107© ' | C5 3De «5etlex>tntj bet Coonfunst 8 EERSTE UITVOERING VAN OUD-NEDERLANDSCHE TOONKUNSTWERKEN VAN DE VROEGE MIDDELEEUWEN TOT HET EINDE DER ZESTIENDE EEUW, MET GEBRUIKMAKING DER OORSPRONKELIJKE SPEELTUIGEN EN GELIJKTIJDIGE VERTOONING VAN LICHTBEELDEN UIT DE TOONKUNSTBEOEFENING VAN DIT TIJDPERK NAAR KOSTBARE VERLICHTE HANDSCHRIFTEN, SCHILDER- EN BEELDHOUWWERK, EN7 *s GRAVENHAGE Grootc Zaal van het Koninklijk Muziek-Konservatorium, DINSDAG 6 JANUARI 1920 UTRECHT, Grootc Zaal van het Park Tivoli DONDERDAG 8 JANUARI 1920 KLOKSLAG 8 UUR 'S AVONDS beschermend eeregenootschap. Dr D F SCHEURLEER. Eerevoorzitter. Dr' P.' VAN ANROOY. ANTON AVERKAMP. Dr. A. W. BYVANK. Prof. Dr. W. CALAND. HUBERT CUYPERS. Mr. M. J. DUPARC. KoFd?f. É A-A-FRANTZEN. KCVH CRAAF VAN HOGENDORP. Pater DP^ILIANUS HUIGENS O.F.M. . ftScTw. P. H JANSEN. £ËS S: 1 w^IIrnkamp. Dr H 1. KIEWIT DE JONGE. Dr' W. P. C. KNUTTEL. Ut. A. J. LABOUCHÈRE. Mevroui TH. VAN LOON-Egidius. S. VAN MILLIGEN. Professor Dr. T. W. MULLER. Mt Dr. S. MULLER Fz. WOUTER NIJHOFF. Professor Dr. A. A. NIJLAND. M. VAN NOTTEN. Prof Dr. O. OPPERMANN. Prof. Dr. S. J. ^OVINK. ij1' \ A W POSTHUMUS MEYJES—Star Numan. p5££ i>: HUGO RIEMANN (+)• Thr B W F- VAN RIEMSDIJK. Mgr j. A. £ VAN SCHAIK. GEORG SCHMITT. èRC0BLa?onSWEÈRTS DE LANDAS WYBORGH. Prof Dr. G. C. N. DE VOOY&. BERNHARD ZWEERS. MEDEWERKENDEN. Bertha Reeser, Sopraan Aennchen Perizonius, Sopraan Jacoba Repelaer van Driel, Alt Nora Rijckoord, Alt Margarete Wirth-Schmitt, Alt ZANG. Frans Andreoll, Tenor C J. van der Weyden, Tenor Bram van der Stap, Bas Jan Spoel, Bas SPEL. Me). J. Stortenbeker, Rebebe en discant-viola Mej. H. van den Burg, Kleine vedel en discant-viola Jan Marinus, Discant-viola Ernst Völlmar, Discant-viola M. L. Spier, Groote vedel en alt-viola Me). G. van de Wal, Rotte en alt-knieviola Me). Frida Middelbeek, Tenorknieviola I. Bachrach, Tenor-knieviola H. Noordhof, Lirone en trompet-marijn Th. Kneiffer, Bas-viola en trompet-marijn Mevr. Margarete Wirth-Schmitt, Discant-luit en theorbe Me). Francien van Rennes, Theorbe A. Murkens, Salterie, giteerne, cister Mevr. A. C. Engelkens-Benfer, Sitole en pandurina Mevr. Rosa Spier, Groote Harp Mej. Bep Hekker, Kleine Harp E. van Beynum, Klavecimbaal en virginaal K. G. Schiefer, Hakbord, keteltrommels D. van Vöorthuysen, Stroovedel, bonghe, trommel, triangel Mevr. D. Blomberg-Hermans, Discant-bekfluit Mevr. ). S. Milo-v. d. Bas, alt- en tenor-bekfluit A. Best, Dwarsfluit en tenor-bekfluit Dr. E. Arrias, Tenor-bekfluit L. F. van Rooy, Discant-Schalmei J. H. Stotijn, Alt-Schalmei (bomhard) C. J. van Heijst, Bas-bomhard (fagot) J. Corbet, Bossine en discant-cornet H. J. de Beer, Alt-sackebos en alt-cornet H. Optenberg, Schuiftrompet J. H. van Eeden, Alt-bazuin C Hellings, Tenor-bazuin L. W. Schweitzer, Bas-sackebos, tenor-cornet en bas-bazuin J. A. de Zwaan, Groote orgel en handorgeltje A. G. Venderbos, Orgel onder leiding van Professor Dr. HERMAN WIRTH. De speeltuigen zijn afkomstig uit het Nederlandsen Museum voor Geschiedenis en Kunst en de verzamelingen van Dr. D. F. SCHEURLEER en Prof. Dr. H. WIRTH. De zaal blijft gedurende de geheele uitvoering donker. Duur der uitvoering twee uur. SPELWIJZER. MIDDELEEUWEN. Nr la „Het Hildebrandslied" (Xte claretten, bie eoete snaren, bie orgbelen ecboorte, bit luyben, battet clmct in ben troone: baer af verbltben alle swaren moer ... y,<£en oe»oot enbe profttelycB boeca-fcn", 2(nrwerpen J53°.