929 TAN HET PONTÏAM BIVIERTRANSPOÏtT. {Behoort bij het besluit vaii den IXireéfëur van Gouvenienientsbedrijven van 25 Juli 1913 21 A •BATAVIA 1913. I REGLEMENT EN TARIEVEN VAN HET PONTIANAK RIVIERTRANSPORT. (Behoort bij het besluit van den Directeur van Gouvernementsbedrijven van 25 Juli 1913 R° 7793). BATAVIA LANDSDEUKKEEIJ 1913. / // y HOOFDSTUK I. ALGEMEENE BEPALINGEN. Artikel 1. Het Pontianak Riviertransport heeft tot taak het vervoer in geregelden dienst op de Kapoëasrivier van post, reizigers, goederen en gelden tusschen Pontianak en Sintang. Het varen naar hooger dan Sintang gelegen plaatsen dan wel naar plaatsen aan zijrivieren gelegen, is facultatief. Artikel 2. Het algemeen beheer over het Pontianak Riviertransport is opgedragen aan een administrateur, die rechtstreeks onder het Departement van Gouvernementsbedrijven ressorteert. Hij zorgt en is geheel verantwoordelijk voor den goeden gang van zaken bij den dienst. Artikel 3. Standplaats van den administrateur is Pontianak; hij vaart echter gewoonlijk met de schepen van het Transport mede. Artikel 4. De indiening der rapporten, voor zooveel deze niet zuiver technische zaken behandelen, geschiedt voor zoover deze dit wenscht, door tusschenkomst van den resident der Westeraf deeling van Borneo. Deze gewestelijk Bestuurder kan zich te allen tijde door den administrateur laten inlichten omtrent den gang van zaken bij genoemden dienst. Artikel 5. De administrateur zorgt voor eene coulante behandeling van het publiek, zonder nochtans af te wijken van de gegeven voorschriften of toe te geven aan onredelijke eischen. Artikel 6. Voor eventueel noodig geachte wijzigingen" der voorschriften dient de administrateur gemotiveerde voorstellen in. 4 In gevallen van force majeure is de administrateur gemachtigd onder nadere goedkeuring van den Directeur van ^evne^nUbedrijven de door hem noodig geachte maatregelen te treffen onder gehoudenheid hierop zoo spoedig mogelijk de vereischte goedkeuring te vragen. Artikel 7. Het materieel beheer van de sleep- en huisboot is opgedragen aan den door het Departement der Marine aangewezen beheerder i.c. den havenmeester te Pontianak. Deze vaartuigen moeten overigens worden beschouwd als door dat departement aan dat van Gouvernementsbedrijven te zijn afgestaan tot gebruik van transportdiensten op de Kapoeasrivier en hare zijn- vieren. Artikel 8. Het vertrek van Pontianak heeft steeds plaats zoo spoedig mogelijk na aankomst der booten van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij van Batavia; tusschentijds kunnen, ter beoordeeling van den administrateur, nog meerdere vaarbeurten ondernomen worden. y. Artikel 9. Het uur van vertrek van Pontianak wordt door den administrateur vastgesteld in overleg met den chef van het postkantoor aldaar en zoodanig geregeld dat voldoende tijd gegeven wordt aan de reizigers, die met de Javaboot aankomen, om zich met hunne bagage te kunnen overschepen. Van dit vertrekuur geeft de administrateur het Hoofd van gewestelijk bestuur persoonlijk kennis. Deze is bevoegd dit uur te verlaten zonder opgaaf van redenen; echter niet langer dan tot 12 uren na aankomst der Javaboot. Artikel 10. Op de reizen correspondeerende op de Javabooten worden Tajan en Sanggau aangedaan. Artikel 11. Of reizen naar plaatsen hooger dan Sintang gelegen, zullen worden ondernomen staat geheel ter beoordeeling van den administrateur; deze zal niet verplicht zijn, ook al is de reis van Pontianak aangevangen met het doel de hooger dan Sintang gelegen plaatsen aan te doen, de passagiers en goederen verder dan tot Sintang te vervoeren. In dit laatste geval zal de te veel betaalde passage en vracht worden teruggegeven. 5 Artikel 12. De administrateur geeft van de aankomst der schepen aan de hoogste civiele of met het civiel gezag belaste autoriteit ter plaatse kennis, zoomede van den tijd, waarop hij weer denkt te vertrekken. Bedoelde autoriteit is bevoegd zonder opgaaf van redenen het transport gedurende één uur na aankomst aan te houden en geeft in dat geval hiervan kennis aan den administrateur. Bij aankomst te Sintang wordt het vertrek geregeld in overleg met den assistent-resident, zijnde deze niet bevoegd de vaartuigen langer aan te houden dan 6 daguren — (de dag wordt gerekend van 6 uur V.M. tot 6 uur KM.) — na aankomst. Artikel 13. In bizondere gevallen kunnen de civiele of met het civiel gezag belaste autoriteiten de vaartuigen langer aanhouden dan den in de vorige artikelen genoemden tijdsduur, zullende zij echter gehouden zijn dit schriftelijk met opgaaf van redenen den administrateur mede te deelen. Artikel 14. De post wordt kosteloos overgevoerd. De administrateur doet onder zijn verantwoording de post afhalen en bezorgen van en aan het postkantoor ter plaatse of bij de civiele of met het civiel gezag belaste autoriteiten op plaatsen, waar geen postkantoor is gevestigd. Kantoor- en schrijfbehoeften van den Post-, Telegraaf- en Telefoondienst, zoomede klein materiaal voor het onderhoud der telegraaflijnen en van de Post- en Telegraafkantoren worden eveneens kosteloos overgevoerd. Artikel 15. Te Pontianak hebben de Gouvernementsreizigers tot 3 uren vóór het vertrek den voorrang bij het vervoer. De Gouvernementsgoederen genieten den voorrang alleen bij gelijktijdige aanvraag en in gevallen van urgentie, ter beoordeeling van den administrateur. Op andere plaatsen geldt hetzelfde voor zoover nog ruimte beschikbaar is, onder voorwaarde, dat dadelijk na aankomst den administrateur kennis wordt gegeven in hoeverre daarover zal worden beschikt. Artikel 16. Het voor de bediening der vaartuigen noodige personeel wordt geadministreerd als. dat van andere gewestelijke vaartuigen, Het overige personeel wordt op voordracht van den administrateur benoemd en ontslagen door den resident der Westerafdeeling van Borneo. Artikel 17. In de voeding der passagiers en de verstrekking van dranken wordt vanwege het transport voorzien. De verstrekking heeft plaats zooals in de als bijlage toegevoegde regeling is aangegeven. Exemplaren dier regeling worden op de schepen van het transport zichtbaar opgehangen. Artikel 18. De administrateur is bevoegd in het belang der orde en veiligheid alle maatregelen te treffen, die hem noodig voorkomen. Alle passagiers moeten zich gedragen volgens de door hem te geven aanwijzingen. HOOFDSTUK II ADMINISTRATIEVE BEPALINGEN. Artikel 1. De administrateur is wat de uitgaven, welke buiten de bemoeienis van het departement der Marine staan, zoomede wat de inkomsten betreft, verantwoording schuldig aan den directeur van Gouvernementsbedrijven. Artikel 2. De in het vorig artikel bedoelde uitgaven, met inbegrip van het salaris van den administrateur en de niet tot het scheepspersoneel behoorende manschappen, worden bestreden uit de kas van het transport. Voor zooveel de uit hoofde van het transport ontvangen contanten daarvoor niet toereikend zijn, worden door den administrateur aan den resident der Westerafdeeling van Borneo sommen ter goede rekening gevraagd. De verantwoording hiervan, zoomede van alle andere ontvangsten, heeft maandelijks plaats. Deze verantwoording (model 6a) geschiedt door indiening binnen 14 dagen na ommekomst der maand, waarover zij loopt, van een afschrift in duplo van het kasboek (zie art. 6) aan de Af deeling B van het departement van Gouvernementsbedrijven en moet de verklaring bevatten, dat de uitgaven op de daarbij vermelde data zijn gedaan. De uitgaven worden zooveel mogelijk door bewijsstukken gestaafd, bij de verantwoording over te leggen. Tusschentijds kan, op het eind van elk jaar moet het saldo in kas bij den algemeen ontvanger te Pontianak gestort worden. Stortingsbewijzen worden in drie-voud opgemaakt, waarvan één exemplaar wordt overgelegd bij de in te dienen verantwoording. Artikel 3. Voor Gouvernementspassagiers wordt door den administrateur van de desbetreffende autoriteiten telkenmale schriftelijke opgave ontvangen welke personen voor rekening van den Lande moeten worden vervoerd, onder vermelding van de klasse waarin zij reizen. Op deze passage-aanvragen wordt door den administrateur een clausule gesteld als volgt: 8 , ■ • transport . , „De ondergeteekende verklaart (met zijn —^— ) te zijn vervoerd van naar welke clausule door den betrokken passagier, alvorens het vaartuig op de plaats van bestemming wordt verlaten, moet worden onderteekend. Deze passage-aanvragen worden op een staat (model 1) ingeschreven en met dien staat maandelijks aan de afd. B van het departement van Gouvernementsbedrijven ingezonden. Artikel 4. Particuliere passagiers worden onderscheiden in twee categorieën, nl. hutpassagiers en dekpassagiers. Tegen ontvangst van het passagebedrag geeft de klerk biljetten (modellen 2 en 3) tijdens de reis af, welke biljetten bij het verlaten van het vaartuig op de plaats van bestemming aan den administrateur worden afgegeven. Op deze biljetten zoowel op de in de biljettenboekjes achterblijvende souches, wordt met aniline potlood of inkt nauwkeurig maand, dag, traject en passagekosten ingevuld. Bij het innemen der biljetten op het einde der reis overtuigt zich de administrateur of deze juist zijn ingevuld. Biljetten voor kinderen tusschen 2 en 15 jaar worden dwars overgestempeld met het woord „kind". Op grond der ingenomen biljetten en na vergelijking met de achtergebleven souches vindt dagelijks afrekening plaats tusschen den klerk en den administrateur. E"a elke terugkomst te Pontianak worden de ingenomen biljetten tegelijk met de reisrapporten (zie artikel 8) ingezonden aan de afdeeling B van het departement van Gouvernementsbedrijven c. q. onder overlegging der verschreven en met vermelding van de op de souches voorkomende gegevens der weggeraakte biljetten. Artikel 5. Bij het aannemen van goederen ten vervoer wordt steeds een connossement (model 4 voor Gouvernementsgoederen, model 4a voor particuliere goederen) in duplo uitgeschreven. Voor Gouvernementsgoederen worden connossementen van andere kleur gebruikt dan voor particuliere goederen. Het origineel exemplaar wordt den afzender als bewijs van ontvangst van het goed en, voor zoover de vracht direct betaald wordt, als kwitantie, ter hand gesteld. Het duplicaat blijft in het bezit van den administrateur, die daarop door den ontvanger van het goed voor de ontvangst laat teekenen. Moet de vracht bij ontvangst van het goed door den geconsigneerde worden voldaan, dan krijgt deze na voor de ontvangst van het goed op het connossement te hebben geteekend, een kwitantie (model 7) voor de betaalde vracht. Van alle uitgeschreven connossementen wordt aanteekening gehou- 9 den in de daarvoor bestemde connossementenregisters (model 5 voor Gouvernementsgoederen, model 5a voor particuliere goederen). Na elke terugkomst te Pontianak worden de op de afgeloopen reis betrekking hebbende duplicaat connossementen, zoomede de verschreven exemplaren, aan de afd. B van meergenoemd departement met de reisrapporten (zie artikel 8) ingezonden. De kolom „datum van incasso" dient den administrateur om een overzicht te hebben van hetgeen nog te incasseeren is; zij wordt ingevuld naarmate de vrachtkosten betaald worden. Maandelijks wordt een afschrift van de connossementenregisters aan de Afd. B vorenbedoeld ingezonden. Artikel 6. Dagelijks worden alle ontvangsten en uitgaven in een kasboek (model 6) aangeteekend. De ontvangsten uit hoofde van het passagiersvervoer kunnen, mits voor de hutpassagiers en de dekpassagiers afzonderlijk, dagelijks in één bedrag worden opgenomen, doch steeds onder vermelding van de uitgegeven serieletters en -nummers. Evenzoo kunnen de ontvangen vrachten onder vermelding der connossementnummers in één bedrag worden uitgetrokken. Voor ontvangen sleeploon alsmede voor verhuur der vaartuigen aan particulieren zal steeds een kwitantie (model 7) zijn af te geven. Bij het aanteekenen van de ontvangst dezer bedragen in het kasboek zal ook het kwitantienummer zijn te vermelden. Verschreven kwitanties worden met de maandelijksche kasverantwoording aan de afd. B ingediend. Na elk kwartaal worden aan het departement toegezonden de omslagen met souches van de geheel verbruikte kwitantieboekjes (model 7) en de gedeeltelijk verbruikte kwitantieboekjes. De omschrijving der uitgaven in het kasboek moet zoo volledig mogelijk zijn. Artikel 7. Bij de maandelijksche verantwoording worden staatjes overgelegd als model 8 aangeeft, welke staatjes voor elke categorie het aantal vervoerde passagiers aangeven, alsmede het ontvangen passagebedrag. Tevens worden hierbij ingediend de souches der verbruikte passagebiljettenboekjes. De passagebiljettenboekjes, welke in de afgeloopen maand zijn aangebroken, doch nog niet geheel verbruikt zijn, worden bij de maandverantwoording van elke laatste maand van een kwartaal gevoegd. Artikel 8. Na terugkomst te Pontianak van elke reis zendt de administrateur een reisrapport (model 9) in aan de afd. B van het departement van Gouvernementsbedrijven, vergezeld van de hooger genoemde bijlagen. Met maandelijks is in het bovenstaande geen kalendermaand bedoeld, maar een daarmede overeenkomend tijdvak, zoodanig gekozen, dat daarin geene nog niet afgeloopen reizen vallen. Artikel 9. De administrateur zal dus, behalve voor de verdeeling van stortingsbewijzen, te zorgen hebben voor de inzending rechtstreeks aan de afd. B van het departement van Gouvernementsbedrijven van: na elke reis: een reisrapport (model 9); de ingenomen passagebiljetten (model 2 en 3); eventueel verschreven passagebiljetten (model 2 en 3); de gegevens van eventueel zoekgeraakte passagebiljetten (model 2 en 3); de duplicaat connossementen (model 4 en 4a); eventueel verschreven connossementen (model 4 en 4a); na elke maand: de maandelijksche kasverantwoording (in duplo; zie art. 2); een staat van passage-aanvragen (model 1); een afschrift van de connossementenregisters (model 5 en 5a); eventueel verschreven kwitanties (model 7); staatjes betreffende het passagiersvervoer (model 8); de souches der verbruikte passagebiljettenboekjes; na elk kwartaal: de geheel of ten deele verbruikte kwitantieboekjes (model 7), zoomede de passagebiljettenboekjes welke in de afgeloopen maand aangebroken doch niet geheel verbruikt zijn. Artikel 10. De administrateur houdt verder aan: le. een agendaboek, waarin onder doorloopend nummer (elk jaar opnieuw te beginnen) vermeld worden de ingekomen stukken, de afzender, datum en nummer van het stuk, korte inhoud en c. q. het nummer van het uitgaande stuk dat hierop betrekking heeft; 2e. een brievenboek, waarin onder doorloopend nummer (elk jaar opnieuw te beginnen) de uitgaande stukken als minuut worden ingeschreven onder vermelding van datum, geadresseerde en c. q. agendanummer van het betreffende ingekomen stuk; 3C. een expeditieboekje, waarin onder doorloopend nummer, dat op het couvert van het te verzenden stuk moet voorkomen, moet vermeld worden het betrekkelijke brievennummer, de datum van expeditie en de paraaf van den postbeambte die de stukken in ontvangst neemt. Artikel 11. Alle rechtstreeks aan het departement van Gouvernementsbedrijven in te dienen periodieken worden onder schuifband zonder begeleidend schrijven aan de afd. B van dat departement ingezonden; de brieven zijn eveneens te adresseeren aan genoemde afd. B. 11 TARIEVEN. GOUVERNEMENTSPASSAGIERS. V Pn^*" 20 30 60 90 106 120 64 80 20 TaJan. 10 40 70 85 100 44 60 30 10 Sgaanug" 30 60 75 90 34 50 60 40 30 tong. 30 45 60 4 20 90 70 60 30 Bb1ai£1' 15 30 — — 105 85 75 45 15 n0°et. 15 — — 120 100 90 60 30 15 ^iiteu* — — 64 44 34 4 - - - N^Je- 16 80 60 50 20 — — — 16 ^0h!" Se klasse: de helft van het lste klasse tarief; 3P klasse: één vijfde van het lBte klasse tarief; 4e klasse: één tiende van het lste klasse tarief. In elke klasse van passagiers wordt voor kinderen van twee tot vijftien jaar de halve passage gerekend, terwijl kinderen heneden de twee jaren vrij worden vervoerd. lBte klasse passagiers hebben passage voor één bediende en een halve kojang bagage vrij. 2e klasse passagiers hebben passage voor een bediende en een vierde kojang bagage vrij. 3e en 46 klasse passagiers hebben per hoofd recht op een en een halven vierkanten meter dekruimte en vrij vervoer van drie pikol bagage. Voor kinderen van twee tot vijftien jaar kan in alle klassen voor zooveel mogelijk niet meer dan op de helft der aanspraken van een volwassene worden gerekend. Voor kinderen beneden de twee jaar kan geen aanspraak gemaakt worden op vrije passage voor een bediende, noch op vrij vervoer van bagagé. Wanneer vervoerd wordt naar of van een der hierboven niet 12 genoemde plaatsen, wordt het tarief resp. naar de eerstvolgende of van de eerstvorige in de reisroute voorkomende en in het vastgestelde tarief wel genoemde plaats in rekening gebracht. PARTICULIERE PASSAGIERS. Hutpassage in guldens. Po^ti- 8 12 15 19 23 30 33 38 45 24 29 15 4 8 12 15 23 25 30 38 17 22 23 8 s|£f 4 8 12 20 22 26 34 18 18 30 15 8 4 8 16 18 23 30 9 14 38 23 15 8 t™"g. 4 12 14 19 27 6 11 45 30 23 15 8 gj£ 8 10 15 23 2 7 60 45 38 30 22 15 3 8 15 — — 65 50 43 35 27 20 5 5 13 — — 75 60 53 45 37 30 15 10 ^oe- 8 — — Poe- 90 75 68 60 52 45 30 25 15 gtoes — — 48 33 26 18 11 3 - - - - ^g. 5 58 43 36 28 21 13 - - - - 10 g^g 13 Dekpassage in guldens. *JJ°£" 1,05 1,55 1,95 2,45 2,95 3,90 4,30 4,95 5,85 8,10 3,76 1,95 0,55 1,06 1,55 1,95 3.— 8,25 8,90 4,95 2,20 2,85 3.— 1,05 s|£f; 0,55 1,05 1,55 2,60 2,85 3,40 4,40 1,70 2,35 3,90 1,95 1,05 s|^; 0,65 1,05 2,10 2,35 3.— 8,90 1,20 1,85 4,90 2,95 1,95 1,05 L™"g_ 0,55 1,55 1,85 2,45 3,50 0,80 1,45 5,80 3,85 2,95 1,95 1,05 1,05 1,30 1,95 8.— 0,25 0,95 7,70 5,80 4,85 3,85 2,85 1,95 f^f 0,40 1,05 1,95 — — 8>35 6,45 5,50 4,50 3,50 2,55 0,65 sgj£" 0,65 1,70 — — 9,65 7,75 6,80 5,80 4,75 3,85 1,95 1,30 ^ 1,05 — — Poe- 11,55 9,65 8,70 7,70 6,65 5,75 8,85 3,20 1,95 t°es — — Sibau. 6,20 4,25 3,40 2,35 1,45 0,40 — — — — ^faa 0,65 7,50 5,60 4,70 3,65 2,75 1,70 — — — — 1,30 fggg Elke hutpassagier heeft recht op vrij vervoer van 150 kilogram bagage. Elke dekpassagier heeft recht op vrij vervoer van 40 kilogram bagage. Onder bagage worden reis- en lijfsbenoodigdheden verstaan. Kinderen van twee tot vijftien jaar rekenen voor passage-berekening en aanspraken voor een halven volwassene, terwijl kinderen beneden de twee jaar vrij vervoerd worden, doch geen aanspraken kunnen doen gelden. Evenals bij Gouvernementspassagiers wordt naar of van een der hierboven niet genoemde plaatsen vervoerd volgens het tarief naar de eerstvolgende of van de eerstvorige in de reisroute voorkomende en in het vastgestelde tarief wel genoemde plaats. GOUVERNEMENTS GOEDEREN. uitgezonderd zout, waarbij de In guldens per kojang van 2% M kojang 150 pakketten bedraagt: Pontianak. 4 Tajan. fi o Sang- 6 1 gau. !> 1* 12 6 sg;um- 21 17 15 9 8 noet 24 20 18 12 6 3 P.Sibau. N. 13 9 7 1 — Djetah. 17 13 n 5 - - - 4 |pinoh. De goederen voor de Militaire Gantine te Sintang worden bevracht als Gouvernementsgoed. Voor zout, waarbij de kojang 150 pakketten bedraagt, gelden voor het vervoer van Pontianak tot en met Sintang dezelfde tarieven. Naar hooger dan Sintang gelegen plaatsen is het tarief, in verband met de voor dat zouttransport in de vaart te brengen speciale zoutprauwen, als volgt: van Sintang naar Semitau ƒ 20.— » Selimbau „ 22.20 Boenoet „ 25.— per kojang. Poetoes Sibau .... „ 45.— Poelau Madjang .. „ 22.40 PARTICULIERE GOEDEREN. Stukgoederen en provisiën per 50 K.G. of gedeelte daarvan ƒ 0,50 Rijst en sago per zak van hoogstens 125 katti „ 0,40 Dranken per kist „ 0,50 m , , | Inlandsche bereiding ) . „ j* ■ ■. { „ 0,01 Tabak (Europeesche bereiding I ?er KGK i „ 0,02 16 Petroleum per kist ƒ 0,25 Benzine per drum (shell) „ 0,50 Sirappen per bos van 50 stuks 0,10 Atap per 1000 stuks „ 6. Tenkawang en illepe-noten per zak van hoogstens 150 kati „ 0,35 Rottan per bos 0,15 Damar, djeloetoeng en getah bladeren per pikol „ 0,30 De prijzen zijn vastgesteld voor bevrachting van Pontianak tot en met Sintang vice versa. Tot en met Poetoes Sibau wordt 2 maal, tot en met Selimbau ïy^ maal, tot en met Nanga Pinoh 114 maal, tot en met Sekadau % maal en tot en met Sanggau % maal het bovenstaand tarief in rekening gebracht. De minimum vracht is ƒ 0,25. Voor hierboven niet genoemde goederen, als hout, meubelen, enz., wordt, behoudens het hieronder bepaalde voor zendingen van waarde, de vracht per kojang van 2%: M* berekend en % van het tarief voor hutpassage betaald. Kleinere deelen dan 1/10 kojang worden voor V10 kojang gerekend. Bij vervoer naar of van tusschengelegen plaatsen wordt de vracht berekend naar of van de eerstvolgende of voorafgaande in het tarief genoemde plaats. Voor geldzendingen en zendingen van waarde, als kostbare geweven stoffen, edele metalen, rubber enz., wordt naar de waarde bevracht en voor alle afstanden betaald voor een waarde van ƒ 25.— of minder: ƒ 1.—; voor een waarde van ƒ 25.— tot ƒ 400.—: ƒ 2.—; voor een waarde van ƒ 400.— tot ƒ 1000.—: Y0o, en voor hoogere waarden l/4%. Voor af schepers welke overeenkomen al hun goederen of goederen van een bepaalde soort met het Pontianak Riviertransport te verschepen, gelden bovenstaande^tarieven niet. Hierover zijn inlichtingen te bekomen bij den Administrateur. Bij inhuur van de sleepboot met bemanning wordt per etmaal of gedeelte daarvan ƒ 75.— en voor de huisboot ƒ 25.— betaald. BIJLAGEN. PONTIANAK RIVIERTRANSPORT. REGELING VAN DE VOEDING DER PASSAGIERS. De voeding en de dranken moeten voor alle passagiers goed en zindelijk toebereid en verstrekt worden en bestaan uit: Voorde hutpassagiers (l« en 2* klasse Gouv. passagiers): 'smorgens van 6 — 7 uur: koffie en thee naar verkiezing; idem van ?%— 9 uur: een ontbijt, bestaande uit brood, boter, kaas en gelei, zoomede een der volgende artikelen als: koud vleesch, worst of eenige vischconserve, benevens thee en koffie naar verkiezing; 's middags om 12 uur: een middagmaal, waarvan de hoofdspijzen zijn rijst met kerri, diverse sambals, vleesch of gevogelte, aardappelen groente en vruchten; ' 'savonds om 8 uur: een avondmaal, waarvan de hoofdspijzen zijn soep, een tusschenschotel, vleesch of gevogelte, aardappelen, groente en vruchten. Na het vertrek van Pontianak zal minstens gedurende twee dagen naar genoegen der passagiers ijswater worden verstrekt. Voorde Europeesche dekpassagiers (3e en 4« klasse Gouv. passagiers): 's morgens om 6 uur: een ontbijt bestaande uit koffie, brood, boter en een der artikelen kaas, vleesch of visch; 's middags om 12 uur: een middagmaal bestaande uit vleesch of gevogelte, aardappelen en groente; dit menu zal vervangen kunnen worden door erwtensoep of bruine boonen met versch varkensvleesch of gerookt spek; 's middags om 5 uur: een maaltijd van gekookte witte rijst met bpaansche peper en kerri of sajoer en dengdeng of gezouten visch Voorts wordt dageüjks per hoofd verstrekt een kop thèe met desgewenscht de daarbij behoorende suiker. Voorde Inlandsche 3e en 4» klasse Gouv. passagiers: 's morgens om zes uur: een ontbijt, bestaande uit koffie, gekookte witte rijst en Spaansche peper en een gezouten eendenei; 'smiddags om 12 uur: een middagmaal, bestaande uit gekookte witte rijst, vleesch of gevogelte met Spaansche peper; _ 's middags om 5 uur: een maaltijd van gekookte witte rijst met bpaansche peper en kerri of sajoer met dengdeng of gezouten visch. RlVILRTBANSFORT. n 18 Voorts wordt dagelijks per hoofd verstrekt een kop thee met desgewenscht de- daarbij behoorende suiker. Voor de Inlandsche dekpassagiers zal driemaal daags gekookte witte rijst met tjabe worden verstrekt, waaraan bij een tusschenmaaltijd gezouten visch of dengdeng zal worden toegevoegd. Zooveel mogelijk zullen ten behoeve van alle categorieën van passagiers tijdens en na het verblijf op plaatsen, waar ververschingen kunnen wordenjngekocht, versch vleesch en verschie groente instede van geconserveerd vleesch en groente worden verstrekt. Voor het noodige kommaliewant zal vanwege het transport worden gezorgd. Ziekenkost, zoowel als extra-voeding, wanneer dit laatste in urgente gevallen, ter beoordeeling van den administrateur, wordt gegeven, zal tegen gereede betaling volgens onderstaande prijzen worden verstrekt: o. ziekenkost: voor hutpassagiers ƒ 2.— per dag. voor Eur. dekpassagiers » 1-— » » voor Inlanders » 0.50 » » De ziekenkost zal zooveel mogelijk in overeenstemming zijn met de vastgestelde of nader vast te stellen voeding der lijders in militaire ziekeninrichtingen. Voor kinderen wordt hetzelfde betaald. b. extra-voeding: voor hutpassagiers f 4-— Per aaS- | Eur. dek- en Inl. 3e en 4e kl. Gouv. passagiers » 0.80 „ „ „ Inl. dekpassagiers n 0.30 „ Aan de hutpassagiers zullen door den administrateur tegen gereede betaling dranken kunnen worden verstrekt, doch het zal hun vrij staan aan boord hun eigen dranken te gebruiken. Het tarief der te bekomen dranken behoeft de goedkeuring van den resident der Westerafdeeling van Borneo en wordt van zijne handteekening voorzien zichtbaar op de passagiers-vaartuigen van het transport opgehangen. Aan de dekpassagiers is het niet vergund om wijn, bier of sterke drank aan boord te gebruiken. Aan boord der passagiersvaartuigen van het transport is een klachtenboek aanwezig, welk boek door den administrateur op aanvraag moet worden verstrekt en iedere maand door den resident der Westerafdeeling van Borneo voor gezien zal worden geteekend. Behoort bij besluit van den Directeur van Gouvernementsbedrijven van 35 Juli 1913 n? 7793. 19 Model 1. PONTIANAK RIVIERTRANSPORT. RECAPITULATIE der vervoerde Gouvernements reizigers gedurende 191 DATUM. Aantal vervoerd I Verschuldigde reizigers. vorvueru. passage. a _ 2 *~ Aanmer- fél s a' a' a" van naar a a a' a Mn*». Tl i H PONTIANAK, 191 . De Administrateur, Hierbij passage-aanvragen. 20 j Model 2. A. 1. PontianaK Riviertransport. Passagebiljet (Hut No ) van — :—! — ; naar ',—,—' —. U4- —■— op 1 1—: ' Prijs f Dit biljet op aanvraag te vertoonen en bij het verlaten van het vaartuig af te geven. Model 3. A. 1. Pontianak Riviertransport. Soerat passage dek. dari: , •—- ——■ , —• i—i :—— ka: , —— — ■—;— hari: •— • i Harga f Soerat ini moesti kasi Ühat kalau diminta dan kasi kombali kapan toeroen kapal. 21 Pontianak ■ « origineel .... : A>1— ~ DUPLICAAT Model4- Riviertransport. Ontvangen van '■_ ConnOS80ment. om als Gouvernementsgoed te worden vervoerd per PONTIANAK RIVIERTRANSPORT GOUVERNEMENTSGOEDEREN. VRACHT: van naar koj. a/ perkoj. . -■ naar ' aan — . ■ Hiervan geteekend twee eensluidende verkla- Totaal f ringen; de eene nagekomen zijnde, is de andere van geene waarde. PONTIANAK, 191 De Administrateur, Ondergeteekende verklaart de aan ommezijde vermelde goederen in ontvangst te hebben genomen. . 191 . De geconsigneerde, Pontianak A . origineel DUPLICAAT Modkl 4a. Riviertransport. —Ontvangen van ,— , , gefrankeerd _ . om te worden vervoerd —-—7—r-—3— per Connossement. ongefrankeerd PONTIANAK RrVTERTRANSPORT VRACHT: van naar koj. a f p. koj. hetwelk onder de hierachter vermelde voorwaar- Ijs. b n jjs den zal geleverd worden te colli, „ , collo. aaa u en op de volgende voorwaarden. De administrateur behoeft de goederen niet aan den geconsigneerde aftegeven, dan alvorens het» geen voor vracht en kosten verschuldigd mocht zijn, is betaald. Door de aanneming van dit connossement vetklaren partijen zich te onderwerpen aan de gé» drukte en geschreven conditiën in dit connossement. Hiervan geteekend twee eensluidende, het eenö nagekomen zijnde, het andere van geene waarde. pontianak, 191 . De Administrateur, 23 Onaergeteekende verklaart de aan ommezijde vermelde goederen in ontvangst te hebben genomen. 191 . De geconsigneerde, Model 5 en 5a. C0NN0SSEMENTEN-REG1STER ovee de maand Gouvernements goederen. Particuliere goederen. 96 27 boa § o| | NAAM VAN DEN PLAATS VAN Aantal Merken ; . g Q en soort of AARD DER ^ewicntor Te heffen Datum van AANMER- v/h. Oon- geadres- >■/ -1. I bestem- der colli, nummers. GOEDEREN. . . , vracht. incasso. KINGEN. nosse- afzender. . afzending. . inhoud, ment. seerde. ^» ming. jj ■ 28 KAJOEK. Model6 ONTVANGSTEN. Maand__ -191 ' UITGAVEN. 29 so AFSCHRIFT VAN HET KASBOEK tevens veraL0ording van den administrateur van het MoDEL 6a- Pontianak Riviertransport oveye maand 191 . 31 ONTVANGSTEN. UITGAVEN. Ondergeteekende verklaart, dat de uitgaven op de daarbij vermelde data zijn geschied. De Administrateur. A. 1. . A. 1. Model 7. H SOUCHE. PC Ontvangen van—_ O n . 0-t de Somma van: Ontvangen van: ^ P£ rj voor. de Somma van: ^ > voor é_h — (X w < f Pontianak, £7 Pontianak, De utómimsfo-afewr, O De ^«wisJrafewr; " PU «O Sd Model' 8. f RECAPITULATIE der verveerde palier, ^4££ en verschuldigde passagegelden gedurende de maand 19 l { 1 T 1 1 1 Totaal. Pontianak. Tajan. Sanggau. Sekadouw. Blitang. Sintang. „ ,„ Stroomop. Stroomaf. Van / Naar. • 1 j , . 1 1 ? 1 | - 3 . ï I 3 Sf , 3 j g* - , 3" SP 3 Sf U S? i i i n 1 ——i Pontianak ƒ /• /• /• , - , Tajan n j;f ' ' ' Sanggau j; " " " Sekadouw " » Blitang " " » Sintang ;j fl " » » ' 1 £ ! u 1/ 1 z ! iv r~7~~ Totaal aantal reizigers— „ bedrag passage f Model 9. REISRAPPORT van het PONTIANAK RIVIERTRANSPORT VAN tot BIJLAGEN: hutpassagebilletten N°s t/m dek „ „ „ .... connossementen „ „ REISRAPPORT van tot 191... Passagiers. Goederen. lil n::;.^ va\bzdge-~ ^" -g 6o g^i i— —— - BizonTi f g> ï3 4§ m Gouverne- Parti- Gouverne- Parti- Aantal Aantal üoute. i"" »| ments- culiere ments- culiere colli. colli. Qer" c ö «h "_ i • , , . 8 8 ° ® i i 1 : ■ -r i heden. . M _, . 6d - rS-S? s 33? hUhU _Uhh L^ImM „I.-S-s L3 tn" "S 5 "3 B w H w _ _ m m w 3 ■_ _ •_ S o 2 rs* 2 -s -2'o 2 o' S lëlll « • <» • 1N • « • • 3 * I» |P P |<5 «5 pq r-t |cq |co |-» ,_! _ i-h ca co ■>* ,3 T3 M C5 I I | I M | G31 I ! | i "1 Pontianak V. j Tajan A. v. Sanggau A. „ V. Sekadouw a. I I. „ V. Blitang a. f Y- I Sintang a. v- Seinilau a - P v- i Selimbau A. * V-M Boenoet A. IA V-l P. Sibau a. V. Boenoet a. V. Selimbau a. Semitau A V. Sintang A. „ V. | Blitang A. „ V. Sekadouw a. i » Y-\ Sanggau a. | „ V. Tajan a. I Pontianak A.! rië ?j 2m ®_?j Sa?j m ! Aantal zeemijlen steenkolen gestookt.. ■Sa § Sfl £°.ö K3°._ p °£ ® Aantal zeemijlen brandhout gestookt.. öQ.rHi—ipq P I P P f5*" | Aan boord op den 191 Steenkoolverbruik per zeennjl Bijgeladen te op „ K.G. Brandhoutverbruik per zeemijl '" " St. _ OUeverbruik per zeemijl Ltr. Totaal = I ' Opmerkingen omtrent omstandigheden Verbruikt van tot 191 welke van invloed waren op Afgegeven te aan het brandstofverbruik: '.den 191 "'"'U Totaal . Pontianak, ..: 191 . Restant aan boord op 191 De Adpimistrateur, CM et É I