeveer drie eeuwen geleden gebouwde graftempel. Welk een grootschen indruk maakt dit bouwwerk op de bemanning van het vliegtuig. Om 2.15 uur aankomst te B a m r a o 1 i, het vliegveld bij Allahabad. Mooie witte buffels voeren de benoodigde olie en benzine aan. Men pompt die dadelijk in het toestel. 13 November gaat het naar Calcutta, waarbij onderweg tevergeefs wordt uitgezien naar krokodillen. Op het Dum Dum Aerodrome, een lastig landingsterrein, waar, dank zij de zorg van den Vice-Consul, den Heer Koper, een landingscirkel was uitgezet, wordt vlot geland. Alle drie werken 's middags aan het in orde brengen van het toestel, waarna een gezellig diner met de Hollandsehe Kolonie volgt. 'sMorgens vroeg, 14 November, vertrek van Calcutta naar Akyab, dat zonder tegenspoed wordt bereikt. De landing geschiedt op een zeer smal, doch lang vliegveldje, zeer voldoende mits de wind er niet dwars op staat. De bevolking stroomt belangstellend toe, de mannen gekleed in witte hemden en roode sarongs, jonge vrouwen in flatteuse kleederdracht, oude vrouwen, kort maar van onmetelijken omvang, met groote dikke pikzwarte sigaren in den mond; priesters met kaalgeschoren hoofden en tango-kleurige Meeding, een bonte vroolijke menigte, overschaduulaiSLbor vele kleurige papieren parasols, Ziedaar de indruk, dien de bevolking na de landing op van der Hoop maakt. 35 HOE HEBBEN ZIJ HET GEDAAN? Zn hebben het goed gedaan! Zij hebben deze grootsche vlucht — bijna zestien duizend kilometer, drie achtsten van den omtrek der aarde — op schitterende wijze volbracht. Zij hebben den naam der Nederlandsche aviatiek hoog gehouden, den sportieven zm van ons volk eere aangedaan en vooruitzichten geopend op 'verkeersgebied, welke voor de toekomst van Nederland en Nederlandsch-Indië van de grootste beteekenis kunnen worden. Vak der Hoop heeft bewezen een uitmuntend leider voor zulk een moeilijken en langdurigen tocht te zijn. Zijne wetenschappelijke voorbereiding der vlucht is voortreffelijk gebleken. Zijne studie van de route en de terreinsgesteldheden, van de vliegvelden van de atmosferische toestanden en tijdsberekeningen, heeft ' hem nimmer m den steek gelaten. Over al die uitgestrekte afstanden over hem volkomen onbekende, woeste en onontgonnen gebieden' met weinig of geen verkenmerken, is lüj geen oogenblik verdwaald of het spoor bijster geweest. De weersgesteldheid en heerschende windrichtingen beantwoordden veelal geheel aan de uitkomst znner statistische studie. Zijn te voren opgemaakt reisplan, zijn weg- en tndsmdeeling is — afgezien van de noodlanding en het oponthoud te Philippopel, waarvoor de bemanning in geen enkel opzicht verantwoordelijk kan worden gesteld — doorloopend gevolgd kunnen worden, behalve dat hij nu en dan twee etappen per dag aflegde, of ook wel om technische redenen in enkele stations een dag of twee dagen moest overblijven. Hij heeft zich een bekwaam en voorzichtig vliegtuigbestuurder betoond, besluitvaardig op onverwacht intredende, moeilijke oogenblikken met een snellen en juisten blik op den terreintoestand en op de technische mogelijkheden en gevaren, welke deze bood Hn heeft de bemanning met tact en zorg geleid en zich volkomen van zgne. administratieve verplichtingen gekweten. Het vertrouwen, dat het Comité in hem had gesteld heeft hü ten volle gerechtvaardigd. ' □ Vak' Weerden Poelmak is een hooggewaardeerde en onmisbare hulp en medewerker van den leider geweest; een bekwaam en betrouwbaar vliegtuigbestuurder en een steeds welkome raadsman m velerlei gevallen. □ ü 36 . Van den Broeke heeft getoond een bekwaam werktuigkundige te zyn, ten volle met den motor vertrouwd, zijne werkzaamheden tot dagelijksche revisie van het geheele toestel en tot onderhoud en kleine herstellingen van den motor, steeds met ijver, vakkennis en zorg verrichtende. □ De goede verstandhouding onder de bemanning is steeds bewaard gebleven. Alle drie hebben bewezen het ijzeren gestel, het reusachtigeweerstandsvermogen? en de geestelijke en moreele kracht te bezitten, die gevorderd worden om de geweldige inspanning te kunnen dragen, welke zulk een tocht meebrengt. Dag aan dag zes, acht, ja: soms tien of twaalf uur aan één stuk vliegen, onder onafgebroken scherpe oplettendheid gericht op toestel, motor, atmosfeer en terrein, onder hét bewustzijn van de kans op een storing, welke eene noodlanding zou kunnen noodig maken, en met de zekerheid, dat op vele, uitgestrekte gedeelten van het overvlogen gebied: oerbosch, gebergte, moeras of zee, zulk een landing de grootste gevaren zou bieden en bijna onvermijdelijk tot de vernieling van het toestel zou moeten leiden, met de daaruit voortvloeiende ernstige gevolgen voor de bemanning zelve, die er wellicht het leven zou kunnen afbrengen, maar dan toch midden in de onbewoonde wildernis reddeloos verloren zou zjjn; dan verder, na aankomst des namiddags of 's avonds op het dageindpunt, onmiddellijk het toestel nazien en weder gereedstellen voor den volgenden dag: het met de grootste zorg nazien, zooveel mogelijk schoonmaken en weder bedrijfsklaar maken van den motor, het verrichten van kleine herstellingen, het aanvullen der bedrijfsstoffen: benzine, olie en water, alles weder een arbeid van uren voor de geheele bemanning; en dan nog de vereischte formaliteiten verrichten, berichten verzenden, enz. enz., voordat aan rust en herstel van krachten voor den volgenden dag kon worden gedacht. Zulk een leven drie weken bijna aan één stuk te doorstaan en dan ten slotte nog in staat te zjjn, zich te onderwerpen aan de meest overweldigende huldebetoogingen en uitbundigste feestelijkheden, ziet, dat is een prestatie van geweld, een ontwikkeling van lichaams- en geestkracht, van moed en durf, van uithoudingsen doorzettingsvermogen, van beleid, overleg en tegenwoordigheid van geest, onze stoere voorvaderen der zestiende en zeventiende eeuw waardig; dat is een. daad zooals wij die van „Hollandsehe jongens" zoo gaarne zien en zoo oprecht bewonderen. N.V.vIW.v. ROSSUM DU CHATTEL 95 BREESTRAAT. LEIDEN. JUWELIER. ONTWERPT EN VERVAARDIGT GOUDEN EN ZILVEREN KUNSTVOORWERPEN. ONTWERPER EN LEVERANCIER VAN HET NATIONALE HULDEBLIJK, AANGEBODEN AAN HET DRIEMANSCHAP VAN DEN VLIEGTOCHT AMSTERDAM—BATAVIA. 39 HET ZILVEREN HULDEBLIJK. Het huldeblijk, hetwelk onzen dapperen vliegers zal worden aangeboden, is ontworpen door W. van Rossum du Chattel, juwelier te Leiden, en stelt voor een zilveren plaat welke op een groen marmeren sokkel rust. Op dezen plaat is gegraveerd als landkaart, de route Amsterdam—Batavia. Amsterdam diamantstad, wordt aangegeven door een fonkelende diamant, Batavia (de gordel van smaragd, die zich slingert om den evenaar) door een hei-groene smaragd. De vliegroute Amsterdam—Batavia, wordt aangegeven door een draad van zuiver goud vervaardigd, symboliseerend de gouden draad, die gesponnen is tusschen Moederland en Koloniën. De verschillende landingsplaatsen, tusschen Amsterdam en Batavia, zijn aangegeven voor zoover deze liggen in het Morgenland (het Oosten) door topazen (kleur der opgaande zon) en voor het Avondland (het Westen) door amethisten, de kleur der ondergaande zon, terwijl een robijn (rood) de plaats aangeeft waar de noodlanding heeft plaats gehad. Rechts boven is op den zilveren plaat in émaille aangebracht „de Hollandia", één der vier schepen waarmede Cornelis Houtman de eerste reis deed naar Java (1595), rechts onderaan de windroos volgens de teekening van Jan Huygen van Linschoten en op dezen reis door Houtman gebruikt, terwijl links onderaan in émaille is aangebracht het silhouet van de F. VII. Boven deze plaat is aangebracht een reproductie in zilver op Vioo der ware grootte, van het origineele vliegtuig de F. Vn, waarmede de tocht ondernomen werd. Het vliegtuig is naar het Oosten gericht en bestrijkt juist de geheele oppervlakte der zilveren plaat, uitdrukkënd de werkelijkheid dat dit vliegtuig dit deel van de aarde, zooals de topografische teekening op den plaat aangeeft, bestreken heeft. Het huldeblijk werd geleverd door de N. V. v/h. W. van Eossdm du Chattel te Leiden en is vervaardigd door de N. V. „Zilverpabriek '' te Voorschoten. 40 PRIJZEN DER PLAATSEN: Loge (gereserveerd.) Ie Rang 2e Rang ƒ 4.I 2.50 „ 1.50 3e Rang (uitsluitend staanplaatsen) . „ 0.75 Op de 1ste en 2de RANG wordt niet voor ZITplaatsen ingestaan. Het Comité kan hiervoor GEEN verantwoordelijkheid op zich nemen. Eventueele veranderingen in het Programma De deelnemers aan het défilé kunnen hunne OPSTELLINGSPLAATSEN vinden op den PLATTEGROND, achter in het Programma afgedrukt. Hierop vinden zij tevens aangegeven welk terreingedeelte voor hen is gereserveerd. Zij ontvangen een DEELNEMERSKAART welke als BEWIJS VAN TOEGANG dient. ALLEN moeten ten 2.30 uur op hunne opstellingsplaats AANWEZIG zijn. voorbehouden. 41 SPORTDEMONSTRATIE „HOUTRUST". De Holland—Indië vliegers vertrekken van Hotel „Paulez" plm. 2 uur n.m., begeleid door de EERE WACHT TE PAARD van de „3-October-Vereeniging" te Leiden, onder commando van den Heer CH. VAN SPALL, naar het Sportterrein „HOUTRUST". Te volgen weg: Hotel „Paulez" - Korte Voorhout - Lange Voorhout Parkstraat - Alexanderstraat - Javastraat - Scheveningsche Weg - Carnegielaan - Gr. Hertoginnelaan Stadshouderslaan - Stadhoudersplein - Houtrust. Op het Sportterrein met muzikale medewerking van: DE KONINKLIJKE MILITAIRE KAPEL (le Luitenant-Directeur: C. L. Boer) aangeboden door den Heer Luitenant-Kolonel P. H. DB RIDDER, Commandant van het Regiment Grenadiers. HET MUZIEKKORPS VAN DE FIRMA GOULMY EN BAER, uit 's-Hertogenbosch. HET HAAGSCHE POLITIE-MUZIEKCORPS. VEELOOP DER I T , m DEMONSTRATIE: PLAATS WAAR: BIJZONDERHEDEN: Aankomst Vliegers Tribune Houtrurt. Komst F. VTI Boven „ Aangeboden door de K. L. M. Vliegtuigen Zeemacht „ / Sportbonden*) .. \ Défilé ) -Automobielen .... i j Motorrijwielen ... H Binnen witte hek- ' Paarden 1 *) De Haagsche Politie-Sportvereeniging heeft, alvorens aan het défilé mede te doen, een marsèh Den Haag—Rotterdam en terug afgelegd. Schoonmaakt zonde,? SunlightZeep? [Tiaar daf \s gezin schoonmaak! 45 DEM^S^ATIE: PLAATS WAAR: BIJZONDERHEDEN: Voorbereidende Athletisehè i I Door leden der Dames- Gymn.- en Oefeningen voor Dames. | °» het voetbalveld- Athletiekvereeniging „Hygiea" te 's-Gravenhage, onder leiding van den Heer W. Boer. Af lossings-Wedstrijd over ) Baan ora tet voet. Iedere ploeg bestaat uit 4 loopers, .,„„„ , ( ,„! •.-, die ieder een zelfden afstand 2000 Meter ) balveld. 7~Li. * ^ „. hebben af te leggen. Hieraan zal worden deelgenomen door ploegen van de volgende vereenigingen: „V. en L.", Den Haag; „H. B. S.", Den Haag; „Sparta'', Den Haag; „De Trek. . vogels", Den Haag; „Graaf Willem II", Den Haag; „De Zwaluwen", Den Haag. Vertrek der Vliegers Per auto aangeboden door den Heer Saarloos, Directeur van de N. V. Ned. Dunlop Rubber en Banden-Mq. te Amsterdam. UITVOERDE IN LI CHTI MdjEN VER5TKEKT rS V- AC E.TYLEMA DEN HAAq 73BE2UIüe:mH0UT73 DE HUISSENSCHE VENDELZWAAIERS. (De gegevens zijn verstrekt door den Heer D. J.'van der Ven). De vendeliers uit het aardige stedeke Huissen, in de OverBetuwe, zullen in het wn'dseh saluut der zwenkende vanen op treffende en geheel eigen wijze de hulde van de Over-Betuwsche bevolking aan de Holland-Indië vliegers vertolken. Het vendelzwaaien is eene kunst, eene schoone sport, die eene langdurige oefening eiseht en naast behendigheid en vaardigheid ook rythmisch gevoel vraagt. Speciaal in het tuindersstedeke Huissen wordt door het oude of St. Gangulphusgilde en het jonge of Laurentiusgjlde onder beproefde leiding van den Heer Derksen, die reeds 45 jaar ,,de vaan heeft geslagen", het vendelzwaaien beoefend. Het vendelzwaaien, waarbij op de maat van de Huissensche fanfare de vanen gezwenkt worden oni hals, lenden en enkels, zóó, dat zelfs met geen tipje van het dundoek den grond geraakt mag worden, had oorspronkelijk plaats voor de geestelijkheid op den grooten dag dat de omdracht werd gehouden, maar reeds vroeg zien wij de vaan zwaaien voor den schutterskoning die zoo fortuinlijk was. om „den vogel af te schieten" en zjjne koningin. De dag van het vogelschieten in Huissen, altijd de Zondag na St. Jan (24 Juni), wordt gevolgd door den merkwaardigen dag van „Huissen's Beleg". Reeds 's morgens vroeg verkondigt een tamboer dat de vijand Huissen nadert, vensters en deuren worden gesloten en vrijwilligers tegen hooge belooning opgeroepen. Een adjudant van de vijandelijke partij verschijnt in het kamp der belegerden met steeds dreigender bevelschriften en om 2 uur 's middags heeft op den dijk, die van Huissen naar het Oostelijk aan den Rijn gelegen Looveer loopt, een heftig schuttersgevecht plaats in en bij een hoogopvlammend vuur op het smalste deel van dien dijk, bij een sluisje, ontstoken. 47 49 Eerst echter gaan de belegerden in een vischrjjken Rijnstrang „visehjes schieten", waarbij met een groot net visch wordt opgehaald, terwijl de geweren worden afgeschoten. De visch wordt niet gebakken, en opgegeten, doch aan de geweren en sabels, waarmede men in den damp erf smook van het vuur den vijand te lijf gaat, gehangen. Wanneer men eindelijk den met zilveren platen omhangen koning door het reeds doovende vuur heeft getrokken en gevangen genomen, zijn alle onmiddellijk weder als gildebroeders vereenigd en heeft de glo rieuze intocht in Huissen, waar de vrouwen en meisjes de strijders op het stadhuis „popelend afwachten, plaats. Voorop het reddingbrengende groote vischnet, de met bloemen en groen versierde strijders volgen daarachter hun ganzeroeren afschietende als teeken van vreugde, voorts de koningen omgeven door hun officieren en vendelzwaaiers, waarbij deze hunne vlaggen zwaaien, daarna een wagen met quasi gewonden, begeleid door een dokter, en voorts wordt gevankelijk medegevoerd „een wildeman", een afzichtelijk zwart individu, getooid met een hoed met veeren, een soort woesteling, die de vijand medevoerde, maar die door de Huisseriaren werd gevangen genomen. Op deze wijze herdenkt men iederen Maandag na St. Jan het beleg dat Huissen in 1502 zou hebben doorstaan. Op 25 April zullen de Huissensehe gildebroeders in dezelfde formatie als zij jaarlijks op hun „teerdag" Huissen binnentrekken, in het défilé voor de vliegers meemarcheeren. Zij zullen het vendelsaluut brengen en daarmede op het treffendst de hulde vertolken van alle schutsen en gilden, die het tegenwoordig Nederland nog kent, terwijl de fanfare het Huissensehe gildefeestlied inzet: Lang leve de Koning! Lang leve Hg! Lang leve de Koning met de heele schutterij! 59 Leider: W. J. J. CORNELISSE. 1. Koninklijke Handboog-schutterij „Concordia", Amsterdam. H. ANTONISSEN Keker. C. STEMVERS i Koning. 2. Bestuur der Handboogschutterij „de Jonge Batavieren", Haarlem. 3. Handboogschutterij „Vooruitgang zij ons Streven", Santpoort. J. F. v. GASTEREN j Koning. 4. Delftsche Handboogschutterij „Willem Teil", Delft. J. S. MASTENBROEK 1 Koning. N.B. Koning is die schutter, die' op den daarvoor uitgeschreven wedstrijd, genaamd „Koningschieten", het hoogst aantal punten behaalt. Hij blijft koning gedurende het daarop volgende jaar en moet dan wcc;zijn titel verdedigen. Wanneer hij drie opéénvolgende jaren den koningstitel heeft kunnen handhaven, wordt hij keizer en zijn opvolger in het hoogst aantal punten op dien laatsten wedstrijddag, woTdt koning. Wanneer nu in één der daarop volgende jaren, op den dag van Koningschieten, een schutter meer punten behaalt dan de keizer, moet 'de laatstgenoemde een partij tegen den koning van dien dag overschieten en verliest hij die partij, dan is hij keizer geweest, terwijl hij in het tegenovergestelde geval keizer blijft. 60 HOE ZIJN WIJ AAN DE GELDEN VOOR SOUVENIRS EN OORKONDEN GEKOMEN Amsterdam. A. L. O., Den Haag. ONS EIBERNEST, DIE HAGHE, AMBAKOR, ORANJE, G. K. V., GRAAF WILLEM II PHOENIX, O. D. t, ACHILLES, D. V. O., importeurs: FTABLJSSEMENT3 dem HAAG HOOGE NIEUWStBAAT5 TJ^k.lTaoïO Fotografeert Gij? VERZUIMT DAN NIET ONZE MAGAZIJNEN TE BEZOEKEN. Wij bieden U de grootste sorteering CAMERA'S en FOTO-ARTIKELEN tegen de ALLERBILLIJKSTE prijzen RUIL van NIEUWE en GEBRUIKTE CAMERA'S, KIJKERS, enz. GRATIS ons Fraai Geïllustreerd Fotoblad „DE KLEINE FOCUS". J. B. HIJMANS, Fotohandel, DEN HAAG," Wagenstraat 67-67a. - SCHEVENINGEN, Badhuisstraat 89-91. „Garage Binnenstad" TELEFOON 12100. NOORDWAL 5, bij de PRINSESTRAAT. IIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIKI ll Ruimte voor 40 Automobielen. Il Verkoop van alle Benoodigdheden. DAG EN NACHT GEOPEND. BANDEN PECH!!! Bel op 10867. Wij gieten een nieuw loopvlak op Uw afgesleten band. Ons systeem garandeert vastzitten. In de defecte of gesprongen band worden nieuwe koorden geweven. Laat Uwe banden niet meer op de antieke manier vulcaniseeren, wendt U tot ons. Lekke binnenbanden haast onzichtbaar dichtgevloeid. Ni Rubber workS - LuI.IhIRMI i,Mb| MICHELIN BANDEN. 81 Leider: Jhr. C. VAN LENNEP (Kampioen Enkel- en Dubbelspel) H. TIMMER, Nat. Kampioen Enkel Spel 1923; Dubbelkampioen 1922, 1924. C. A. BRYAN, Nat. Kampioen Overdekte Banen 1925; Dubbelkampioen 1922, 1924. Ingenieur A. KNAPPERT, international. W. MARINKELLE. TENNISCLUB „S. E. S. O ". RENAULT OLIE in gebruik bij de Luchtvaartafd. „Soesterberg" Luchtvaartafd. „De Kooi", N.V. Ned. Vliegtuigenfabriek „Fokker"', Technische Dienst der Post en Telegrafie en ruim 1400 Firma's in Nederland. DE SUPER SMERING voor Automobilisme en Luchtvaart. IMPORTEURS: Firma BESSEL-KOK, Den Haag, HUYGENSSTRAAT 27. - Te lef. 14122. I Fi ii ii li li li li ll- ll II— 83 Leider: Kapitein W. C. J. VERSTEEGH. F. VII, vliegtuig van de K. L. M. 2 Escadrilles VLIEGTUIGEN ZEEMACHT. 1 Eskader VLIEGTUIGEN LANDMACHT. Leider: Dr. C. J. A. VAN ITEBSON. BESTUUR NED. ROEIBOND, te Amsterdam. KON. NED. ROEI- EN ZEILVEREENIGrNG, te Amsterdam. KON. ROEI- EN ZEILVEREENIGrNG „DE HOOP" te Amsterdam. ROEI- EN ZEILVER. „HOLLANDIA", te Alphen. ROEIVEREENIGING „NAUTILUS", te Rotterdam. ROEIVER. „DE LAAK", te 's-Gravenhage. LEIDSCHE ZEILVER. „DIE LEYTHE", te Leiden. KON. ROEI- EN ZEILVER. „DE MAAS'', te R'dam. LEIDSCHE STUDENTEN-ROEPTEREENIGrNG „NJORD". DELFTSCHE STUDENTEN-ROEP7EREENIGING „LAGA". AMSTERDAMSCHE STUDENTEN-ROErVER. „NEREUS". LEIDSCHE VROUWELIJKE STUD.-R0EP7ER. „DE VLIET". 85 Confiserie & Chocolaterie Royales, MAISON KRUL Salon de rafr.: NOORDEINDE 44. BONBONS FINS. CHOCOLAT SUISSE. HAAGSCHE HOPJES. 87 # Leider: Mr. A. RUEB. Dr. MAX EUWE, Kampioen Nederland. NEDERLANDSCHE SCHAAKBOND. IÏÏ1D1B1 BANK VEREENIGING ROTTERDAM - AMSTERDAM - DEN HAAG. KAPITAAL f. 50.000.000, RESERVE „ 20.000.000, ALLE BANKZAKEN. Afdeel Ing MEDAILLES, Leveranciers van de Gedenkpenning, welke in opdracht van de Commissie geslagen wordt. 91 BOND VAN SCHIETVEREENIGINGEN te 's-Gravenhage en Omstreken. SCHIETVEREENIGING „PEPITA", Den Haag. SCHIETVEREENIGING „PRINS DER NEDERLANDEN", Den Haag. H.A.M.FRANKENMOLEN 1 Koloniale Waren J Indische Ingrediënten Chocolaterie Fijne Bonbons Dessertartikelen. leplaan 213, ] tegenover Houtrust. Telefoon 34721, S DEN HAAG'. g r~i o i~in ll „De Rülilier-Mostrie", 25 a Korte Houtstraat (brj het Plein), OEN HAAG - Tel. 13171. LEVERANCIER VAN RIJKS- en GEMEENTE-BEDRIJVEN, VLIEGTDIG-INDÖSTRIËN enz. isolatie-Materiaal. EBONIET - FIBER - ISOLIT KABELMASSA. Alle Technische Rubbep-Artikelen. SLANGEN. Waterdichte Kleeding enz. Duinstraat 6 - SCriEVENiNGEN. TELEFOON 50016. 93 Leider: P. J. GOES. £ 'S-GRAVENHAAGSCHE WIELRIJDERS-VEREENIGING „VELO". 5 (Verschillende oude typen van rijwielen — aangeboden door den Heer G. HOGENKAMP, te Amsterdam — zullen worden medegevoerd). REMY THE FAMOUS I DRINK Overal verkrijgbaar aP2.25 per orig: Placon. voor. lm gros „THE REMY COMP."dln haag 95 (/#£T&*L>sp>ofïr- Leider: D. LOTSY. „H. V. V.", Den Haag. „D. F. 0.", Dordrecht. „QUICK", Den Haag. „H. B. S ", Den Haag. „V. U. C", Den Haag. „R. F. A. 0." (V.V.R.), Rjjswjjk. Êr DEPUTATIE DER K)N. VERBONDEN NED. WATERSPORTVEREENIGENI Voorzittende Vereeniging s Koninklijke Nederlandsche Zeil- en Roeivereeniging. 99 Vin Hiieice s IJuj Lange Houtstraat 17 DEN HAAG. Telefoon 11974. 101 DIVERSE HAAGSCHE ZWEMVEREENIGHïGEN. VERSCHILLENDE STUDENTEN CORPORA. 103 Leider: A. E. STORM DE G-RAVE, te Voorburg. Deelname aan bet Défilé met Automobielen van onderstaande merken: 1 AUSTRO-DAIMLER. 1 BENZ van 1898). 3 CITROEN. 1 DELAHAYE. 1 FIAT. 3 FORD. 8MATHIS. 1 PEUGEOT. 1 ROVER. Ter opluistering zal de BENZ van 1897, toebehoord hebbende aan den Soesoehoenan van Soerakarta, in het défilé mederijden. Deze is welwillend beschikbaar gesteld door de Firma TRESFON te Rotterdam. „MOTOR-SPIRIT" VAN DE MAATSCHAPPIJ „DE AUTOMAAT" IS DE BENZINE bij uitnemendheid en onderweg op de meest gemakkelijke wijze verkrijgbaar op couponboekjes OVERAL DEPOTS. Hoofdkantoor: Gebouw „PETROLEA", Benoordenhoutsche weg, 's Gravenhage. Telefoon 15790. Intercommunaal letter Y. KON. NEDERL. MOTORWIELRIJDERS VEREENIGING. 105 INHOUD. Pag. Eere-Comité, Uitvoerend Comité, Comité v. de Sportbetooging 5 De vliegtocht Holland-Indië, door A. E. W. de J. ., 7 Hoe hebben zij het gedaan?, door C. J. Snijders 35 Het Zilveren Huldeblijk 39 Prijzen der Plaatsen 40 Wenken aan Deelnemers 40 SPORTDEMONSTRATIE „HOUTRUST" 41 Afhalen van het Driemanschap 41 Te volgen weg 41 Muzikale medewerking 41 Programma Sportdemonstratie 41 De Huissensche Vendelzwaaiers 47 Het Kaatsveld 51 De Oorkonde 52 Diverse takken van sport vanaf 53 De Sterrit ï 54 Beschrijving Penning Oost-Indië Vliegers 58 Hoe zijn wij aan de gelden voor souvenirs en oorkonden gekomen? 60 Ballonnetjes-Wedstrijd 64 Studenten Corpora 101 PLATTEGROND 110 De bloemversiering van de Kon. Loge is aangeboden door de TEXACO, te Rotterdam.