No. 48 PRIJS 20 CENT oooaooöoo!oc5!0(X)(X)OK)(X)Ocx)aoaoo Plicht en roeping der Christenen ten opzichte , van de vervolgden in Sowjet-Rusland Een rondschrijven van den Heer Th. Aubert Zeventiende Radiotoespraak door Dr. F. J. Krop Uitgave „Geloof en Vrijheid" Ie Pijnackerstraat 102-106 - Rotterdam 0C»C3raCSO0C»0OC>OO0K)O8O0C38008OC38O0 WIE ZAL ONS DE WAARHEID INZAKE RUSLAND EN HET BOLSJEWISME ZEGGEN? Die vraag wordt allerwegen gesteld; en om ieder nu in de gelegenheid te stellen alle dingen ernstig te onderzoeken, hebben wij 4 GOEDKOOPE RUSLAND-PAKKETTEN in omloop gebracht waarvan de inhoud hier volgt: RUSLAND-PAKKET I Dr. K. Cramer, in samenwerking met Prof. Dr. N. N. Glubokowsky, Prof. Dr. Iwan Djin, Prof. Dr. N. von Arseniew, Dr. Hans Koch, Fritz Lieb en Dr. Kurt Boehme» CHRISTENDOM EN BOLSCHEWISME (Het noodgeschrei der Russ. Christenen) (Ing.) f 3,20 Het boek bevat de volgende hoofdstukken: De Russisch-Ortho» doxe Kerk onder de heerschappij der Bolschewisten 1917-1930. — De Evangelische Kerk onder de macht der Sowjets. — Het collectief der Godloozen. — De ondermijning van het gezinsleven in den Sowjet-Staat. — Het wezen van het Bolschewisme. — Christendom en Bolschewisme. R. Curlandt IN BOLSJEWISTISCHE GEVANGENSCHAP (Geb.) . '!$ '• • • ......... U5 Dr O. Schabert, MARTELAREN VAN ONZEN TIJD (Ing.) „ 2,90 Dr. O. Schabertt SLACHTOFFERS VAN HET BOLSJEWISME, . . . ' ' • -V!%WV * " ■1/ " 0'65 J. N. Voorhoeve* BOLSJEWISME EN EVANGELIE . . .' ., „ 035 Dr. F. J. Kropt EEN EN ANDER OVER HET COMMUNISME .... .. ' ••' 0,50 J. Doufflefe DE WERKELIJKE TOESTAND IN SOWJET- RUSLAND. ... . .. . . • • • • «030 Lea Reyershove» WAT IK IN RUSLAND GEZIEN HEB IN 1929-'30 (De teleurstelling eener Belg. vrouw in het arbeiders paradijs), . ||| • • • • -"-f/- »°«10 Zes verschillende extra-nummers van „Geloof en Vrijheid", waarin redevoeringen oa. van de H.H. Douillet, Lodygensky, Schabert, Krop e.a. . ,. . . ^M*$*j ? \ ' fff » 0,90 Totaal ... ƒ 10,65 Plicht en roeping der Christenen ten opzichte van de vervolgden in Sowjet-Rusland Een rondschrijven van den Heer Th. Aubert Zeventiende Radiotoespraak door Dr. F. J. Krop Uitgave „Geloof en Vrijheid" la Pijnackerstraat 102-106 - Rotterdam PLICHT EN ROEPING DER CHRISTENEN TEN OPZICHTE VAN DE VERVOLGDEN IN SOWJET-RUSLAND. EEN RONDSCHRIJVEN VAN DEN HEER Th. AUBERT. XVIIe RADIOTOESPRAAK door Dr. F. J. KROP. In onze vorige radio-toespraak bespraken wij het wezen en de bedoeling van het bolsjewisme, naar aanleiding van een merkwaardige studie van Dr. O. Schabert van Riga. i) wij hebben allereerst getracht U duidelijk te maken waarom het bolsjewisme oorspronkelijk door oppervlakkige naturen als een bevrijder kon worden begroet, maar hoe het feitelijk een verschrikkelijke verwoester is; hoe het een ongetwijfeld gebrekkig régime heeft vernield doch om een schrikbewind zonder weerga in de geschiedenis te vestigen; hoe het de kapitalistische productiewijze heeft beëindigd zonder de fouten er van te verbeteren, maar ook zonder de goede zijden er van te behouden, en door zjjn staatssocialisme den algemeenen toestand, vooral voor de arbeiders en boeren, onmogelijk heeft gemaakt; hoe het ten slotte het gezinsleven en religieuze gemeenschap ondermijnt, ja, een strijd op leven en dood heeft aangebonden, niet alleen tegen een conservatieve Kerk, maar tegen elke religie, elk idealisme, tegen God 1) Helfen und heilen no. 6 1932. Russland und wir; 1. Was der Bolschewismus ist; 2. Was sollen die Christen tun. Hedenavond dringt de vraag zich aan ons op, wat ons, Christenen, in zulke omstandigheden te doen staat; en het is weder aan de hand van Schaberts artikel, dat wij die' vraag willen beantwoorden. Om te beginnen moeten wij constateeren dat de z.g. kapitalistische samenleving, vaak ten onrechte als een christelijke aangeduid, door haar kapitaal, haar machines en haar ingenieurs meehelpt het Vijfjarenplan van haar ergsten vijand ten uitvoer te brengen en dan nog scheldt op de Russische dumping! Haar zakenlieden vragen niet, hoe het komt dat de Russische waren zoo goedkoop zijn. Ze koopen den balk, al is hij met bloed bevlekt, omdat ruj goedkoop is. Ze koopen het graan, dat daarginds den hongerigen ontnomen wordt. Hun hebzucht let enkel op de winst van het oogenblik en maakt ze blind Christenen nemen tegenover het onbeschrijflijk gebeuren in Rusland een andere houding aan. Zij tien bovenal in het bolsjewisme den Godshater, die met zijn vergif de geheele wereld bezwadderen wil. In het bolsjewisme zien Sfj een wordend Anti-Christendom en zijn er zich van bewust, dat zij alles moeten versterken, wat den verderflijken stroom nog tegenhoudt (2 Tess. 2 : 6). Daarom beoefenen Christenen het Strrjdgebed, dat In de eeuwen van uitwendige rust in vergetelheid is geraakt. Geen wraakpsalmen heffen ze bij voorkeur •an, maar met de eerste gemeente spreken ze het uit: „Heere, let op hun woeden" (Hand. 4 : 29), want U komt de wrake toe." (Hebt. 10 : 30) Hun dringend smeeken luidt: „Vernietig hun bloedige raadslagen, o God van gerechtigheid en waarheid"! Giristenen steunen op de macht van het gebed, waardoor ook tot den berg van het bolsjewisme gezegd kan worden: „Word in de zee verplaatst," (Matth 21 : 21). Ze leeren hun kinderen bidden om de vernietiging van het bolsjewisme en deze macht is sterker en brengt meer tot stand dan welke politieke actie ook. (Ps. 8:3). Bovenal gedenken de Christenen hun lijdende broeders en zusters in het gebed. Dezen dorsten er naar, vragen er om, want zij ervaren de dragende kracht er van. Christenen moeten ernst maken met het „dag en nacht roepen tot God", waarvan het Evangelie gewaagt. (Luc. 18 : 7) Zij denken onder hun arbeid aan de armen, die met stooten van de geweerkolven naar hun werk worden gedreven. Als ze eten, denken ze aan hen, die van den honger opzwellen. Bij de Zondagsviering zijn hun gedachten bij die ellendigen in Rusland, wien de Zondag met zijn zegen ontnomen is door de week van vijf dagen, die iederen gemeenschappelijken rustdag afschaft. Als ze een gelukkig voorval in hun gezin beleven, dan gaat hun liefde uit naar de ellendigen, die ginds door ruw geweld van hun familie weggerukt zijn en waarvan de ouders in het eene kamp, de kinderen in het andere zich bevinden. Of ook wel, de vader in de gevangenis, de moeder in een kamp voor dwangarbeid en de kinderen bedelend langs de straten. Telkens als ze kerkwaarts gaan, rijzen voor hun geestesoog de ongelukkigen die reeds jarenlang geen gemeenschappelijke godsdienstoefening mochten houden en zich niet konden verkwikken door het gemeenschappelijk lied ter eere van God. Ja, die zelfs niet eens op het kerkhof mochten samenkomen, om daar het stoffelijk overschot van hun triomfeerende dierbaren aan de aarde toe te vertrouwen. Immers is het voorgekomen dat men allen, die voor een dergelijke plechtigheid zich op de begraafplaats hadden verzameld, met knuppels uiteendreef! Moeten we dan niet, bij de gedachte aan al deze ellende, dag en nacht roepen tot God? Hij heeft beloofd, dat Hij haastelijk recht zal doen en redding geven. Maar we kunnen het niet enkel op het gebed laten aankomen! Christenen kunnen niet njdenjk rusten; ze moeten trachten te troosten, hulp te verleenen inzonderheid aan hen, die het zwaarst getroffen zijn, n.1. de ambtsdragers der gemeenten, die wegens hun christelijk geloof en kerkelijk ambt, geen recht op werk noch op brood hebben. En al is het, dat de daadwerkelijke hulpverleening aan onze lijdende broeders en zusters wordt bemoeilijkt, geheel onmogelijk is zij niet en de energie der Christelijke liefde moet grooter zijn dan de haat der Godloozen. Hulp is inderdaad nog steeds mogelijk, want Rusland kan zich niét geheel afzonderen van de overige wereld Het heeft de post noodig. Als het wil deelnemen aan het postverkeer, dan is het ook verplicht zich aan de internationale regelen der post te onderwerpen. Zoo kan het postverkeer in dienst der hulpverleening worden gesteld Over elk pakket dat verloren ging en iedere mislukte zending kan beklag ingediend worden. Daardoor komt het, dat naar verhouding maar weinig zendingen terugkomen en wel ongeveer 5 °/o. In dergelijke gevallen is of de geadresseerde net uit zijn woning verjaagd, óf hij is gevangen gezet, of ook wel naar elders verplaatst, en dan klopt het adres niet meer. Het is ook mogelijk, dat de omstandigheden van den geadresseerde veranderd zijn, dat de Tsjeka argwaan tegen hem heeft opgevat en dan mag hij geen zendingen uit het buitenland meer in ontvangst nemen, want betrekkingen met het buitenland hebben reeds menigeen een zware straf doen oploopen. In hoofdzaak bestond en bestaat de hulpverleening hierin, dat levensmiddelen en eenige dollars voor het invoerrecht van het gezondene aan bekende adressen werden of worden gezonden. De liefde zal er echter ook op bedacht moeten zijn van de vastgestelde bepalingen betreffende inhoud, zendingen, invoerrechten enz. goed op de hoogte te zijn en er een zoodanig gebruik van te maken dat, trots alle belemmeringen, hulp verleend kan worden. Want de willekeur is groot! Nu eens wordt, zonder eenige reden, de invoer van onverschillig welk voedingsmiddel, laat ons zeggen: boonen, verboden; en dan weer worden de invoerrechten geheven met afwijking van eiken regel of op onzinnige wijze verhoogd. Voor een K.G. schoenwerk o.a. moet 75 roebel d.i. ± 40 dollar worden betaald. Niettegenstaande deze moeilijkheden moet de Christenheid trachten, met vermijding van al te groote kosten, liefdegaven te zenden; want heerlijk is het, wanneer door daadwerkelijke liefde wegkwijnende levens kunnen behouden worden. Ieder pakket, dat naar Rusland gaat, Is ook een geestelijke bemoediging voor de honderden, die er van hooren. Hun volharding wordt er door aangemoedigd en ze ontvangen op deze wijze de tijding, dat het Christendom elders nog niet is uitgestorven, zooals maar steeds in de Russische dagbladen wordt bericht. De Kerk toont immers haar leven en medeleven: zegt dat niet genoeg? • • Maar onze taak bestaat niet alleen uit bidden en geven! De vijand die zijn voorposten ook in onze landen heeft uitgezet, moet rechtstreeks bestreden worden. Aanvallen is de beste verdediging. Zoolang het nog kon, werden naar Rusland Bijbels en handleidingen voor het godsdienstonderricht gezonden. Tegenwoordig evenwel is dat streng verboden. Ook is het papiergebrek zóó groot, dat de menschen daar ginds er van afgezien hebben, om, gelijk ze het vroeger deden, eventueel den catechismus en de psalmen over te schrijven, opdat kinderen en groote menschen ze konden lezen. Tegenwoordig gaat het in Rusland vaak, zooals het vroeger geschiedde onder de eerste Christenen. Het Woord des Heeren wordt alleen nog maar mondeling verbreid, daar de Bijbels door de tallooze huiszoekingen vernietigd zijn of door veelvuldig gebruik niet goed leesbaar meer zijn. Nu is een bijbel een groote schat voor hem, die er een bezit. Menschen, dl* het Boek der boeken zouden kunnen varspreiden in Rusland, mogen ar nog niet haan; maar de Russen zijn gedwongen hout uit te voeren, omdat ze valuta noodig hebben. Met reusachtige. vlotten wordt dat hout langs de Russische stroomen naar Europa vervoerd Naar Letland gaan over de Duna jaarlijks 5000 van vulke vlotten, bemand met 15—20.000 arbeiders. Het vorige jaar waren er minder. Langs de Narowa gaan er niet zooveel. En nu kan op deze vlotten geëvangeliseerd worden, maar op een bijzondere wijze. Op deze houtmassa's bevinden zich als opzichters commissarissen, die allen Godloozen zijn. Zij hebben de opdracht nauwlettend toe te zien op de arbeiders en zoo moet de evangelisatie met groote omzichtigheid geschieden, opdat de vlotbevolking bij haar terugkeer niet worde verraden. En nu is het juist zoo noodig die opzichters over hun ongeloof te onderhouden. Hier buiten Rusland, heeft de Tsjeka niet de macht hun Godloosheid in bescherming te nemen of haar strijdend atheïsme op te dringen. Hier moeten ze zelf antwoorden en kan de aanval dus energiek plaats hebben. Wat ze in de Godlooze scholen hebben geleerd, Is spoedig uitgeput, als het op de verdediging van hun standpunt aankomt Dan weten ze niet meer te antwoorden en gaan schimpen. Maar vaker komt het voor, dat de tegenpartij stil wordt en dat het Woord Gods zijn kracht kan openbaren. Ook de gewone arbeiders op die vlotten moeten geholpen worden bij hun zoeken naar licht. Ze moeten worden gesterkt, bemoedigd en getroost. Het kostelijkste, dat we bezitten, n.L het EvangeUe, moeten we hun meegeven. Daaraan hebben ze de meeste behoefte. Stellig zullen velen, als ze in Rusland terug zijn, er weer van worden beroofd, maar er zullen zich toch ook wel veel gevallen voordoen, waarbij dit niet gebeurt en dan is ieder EvangeUe een oneindig groot bezit De liefde, die vindingrijk is, weet telkens weer nieuw* wegen te ontdekken, om Gods Woord Rusland binnen te voeren En ten slotte komt het er op aan, de honderdduizenden Russen aan de grenzen, die meest in onwetendheid en armoede voortleven en daardoor zeer ontvankelijk zijn voor de bedrijvige bolsjewistische propaganda, te sterken, opdat ze niet aan de verleiding ten offer vallen, maar als het eenigszins mogelijk is een stevigen dam vormen tegen den wassenden rooden vloed uit het Oosten. Al deze arbeid moet klein beginnen en de resultaten zijn ook thans, in vergelijking met den ontzettenden nood, zeer gering. Maar toch neemt dit werk in omvang toe en is de helpende liefde waard. Hongcrigen te spijzigen, vreesachtigen te troosten en met de Godloozen te strijden, dat alles is Goddelijke arbeid. De Godzaligheid is tot alle dingen nut, want niet alleen worden daar ginds aan den anderen kant der grens ellendigen geholpen, maar ook voor het eigen land schuilt er een zegen in. Deze arbeid der liefde en des geloofs vormt de beste reactie tegen de opzettelijke agitatie der Godloozen, die zich in alle landen hoe langer hoe meer ontplooit. De Godloozen prediken het komende paradijs zonder God, maar wij, Christenen, moeten aantoonen, hoe vreeselijk de hel is, die door de Godloozen over hun slachtoffers wordt gebracht. Dat deze hel vreeselijk is, is een feit en wordt niet weggeredeneerd door de verhalen met tegenovergestelde strekking van die oppervlakkige reizigers, die naar Moscou en Petrograd gaan, de Russische taal niet verstaan en alleen datgene te zien krijgen, wat men hun wil laten zien, n.1. de voor hét doel pasklaar gemaakte Potemkindorpen, in het bouwen waarvan de Russen steeds meesters zijn geweest. De duizenden brieven, die uit alle streken van Rusland, van bekenden en onbekenden, van Duitschers, Armeniërs, Russen metropoliet Benjamin van Peteraburg den dood in. „Breng vuur op het altaar en offer mij dan geheel en al!" Zoo bad Ds. Siegfried Schultz, die, om in de verlaten gemeenten te prediken, de verre reis naar de Irtisj ondernam, ofschoon hij wist, dat hij daar zou worden doodgeschoten. En naast het getuigenis der martelaren zijn daar de wolken van getuigen, die zich telkens weer aan ons oog vertoonen en trouw blijven ook in de grootste smarten. Worden we daardoor niet aangemaand om te bidden: Schenk ons in dezen slappen, aan geloof zoo armen tijd, De scherp geslepen wapenen der eerste Christenheid!? Dat het leed, waardoor Rusland wordt getroffen, ons die wapenen weer leere hanteeren! • • Tot zoover Dr. Schabert. Na hem, de heer Th. Aubert van Genève, die kort geleden aan verschillende vooraanstaande personen op kerkelijk gebied een rondschrijven heeft gericht, dat ik mijnerzijds reeds aan de meeste Kerkeraden van ons land heb doorgezonden, maar dat ik ook langs dezen weg onder de algemeene aandacht wil brengen. Dat rondschrijven luidt als volgt: „In 1930 is de Christelijke Kerk ernstig onder den indruk gekomen van de geloofsvervolgingen in Rusland. Een oogenblik heeft men de gedachte kunnen koesteren, dat de Christenen van Europa en van Amerika, in het diepst van hun geweten getroffen, en eindelijk gekomen tot het besef van de ontzettende beproeving die alle godsdienstige gezindten daar doormaken, hun actie voor de vervolgden om des geloofswille niet meer zouden onderbreken. Het was echter een schitterend stroovuur. Slechts enkelen hebben bij voortduring hun aandacht bepaald bij de slachtoffers van het en Letten, Riga bereiken, om, hetzij voor ontvangen giften te danken of om hulp te smeeken, daar de ellende ondraaglijk is geworden, zijn onweerlegbare getuigenissen van den nood, die door de Godloosheid over hen wordt gebracht. Juist deze brieven vormen het beste materiaal, om den menschen de oogen te openen voor den verschrikkeljjken vijand, het bolsjewisme, dat met dreunenden pas alle cultuurlanden inmarcheert, en elke Christelijke cultuur onder den _ voet wil loopen. Zijn voorposten zijn de scholen zonder godsdienst, de Uchtvaardige echtscheidingsprocessen, de buitensporige vereering der techniek, de verachting van God en Zijn Woord. De vijand moet in al z'n gedaanten aan de kaak worden gesteld. Wie op Rusland let, ziet als voor oogen waar het heen gaat, als Gods gebod krachteloos wordt gemaakt en de menschen alleen naar hun eigen dwazen wil een Staat en samenleving willen inrichten. Indien het niet gelukt de voorposten te overwinnen, dan komt de hoofdmacht van het bolsjewisme, dat over stapels hjken en op de bouwvallen der cultuur een nieuwe maatschappij wil stichten, nog aan niemand bekend, ja, enkel en alleen in woorden bestaande. Tot nog toe zien we niet anders, dan dat het bolsjewisme God tracht te dooden, d.i uit alle harten te verbannen, de menschelijke persoonlijkheid vernietigt en den collectieven mensch verheerlijkt; den mensch van het verstand, zonder een enkel ideaal; den mensch, die de machine aanbidt en zelf niet anders is dan een radertje in de groote Staatsmachine. Wie het oog op Rusland vestigt, ziet echter niet alleen het ontzettende vernielingswerk van het Godlooze bolsjewisme, maar ook de kracht des geloofs, dat stand houdt onder de zwaarste beproeving. Daar openbaart zich ook weer de kracht van het getuigenis der martelaren. „Geloofd zij God voor alles!" Met dit woord van Chrysostomus ging de bolsjewisme, hebben blijvende hulp verleend, hebben allerwege van het lijden hunner broeders en zusters gewaagd. Maar de anderen, geestelijken zoowel als leeken, de overgroote meerderheid? En intusschen duurt de beproeving der Russische geloovigen voort. Een Luthersch predikant, die 17 jaar in Rusland heeft geleefd en dat land slechts enkele maanden geleden verliet, na als door een wonder aan een veroordeeling tot dwangarbeid in het Donetz-gebied te zijn ontkomen, richt tot Ds. Jack van Wernigerode een hartroerend schrijven over den toestand, waarvan de volgende regelen een denkbeeld geven: „Naar mijn meening ia Sowjet-Rusland met z'n bloedige geloofsvervolgingen een hel. De tijd der bloedige Christenvervolgingen van het heidensche Rome schijnt teruggekeerd; met dit onderscheid, dat men toen de Christenen slechts lichamelijk martelde, terwijl men thans in Rusland, de geestelijke martelingen daaraan toevoegt. Het ergste is, bijv. als men de kinderen aan hun ouders ontneemt om ze in het atheïsme op te voeden, terwijl de vader naar Solovski, de moeder naar Siberië worden gestuurd...." Waarom die vervolgingen? Omdat de volgeling en van Marx en Lenin besloten hebben, dat God uit het menschdom moet verdwijnen. Hun officieel program, in 1928 te Moskou door het Vle Congres der Communistische Internationale aanvaard, met medewerking der Sowjet-Regeering, verkondigt het luide in deze hoogmoedige ongeloofsverklaring: „Voor de eerste maal in de geschiedenis zal het menschdom zijn lot in eigen handen nemen." Geloofsvervolgingen, hongersnood en ellende, die thans algemeen in Rusland heerschen, ziedaar het resultaat van dien waanzinnigen hoogmoed Maar de heer Pierre Maury (Foi et Vie, 1932, 87—38) schrijft terecht, dat God zich in „den heldenmoed der geloovigen die daar over- bUjven" krachtig openbaart. En de schrijver haalt deze woorden van Prof. Unruh aan: „In Rusland beleeft men God. Het is opmerkelijk en bewonderenswaardig, dat men juist heden ten dage in Rusland God vindt en ziet. Men grijpt Zijn hand, omdat die hand dagelijks naar onzen nood blijft uitgestrekt. Eiken dag opnieuw heeft men gelegenheid om als uit Gods hand te leven, niets van de omstandigheden of van zichzelf, maar alles van God te verwachten Men voelt z'n lichaam ten onder gaan, gelijk Job; ja, men voelt het letterlijk wegsterven in ellende, ziekte, koude sneeuw, en zie.... toch ia God overal, aan den eindpaal van alle wegen, van alle mogelijkheden. Hij staat daar vóór ons: welk een grootheid in dat beleven van Gods tegenwoordigheid! Hij is de onschatbare gave in dezen tijd aan ons geslacht geschonken." En de beer Maury besluit aldus: „Zonder eenigen twijfel worden de Christenen in Rusland vervolgd op ontzettende en verfijnde wijze, met vastberadenheid en zonder mededoogen, tot het bittere einde toe. Wij moesten de handen van onze broeders ondersteunen en hun harten schragen, terwijl zij daar in een beslissenden strijd zijn gemengd Het is de strijd der Kerk." Zeker, de Kerk moet de handen der broeders ondersteunen eb hun harten schragen. Maar is dat voldoende? Moet de Kerk niet zelf in het strijdperk afdalen? Zij is er toe verplicht, want de vijanden van het geloof hebben buiten Rusland bondgenooten en medeplichtigen, n.1. allen die, om politieke redenen of uit eigenbelang, de SowjetRegeering, voor de vervolgingen mede aansprakelijk, steunen en haar in de gelegenheid stellen zich te handhaven. Moge de Kerk al aarzelen om personen te veroordeelen, laat zij tenminste de daden ondubbelzinnig afkeuren. Wij weten wat daar in Rusland plaats heeft, wij, die al die medeplichtigheden constateeren, en wij kunnen niet meer het stilzwijgen bewaren. Wij vragen: waarom die onverschilligheid, waarom die neutrale houding? Feiten tegenover feiten stellende, zouden wij U de volgende vragen op het geweten willen drukken, U verzoekende daarop een duidelijk antwoord te geven: 1. In Oost-Europa worden sinds jaren honderdduizenden, ja millioenen Christenen vervolgd. In Centraal- en West-Europa, zoowel als in Amerika, weet men dat. De Christelijke Kerk, schijnt zich daar niet om te bekommeren. Hoe zit dat? 2. Een Christelijke geloofservaring, die aan de eerste tijden der Kerk doet denken, openbaart zich in Rusland. Het is een overtuigend bewijs van Gods bestaan en almacht. 3. De Sowjet-Regeering vervolgt de geloovigen. De regeeringen van de meeste natiën en handelaren uit alle landen sluiten verbonden en drijven handel met haar. De Christelijke Kerk zwijgt in tegenwoordigheid van die medeplichtige handelingen der staatkunde en van die verraderlijke koopmanschap. Waarom? 4. De Sowjet-Regeering heeft naar de Ontwapeningsconferentie Lunatcharsky gezonden, een der leiders van die God-loozenbeweging, die de geloofsvervolging op haar geweten heeft. Mannen die zich Christenen noemen, hebben hem aan hun disch ontvangen. De Christelijke Kerk heeft gezwegen. Waarom? 5. Voor de zending in de heidenlanden is geen inspanning te groot of te kostbaar. De hulpverleening (stoffelijk zoowel als geestelijk) aan de vervolgden om des geloofswille in Rusland wordt schier allerwegen vergeten of als een bagatel behandeld. Waarom?" De Christelijke Kerk spreekt er weinig over; haar leden blijven er, voor het meerendeel, onkundig van. Waarom? Waarom; begrijpt zij niet de grootheid die daar schuilt in „dat beleven van Gods tegenwoordigheid"; waarom erkent zij niet „de onschatbare gave in dezen tijd aan ons geslacht geschonken?"; waarom wijst zij haar getrouwen daar niet op? Aldus mijn vriend Aubert. Zijn zijn woorden niet geheel uit Uw hart gegrepen? Ik sta ten minste volkomen aan zijn zijde, als hij de geestelijke en stoffelijke nooden van een arm, gemarteld volk, heel de beschaafde wereld op het hart 'bindt Nu zou ik, ten besluite, zeer gaarne enkele vragen willen beantwoorden, door vriendelijke luisteraars mij gesteld, o.a. over de pas verschenen werken van Hindus en Mechanicus, over Antico en het Nationaal Verbond „Godsdienst, Gezin, Gezag" enz. enz. 1); maar mijn tijd is wesr verstreken en ik moet eindigen. Laat ik dus volstaan met te verwijzen naar mijn gedrukte toespraak, die ik — als steeds — gratis beschikbaar stel voor allen die een desbetreffend verzoek, schriftelijk tot mij richten. Mijn adres is genoegzaam bekend. Gezegend Kerstfeest, Vrienden! CHRISTIAN W1NDECKE DE ROODE TSAAR STALIN'S WEG TOT DE MACHT Geautoriseerde Vertaling van E. Brouwer. Omvat 226 blz., 4 illustraties Ingen. f 2.15. Gebonden f 2.90 In een Objectief gestelde circulaire zegt de uitgever; Het boek van Windecke geeft het levensbeeld van Stalin zoo objectief mogelijk en vrij van politieke stellingname. Daardoor is het mogelijk den „geweldmensch" Stalin beter te loeren kennen en begrijpt men hoe juist hij het zoo grootsche en oogenschijnlijk Ongehoord gewaagde vijfjarenplan In de daad kon omzetten. In dit boek vindt men niet enkel de spannende en boeiende levensgeschiedenis van Stalin, het verhaal van den jongen Sosso, die priester moest worden, tot zijn tegenwoordige dictator-positie toe, maar het geeft tegelijk een waarheidsgetrouw inzicht in de verhoudingen van het tegenwoordige Rusland. Hoe men ook over Stalin en zijn beginselen, over Rusland en zijn verdere ontwikkeling moge denken, zeker is, dat er een groote belangstelling valt waar te nemen en er een streven is, meer en duidelijk hierover te worden ingelicht Evenals het boek Fülöp Miller zal ook dit boek door voor- en —*»■ ww. «ju uuda uuur voor- en tegenstanders worden gelezen. RUSLAND-PAKKET II Ir. Max Henkart: Sowjetbeloften en werkelijkheid ƒ 0,25 De heerschappij der Communisten, 1917—1930 „ 0,35 Dr. K. Nötzel: Oorsprong, wezen en beteekenis v.h. bolsjewisme „ 0,20 K. von Koschutski: Herinneringen aan Rusland , „0,25 Prof. N. von Arsenlew: Godsdienst ln SowJet-Rusland 0,1S Dr. J. R. Callenbach en anderen: Toespraken over de Russische geloofsvervolgingen „ 0,50 C. Shevltsch: De gevolgen v. de bultenlandsohe protestbeweging op den godsdlenstlgen toestand ln Rusland , 0,15 M. Mlschailoff: De Russ. Orth. Kerk onder het Sowjet-réglme.. „ 0,35 Dr. W. Künhaupt: Het Bolsjewisme — zijn ideeën, bedoelingen en ondergang i. 0,20 De godsdienstvervolgingen ln Rusland (u.h. Russ. blad „Dnl") „0,20 Wat ls het Bolsjewisme en hoe ziet het er ln Rusland uit? 0,15 Tlna Schmidt: Mijn reis in Rusland 0,15 Dr. G. Lodygensky: Rusland ln 1930 0,40 Boris EUacheff: De Sowjet Dumping i „0,15 Dr. F. J. Krop: Het Bolsjewisme ln de praktijk en wat wy uit die wereldactie kunnen leeren „0,20 Prof. Dr. Auhagen: De waarheid omtrent den godsdlenstlgen toestand ln Sowjet-Rusland 010 De Russische Kerk en de Sowjet-Regeering '. 0,06 P. Jankowski-Junosze: Russische Kerken ln Sowjet-Rusland en daarbuiten , 015 Prof. Dr. Korenchewsky: Eendracht maakt macht !!"!!!! ,', 0,'os Dr. F. J. Krop: De Paaschcampagne der Godloozen en wat zij ons te zeggen heeft „8,12 Tschegolev (naar): Het antl-godsdlenstlg werk onder de kinderen ln Rusland 0,0S K. A. Klepinlne: De godsdienst en de nieuwe communistische cultuur 012 Annle Wleck: Een beeld uit Sowjet-Rusland """" ,', 0*08 De gruwelen der concentratie-kampen van de Sowjet-Unle 0,05 Prof. Dr. Iwan njln: Hoort de signalen , 0,08 Dr. Hausdorff: De Joden en het Bolsjewisme 0.06 Berichten over den toestand der Orthodox-Russische Kerk bulten Rusland, enz 0 01 Voornaamste stellingen van de Sowjetsche propaganda' tegen de " protestbeweging en de weerlegging ervan 0,08 Het getuigenis van een Zwitser uit Rusland „0,08 Elschen der godsdienstig gezinde Russische arbeiders „ 0,08 Prof. Dr. H. R. Nlelauhr: Heeft de godsdienst ln Rusland een toekomst? 0,08 Totaal . .777^ ƒ 5,0» RUSLAND-PAKKET III C. Martens: Onder het Kruis, Ing ƒ125 F. A. Mackenzie: De hel ln Rusland, Ing „ZiO Dr. O. Schabert: De Baltlsche arbeid voor Rusland 0,25 Dr. Krop: Pinksterevangelie en Bolsjewisme (5e Radiotoespraak) „ 0,20 Fr. Eccard: De dwangarbeid ln Sowjet-Rusland ,,0,20 Dr. F. J. Krop: De treurige toestand der arbeiders ln SowjetRusland en de Kerken (6e Radiotoespraak) 0,20 De Russische arbeider onder Communistische heerschappij „0,20 Dr. F. J. Krop: De intern, samenkomst der Kerken te Genève, 10 Sept. 1931, en de roeping van den Volkenbond Inzake de Russische geloofsvervolgingen (7e Radiotoespraak) „0,15 Dr. F. J. Krop.' De gunstige berichten van reizigers, die de Sowjet-Republlek hebben bezocht, en de werkelijkheid (8e Radiotoespraak) 015 Dr. F. J. Krop: Nog eens: De gunstige berichten van'reizigers, ' die de Sowjet-Republlek hebben bezocht, en de werkelijkheid (9e Radiotoespraak) 0 20 Ds. J. Saussure, Ds. O. Schabert, Ds. A. Dartigue, Aartspriester " ' S. Orloff, Ds. O. Fledler, Dr. F. 3. Krop en Dr. J. A. Douglass. Redevoeringen op de Internationale Kerkelijke Samenkomst te Genève, om de aandacht van den Volkenbond op de Godsdienstvervolgingen ln Sowjet-Rusland te vestigen 0,40 N. Baas: De Heilstaat 0J55 Zes verschillende extra nummers van „Geloof en Vrijheid" " waarin redevoeringen van verschillende bekende Ruslandkenners (andere sorteering dan ln pakket I) 0,90 Totaal ƒ6,75 RUSLAND-PAKKET IV Prijs Dr. F, J. Krop: De Kerstcampagne en de geloofsvervolgingen ƒ 0.20 Dr. F. J. Krop: -Dwangarbeid, terreur. Een adres aan de Ontwapeningsconferentie 0.20 Schouwer: Geweld en Terreur in Sowjet-Rusland „ 0.25 Dr. F. J. Krop: Staat men in Rusland aan felle vervolging bloot, alleen om het feit, dat men geloovig is7 „ 0.20 Gawroesfa Boerja: Mijn ervaring in de Russ. gevangenissen en hoe ik uit de klauwen der G.P.Oe ontkwam 0.25 Gawroesja Boerja: Onder het juk der Sowjets „ 0.25 Dr. F. J. Krop: Mijn reis naar de Russ. grens, of wat ik zag van het werk van Dr. O. Schabert e.a „ 0.40 Dr. F. J.' Krop: De Lappo-beweging (geschiedkundig gedeelte) , 0.15 Een handleiding over Gewapenden Opstand. Inl. van Dr. F. J. Krop „ 0.25 Dr. F. J. Krop: De Lappo-beweging 1932. Ontmoetingen met Russ. vluchtelingen in Finland , 0,20 Th. Auberi: Het leven der arbeiders in Sowjet-Rusland „ 0.30 G. Pimenofi: Het dekreet van het Pan-Russisch Centraal uitv. Comité en van den Raad van Volkscommissarissen tot regeling van godsdienstige vereenigingen 0.08 Werkloosheid en werklust in de Sowjet-Republiek „ 0.08 Dr. O. Schabert: Beulsdiensten door West-Europeanen aan SowjetRusland verleend tegen de West-Europ. beschaving , 0.05 Er wordt weer over de verwaarloosde kinderen gesproken ,, 0.05 Brief uit Finland .,0.05 Fotografisch bewijsmateriaal betreffende Sowjet-Rusland 0,05 Waarheden en leugens, verbreid door een nieuw soort propaganda ten gunste van Sowjet-Rusland „ 0.12 Het „Proletarisch kaartspel" van de Bolsjewiki .......... s „ 0.05 Uit de maandberichten van Dr. O. Schabert .. 0.08 Vrouwenleven in den Sowjetstaat „ 0.08 Seminar Dir. Lic. Th. Priegel te Breslau ; Het Bolsjewisme als Wereldbeschouwing 0.15 De strijd tegen den godsdienst „ 0.08 Propaganda der Godloozen onder de jeugd „ 0.05 P. Gaxotte: Iets uit het A. B. C. van het Communisme 0.12 Dr. O. Schabert: Godsdienstvervolgingen in de Sowjet-Republiek „ 0.12 J. Jacoby: Hoe Sowjet-Rusland geregeerd wordt 0.08 Kreten uit de diepte „ 0.08 Beknopte geschiedenis van het Bolsjewisme ' „ 0,08 Proi. A. Lecerf: Calvinisme en Kapitalisme , „ 0.12 Tegen gezin en haardstede '. , 0.15 Dr. O. Schabert: Het sterven van Bisschop Platon en van de Opperpriesters Besjanitzky en Bleiwe in Dorpat in 1919 0.10 Dr. F. J. Krop: De Lappo-beweging in 1930 ."-wij , 0.08 Verschillende nummers van „Geloof en Vrijheid", met o.a. artikelen van den volgenden inhoud: Heeft de Nederlandsche Arbeider redea, om met (aloerschheld te zien naar Sowjet-Rusland? 15e Radiotoespraak van Dr. F. J. Krop; Het cultureele leven in Sowjet-Rusland, naar Dr. Boris Raptschinsky; Bolsjewistische Religie; Duitsch Nieuws van het Sowjet-Front; Schouwer: Marxisme en Godsdienst; Hoe werkt de O. G. P. Oe? enz. enz 0.75 Totaal ƒ 5.20 Vanneer een der brochures of vlugschriften is uitverkocht, behouden wij •ns het recht voor haar door een ander van gelijke waarde te vervangen.