VOORWOORD. p i Mei 1915 zal onze Directeur W. A. Bikkers 25 jaar werkzaam afzien, dit jubileum te herdenken op een wijze, waardig aan de belangrijke diensten, door onzen jubilaris in dit tijdvak aan de Hollandsche brandspuitennijverheid bewezen, maar geheel onopgemerkt mag deze dag toch niet voorbijgaan. De vervaardiging van brandspuiten is een eeuwenoude industrie in ons land, dat door de uitvinding van Jan van der Heyden (1672) de eerste plaats op dit gebied in de wereld verkreeg. Jammer genoeg heeft Holland deze eereplaats niet weten te behouden en bij het optreden van onzen jubilaris in onze fabriek, zag het er op brandspuitgebied vrij treurig uit in ons land: alleen buitenlandsche stoombrandspuiten in de steden, het regeeringstype brandspuit van buitenlandsche (Belgische) constructie, ons afzetgebied: Rusland, Japan en Indië, vrij wel verloren. En nu 25 jaar later: voor 90 % Hollandsche stoombrandspuiten in ons land, het regeeringstype een zuiver Hollandsche constructie, de Indische markt voor 80 % in Hollandsche handen. Dit voor onze nationale eer zoo hoogst belangrijk resultaat is voor een groot deel te danken aan onzen jubilaris, maar niet minder belangrijk is het aandeel van de zich Hollanders voelende medestanders, die hem steunden in zijn strijd tegen door Hollanders beschermd buitenlandsch fabrikaat. Aan die medestanders daarom een oprecht woord van dank. Wij zouden zoo gaarne onzen jubilaris toewenschen, dat hij het nog eenmaal mocht beleven, dat alleen Hollandsche brandspuiten in Holland werden gebruikt. Wij weten echter helaas te goed, dat hiervan geen sprake kan zijn. Integendeel, zijn jubileum valt juist samen met belangrijke bestellingen in het buitenland van brandspuiten voor ons land. Een schaduw valt daardoor op het jubileum, want het is een verlies van ons nationaal vermogen; een ramp is het echter niet. Holland is naar voren gebracht en blijft vooraan. zijn als fabrikant van brandspuiten. In verband met de ernstige tijdsomstandigheden moeten wij er van N.V. v/a A. BIKKERS & ZOON. Rotterdam, 1 Mei 1915. TEEKEN1NG STOOMBRANDSPU1T „ADR1ANA". 1890 - I9I5- In 1883 was een jongmensen bezig in zijn vrije avonduren een teekening te: vervaardigen van een stoombrandspuit en noch hij zelf, noch zijn vrienden konden vermoeden, dat die teekening den grondslag zou vormen van het' ontstaan van een nieuwe nijverheid in ons land. De teekening van dit jonge mensch, den tegenwoordigen jubilaris, was bestemd tot een verjaringsgeschenk voor zijn grootmoeder, het hoofd der brandspuitfabriek en werd haar 14 November 1884 overhandigd. Woutherus Alexander Bikkers sproot voort uit een echt brandspuitmakersgeslacht en was bij zijn geboorte natuurlijk reeds bestemd, om brandspuitmaker te worden. Als kleine jongen werd hij mede naar de fabriek genomen; ouder geworden, ging hij, als zijn schoolwerk af was, steeds de fabriek in. In die fabriek was een staf van arbeiders werkzaam, die beschikten over een jarenlange ondervinding in het vervaardigen van pompen, op de hoogte waren van de meest practische werkwijzen en ervaren in het vinden van eigenaardige oplossingen van in de practijk voorkomende moeielijkheden. Over dit alles kunnen slechts zij beschikken, die jarenlang eenzelfde product vervaardigd hebben. In die fabriek, waar zoo ruimschoots gelegenheid was, een schat van ervaring op te doen, werd de tegenwoordige jubilaris, die toen reeds in het bezit was van groote practische kennis op pompengebied, op jeugdigen leeftijd opgenomen. Aan het hoofd van dien staf van arbeiders stond een vrouw, Adriana van Vliet. Deze bijzondere vrouw heeft feitelijk 56 jaar lang de leiding der brandspuitenvervaardiging in handen gehad en het is te begrijpen, dat die vrouw op ruim 70-jarigen leeftijd met spanning het oogenblik tegemoet zag, waarop zij van die leiding afstand zou kunnen doen. Voor iemand op dergelijken leeftijd is die wensch te begrijpen en eveneens is het verklaarbaar, dat deze bijzondere vrouw niet het nut inzag van een hoog wetenschappelijke opleiding. Om den jongen, zooals men hem toen noemde, werd een familiestrijd gevoerd. Aan de eene zijde stond de grootmoeder, die hem in de zaak wilde hebben, aan de andere zijde zijn voogd, die voor wetenschappelijke opleiding als onafwijsbaren eisch opkwam. Het pleit werd door de grootmoeder gewonnen en op 21 -jarigen leeftijd kwam de kleinzoon in dienst bij zijn grootmoeder. De teekening, waar wij in den aanvang van gewaagden, was intusschen in een lijst gezet. Dat stuk papier oefende grooten invloed uit, werd verheven tot een bijzonder kunstwerk en het is onder die omstandigheden niet te verwonderen, dat de jonge vervaardiger ieder oogenblik den wensch uitte: •r' ADR1ANA BIKKERS. een stoombrandspuit te maken. En het was weder de grootmoeder, die met haar onbeperkt vertrouwen in haar kleinzoon de middelen beschikbaar stelde, om aan dien wensch te voldoen. In betrekkelijk korten tijd was het werktuig gereed. Constructeur, teekenaar, werkbaas, uitvoerder, alle functies waren in één persoon vereenigd, die van 's morgens vroeg tot 's avonds laat arbeidde om tijdig gereed te komen en het resultaat was, dat begin 1887 de eerste Hollandsche stoombrandspuit was voltooid. Hoe? De jubilaris zal de eerste zijn, om te erkennen, dat het werktuig niet volmaakt was; trouwens, theoretische fouten moesten gemaakt worden, maar het werktuig was bruikbaar en rekening houdende met het feit, dat de eerste in Holland vervaardigde stoombrandspuit 22, zegge twee-en-twintig jaar dienst gedaan heeft, mag, alle omstandigheden in aanmerking genomen, van een schitterend resultaat gesproken worden. De eerste officieele beproeving had plaats te Rotterdam, tegen een buitenlandsche stoomspuit van erkend volmaakt fabrikaat en het verslag van de N. R. Courant, dat op de volgende bladzijde overgenomen is, geeft een vrij juist beeld van deze voor onze nijverheid en den vervaardiger zoo hoogst belangrijke proefneming. DE EERSTE IN HOLLAND. VERVAARDIGDE STOOMBRANDSPUIT. VERSLAG N. R. COURANT 9 )UN1 1887. DE EERSTE ÏN NEDERLAND VERVAARDIGDE STOOMBRANDSPUIT. Heden avond te half 8 ure, heeft aan de Veerkade alhier de beproeving plaats gehad van de eerste in Nederland vervaardigde stoombrandspuit. Het is een werkstuk uit de fabriek der hier ter stede gevestigde firma A. Bikkers & Zoon, aan wie derhalve de eere toekomt, deze constructie bij onze Nederlandsche Industrie te hebben overgebracht. De spuit, geconstrueerd naar het ontwerp van den Heer W. Alexander Bikkers, lid der firma, is niet slechts de eerste die in Nederland is gemaakt, doch ook in alle onderdeden uit Nederlandsch fabrikaat samengesteld, alleen met uitzondering van den Körtings-injector en de manometers. Wij laten hier eerst eene opgave volgen van hare voornaamste afmetingen. Over het geheel heeft zij eene lengte van 5.90 M. Hare spoorwijdte bedraagt 1.45 M., terwijl de hoogte, genomen van den beganen grond tot den bovenrand van den schoorsteen, op 2.40 M. is gemeten. Uit deze gegevens zal men dus zien, dat de spuit geen grooten omvang heeft. Wat hare bijzondere eigenschappen betreft, zoo verdient in de eerste plaats te worden vermeld, dat zij verticaal werkt met eene krukas en dus geheel afwijkt van de twee hier bestaande stoomspuiten, die tusschen stoom- en pompcylinder geen zoodanige as of overbrengwerk hebben. Hierbij kan nog opgemerkt worden, dat de beroemde fabrikanten Merryweather & Sons, makers onzer gemeentestoomspuiten, thans ook de krukas op hunne machine toepassen. Dit neemt evenwel niet weg, dat de constructie naar het nieuwste systeem voor de eerste Nederlandsche stoombrandspuit hier melding verdient. Het pompgestel, dat geheel van phosphorbrons is gegoten, heeft eene regulateur, waardoor de machine onder alle omstandigheden kan doorwerken en waarmee de waterverplaatsing van het maximum tot op nul kan worden gebracht, zonder de machine te doen stoppen. Deze regeling is ook een voorbehoedmiddel tegen het bevriezen van het pompgestel en andere voorkomende omstandigheden. Het aanzetten van de machine, dat bij de meeste andere stoomspuiten door middel eener schroef geschiedt, wordt hier verricht door eenen hefboom, die minder dan schroeven onderhevig is aan belemmeringen in het op- en afdraaien. Voorts is de ketel voorzien van 138 waterpijpjes, die ten behoeve eener gemakkelijker ontwikkeling en leiding van stoom, een weinig uit de horizontale richting zijn aangebracht. Wij spraken zooeven van de manometers, dus in het meervoud; want behalve de manometer aan den ketel, is er ook een aan den luchthelm, ten einde ook de spanning op persslangen te kunnen waarnemen. En wat vooral ook een gelukkig denkbeeld mag heeten, is, dat de manometers des avonds zoodanig zijn verlicht, dat men, evenals op de verlichte wijzerplaat eener klok, op een afstand de aanwijzing kan zien. 11 DE EERSTE AUTO-VRACHTWAGEN IN HOLLAND. HOLLANDSCHE AUTOMOBIEL-WERKTUIGEN. Met den bouw van de stoombrandspuit was veel en niet veel bereikt, het was het begin van een zwaren en bitteren strijd. Een zware strijd, omdat het nieuwe Hollandsche fabrikaat moest werken tegen een buitenlandsch fabrikaat, dat reeds een hoogen graad van volmaaktheid bereikt had en bovendien de geheele markt in handen had. Een bittere strijd, omdat een Hollander met Hollandsen fabrikaat moest strijden tegen Hollandsche bescherming van buitenlandsch fabrikaat. De strijd tusschen fabrikaat en fabrikaat was vrij spoedig beslist. Geboren constructeur, niet belemmerd door een met patenten begrensd veld, en in het bezit van een gemakkelijk aanpassingsvermogen, bracht de maker het fabrikaat in enkele jaren tot een trap van volmaaktheid, gelijk aan dien van het buitenlandsche en reeds na 3 jaar (1890) werd op de wereldtentoonstelling te Parijs de Hollandsche stoombrandspuit een bekroning waardig geacht. De strijd om de markt, het afzetgebied, was niet zoo gemakkelijk. Het is algemeen bekend, hoe weinig velen voelen voor Hollandsch fabrikaat, hoe prijs en qualiteit geen invloed uitoefenen, men het zelfs een eerlijke onpartijdige mededinging weigert. Om een dergelijken strijd te voeren zijn noodig bijzondere eigenschappen, die het jonge mensch gelukkig in ruime mate eigen waren. Te gemakkelijk en op jeugdigen leeftijd in een verantwoordelijke positie geplaatst zijnde, geen juist begrip hebbende van de moeilijkheden die hem wachtten, bezat hij een onbegrensd zelfvertrouwen, grooten durf voor de meest gewaagde proefnemingen, een luchthartigheid, die dikwijls zeer gevaarlijk bleek voor het bestaan der fabriek, onvermoeide werkkracht, een ijzersterk gestel en een taaie volharding; zelfs onder de bitterste teleurstellingen bleef zijn optimistische opvatting onaangetast. Dank die bijzondere eigenschappen is de strijd voor een groot deel gewonnen: ons land heeft een stoombrandspuitennijverheid, zóó krachtig, dat op het oogenblik ± 90 °i0 van de in dienst zijnde stoompuiten van Hollandsch fabrikaat zijn, en Oost- en West-lndië stoombrandspuiten uit het moederland in dienst hebben. In dien strijd van Hollander tegen Hollander is groot voordeel, maar ook bittere teleurstelling te boeken, zijn vrienden maar ook vijanden gemaakt, van zijn zenuwen is veel, te veel geeischt en een bepaald gemoedelijk mensch is de jubilaris uit den aard der zaak nooit geworden. Maar zij, die hem begrepen, voelden, waar hij heen wilde: Holland voor de Hollanders, waren vrienden, die hem door dik en dun volgden en bij den zwaarsten aanval, dien hij te verduren had en waarbij niet alleen de Hollandsche stoombrandspuitennijverheid, maar ook het bestaan der brandspuitfabriek, zijn eigen bestaan, op het spel stond en bij welk verlies alles tot ondergang gedoemd scheen, sprongen verschillende personen van alle richtingen voor hem in de bres en werd hij zelf, zijn fabriek en de Hollandsche nijverheid glansrijk gered. 17 DE EERSTE AUTO-STOOMBRANDSPU1T IN HOLLAND. Nu deze regelen geschreven worden, zijn 70 stoombrandspuiten in Holland gebouwd, wat beteekent, dat vele tonnen gouds van ons nationaal vermogen gered zijn. Op 1 Mei 1890 stelde zijn grootmoeder de brandspuitfabriek geheel in zijn handen en gelijktijdig begon zijn loopbaan als fabrikant. Het hoofd der brandspuitfabriek is aangesteld als Mr. brandspuitmaker der Gemeente Rotterdam, welke functie de jubilaris op heden dus eveneens 25 jaar heeft vervuld. Bij alle branden van eenige beteekenis gedurende dit tijdsverloop was hij aanwezig. Reeds spoedig na het optreden als fabrikant begon de motorbranche de aandacht te vragen en ondanks de beslommeringen in de brandspuitenvervaardiging werd deze nieuwe beweegkracht niet alleen gevolgd, maar ook practisch beproefd. Van den aanvang af had hij een inzicht in deze beweging, dat afweek van dat zijner tijdgenooten en reeds in 1896 verklaarde hij: de paarden zullen verdwijnen, vrachtwagens, brandspuiten worden automobielen; de toekomst van de automobiel ligt in den practischen wagen. Met schouderophalen werd die uitspraak begroet; in den aanvang scheen het, dat hij volslagen ongelijk had, en nu, nog geen 20 jaar later, blijkt, hoe ruim en juist zijn blik op die nieuwe beweegkracht was. En of nu iedereen hem ongelijk geeft, wanneer hij voelt, dat hij gelijk heeft, is hij niet van zijn idee af te brengen, blijft het getrouw en reeds in 1898 was in deze nieuwe beweging een succes te boeken. Voor zijn vriend Hoevels werd een Benz-comfortable ingericht tot vrachtwagen, de eerste autovrachtwagen in ons land, een der eersten in Europa. In 1900 werd een Daimlerwagen aangekocht en proeven genomen, om er een brandspuit van te maken. In 1903 werd een groot succes bereikt. P. Jansz, Directeur der GemeenteReiniging te Nijmegen, opperde het denkbeeld, een stoomfaecaliënpomp zich zelf te laten voortbewegen. Voor den man, die beweerde: mechanische tractie is goedkooper dan dierlijke, was dit een prachtige gelegenheid, om daarvan het practische bewijs te leveren. Het gemeentebestuur van Nijmegen stelde voldoende vertrouwen in hem en droeg hem de levering op. Een dergelijke machine was nog niet in het buitenland gemaakt. Holland was hierin No. I. Hoe het werk geslaagd is, blijkt het best uit een schrijven, ontvangen na 8 maanden dagelijkschen dienst. Den Heeren A. BIKKERS & ZOON, Machinefabrikanten te Rotterdam. Hiermee heb ik het genoegen U te berichten, dat de Automobiel-latrinelediger na 8 maanden dagelijks in werking te zijn geweest, nog uitstekend voldoet, leder vakman roemt ten zeerste de eenvoudige en degelijke constructie. De machine loopt met een snelheid van 6 K.M. de steilste straten op. Op 19 MEDAILLE GESLAGEN BIJ GELEGENHEID DER EERSTE HOLLANDSCHE AUTO-STOOMBRANDSPU1T. 25 JAAR BRANDSPUITMAKER 'Gy-a' 1890-1915 WOUTER ALEXANDER BIKKERS. De ketel is gekeurd op 8 atmosferen. Hij heeft een verwarmend oppervlak van 9 vierkante meters, is voorzien van de bij de wet voorgeschreven appendages, en de trekking in den schoorsteen wordt vergroot door stoomaanvoer. Het pompgestel heeft twee dubbelwerkende cylinders van 10 c.M. middellijn en de kleppen (8 in getal) zijn direct toegankelijk, door slechts eene moer voor iedere klep los te draaien. De krukas heeft een vliegwiel van bijzondere constructie, waardoor de spuit bij het in werking zijn niet schokt. Voor het aanschroeven der persslangen zijn twee mondingen aanwezig, die ieder afzonderlijk kunnen worden afgesloten, ook tijdens de werking, hetwelk geschiedt door schuiven, die van krukken zijn voorzien. Door het aanbrengen van verdeelstukken kan de spuit ook met vier slangen en even zooveel straalpijpen werken. De beproeving werd bijgewoond door drie Wethouders, de Heeren Milders, Molenaar en van Citters, terwijl de Burgemeester en de Heer C. E. Viruly, Wethouder, wegens afwezigheid uit de gemeente niet konden tegenwoordig zijn. Voorts waren er de Commissie voor de Plaatselijke Werken en vele andere leden van den Gemeenteraad, de Hoofdlieden der Brandweer, de Directeur der Gemeentewerken en een aantal andere belangstellenden, ook van elders, onder anderen de Directeur en de Adjunct-Directeur der Leidsche Brandweer, hiertoe door het Gemeentebestuur van Leiden afgevaardigd. Op het terrein was mede aangebracht de gemeentelijke Stoombrandspuit No. 2 (gestationeerd aan het westelijk stoomgemaal), terwijl de drijvende spuit op het vaartuig Dokwerken aan de kade lag. Deze spuiten dienden voor het nemen van vergelijkende proeven met het nieuwe werkstuk. De werkzaamheden begonnen met het opmaken van stoom. De spuit Bikkers had in elf minuten eene stoomspanning van i en twee minuten later van 5 atmosferen, waarna zij bij de veertiende minuut water gaf. De eerste minuut ging dit met een straal van 19 m.M. middellijn, de volgende minuut met een van 24 m.M. De Stadsspuit — wier pompcylinders 13V2 c.M. diameter hebben, tegen de spuit Bikkers slechts 10 — werkte daarnevens met een straal van 25 m.M., terwijl de spuit Dokwerken het met een van 21 m.M. deed. Dit alles strekte ter vergelijkende waarneming van loodrecht opgaande stralen. Nadat dit voor de spuit Bikkers een hoogst gunstig resultaat had opgeleverd, werkte zij met een straal van 25 m.M. om in straalwijdte gelijk te staan met stoomspuit No. 2, en ook toen, evenals bij de voorafgegane werking, bleef hare straal in hoogte met die van No. 2 zoo flink wedijveren, dat zij herhaaldelijk de bovenhand behield. Vervolgens werden de stralen der drie genoemde spuiten gelijktijdig naar den kant der Willemskade gericht, ter waarneming van het spuiten in horizontale richting. Nadat dit eene poos had geduurd, begonnen de drie mededingsters ieder met twee stralen te werken, en wel de spuit Bikkers en de stoomspuit No. 2 met stralen van 20 m.M. terwijl Dokwerken ze van 21 m.M. bezigde. Dit werd weder eene proef voor loodrecht opwaartsche werking. Daarop 15 volgde, ook weder voor hoogtespuiting, eene proef, waarin de spuit Bikkers vier stralen tegelijk uitwierp, namelijk twee van 14 en twee van 15 m.M. diameter. Eenige oogenblikken later zag men al de stralen in schuine richting brengen, tot het verkrijgen eener vergelijking der werkingen bij het spuiten in de verte. Ten slotte werd aan de spuft Bikkers, ter waarneming van het watervolume hetwelk zij binnen zekeren tijd geeft, tot taak gesteld een wagenbak van 2 kub. meters inhoud te vullen. Met een straal van 54 m.M. middellijn deed zij dit in 95 seconden. Bij wijze van toegift liet zij daarna nog een straal van 54 m.M. werken. Hadden intusschen verscheidene deskundigen bij al de verrichte werkzaamheden de aandacht inzonderheid gevestigd op de gelijkmatige werking der nieuwe spuit, ook overigens hoorde men bij den afloop menige loffelijke uitspraak over het welslagen harer proefnemingen. een helling van 14 cM. op den M. kan men bij het op- en afrijden onmiddellijk stoppen. De nader aangebrachte schroefdraadrem is ons onmisbaar. De grootste snelheid, die wij bereikt hebben, is 16 K.M. Wij brengen deze echter zelden in toepassing. Het brandstofverbruik is zeer gering. Gedurende een werktijd van plm. 12 uur hebben wij aan 2 heet. cokes ruim voldoende. Het ledigen van putten geschiedt zeer vlug (1 a 2 minuten per 1000 L.) en geheel reukeloos, wanneer men er zorg voor draagt de luchtafvoerbuizen op vaste tijden van aanslag te zuiveren. Deze machine bespaart derhalve tijd en geld en is zonder den minsten last van onaangename lucht bij dag in gebruik te nemen. Ten allen tijde bereid voor meerdere inlichtingen. Hoogachtend, De Directeur der Gemeentereiniging, Nijmegen, 13 Juni 1905. p. JANSZ. Het zich werpen in deze nieuwe beweging geschiedde te midden van de worsteling om een stoombrandspuitnijverheid in ons land te vestigen, en hoewel dus reeds zoo ontzaggelijk veel van zijn werkkracht gevorderd werd, wist hij nog tijd en lust te vinden, om in het buitenland op tentoonstellingen uit te komen, brochures te schrijven, lezingen te houden, congressen bij te wonen, een brandweermuseum te stichten en een nieuwe grootere fabriek te bouwen, waarbij niet onvermeld mag blijven, hoe hij krachtigen steun in de fabrieksleiding genoot van zijn broeder Alexander. In 1904 was een nieuwe groote overwinning van het Hollandsche fabrikaat te boeken. Een zelfbewegende stoombrandspuit, door Hollandsche werklieden vervaardigd, was het eerste van deze soort werktuigen, dat zich op Hollandschen bodem voortbewoog. Welk een reusachtig verschil met 1890: vóór 14 jaar alleen buitenlandsche stoombrandspuiten in Holland en nu de eerste stoombrandspuit van een nieuw type, en wel van Hollandsch fabrikaat. Dit heugelijke feit werd voor de geschiedenis vastgelegd door het slaan van een herinneringsmedaille. In 1897 verscheen van zijn hand een „Beknopte beschrijving van de ontwikkeling van het Bluschwezen, met 250 afbeeldingen", in 1906 „Mechanische beweegkracht op voertuigen voor practisch gebruik", in 1908 „Geschiedenis der invoering en vervaardiging van stoombrandspuiten in Nederland", bij gelegenheid van den bouw der 40ste Hollandsche stoombrandspuit. Men kan zich voorstellen, welk een verschrikkelijke gedachte voor dezen door en door Hollandschen fabrikant het was, dat wanneer hij regeeringsopdrachten van brandspuiten wilde uitvoeren, hij gedwongen was deze volgens een buitenlandsche constructie te bouwen en daarom werd slechts bij hoogstdnngende behoefte aan werk ingeschreven en met weerzin er aan gewerkt. 21 HOLLANDSCHE STOOMBRANDSPUIT IN MEDAN (NED.-1ND1Ë). Gelukkig voor hem, maar nog meer voor den Hollandschen naam, kwam ook hierin een gunstige verandering. Met een wijziging in de aanschaffing kwam de beslissing in andere handen; de Hollandsche fabrikant kreeg gelegenheid, zijn constructie te toonen, te verdedigen, met het resultaat, dat als brandspuittype voor de Hollandsche regeering een Hollandsche constructie gekozen werd. Intusschen werd de explosie-motorbeweegkracht niet vergeten. Uitgebreide zorgvuldige proefnemingen werden genomen, om ons land ook op dit gebied vooraan te houden. In 1915 werd met een motorbrandspuit een proefneming gehouden, niet in Holland — de rollen waren nu omgekeerd — maar in het buitenland. De Belgische Brandweer-Courant geeft hiervan een verslag, dat aan ommezijde is afgedrukt. 25 HOLLANDSCHE BRANDSPUITEN IN PARAMARIBO. VERSLAG VAN DEN HEER STROYBANT, SECRETARIS VAN DEN ANTWEKPSCHEN PROVINCIALEN BOND VAN BRANDWEERKORPSEN. Op Zondag 9 November 1915 had er te Turnhout, bij uitnoodiging van den Antwerpschen Provincialen Bond van Brandwezen, eene proefneming plaats met eene motorbrandspuit van het Huis A. Bikkers & Zoon, van Rotterdam. De Firma A. Bikkers & Zoon, van Rotterdam, welke sedert 1770 in Holland bestaat en aldaar de eerste plaats bekleedt op het gebied van bluschmateriaal, had zich bereidwillig ten dienste van onzen Bond gesteld om een proef te doen met hare motorbrandspuit. Buiten de Heeren Burgemeester en Schepenen der stad Turnhout bevonden zich insgelijks een groot getal bevelhebbers, officieren en brandweermannen onzer provincie ter plaatse. Ook hadden de Heeren Opperbrandmeester, Adjunct-Brandmeester en Secretaris der stad Breda onze uitnoodiging beantwoord. Honderden nieuwsgierigen verdrongen zich op de Groote Merkt om de werking dezer voor hen onbekende brandspuit te zien. Laten wij spoedig bekennen, dat de motorpomp, alhoewel van klein debiet, een besten indruk heeft gemaakt op al onze brandweermannen en dat zij geroepen is om de handpomp te vervangen. Deze motorbrandspuit, welke wij in werking gezien hebben, is allerbest geschikt voor gemeenten waar geen waterleiding bestaat en bijzonder daar, waar dikwijls gebrek is aan hulp vanwege de inwoners. Hare behandeling is allergemakkelijkst en kan spoedig aangeleerd worden; ook is de prijs billijk, daar men voor dry duizend franken zich reeds eene tweewielige motorpomp kan aanschaffen. Voor steden, waar vele hoöge gebouwen zijn en veel nijverheid heerscht, is het noodig een machtiger pomp te hebben, wier debiet in water grooter is en welke een grooteren waterstraal geeft. Onze Bond drukt nogmaals zijnen dank uit aan de Firma A. Bikkers & Zoon en wenscht haar veel bijval met haar fabrikaat. De Secretaris van den A. P. B., E. STROYBANT, Belgische Brandweer-Courant. Bevelhebber der Brandweer, Turnhout. 25 DE EERSTE HOLLANDSCHE MOTORBRANDSPUIT IN PARAMARIBO. Welk een hoogst belangrijk resultaat voor den Hollandschen naam. In 1864 beproefde België de Hollandsche brandspuitennijverheid te vernietigen, in 1913 wenscht de Belgische Bond van Brandweerkorpsen de Hollandsche nijverheid veel bijval met haar fabrikaat. In het 25-jarig tijdvak, dat W. A. Bikkers aan het hoofd van de brandspuitenfabriek staat, zijn vervaardigd en afgeleverd: 64 stoombrandspuiten 6 automobielstoombrandspuiten 618 handbrandspuiten 9 motorbrandspuiten 41 duikertoestellen 5 autofaecaliënpompen 2 autovrachtwagens 743 groote werktuigen. Zou men mogen verwachten, een tevreden jubilaris aan te treffen, toch is dit niet het geval. Zoolang nog brandspuiten in het buitenland aangekocht worden, is hij niet tevreden, en dat het jubileum samenvalt met den aankoop van buitenlandsche brandspuiten voor ons land en de koloniën tot een bedrag van eenige honderdduizenden guldens, is een bewijs, hoe krachtig het buitenlandsche fabrikaat nog altijd beschermd wordt en „Holland voor de Hollanders" op brandspuitgebied nog lang geen feit is. Ontmoedigd is de jubilaris echter niet.' Nog even fel als voor 25 jaar is hij bereid te strijden en hij heeft bewezen, dat dit hem toevertrouwd is. Moge hij nog lang zijn gezondheid behouden om te kunnen volharden. Rotterdam, 1 Mei 1915. 27