325 C 89 N.V. ECHTS ^SIPInl^lLÏF^IÜ^DiK ilISSLUI KANTOOR ROTTERDAM LEUVEHAVEN 28 • 30 ♦ ASPHALTTEGELS GRANIET-GIET ASPHALT ♦ SCHRÖD ERA SP HALT-WEGDEK (KOUD PROCÉDÉ) R. BOUDESTEIJN 5°™™ft7S COMPLETE WONING-INRICHTING MEUBELSTOFFEERDERIJ - BEDDENMAKERIJ REPARATIE-INRICHTING @DDS ¥@©R M&&SHLIUI DS UITGEGEVEN MET MEDEWERKING VAN HET GEMEENTEBESTUUR UITGAVE: NEDERL. UITGEVERS- EN RECLAMEBUREAU TE HILVERSUM AANBEVOLEN WORDEN DE CAFÉ S: HAVEN G _ GOV. v. WIJNKADE 12 GEN. DE WETSTRAAT 2 - BOONERSLUIS EEN AARDIG ZITJE B. C. P. GERSTEL AGENT Z. H. B. DEN HAAG DE HAAS' RIJWIELEN voldoen den meest eischenden. Solider en goedkooper Het adres voor reparatiën en onderdeelen ZUIDDIJK let wel No. 10, MAASSLUIS INHOUD VOORWOORD. MAASSLUIS BEZIENSWAARDIG VOOR HISTORIE- EN KUNSTLIEFHEBBERS. EEN GREEP UIT HAAR HISTORIE. TEGENWOORDIGE BETEEKENIS EN BEZIENSWAARDIGHEDEN. ADRESLIJST. MODEMAGAZIJN L. VAN DER MEULEN MAASSLUIS, NOORDVLIET 49 DAMES- EN KINDERHOEDEN KINDER- EN BABYGOED VOORWOORD. L.S. Zijt gij wel eens in Maassluis geweest? Wanneer ik U deze vraag doe, meen ik niet onbescheiden te zijn, maar wel Uw aandacht te mogen vragen voor dit zoo echt oud-Hollandsch mooi stedeke, dat waard is door U van nabij te worden gekend. Gij kunt Maassluis zeer gemakkelijk bezoeken: vanuit Rotterdam met de Holl. Spoor of met een autobus vanaf de Coolsingel. Of vanuit de richting den Haag en Delft door te Schiedam over te stappen op den trein, die U naar onze gemeente voert. Daar aangekomen gaat U door de lom'rijke stationslaan naar de oude, mooie haven en wandelend geniet ge van het oud-Hollandsch bouwwerk dat Uw oog te aanschouwen krijgt. Vooral de aloude Kerk en het Delflandsch Huis vragen Uw aandacht. Deze gids zal U uitvoeriger over het verleden en heden van Maassluis inlichten. Indien U een wandeling maakt langs de oude vlieten met hun oud-Hollandsche gebouwen öf zoo U van den dijk het vergezicht moogt genieten in de richting Maasland of Vlaardingen, dan zult U zeker geboeid worden door al dit landelijk schoon. Vergeet bovendien niet naar de rivier de Maas te gaan, aldaar zult U genieten van een levend panorama dat de afwisselende scheepvaartbeweging aanbiedt. In de verte ziet gij den historisch vermaarden toren van de Sint-Catharinekerk van den Briel. Aan de zuidzijde onzer gemeente, in de onmiddellijke nabijheid der Holl. Spoor, verrijst langzaam een zich ontwikkelend tuinstadgedeelte. Denk er eens ernstig over, daar te gaan wonen! Men woont er landelijk-rustig; de grond is er droog en gezond. Hier is men = stoom kuiperij = en kistenfabriek = ÖT van TOOR Czn. maassluis tel. 156 Leveren: Vaten, Duigen en Bodems voor alle doeleinden, van Eiken-, Beuken-en Vurenhout benevens = Kisten en Kratten vooriedereverpakking metkleurendruk — vraagt offerte MAAKT VOOR UW GEZELSCHAPSREIZEN GEBRUIK VAN W.S.M. TOURINGCARS Comfortabele wagens Geschoold personeel = Lage p r ij z e n = Inlichtingen aan het Hoofdkantoor der N V. WESTLANDSCHE STOOMTRAMWEG MAATSCHAPPIJ TE LOOSDUINEN (Gem. 'sGravenhage) Telefoon Den Haag 396033 C2 lijnen) ontheven van het verstorend gewoel van een stad, van al datgene wat in dezen gejaagden tijd zoo kan hinderen of gevaar opleveren. Ook voor de opvoeding Uwer kinderen is het beter dan in een groote stad. Het onderwijs, dat in Maassluis wordt gegeven, is best en wilt gij eens naar een groote stad, reisgelegenheden ontbreken er geenszins! Voor vestiging van handels- en scheepvaartondernemingen, zoomede voor industrie bestaat er volop gelegenheid. Onze haven, die aangewezen is als uitvoerhaven van Westlandsche- en andere artikelen naar Engeland en omgekeerd, kan mede geschikt geacht worden voor invoer van buitenlandsche goederen. Pakhuizen zijn beschikbaar tegen hoogst billijke prijzen. Welnu, bezoekt Maassluis, komt er wonen en voelt U gelukkig. C. P. I. DOMMISSE, Burgemeester. Maassluis, 15-8-1932. Hel adres van verhouwen tllles op hel gebied van bedarlikelen Hedikanlen Tyialvassen bedden Dekens fLlle reparaties desgew. in één dag lerug I "Bedveeren Sleeds los i Kapok pep pond < Varen verkrijgbaar j fllpengras \ Zeegras Hel eenige adres voor Maassluis en omstreken voor hel opnieuw overtrekken van geslikle dekens D. van \Puuven, Tfoordvliel 47, Maassluis NUTS-SPAARBANK MAASSLUIS - NOORDVLIET 119 Geopend: Alle werkdagen v.m. 9-12 en n.m. 2-4 uur 's Zaterdags v.m. 9-12 en n.m. 61 /2-9 uur Bijkantoor te Rozenburg 's Maandags v.m. van 11-12 uur MAASSLUIS MAASSLUIS BEZIENSWAARDIG VOOR HISTORIEEN KUNSTLIEFHEBBERS. Er zijn vele gemeenten met een belangwekkend verleden, doch wier tegenwoordigen vorm hieraan weinig of niet herinnert. Maassluis is een van de weinige gemeenten, die, al neemt zij in den rol der historie slechts een bescheiden plaatsje in, zoowel in haar ligging en bebouwing den band met haar geschiedenis heeft bewaard. U kunt Maassluis niet doorwandelen, zonder in aanraking te komen met haar verleden, zonder dat het vroegere Maeslant Sluys tot U spreken gaat. Ondanks de ingrijpende verandering, die vooral door de economische crisis na het einde van den wereldoorlog zich heeft voltrokken, bleef Maassluis zijn karakteristieke aanleg en bekoorlijken bouwvorm bewaren. EEN GREEP UIT HAAR HISTORIE. Onbeschermd door dijken stroomde oudtijds de Maas door een breede bedding of haf in zee uit. De aanleg eener zeewering tot aan den Maasmond veroverde vóór de 9e eeuw op den riviervorst een strook land, dat Maeslant genoemd werd. Een zwaren ,,steenen zeedijk", met een muurdikte van ca. 1^2 meter werd ongeveer in de 13e eeuw aangelegd, waarvan thans nog een gedeelte aan den Noorddijk is bewaard gebleven. Voor de afwatering van het binnenwater werd in den dijk een sluis aangebracht, die als oudste en eenige sluis voor dit gebied van zelf den naam kreeg van „Sluys" of „Maelant Sluys". Deze schijnt zich bevonden te hebben op de plaats waar de midden- of zuidvliet uitloost. Het Delflandsch Bestuur verbeterde na de 14e eeuw de afwatering in Maeslant en verdeelde de zorg voor een vijftal aangebrachte sluizen over de belanghebbende ambachten. Bij de oudste sluis moet een rieten hut gestaan hebben, die met leem was gedicht, waarin de sluiswachters een onderdak vonden. De vaargelegenheid vanuit Delft via Maeslant Sluys naar het tegenover den Maasmond gelegen Den Briel (het eiland Rozenburg ontstond eerst op het eind der 16e eeuw) deed alhier in de 14e eeuw een vrachtveerdienst op den Briel ontstaan, waarvoor de goederen per schip en wagen uit Delft werden aangevoerd. Ook op Rotterdam ontstond een wagen- en schuitenveer. Riviergezicht op Maeslant-SIuys. Vanaf het midden der Oosthavenkade onderhield de veerman Koppelstok, die bij de inname van Den Briel door de watergeuzen een vermaarden rol speelde, zijn veerdienst. Hier landden ook in 1597 voor het eerst na hun tocht de beroemde noordpoolvaarders Barends en Heemskerk. In den 80 jarigen oorlog was alhier uit strategisch oogpunt ook belangrijk de aanleg van een schans met krijgsbezetting, die het eenerzijds mogelijk maakte met Den Briel de Maasoevers tegen invallen te verdedigen, anderzijds door openzetting der vijf westsluizen van Delfland het westelijk deel onderwater te zetten. Ontstond reeds door den veerdienst en de waterwerken van Delfland hier eenige bevolking, haar opkomst in de 15e eeuw dankt Maassluis aan de visscherij van schelvisch en kabeljouw op Doggersbank en IJsland. Nog vóór zich hier een plaatselijk bestuur gevestigd had. verkregen de gezamenlijke visschers op Maeslant Sluys erkende be- voegdheid, de visscherijbelangen te regelen en belastingen te heffen op de aangebrachte visch. Grondvester van Maassluis was Ds. Johannes Fenacolius, door het volk „vader Fenacolius" genoemd, die als pleitbezorger der geheele bevolking wist te bewerken, dat Maeslant Sluys van Maeslant werd afgescheiden en als Maassluis een eigen bestuur verkreeg. Ook was het door zijn bemiddeling dat uit de vertegenwoordigers van de visscherij in 1625 een bestuur werd geconstitueerd, dat als „College van de visscherij te Maassluis" de merkwaardige positie tot de 19e eeuw innam van een zelfstandig bestuur, naast de plaatselijke overheid, dat regelende bevoegdheid in visscherijzaken bezat. Hiertoe behoorden naast de reeds genoemde kleine visscherij, de haringvisscherij en de riviervisscherij op zalm. Talrijke nevenbedrijven ontstonden hieruit, waarvan de bokkingrookerij wel de voornaamste was, terwijl in ongunstige tijden ook koopvaardij werd uitgeoefend. Van deze allen bleek in de oorlogsjaren de haringvisscherij het meeste uithoudingsvermogen te bezitten, zoodat op het laatst der 19e eeuw het hoofdbestaan zich alhier van de kleine naar de groote visscherij verplaatste. Na het herstel der onafhankelijkheid herleefde de haringvisscherij en bereikte, vooral door de in 1866 hier uitgevonden snelvarende l°99er van A. E. Maes en de in de 20e eeuw ingebruik komende stoomlogger, tot den wereldoorlog een ongekende hoogte. Na 1924 bleven tengevolge van den economischen wereldcrisis van de eens zoo belangrijke haringvloot slechts enkele loggerschepen over en traden andere middelen van bestaan op den voorgrond. Ook kerkelijk voerde Maeslantsluys oudtijds den strijd om zijn zelfstandigheid. De katholieke geestelijkheid van Maeslant stichtte omstreeks 1500 een houten kapel, die door de Spanjaarden geheel verwoest werd. Na de reformatie, die in 1574/76 in Maeslant doordrong, verrees op dezelfde plaats een nieuw steenen kerkgebouw, waarin in 1598 zich de eerste gereformeerde gemeente vestigde. Het nog bestaande oude kerkgebouw aan de noordzijde van de Hoogstraat, hoewel in den loop der jaren belangrijk gerepareerd, herinnert door zijn antiek torentje met uur-aanwijzing, nog aan de eerste jaren van Maassluis' opkomst en is tevens het oudst bekende gebouw in deze gemeente. In 1629 kon het kleine gebouw de menigte kerkgangers niet meer bevatten en werd overgegaan tot den bouw eener groote kerk op den grond van de oude schans, waaraan tien jaren lang gearbeid werd. In het schip dier kerk vond ook „vader Fenacolius", in 1645 overleden, voor den predikstoel een eeregraf, waarop het volgend grafschrift in 't latijn werd aangebracht: „Die aan het volk een overheid, GEMEENTE LICHT- 6 WATERBEDRIJVEN MAASSLUIS Past U geheel aan op koken op- en verwarmen met GAS; niets is gemakkelijker, zindelijker en voordeeliger. Electriciteit is de meest moderne en gemakkelijkste bron voor verlichting en drijfkracht. de kerk een kas en bedehuis, de armen middelen en inkomsten en het Visscherijcollege vertegenwoordigers en bestuursleden bezorgde". De Roomsch katholieken stichtten hier in 1787 een kerkje aan den Zuidvliet z z, waaraan in 1906/07 een zusterhuis werd toegevoegd. In 1887 maakten de orthodoxe leden van de Hervormde kerk zich van het synodaal verband los en constitueerde zich de Gereformeerde kerk. die in 1924 met de hier in 1865 gestichtte Christelijk Afgescheiden gemeente samensmolt. Maassluis ontving eerst in 1811 het stadsrecht, hoewel haar bestuur sedert 1614 op stadswijze was ingericht; in 1818 werd zij daarin opnieuw bevestigd. Het wapen dat Maassluis sedert 1614 voerde en dat ontleend werd aan dat van haar Ambachtsheer van Egmond, werd in 1816 willekeurig gewijzigd en voert thans in plaats van de golvende dwarsbalken blauw-zilver-blauw, één dwarsbalk van zilver; en inplaats van zes, zeven roode kepers op gouden veld. De golvende dwarsbalken zien symbolisch op de zee, waaraan Maassluis haar ontstaan dankt, terwijl de zes kepers aan de ridderdeugden: gerechtigheid, dapperheid, gestadigheid, voorzichtigheid, lijdzaamheid en zachtmoedigheid moeten herinneren. TEGENWOORDIGE BETEEKENIS EN BEZIENSWAARDIGHEDEN. Een hoofdmiddel van bestaan bezit de gemeente na het verdwijnen van de visscherij niet meer; toch maken diverse andere bronnen van inkomsten het haar mogelijk zich in de economische crisis staande te houden. Maassluis bezit drie diensten die de buitenlandsche handel en scheepvaart op Rotterdam bevorderen, n.1. L. Smit en Co.'s internationale sleepdienst, het Loodswezen en Dirkzwagers Scheepsagentuur. DE VOLKSSLAGERIJ ■ VAN MAASSLUIS LEVERT EERSTE KWALITEIT HOLL. RUND- EN VARKENSVLEESCH ■ TEGEN BILLIJKE PRIJZEN KWALITEIT IS MIJN WAARBORG GOUDSTEEN 1 KEES VAN TOOR Gereserveerd voor: A. VAN BUUREN Stationsstraat 2 — Maassluis FIRMA D. HOLLAAR Leveren prima blanke,dikke ZOUTEVISCH iste Kwal. Haring voor gewoon gebruik en voor inmaak tegen scherp concurreerende prijzen Vraagt prijscourant Aanbevelend Maassluis, Gov. v. Wijnkade 29, Tel. 160 B. N v. SCHAICK JOUBERTSTRAAT 2 HANDEL IN RIJWIELEN EN ONDERDEELEN IJZERWAREN EN ELECTR. ARTIKELEN EERSTE KLAS REPARATIE-INRICHTING AANLEG VAN ELECTR. LICHT-INSTALLATIES ENZ. Sleepdienst. In den voorhaven en ook in den binnenhaven treffen wij meerdere zeesleepbooten aan, kenbaar aan haar blauwen schoorsteenband. Deze „dappere zee-paarden" loopen van hieruit naar de verstgelegen werelddeelen, om hun sleep, bestaande uit baggermachines, bakken, bokken, kranen, sloopschepen en beschadigde schepen op de plaats van bestemming af te leveren. Voor dit doel voeren zij een groote hoeveelheid kolen mede, tot een inhoud van ca. 30 spoorwagons en zware sleepkabels, met een lengte van 120 Eng. vadems en tot een dikte van 18 Eng. duimen. De vloot bestaat uit 22 sleepkrachten, waarvan er gemiddeld vijf in de haven liggen, terwijl ver- T rawler-visscherij. schillende kleinere sleepbooten, alsook meerdere bergingsvaartuigen hier hun basis hebben. De hiermede geboden hulpverleeningen en verrichte bergingen zijn in scheepvaartkringen algemeen bekend en worden ook internationaal gewaardeerd. Daar het bedrijf vaak hoogst riskant en inderdaad avontuurlijk is en de bemanning bijna geheel uit Maassluizers bestaat, is het niet te verwonderen, dat de minste beweging onder de blauwpijpers aan de Maassluizers niet ontsnapt, zoo zelfs, dat men onder hen de plannen der vloot vaak eerder meent te weten, dan de directie zelf. Daarom vormt de haven niet slechts de vlootbasis voor het bedrijf, doch tevens ,,de moederhaven vooi het personeel. De firma keert jaarlijks ca. 650.000 gld. aan gages uit, waarvan zooals te begrijpen is, een groot deel aan Maassluis ten goede komt. In 1892 heeft de Sleepdienst zijn kantoren en magazijnen aan de Oovert van Wijnkade te Maassluis gevestigd, en vanaf dien tijd dagteekent ook ongeveer de opkomst van den Nederlandschen Zeesleepdienst. Het eerste doktransport van Rotterdam naar S. Paul de Loanda werd in 1896 door de sleepbooten ,,Oceaan" en „Oostzee" uitgevoerd. In 1923 combineerde de Sleepdienst zich met de Internationale Sleepdienst Mij, en na dien datum is voor alle booten der combinatie „L. Smit & Co.'s Internationale Sleepdienst" Maassluis de aangewezen haven. In 1927 werd het bedrijf met een viertal booten van het Bureau Wijsmuller uitgebreid. Dat de firma Smit en Co zich een wereldreputatie heeft verworven getuigen wel de grootsche opdrachten aan haar verleend, waarvan wij slechts noemen het bekende doktransport naar Singapore in 1928 met 8 sleepbooten en de recente dokreis naar Wellington N. Zeeland, het vorig jaar. Zooals men begrijpt is de aanwezigheid van een gering aantal sleepbooten een teeken van bloei en inkomsten voor het bedrijf. Van der Tak's Bergingsbedrijf. In verband met Smit