Van deze uitgave werden 450 exemplaren gedrukt, waarvan de nrs. /•—275 niet voor den handel bestemd zijn De cette publication 450 exemplaires ont été tirés. Les nos. 1-^275 ne sont pas mis dans le commerce «M381 UITGAVEN VAN DE VEREENIGING VAN VRIENDEN DER AZIATISCHE KUNST I PUBLICATIONS DE LA SOCIËTË DES AMIS DE L'ART ASIATIQUE I Société des Amis de ïAvt asiatique Publications rédigées pat T. B. Roorda CHOIX D'OBJETS D ART D'EXTRÊME ORIËNT CONSERVÉS DANS LES PAYS BAS PREMIÈRE SÉRIE LA HAYE - MARTINUS NIJHOFF 1920 Vereeniging van Vrienden der Aziatische Kunst Uitgaven onder redactie van T. B. Roorda KEUR VAN WERKEN VAN OOST-AZIATTSCHE KUNST IN NEDERLANDSCH BEZIT EERSTE SERIE 'S-GRAVENHAGE - MARTINUS NIJHOFF 1920 KONINKLIJKE BIB1 WTHFFIf VOORWOORD Met deze uitgaven stelt de Vereenig ing van Vrienden der Aziatische Kunst zich ten doel den belangstellenden op ongezette tijden eene keur aan te bieden uit de door haar bijeengebrachte afbeeldingen van kunstwerken. Deze afbeeldingen, begeleid door korte bijschriften, zullen materiaal verschaffen voor toekomstige aesthetische en kunsthistorische overzichten. Deze eerste aflevering is tevens eene herinnering aan de tentoonstelling van Oost Aziatische Kunst, die in den herfst van het jaar 1919 te Amsterdam werd gehouden. Voor de aesthetische grondbeginselen, die de keuze der kunstwerken hebben bepaald, zij verwezen naar de inleidingen in den Catalogus van bovengenoemde tentoonstelling. Mogen onze uitgaven eene aansporing zijn tot het doen verschijnen van gelijksoortige in het buitenland, zoodat, in onderlinge samenwerking, een internationaal archief van afbeeldingen zal kunnen worden gevormd, waarin de gegevens vereenigd zullen zijn noodig voor de vergelijkende studie van de Aziatische kunst. 's-Gravenhage, Mei 1920 T. B. ROORDA PRËFACE A 1'aide de ces publications, la Société des Amis de 1'Art asiatique se propose d'offrir, è des dates irrégulières, un choix de reproductions reünies par elle. Accompagnées de courtes explications, ces reproductions constitueront des matériaux pour, dans l avenir, des apercus esthétiques et historiques. Cette première livralson a en sus le caractère d'un souvenir de 1'exposition d'Art d'Extrême Oriënt, faite a Amsterdam en automne de 1'année dernière. Pour les principes esthétiques, qui ont déterminé le choix des oeuvres, le lecteur est prié de se repareer aux introductions du Catalogue de cette exposition. Nous souhaitons que nos publications soient suivies de publications analogues è 1'étranger afin que leur ensemble puisse constituer des arebives internationales de reproductions, dans lesquelles on trouvera des matériaux nécessaires è 1'étude comparative de 1'Art asiatique. La Haye, Mai 1920 T. B. ROORDA INHOUD TABLE De arabische cijfers, achter de letters: c. t., Les chiffres Arabes, après les lettres: c. e., verwijzen naar de N°.'s van den catalogus van renvoyent aux num°' du catalogue de 1'Expo- de, in de inleiding genoemde, tentoonstelling van sition d'Art d'Extreme Oriënt, nommée dans Oost-Aziatische Kunst. la Préface. I Beeldhouwkunst. China. T'ANG-perio- I Sculpture. Chine. Période T'ANG (?). de (?). „Maitreya". c. t. 4. „Maitreya". c. e. 4. II) Beeldhouwkunst. China. YUEN-perio- II) Sculpture. Chine. Période YUEN (?). III \ de (?). „Liggend paard". c. 1.13. III j „Cheval accroupi". c. e. 13. IV Beeldhouwkunst. China. YUEN-perio- IV Sculpture. Chine. Période YUEN(?). de (?). „Liggende os". c. t. 12. „Boeuf accroupi". c. e. 12. V Schilderkunst. Tibet. „Witte Têra". V Peinture. Thibet. „Tara blanche". c. t. 38. c. e. 38. VI ) Beeldhouwkunst. Japan. iVara-stijl. VI ) Sculpture. Japon. Style Nara. „Bodhi- VII j „Bodhisattwa". c. 1.17. VII j sattwa". c. e. 17. VIII Schilderkunst. Japan. Door Göshin (?), VIII Peinture. Japon. Par Göshin {7), école de Yamatoschool. „Nakoela". c. t. 33. Yamato. „Nakoula". c. e. 33. IX Beeldhouwkunst. Japan. Kamakura- IX Sculpture. Japon. Période Kamakura (?). periode (?). „Amitabha-kop". c. t. 20. „Tête d'Amitabha". c. e. 20. X Schilderkunst. Japan. Ta/cuma-stijl. X Peinture. Japon. Style Takuma. „Can„Candra". c. t. 351. dra". c. e. 351. XI Beeldhouwkunst. Japan. Fujiwara-pe- XI Sculpture. Japon. Période Fujiwara. riode. „Wairocana". c. t. 19. „Wairocana". c. e. 19. XII Schilderkunst. Japan. 17de eeuw (?). XII Peinture. Japon. 17* siècle (?). „Trinité „ Amitabha-triniteit". c. t. 40. d'Amitabha". c. e. 40. XIII Beeldhouwkunst. Japan. Ashikaga~pe~ XIII Sculpture. Japon. Période Ashikaga (?). riode (?). „Awalokitecwara". c. t. 21. „Awalokitecwara". c. e. 21. XIV Schilderkunst. Japan. Tbsa-school 17* XIV Peinture. Japon. École de Tosa, 17' eeuw. „Gevechtscènes". c. t. 44. siècle. „Scènes de combat". c. e. 44. XV ) Beeldhouwkunst. Stam. „Boeddha-kop". XV ) Sculpture. Siam. „Tête de Bouddha". XVI) c.t.28. XVI) c.e.28. XVII ) Beeldhouwkunst. Cambodja. „Dïpang- XVII) Sculpture. Cambodge. „Dïpangkara (?)- XVIII )kara(?)-Boeddha". c. t. 30. XVIII) Bouddha". c.e.30. XIX ) Beeldhouwkunst. Siam. „Gautama- XIX ) Sculpture. Siam. „Gautama-Bouddha". XX (Boeddha". c. t. 25. XX) c. e. 25. XXI \ XXI \ XXII / Beeldhouwkunst. Siam. „Bodhisattwa- XXII ( Sculpture. Siam. „Tête de Bodhisattwa". XXIII kop". c.t.27. XXIII c.e. 27. XXIV) XXIV ) I. Maitreya-figuur, op een troon gezeten in de „Maitreya-houding", de rechterband in „Abhaya-moedra" opgeheven. De inscriptie geeft nog geen uitsluitsel over den tijd der vervaardiging. Vgl. voor eene dergelijke figuur in de „Preussische Kunstsammlungen, te Berlijn: Ostasiatische Zeitschrift, I, pag. 353. Zie ook: Edouard Chavannes, „Six Monuments de la Sculpture chinoise", Ars Asiatica II, pl. XII, en: Kokka, No. 85. Donkerbruine steen. China. T'ANG-periode (?). Hoog 50 cM. Coll. Nanne Ottema, Leeuwarden. Figure de Maitreya, assise sur un tröne, dans la pose „Maitreya", la main droite relevée en „Abhaya-moudra". Dans 1'inscription il n'y a point d'indications précises sur la date. Voir Ostasiatische Zeitschrift, I, p. 353, la reproduction d'une figure analogue, qui se trouve a Berlin aux Musées de 1'État de Prusse. Comparez: Edouard Chavannes, „Six Monuments de la Sculpture chinoise", Ars Asiatica II, pl. XII, et: Kokka, No. 85. Pierre brun foncé. Chine. Période T'ANG (?). Haut. 0.50 M. Coll. de M. Nanne Ottema, Leeuwarden. 1 II. Liggend paard. Vgl. voor een dergelijk exemplaar in de collectie van Viscount Allendale: The Burlington Magazine, Juli 1915 („The Exhibition of Chinese Art at the Burlington Fine Arts club — II"). Jadeïet. Cnina. YUEN-periode (?). Afmetingen: 0.195 X 0.125 M. Coll. Dr. J. R. Tutein Nolthenius, Delft. Cheval accroupi. Voir la reproduction d'une figure analogue de la collection du Viscount Allendale, dans le: Burlington Magazine, Juillet 1915 („The Exhibition of Chinese Art at the Burlington Fine Arts club — II"). Jade. Chine. Période YUEN (?). Mesures: 0.195 X 0.12' M. Coll. du Dr. J. R. Tutein Nolthenius, Delft. II in. Andere opname van de op plaat II afgebeelde figuur. La même figure de la planche II, prise d'un autre coté. III IV. Liggende os. Vgl. voor een exemplaar van meer primitieven stijl in de collectie van O. C. Raphaël: The Burlington Magazine, Juli 1915 („The Exhibition of Chinese Art at the Burlington Fine Arts club — II). Jadeïet. China. YUEN-periode (?). Afmetingen: 0.25 X 0.115M. Coll. H. Tutein Nolthenius, Delft. Boeuf accroupi. Voir la reproduction d'une figure d'un style plus primitif de la collection de M. O. C. Raphaël, dans le: Burlington Magazine, Juillet 1915 („The Exhibition of Chinese Art at the Burlington Fine Arts club - II"). Jade. Chine. période YUEN (?). Mesures: 0.25X0.II5 M. Coll. de M. H. Tutein Nolthenius, Delft. IV I V. Witte Tarê, in „Diamanten houding" op een lotosbloem gezeten. Met de rechterhand vormt zij de „Warada-moedra" en met de linkerhand houdt zij een lotosstengel. Op de handen en voeten heeft deze cakti van Awalokitecwara oogen, waarom zij ook, rekening houdende met het derde, verticaal gerichte, oog in het voorhoofd, de „zevenoogige" wordt genoemd. Als reïncarnatie op aarde was zij eene Chineesche prinses: WEN CHUN, en de gemalin van Koning Sron btsan sgam po, den stichter van de Boeddhistische Kerk in Tibet. Lamaïstische schildering op zijde. Tibet Afmetingen: 0.46 X 0.32 M. Coll. Mr. H. K. Westendorp, Amsterdam. Tara blanche dans la pose „Adamantine" assise sur une fleur de lotus. De la main droite elle forme la „Warada-moudra", et de la main gauche elle tient une tige de lotus. Sur les mains et sur les pieds cette cakti d'Awalokitecwara a des yeux, ce qui fait qu'elle est appelée, en comptant le troisième oeil vertical sur le front, la „Déesse aux sept yeux". Comme réincarnation sur terre, c'était une princèsse chinoise — WEN CHUN — et 1'épouse du roi Sron btsam sgam po, le fondateur de 1'église bouddhiste au Thibet. Peinture lamaïque sur soie. Thibet Mesures: 0.46 X 0.32 M. Coll. de M. H. K. Westendorp, Amsterdam. V VI. Bodhisattwa-figuur, de handen in „Dhyana-moedra" tezamen gevouwen. Vgl. voor stijlverwante figuren in den Höryüji: Karl With, „Buddhistische Plastik in Japan", pl. 189—195 en Curt Glaser „Die Entwicklung der Gewanddarstellung in der Ostasiatischen Plastik", Ostasiat. Zeitschr., III, pag. 419. Gedeeltelijk polychroom aardewerk. Japan. A/ara-stijl, met Koreaansche invloeden. Gesigneerd: Tojiisu (of Tönichi). Hoog 0.33f M. Coll. Rijks Ethnographisch Museum. Serie 1150, No. 2. Figure de Bodhisattwa, les mains joint es en „Dhyana-moudra". Voir Karl With, „Buddhistische Plastik in Japan", pl. 189—195 et Curt Glaser „Die Entwicklung der Gewanddarstellung in der Ostasiatischen Plastik", Ostasiat. Zeitschr., III, p. 419. Terre cuite, en partie polychromée. Japon. Style Nava, (inspiré du style coréen). Signée: Töjitsu (ou Tönichi). Haut. 0.335 M. Coll. du Rijks Ethnographisch Museum a Leyde. Série 1150, No. 2. VI I VII. Profielopname van de op plaat VI afgebeelde figuur. La même figure de la planche VI vue d en profil. VII VIII. Nakoela, een Arhat (Rakan), te paard zittende tusschen twee bekeerde demonen. Als tekst boven aan de schilderij: een deel van de soetra die op dezen Arhat betrekking heeft. Vgl. als stijlverwant werk uit de Fo/ïu>ara-periode, dezelfde voorstelling in den Raikö tempel, prov. Omi, Japan (Tajima, „Selected Relics of Japanese Art", Vol. XVIII, pl. 8). Schildering op zijde. Toegeschreven aan Göshin van de Yamatoschool. Kakemono. Japan. Begin Ashikaga-periode. Afmetingen: 0.945 X 0.40 M. Coll. M. A. J. Bauer, Amsterdam. Nakoula, un Arhat (Rakan) a cheval entre deux démons convertis. Comme texte a la tête du tableau: une partie du soutra qui se rapporte a ce saint. Voir la reproduction d'une oeuvre d'un style analogue de la période Fujiwara, qui se trouve au temple Raikö, dans la province d'Omi, au Japon, dans: Tajima, „Selected Relics of Japanese Art", Vol. XVIII, pl. 8. Peinture sur soie. Attribuée a Göshin, école de Yamato. Kakemono. Japon. Commencement de la période Ashikaga. Mesures: 0.945 X 0.40 M. Coll. de M. M. A. J. Bauer, Amsterdam. VIII IX. Amitabha (Amida)-kop. Hout, nog gedeeltelijk bedekt met goudkleurig lak. Japan. Kamakura-periode (?) Hoog: 0.31 M. Coll. J. de Bie Leuveling Tjeenk, Amsterdam. Tête d' Amitabha (Amida). Bois, la couche de laqué dorée en partie subsistante. Japon. Période Kamakura (?) Haut. 0.31 M. Coll. de M. J. de Bie Leuveling Tjeenk, Amsterdam. IX X. Candra (Gwai-ten) „de Maangod". Met beide handen draagt hij de, op een gebergte rustende, zilveren maanschijf met de maanhaas in haar kring. Op twee lotosbloemen schrijdend wordt bij door een wolk gedragen. Schildering op zijde. Japan. Takuma-stijl (geïnspireerd door den Chineeschen T'ANG-stijl). Ashikaga-petiode. Afmetingen: 1.03 X 0.37 M. Coll. Rijks Ethnographisch Museum. Serie 531, No. 2. Vgl. Louis Gonse: „1'Art Japonais" (Bibliothéque de 1'Enseignement des Beaux Arts), pag. 14, sqq. Candra (Gwat-ten) „le Dieu de la Lune". Des deux mains il porte le disque argenté de la lune, posé sur la cime d'une montagne, avec le lièvre de la lune dans son cercle. Marchant comme soulevé, sur deux fleurs de lotus, il est porté par un nuage. Peinture sur soie. Japon. Style Takuma (influencé par le style chinois des T'ANG). Période Ashikaga. Mesures: 1.03 X 0.37 M. Coll. du Rijks Ethnographisch Museum a Leyde. Série 531, No. 2. Voir: Louis Gonse: „1'Art Japonais" (Bibliothéque de 1'Enseignement des Beaux Arts), p. 14, suiv. 1 X XI. Wairocana (Dai-Nichi Ni/orai>figuur, op voetstuk gezeten, met de beenen in „Diamanten houding", de handen in „Dhyana-moedra". Hout. Om de bovenarmen koperen ringen met de Cakra (het Rad van de Wet). Japan. Fujiuwa-periode. Hoog, zonder voetstuk: 0.59 M. Coll. Mr. W. H. Köhler, Maarssen. Figure de Wairocana (Dai-Nichi Nyorai), assis sur un socle, les jambes en pose „Adamantine", les mains jointes en „Dhyanamoudra". Bois. Japon. Période Fujiwara. Haut., sans socle: 0.59 M. Coll. de M. W. H. Köhler, Maarssen. XI XII. Amitabha (Amida) met Awalokitecwara (Kwannon), de beide handen in Anjali-houding vereenigd, en Mahasthamaprapta (Seishi), een lotoskussen dragende voor de nieuw aankomende, opstijgende, ziel. De drie figuren, op lotosbloemen staande, zweven in de wolken. In Amitabha's aureool: de dertien Boeddha's (Jiu san Butsn?). Schildering op zijde. Kakemono. Japan. 17* .eeuw (?). Afmetingen: 1.46 X 0.66 M. Coll. Dr. J. Mendes da Costa, Laren (N.H.). Amitdbha (Amida) avec Awalokitecwara (Kwannon), les deux mains jointes dans la pose „Anjali", et Mahasthamaprapta (Seishi), portant un coussin de lotus destiné a 1'ame nouvellement arrivëe. Ces trois figtures, debout sur des fleurs de lotus, nagent dans les nuages. Dans 1'auréole d'Amitabha: les treize Bouddha's (Jiu san Butsu?). Peinture sur soie. Kakemono. Japon. 17e siècle (7). Mesures: 1.46 X 0.66 M. Coll. de M. J. Mendes da Costa, Laren (N.H.). XII XIII. Cakrawartï Cintamani Awalokitecwara (Nyo i tin Kwannon)^ figuur. Hout bedekt met goudkleurig lak. Japan. Dóór den Suifco-stijl geïnspireerd, archaïseerend werk. Waarschijnlijk uit de Asni&ag'a-periode. Hoog 0.58 M. Coll. E. Heldring, Amsterdam. Figure de Cakrawartï Cintamani Awalokitecwara (Nyo i vin Kwannon). Bois, couche de laqué dorée. Japon. Sculpture archaïsante, inspirée par le style Suiko. Probablement période Ashikaga. Haut. 0.58 M. Coll. de M. E. Heldring, Amsterdam. XIII XIV. Gevechtscènes. Vgl. „Oeuvres d'art japonais, armures, armes diverses, laques, étoffes, estampes. Collection Moslé" — Leipz. 1914. Pl. CXXXIII. No. 1854. Zesdeelig byóbu — Japan. Tbsa-school. Einde 17de eeuw. Afmetingen: 3.36 X 165 M. Coll. Mr. G. J. Verburgt, 's Gravenhage. Scènes de combat. Voir: „Oeuvres d'art japonais, armures, armes diverses, laques, étoffes, estampes. Collection Moslé" — Leipz. 1914. Pl. CXXXIII. No. 1854. Byobü en six parties — Japon. École de Tosa. Fin du 17e siècle. Mesures: 3.36 X 1.65 M. Coll. de M. G. J. Verburgt, La Haye. XIV 1 XV. Boeddha-kop, met afgekapte oeshnisha. Grijze steen. Siam, Ayuthia. Hoog 0.21 M. Coll. Rijks Ethnographisch Museum. Serie 973, No. 1. Tête de Bouddha, avec 1'oushnisha coupé. Pierre grise. Siam, Ayuthia. Haut. 0.21 M. Coll. du Rijks Ethnographisch Museum a Leyde. Série 973, No. 1. XV Q XVI. Profiel-opname van den op plaat XV afgebeelden kop. La même tête de la planche XV, vue den profil. XVI XVII. Dïpangkara(?)-Boeddha, in staande houding, met beide handen de „Abhaya-moedra" vormend. Brons. Cambodja. Hoog 0.425 M. Vgl: Museum of Fine Arts Bulletin, Boston, Vol. XVIII, n°. 106, pag. 18, alwaar eene gelijksoortige figuur als: Siam, SukothaiSavankolok-periode (750—1100) wordt gedetermineerd. Coll. Mevr. A. E. Roorda-Dijckmeester, Aerdenhout. Dïpangkara (?)-Bouddha, debout, les deux mains formant la ,, Abbaya-moudra''. Bronze. Cambodge. Haut. 0.425 M. Voir: Museum of Fine Arts Bulletin, Boston, Vol. XVIII, n°. 106, page 18, oü une figure semblable est décrite: Siam, période SukothaiSavankolok (750-1100). Coll. de Mme A. E. Roorda-Dijckmeester, Aerdenhout. XVIII. Profielopname, van de op plaat XVII afgebeelde figuur. La même figure de la planche XVII, vue d'en profil. XVII XVIII XIX. Gautama-Boeddha, in zittende, subactieve houding, met de rechterhand de „Bhoemisparca-moedra" vormend. In de linkerhand houdt hij een patra. Goudbrons om een kern van aardewerk. Siam. Archaïsch. Hoog 0.295 M. Coll. Mevr. A. E. Roorda-Dijckmeester, Aerdenhout. Gautama-Bouddha, assis en pose „Subactive", formant de la main droite la „Bhoumisparca-moudra", tenant de la main gauche une patra. Bronze doré autour d'un noyau en terre cuite. Siam. Sculpture archaïque. Haut. 0.295 M. Coll. de Mme A. E. Roorda-Dijckmeester, Aerdenhout. XIX XX. Profielopname van de op plaat XIX afgebeelde figuur. La même figure de la planche XIX, vue d'en profil. \ XX L a XXI. Bodhisattwa-kop. Brons. Siam, Kamping phet. Archaïsch. Hoog 0.21 M. Vgl- Museum of Fline Arts Bulletin, Boston, Vol. XVIII, n°. 106, pag. 19, alwaar een dergelijke kop is afgebeeld en als: Ayuthia periode (1350-1750) wordt gedateerd. Coll. Rijks Ethnographisch Museum. Serie 627, No. lo. Tête de Bodhisattwa. Bronze. Siam, Kamping phet. Sculpture archaïque. Haut. 0.21 M Voir: Museum of Fine Arts Bulletin, Boston. Vol. XVW, n°. 106, page 19. La une tête analogue est datée: période Ayuthia (1350-1750). , Coll. du Rijks Ethnographisch Museum è Leyde. Séne627, JNo. lö. XXI XXII. Andere opname van den op plaat XXI afgebeelden kop. La même tête de la planche XXI, vue d'un autre cöté. XXII XXIII. Profielopname van den op platen XXI en XXII afgebeelden kop. La même tête des planches XXI et XXII, vue d'en profil. XXIV. Opname van de achterzijde van den op platen XXI, XXII XXIII afgebeelden kop. La même tête des planches XXI, XXII et XXIII, vue derrière. XXIV