1024 GEGEVENS BETREFFENDE LUCHTSCHEPEN EN f f fes GEGEVENS BETREFFENDE LUCHTSCHEPEN EN VLIEGTUIGEN. LUCHTSCHEPEN. De meest voorkomende zijn aangegeven op plaat I. DUITSCHLAND. Zeppelinschepen. Deze zijn zeer lang (140 M.) en hebben eenen cylindrischen stijven vorm, van voren puntig toeloopend, van achteren voorzien van zeer groote stuurvlakken. De gondels hangen dicht onder het ballonlichaam, de kleur der schepen is grijs, zij zijn gemerkt Z, de marine-luchtschepen L. Schutte Lanzschepen. Deze zijn iets korter dan de Zeppelins (130 M.) en hebben eenen slanken stijven sigaarvorm, van achteren voorzien van een horizontaal en een vertikaal stuurvlak. Van de 4 a 5 gondels hangen er 2 of 3 onder het ballonlichaam, terzijde rechts en links kan ook eene gondel hangen. Zij zijn gemerkt S. L. Parsevalschepen. Deze behooren tot het slappe stelsel en hebben eenen dikken sigaarvorm, van voren rond. Zij zijn, gelijk de Fransche schepen, geel van kleur en veel korter dan de beide eerstgenoemde (80 M.). Opvallend is echter het korte schuitje, dat zeer laag onder het ballonlichaam hangt Tusschen ballon en schuitje is eene dikke slang zichtbaar. Een ander kenmerk is het vierkante stuurvlak. De Engelsche Marine is in het bezit van één dergehjke Parseval, de Fransche luchtschepen Fleurus en Clément Bayard gelijken er ook veel op. Zij zijn gemerkt P. 4 De schepen Gross Basenach of de militaire luchtschepen type M., hebben eenen torpedovorm, van voren rond en van achteren'spits toeloopend. Zij behooren tot het halfstijve stelsel, hebben ónder het ballonlichaam eene balkvormige kiel, waaraan 2 of 8 gondels hangen. De kleur is geel, de lengte 90 M. FRANKRIJK. Frankrijk bezit verschillende schepen, zij voeren aan den achtersteven de Fransche vlag met wimpel, zijn geel van kleur, terwijl de naam met groote letters onder den voorsteven is aangebracht. Het meerendeel is slap, herkenbaar aan de langgerekte gondel, ongeveer-onder de halve ballonlengte, waarvan de wand met uitzondering van het middelste gepantserde gedeelte doorzichtig is. De enkele schepen met korte gondel zijn van de Duitsche Parsevals te onderschei den aan het vertikale stuurvlak, dat het verlengde vormt van driehoekige of trapeziumvormige vlakken. Met uitzondering van de Fleurus en de Clément Bayard hebben alle Fransche schepen met korte gondel van voren den puntvorm. Het stijve stelsel Spiess gelijkt veel op de Zeppelinschepen, zij zijn echter dadelijk te herkennen aan de kiel, waar twee openingen voor de gondels zijn uitgespaard. ENGELAND. De Engelsche Marine bezit één Parseval luchtschip van voldoende grootte om lange tochten te ondernemen. Met den aanbouw van meerdere groote schepen is men in 1914 begonnen. De overige thans beschikbare luchtschepen zijn te klein om boven het vaste land te worden gebruikt. VLIEGTUIGEN. Zie hierbij plaat II. De Nederlandsche vliegtuigen zijn voorzien van vier oranje cirkels onder de draagvlakken. De Düitsche vliegtuigen hebben aan de boven- en onderzijde van elk draagvlak en aan beide zijden van het vertikale stuurvlak een, over de geheele breedte aangebracht, zwart kruis; zij vliegen over de eigen troepen laag, om het kruis zichtbaar te dóen zijn. ' De Fransche en Belgische vliegtuigen zijn aan de onderzijde van elk draagvlak voorzien van kokardes in de nationale kleuren. Het Engelsehe onderscheidingsteeken is nog niet bekend. In het algemeen kan worden aangenomen, dat alle vliegtuigen met de schroef vóór, alle watervliegtuigen en alle eendekkers geen Nederlandsche vliegtuigen zijn. Van de tweedekkers met de schroef achter, is het voor leeken zeer moeilijk de verschillende typen te onderkennen, wanneer het herkenningsteeken door den grooten afstand onzichtbaar is. Vele Duitsche tweedekkers hebben den vorm van een \/ en staartsturen in den vorm van een hart. De meeste eendekkers en enkele tweedekkers hebben den vorm van eene duif, de draagvlakken afgerond en aan de uiteinden teruggebogen en eenen langgerekten driehoekigen staart. Alle Fransche en Belgische, ook de Nederlandsche tweekekkers, hebben rechte draagvlakken en rechte stuurvlakken. Vliegtuigen ■