HOE STAAT HET THANS MET DE GELOOFSVERVOLGINGEN IN RUSLAND? HOE MET DE HULPACTIE? XXVIste (verboden) radiotoespraak van Dr. F. J. Krop. Een onzer landgenooten, die in den laatsten tijd Sowjet-Rusland heeft bezocht, moet kort na zyn terugkeer in het vaderland hebben verklaard, dat „de internationale revolutionnaire actie van Moskou geheel op den achtergrond is geraakt" en dat het „neen (van Nederland) te Genève een ernstige fout zal blijken te zijn, welke zich zal wreken", al doet „de actie tegen kerk en godsdienst ook z ij n gemoed stuitend aan".*) De erkenning dat zulk een actie tegen het geloof, die ijverig aan de overzijde wordt geloochend, er is, getuigt voor de scherpzinnigheid van den hoogleeraar, die ons inzake het Russische probleem wil voorlichten; maar zijn beweren omtrent een minder scherp en principieel optreden der lilde Internationale' in verband met de beoogde wereldrevolutie, 'doet eenigszins vreemd aan. En wat betreft de „ernstige fout" die te Genève zou zijn begaan, wel, het is onze vaste oyertuiging, dat het prestige van Nederland er aanzienlijk door is verhoogd. Duizenden en nogmaals duizenden zijn trotsch op dat „neen". Zeker, het is niet toevallig dat onmiddellijk daarop de Hollandsche kerk te Leningrad werd gesloten, en misschien staan ons nog andere minder aangename verrassingen te wachten. Maar moreel overwicht en aanzien hebben ook !) Prof. Mr. J. A. van Hamel, volgens de N.R.C., dd. 23.9.'34. nog iets te beteekenen, en het blijft onze meening, dat men op een ander, hooger terrein honderdvoudig kan terugwinnen, wat men op stoffelijk gebied misschien verliest. Op schitterende wijze heeft de heer Motta uiteengezet — en de vertegenwoordiger van Nederland heeft zich, gelijk men weet, volkomen bij zijn woorden aangesloten —: le. wat het Sowjet-regiem feitelijk is. n.1. de dictatuur van het proletariaat, of liever van enkele personen heerschende in naam van dat proletariaat; 2e. hoe het communisme onze heiligste goederen op religieus en moreel gebied wil vernietigen; 3e. waarom men aan een evolutie van het bolsjewisme in de goede richting geen geloof kan 'hechten; 4e. dat het de plicht van allen, die zichzelf respecteeren, geacht moet worden, niet alleen uit een oogpunt van belang, maar uit naam van het christelijk geweten te spreken en te handelen.*) In het belang van den vrede beweert men de opname der Sowjet-Unie in den Volkenbond te kunnen goedpraten? Och kom, wie gelooft dat waarlijk! Nog niet zoo heel lang geleden liet Moskou openlijk het volgende schrijven: „De vredes-politiek der Sowjet-Unie heeft een diepe revolutionnaire beteekenis. De vrede voor de Sowjet-Unie beteekent de versterking en de groei van de wereldmacht der proletarische revolutie, zij beteekent het scheppen der voorwaarden voor de vestiging van het socialisme, de verhooging van het materieel peil en van de beschaving in het socialistische land". Feitelijk moest de Sowjet-Unie, werden haar wenschen vervuld, een leger hebben, sterker dan dat van alle andere landen te saam; zij *) 23e het Journal de Genève van 18 Sept 1934. De heer Motta aanvaardt, volkomen terecht, de organieke eenheid van, en het organisch verband tusschen de Hlde Comm. Internationale (Komintern), Polit-Bureau, Comm. Partij Rusland en de Sowjet-Regeering. Zie de studie van Th. Aubert: Le Komintern, le gouvernement soviétique et le Parti Communiste de FU.B.S.S., September 1934. Wo werden Einzahlungen (0 Ti e beschouwt echter de communisten der geheele wereld als haar recruten en rekent op hen om,' als het beslissende oogenblik daar is, het leger van hun eigen land in den rug aan te vallen „Overal, zoo lezen wij verder in de Troud van 1 Aug. 33, strijden de communistische partijen tegen de chauvinistische propaganda voor het proletarisch internationalisme; zij organiseeren m de verschillende plaatsen waar zij gevestigd zijn, comité's van actie tegen de productie en het transport van oorlogsmateriaal. Overal werken de communistische partijen: zoowel onder de recruten, soldaten en mariniers, als in de kampen van dwangarbeid; zij strijden tegen den imperialistischen oorlog en de interventie tegen de Sowjet-Republiek.Overal ontmaskeren de communistische partijen het imperialistische pacifisme en het fascisme zij •lfni arbeiders-massa's uit, dat het eenige middel tegen den imperialistischen oorlog is, de omzetting daarvan in een burgerkrijg". Wie na dergelijke verklaringen de SowjetUnie in den Volkenbond opneemt „in het belang van den vrede" doet hetgeen de Fransch- man noemt een „métier de dupe", of wil bedrogen zijn. Nogmaals: wij achten het een eer voor ons land, dat het te Genève getuigenis gaf van hetgeen daar leeft in ons hart, opkomende voor de rechten van den mensch en van den geloovige in Sowjet-Rusland, en dat het woord van den Spreukendichter niet geheel vergeten scheen„Gerechtigheid verhoogt een volk, maar de zonde (óók de politieke berekening ten koste van eer en geweten) is een schandvlek der natie" (Spr. 14:34). Niets is er veranderd in Sowjet-Rusland sinds zijn opname in den Volkenbond: geen enkel punt van zijn revolutionnair programma heeft het laten vallen: de strijd tegen het geloof woedt er nog in al zijn wreedheid en Ontzetting. Geen verzachting, wel verscherping van dien strijd staat ons in de naaste toekomst te wachten. Heeft men wel gelet op de verklaringen van Yaroslavsky, den voorzitter van den Bond der God-loozen? In het begin van dit jaar verklaarde hij het volgende: „Het is moeilijk het aantal God-loozen in ons land te bepalen. Herhaalde malen heb ik het beproefd, maar verder dan cijfers „bij benadering" kon ik het niet brengen. In elk geval kan men' veilig aannemen, dat wij thans de God-loozen bij tientallen millioenen tellen". Waaraan hij toevoegde (en dat is een troost voor de geloovigen): „Weliswaar durven wü niet beweren, dat allen definitief van elke religie verlost zijn." Maar daarom ook besloot hij met een opwekking tot verscherping van den aanval op Kerk en geloof: „De godsdienstige ideologie is bijzonder taai en weet zich op buitengewone wijze naar de omstandigheden te voegen De godsdienstige organisaties zullen niet zonder strijd verdwijnen; zij zullen den kamp niet opgeven zonder hardnekkigen weerstand". (De Anti-Godsdienstige No. 2, 1934). Die Bond van God-loozen nu, die dergelijke verklaringen de wereld inslingert, wordt door den Staat onderhouden; zijn uitgaven zijn Staatsuitgaven, en groote sommen gelds worden voor zijn propaganda ter beschikking gesteld. En meer dan naïef is hij, die zich verbeeldt, dat de woede van het bolsjewisme zich tegen zekere lagere vormen Ivan godsdienst keert, tegen een zeker conservatief, reacrtiorinair Christendom, tegen bijgeloovigheden, enz. Neen, hoe hooger de openbaring van het geloof, hoe feller de vijandschap daartegen. „Wij moeten zóó optreden, zegt de kundige en principieele verdediger van het Communisme, Stapanoff, dat elke slag aan het adres der traditioneele kerkorganisatie, of aan het adres der geestelijkheid, den godsdienst in het algemeen raakt". Een ander schrijver, niet minder bevoegd, verklaart even ondubbelzinnig: „Alle godsdiensten, alle goden zijn eenzelfde verdoovend gif, dat den geest zoowel als den wil en het geweten versuft: een onverzoenlijke strijd moet met alle worden aangebonden". Waarbij deze woorden van Olechouk zich op waardige wijze aansluiten (in zijn Antwoord aan een geloovige, De God-looze van 29 Juli 1934): „Het is onmogelijk om een scheidslijn te trekken tusschen ware Christenen en „Christenen" tusschen aanhalingsteekens. Alle geloovigen zijn trouwens gelijk. Elke godsdienst, zooals Marx verklaarde, is opium voor het volk. Elke godsdienst is een middel om de arbeiders te exploiteeren en in slaap te wiegen. Daarom zgn wij tegen alle vormen van geloof." Alle machten, waarover de Staat beschikt, alle organisaties, alle Commissariaten (Ministeries) worden tot den strijd gemobiliseerd. Alle hebben tot taak het groote publiek wijs té maken dat geloof beteekent reactie, imperialisme, uitbuiting der menigte, oorlog, domheid; ja, vooral domheid; en het gevleugelde woord van Stalin zal weldra in zijn onmetelijk rijk als een axioma gelden: „Ik ben tegen den godsdienst, omdat ik vóór de „wetenschap" ben." Alle Commissariaten moeten het geloof bestrijden. Doch vooral, en dat ligt in de lijn, het Commissariaat van Onderwijs. Van vrijheid voor den onderwijzer, geen sprake. Loenatcharsky had reeds gezegd: „Bij ons kan het onderwijs niet anders dan communistisch, dX anti-godsdienstig zijn." En steeds hebben de autoriteiten in dié richting gesproken, gewerkt, geageerd. Zoo lezen wij in De God-looze van 29 Juni 1934 (dus van den aüerlaatsten tijd): „De communistische opvoeding van het kind beteekent natuurlijk ook noodzakelijkerwijs zijn opvoeding in anti-godsdienstige richting". Kort te voren (13—15 Juni '34) was daar te Moskou een congres gehouden, waar afgevaardigden van 28 wetenschappelijke instellingen samenkwamen om vooral twee vragen onder de oogen te zien: le „Welke argumenten brengt de geloovige naar voren om zijn godsdienst te verdedigen" en 2e „Hoe kan men de contrarevolutionnaire rol van alle godsdiensten en kerken in dienst van het imperialisme ontmaskeren, inzonderheid de contra-revolutionnaire jSB DEN HANDEL MII AUSUNDCH.N BP§& AU F DEM GE B I ET OCR UdSSft ';. VI «TUIT UNS FUt DIUTSCHlAND • ERilN SWéB, tlNDEMSTI. 20-1$ *J§ A Datum des P o ot s tempels Haben Sla in der UdStffi AngehÖrlge oder Bekannte? Bonn dacht en Bie best inum; aueh sahon daxUber naoh, wie ■ flie innen etWas abhit.'ken könntaiu - Durch die Uebèrrei enting dar beifoxgenden War en-Prei sliste . gestat ten wir unB^ItoeAufmerksamkeit auf die bequernste . Möglichkeit zu leiïkeu, hm Ibren in dar üdSSR wohnenden An-. ". gehörigen oder Bekanrter. erst Vlassige Waren eukommen 2U lassen. Unsere Warerü aue^j. führen Lsbenanvlttel, Toilette- | waren. Bedarfaartikel' "-vfaó. Bekleidungègègenatënde aller Art" * ln bester Exportquaiita; „ , _ ^Jg.'. ? Auf der Rüokaeite'det. Umschiages der beiliegenden- Broaohüre finden Sie die Btelltn awtgeftU.lt, die in Deutschland Einuahlungen för Terga*n-UeberweiBungen entgegenneluneSo Eine einfache Einzahlung tei einer dieser Stellen mit der Anga.be des von ïhnen gewtinsc trten Empfangera geriüg*damit dieser in • kürzeeter Zeit zuverlasoig die Torgain-Waren erhalt, weiohe- "■' Sie inm 2ugedache haïen oder die au si-ïh nach Maesgabe des überwieeenen Batrage., auszuwiihlen wünscht* ... Torgein ■Ueberweiaungt.n aind elnfach", bequem, schnell -and" zuvexlÜBsig. Biè untt-rliegen seltens der UdSSH keinerlei Beschrankungc Torp;ein-Uêberwei eungen in der Höbe von monatlioh' j RM 50. - • bedür'fen 13.n"pëui schland këi'nërlei Devi&engen enml trung* ; Tausende benutzen bgreits .Totrgein j benut zen Sie au.-b dieSe EinrichtungJ _ , . , -r Filr die Mlttoxlung von Adressen.Ihrer Bekanntschafi1 die fflr TorgBiri Interesse haten könnten, waren wir Innen au besonderera Dank verblinden? -, Hoobachtungsvoll | Anlage» " t o r g* s T n . rol van godsdienst en kerk in het land der Sowjets". Alleen de vermelding van deze beide punten van het program der „wetenschappelijke" vergadering spreekt boekdeelen. In 1929 (Izvestias, 26 Maart) spoorde Loenatcharsky aan,tot verscherpt optreden tegen godsdienstige onderwijzers: „Men moet, zoo sprak hij, een actie op touw zetten tegen het geloovige onderwijzend personeel Geloovige onderwijzers, dat is een dwaze tegenstrijdigheid in de termen zelf: men moet elke gelegenheid benutten om ze door anti-religieuze onderwijzers te vervangen". In 1934 (De God-looze 17 Juni) wordt nog steeds hetzelfde wachtwoord gegeven, zonder eenige hoop op verandering van koers: „De schoolinrichtingen der Sowjets moeten strijdende God-loozen voorbereiden," Bovendien deelt de God-looze van 17 Aug. j.1. mede, dat een groote samenkomst van onderwijs-krachten den lsten Augustus te Moskou plaats vond, op initiatief van het Commissariaat van onderwijs, den Centralen Raad der God-loozen en de Unie van arbeiders bij het onderwijs. Welke belangrijke vragen waren daar aan de orde van den dag? Het lage peil van het onderwijs in de Sowjet-Unie? De verwaarloosde jeugd? De treurige positie der onderwijzers? Neen, uitsluitend en alleen dit machtige probleem: „Hoe kan men het best de jeugd in militant atheïsme opvoeden!" Sapienti sat. Het Commissariaat van den arbeid laat zich al evenmin onbetuigd. De God-looze van 17 Mei 1934 vestigt de aandacht op een wenk, dien Yaroslavsky aan de arbeiders geeft, en waarin hij zegt, dat het onmogelijk is een nieuw leven en een nieuwe maatschappij in het leven te roepen, zonder vooraf „alle godsdienstige denkbeelden uit den menscheujken geest te hebben gebannen." „Wie vóór het socialisme strijdt, moet tégen den godsdienst strijden", zeggen de leiders op allerlei toon. Maar erger is, dat men de geloovige arbeiders stelselmatig uit de fabriek verwijdert. Dus geen broodkaart en een langzame hongerdood. Leve de strijd voor vrijheid, arbeiden brood! Over de andere Commissariaten (Ministeries) kunnen wij kort zijn. Zij zijn alle geroepen hun actieve medewerking te verleenen bij de „liquidatie" van den godsdienst. Het is een onderlinge wedstrijd in geniepige maatregelen! hardheid, zelfs vervolgingswoede. ^ Bijzonder gevreesd is echter het Commissariaat van Binnenlandsche Zaken, waarbij de G.P.Oe (vroegere Tchéka) is ondergebracht. Die vreeselijke instelling, waarvoor iedereen siddert en die geen andere wet kent dan haar eigen willekeur, zou zijn opgeheven? 't Mocht wat! Zij is eenvoudig ondergebracht bij „Binnenlandsche Zaken" en de wreede Tchekist Yagoda, doodsvijand van alle geloovigen, is tot Commissaris (Minister) bij dat departement benoemd. Om kort te gaan: De strijd tegen den godsdienst wordt sterker doorgevoerd dan ooit, en het 2de vijfjarenplan (einde 1937) moet alle overgebleven sporen van Kerk en religie ten eenenmale uitwisschen. Enkele citaten ook weder van den allerlaatSten tijd mogen dit bewijzen: „Gedurende het 2de vijfjarenplan, zegt Loukatchevsky, moeten wij de anti-godsdienstige propaganda op ruime schaal voortzetten." (Het marxisme-Ieninisme: militant atheïsme door Loukatchevsky, Moskou 1933—'34, p. 102). Elders zegt dezelfde bolsjewistische Groot-Meester: „Het antigodsdienstige front is een der sectoren van het algemeene proletarische front in den strijd voor het socialisme". (Nieuw antigodsdienstig handboek door Loukatchevsky, Moskou '33, p. 330). Of nog duidelijker: „De Commiunstische Partij heeft altijd tegen den godsdienst gestreden. De Sowjet-Regeering, die een Regeering van arbeiders is (wie lacht daar? F. J. K.), strijdt eveneens tegen het geloof. De Sowjet-school zorgt voor een anti-godsdienstige opvoeding. De pers, de bioscoop, de radio, de letterkunde, de kunst, alles strijdt tegen den godsdienst in den Sowj et-Staat". (Ibidem p. 330). Iets verder: „De strijd tegen het geloof moet buitengemeen versterkt worden gedurende het tweede vijfjarenplan". (Ibidem p. 332). En ten slotte: „Nieuwe kaders van propagandisten en bekwame God-looze agitatoren moeten worden voorbereid" (Ibidem p. 343). Dat is alles volkomen in overeenstemming met den duidelijk uitgesproken wil der leiding te Moskou, gelijk blijkt uit deze regelen: „Er kan geen sprake van zijn, de antireligieuse actie te beëindigen Wij moeten onze rangen versterken, .overeenkomstig de aanwijzingen van kameraad Stalin; wij moeten den Bond van God-loozen in z'n geheel versterken en het antigodsdienstige werk op de hoogte brengen van de eischen die het 2de vijfjarenplan ons stelt". (Het rapport van ons Hoofd en onze taak, artikel van de God-looze, 17 Februari 1934). Ook, ja vooral moeten de vrouwen krachtig medewerken tot bereiking van het doel. (De God-looze, 1934, p. 43). Bovendien wordt alles in het werk gesteld om het 10de jaarfeest van den Bond van strijdende atheïsten, dat in 1935 gevierd moet worden, tot iets geweldigs te maken. Duidt dat op eenige verzachting van het systeem? Duidt dat op een beschaafder optreden ten gevolge van de opname in den Volkenbond? Duidt dat op een evolutie in de richting van meer vrijheid en meer eerbied voor de geestelijke waarden, die alleen aan het leven zin en inhoud geven? Wat nu de bewering betreft, dat er eenige wijziging zou zijn gekomen in de wereldactie der God-loozen, zij is te dwaas om er zelfs een oogenblik bij stil te staan. Het orgaan van de Komintern (Correspondance internationale 25.5.'34; 33.6.'34), gaf juist dezer dagen weer het parool voor de geheele wereld, en stippelde de lijnen der verdere actie uit, doch steeds in dezelfde Godlooze richting. Men mag geen onderscheid maken tusschen Kerk en kerk. Al deze ouderwetsche instellingen zijn gelijk. In één adem moet men Kerk, kapitalisme, militairisme en fascisme noemen. Dat geeft het recht om onder de leuze van „tegen oorlog en fascisme" of ook nog van „tegen kapitalisme en militairisme" vooral den godsdienst te treffen. Want daar komt het op aan, dat de naam van God zelfs van den aardbodem verdwijne, opdat de „mensch der zonde" (men denke aan het standbeeld voor Judas te Charkov) ongehinderd het rijk van Satan zou kunnen vestigen. En met zulke duistere machten gaat men een accoord aan? Met zulke machten uit den afgrond wil men overleggen z.g. in het belang van den „wereldvrede"? Nogmaals: wij danken God dat Nederland te Genève openlijk „neen" heeft gezegd * * Over den noodtoestand der geloovigen in Sowjet-Rusland nog een enkel woord Vooreerst het getuigenis van een Zwitsersch ingenieur, enkele maanden geleden uit Rusland wedergekeerd Een mijner vrienden ondervroeg hem over de voedselvoorziening in Rusland, het resultaat van den oogst 1933 en de verwachtingen voor 1934—'35. Zijn antwoord luidde: „Vol gens gelijkluidende verklaringen was de hongersnood in den zomer van 1933 vreeselijk. In tal van steden, vooral in het plaatsje waar ik in 1934 verblijf hield en dat 40.000 inwoners telt, stierven eiken dag 7 a 8 personen van den honger op straat, zonder eenige hulp. Een wagen voerde ze 's avonds naar het kerkhof. De oogst van 1933 was buitengewoon gunstig door de goede weersgesteldheid maar de definitieve opbrengst was onvoldoende, door verliezen tijdens de stockage (het in voorraad houden). De winter van 1933—"34 is echter wat zachter geweest dan de voorgaande en toch liet het broodgebrek zich reeds voelen op 't oogenblik, dat ik in Rusland kwam. Kort vóór mijn vertrek heb ik persoonlijk, in de straat waar ik woonde, het lijk van een vrouw gezien, die van honger gestorven was. Iedereen verwacht een zeer slechten oogst in 1934. Ik heb me speciaal bezig gehouden met deze kwestie en ik geloof, dat die voorspelling juist is". Het geheele interview weergeven gaat niet. Maar de slotsom, die zeer pessimistisch klinkt, moge hier nog een plaats vinden: „Ik ben wel niet als Bolsjewiek naar Rusland gegaan, maar vast besloten de dingen 'objectief te bezien; ik kom terug met deze overtuiging, dat het onmogelijk is, zonder ter plaatse te zijn geweest, zich de droefheid de ellende, de onderdrukking en de afschuwelijkheid van het leven in Rusland voor te stellen, zooals dit door het Sowjet-regiem veroorzaakt is". En als de toestand algemeen slecht is, dan is hij dat in de eerste plaats voor de geloovigen, vooral de dienaren van den godsdienst, daar die buiten de Wet zijn gesteld en geen broodkaart ontvangen, hetgeen gelijk staat met een veroordeeling tot den hongerdood (de droge guillotine). Daarom, goeddoende niet vertragen, en de noodlijdende broeders en zusters krachtdadig gesteund in hun ellende: „Maar kan dat nog wel, sinds de SowjetRegeering bekend maakte, dat zij de grenzen sloot voor de zendingen van „Brüder in Not"? Dat kan zóó wel, dat alle adressen in Duitschland, die bekend waren bij de directie der Staatswinkels (Torgsin-affaire), een paar weken na afkondiging van het bewuste besluit, een circulaire en een boekje ontvingen: een circulaire,1) met de dringende bede om toch vooral z'n kennissen in Sowjet-Rusland te gedenken (op een wijze, die voor de Sowjets nog voordeeliger is dan vroeger); een boekje:) (prijscourant met opgave van de waren), die men voor een bepaald bedrag kan krijgen, en de banken waar men z'n geld kwijt kan. De zendingen moeten echter individueel zijn en mogen *) Zie pag. 9. 2) Zie p.p. 2, 5 en 13. niet meer uitgaan van een organisatie, die propaganda drijft. Alsof het mogelijk ware geld los te krijgen, zonder te zeggen hoe hoog de nood is gestegen!3) Een enkele keer gebeurt het, dat menschen die eerst om hulp hadden gesmeekt, later de zending weigerden „omdat er geen nood is", of iets van dien aard. Wie echter weet hoe zulke brieven4) tot stand komen, en welke methoden al te ijverige agenten der G.P.Oe soms toepassen (in dit geval zeker tegen de bedoeling van Moskou), die laat zich daardoor niet van de wijs brengen. Voorzichtigheid is zeker geboden, maar men kan er zich van verzekerd houden: de hulpactie gaat rustig door. Mede-Christenen, mede-geloovigen, voorstanders van vrijheid en recht, wat ook uw persoonlijke religieuse overtuiging moge zijn, steunt een wegstervend volk door uw gebed en door uw gave: Uw arbeid zal in onzen Heer Niet ijdel wezen: Hem zij d'eer! 3) Het aantal Torgsin-winkels verandert, d.i. vermeerdert bij den dag. Vroegere gegevens, door mij verstrekt, dienen derhalve te worden gecorrigeerd. Volgens de laatste berichten, door de Sowjets zelf verstrekt, is het aantal thans over de 600. Voor een land als Rusland is dat nog wel niet veel, maar het is toch van beteekenis. 4) Ik heb er enkele van in mijn bezit; het spreekt echter van zelf, dat openbaarmaking, of zelfs nadere aanduiding — in het belang der stumperds zelf — absoluut uitgesloten is. Naschrift. Waarom deze radio-rede werd verboden en wat er op dat verbod volgde, wordt in een afzonderlijke uitgave medegedeeld. VERVOLO BROCHURELIJST No. TITEL Prijs 59 Dr. F. J. Krop. Kar! Marx, de apostel van den haat 0.2} 60 Hcnri Glass, Beschouwingen over de moderne Bolsjewistische Revoluties ,, 0.20 61 Dr. F. J. Krop, Het Marxisme als economisch en sociaal systeem , 0,20 . 62 Dr. F. J. Krop, Is one in Russia exposed to severe persecution merely on the ground that one is a believer? 0.15 63 De G.P.Oe. óf de gruwelen der Russische geheime Staatspolitie , 0.20 64 Dr. F. J. Krop, Het marxisme in Sowjet-Rusland toegepast 0.20 63 Dr. F. J. Krop, Welke toestanden het vijfjarenplan in Sowjet-Rusland schiep , 0.20 66 Aan den vooravond van de Hitleriaansche overwinning. De dreigende bolsjewistische revolutie 0.38 67 Dr. Ad. Ehrt, Broeders in nood '. 0.20 68 Dr. G. Lodygensky, Getuigenissen inzake den toestand in Sovjet-Rusland „ 0.25 69 J. E. L., Allerlei „waarheid" over Sovjet-Rusland inzonderheid over den hongersnood 0.20 70 Dr. F. J. Krop, Insinuaties ter linkerzijde inzake de inzamelingen voor de verhongerde Russen 0.15 71 J. E. Lasterie, In honger en naaktheid 0.20 72 Hoe de heer Harry Lang Rusland zag najaar 1933 0.20 73 Dr. O. Schabert, De Baltische Rusiandarbeid 0.15 74 Oskar Bruhns, Hoe het in Rusland tot hongersnood kwam 0.20 75 Schouwer, Het vernietigend oordeel van Henriëtte Roland Holst over Sowjet-Rusland. Bedrogen verwachtigen t.a.v. Sowjet-Rusland 0.25 76 Herriot in Rusland 0.20 77 J. Douillet: Eduard Herriot in het Wonderland of Rusland in vijf dagen „ 0.35 78 Dr. F. J. Krop: De wereldactie der god-loozen en de kerk 0.15 79 Stelselmatige ondermijning van het gezag in Nederland 0.50 80 X. Y. Z„ Wat ik in Rusland ondervond en hoe ik ontsnapte 0.35 81 G. G. Fast, God kan helpen! , 0.15 82 Dr. F. J, Krop, Hoe staat het thans met de geloofsvervolgingen in Rusland. Hoe met de hulpactie? „ 0.13 83 Dr. O. Schabert, Martelaarsgeschiedenissen uit Rusland 0.25 84 Anthonie Slonismky, Grepen uit een reisbeschrijving 0.25 85 Tatiana Tchernavina, Iets over het land van socialistischen opbouw ,, 0.15 86 Tatiana Tchernavina, Wat ik in Sowjet-Rusland ondervond ,. ,, 0.25 VLUGSCHRIFTEN No. TITEL Prij, 30 Dr. F. J. Krop, De Paaschcampagne der Godloozen en wat zy ons te zeggen heeft „ o.lï 31 Tschegolev (naar), Het anti-godsdienstige werk onder de kinderen in Rusland 0.08 32 N. A. Klépinlne, De godsdienst en de nieuwe comm. cultuur „ 0.12 33 Annie Wleck, Een beeld uit Sowjet-Rusland 0.08 34 De gruwelen der concentratiekampen van de Sowjet-Unie „ 0.0S 33 Prof. Dr. Iwan Iljln, Hoort de signalen I 0.08 36 O. Hausdorf, De Joden en net Bolsjewisme „ 0.08 37 Berichten over den toestand der Orthodox-Russische kerk bulten Rusland, enz. „ 0.08 38 Rev. E. A. Walsh, Voornaamste stellingen v. de Bowjetsche propaganda tegen de Protestbeweging en de weerlegging ervan 0.08 39 Het getuigenis van een Zwitser uit Rusland 0.08 40 Elschen der godsdienstig gezinde Russische arbeiders 0.08 41 Prof. Dr. H. R. Nielauhr, Heeft de godsdienst ln Rusland een toekomst? , 0.08 42 6. Plmenoff, Het dekreet van het Pan-Russlsch. Centraal uitv. Comité en van den Raad van Volkscommissarissen tot regeling van godsdienstige vereenlglngen , 0.08 43 Werkloosheid en werklust ln Sowjet-Republlek 0.08 44 Dr. O. Schabert, Beulsdlensten door West-Europeanen aan Sowjet-Rusland verleend, tegen de West-Europ. beschaving „ 0.05 45 Er wordt weer over de verwaarloosde kinderen gesproken .. .. 0 OS 48 Brief uit Finland „005 47 Fotografisch bewijsmateriaal betreffende Sowjet-Rusland '.'. 0.05 48 Waarheden en leugens, verbreid door een nieuw soort propaganda ten gunste van Sowjet-Rusland 0 13 49 Het „Proletarisch Kaartspel' van de Bolsjewua , 0.05 50 Uit de maandberichten van Dr. O. Schabert 0 08 51 Vrouwenleven in den Sowjetstaat , 0 08 52 Het Bolsjewisme als Wereldbeschouwing, door Seminar Dlr. Llc. Th. Priegel te Breslau 0.1S 53 De strijd tegen den godsdienst , 0 08 54 Propaganda der Godloozen onder de Jeugd 0.05 VERVOLG VLUGSCHRIFTENLUST No. TITEL Prijs 55 Iets uit het A.B.C. van het Communisme, door P. Gaxotte „0.1J 56 Godsdienstvervolgingen ln de Sowjet-Repubuek. Dit de Maandberichten van Dr. O. Schabert . <}•« 57 J. Jacoby. Hoe Sowjet-Rusland geregeerd wordt 0.08 58 Kreten uit de diepte - 0.08 59 Beknopte geschiedenis van het Bolsjewisme "S'T; 60 Prof. A. Lecerf. Calvinisme en kapitalisme O-" 61 Tegen gezin en haardstede JJ-os 62 Dl. O. Schabert, Het sterven van Bisschop Platon enz o.us 63 Dr. O. Schabert, School en Kunst ln Sowjet-Rusland , 0.08 — 64 Dr. O. Schabert, Hoe het Communisme de Jeugd vergiftigt „ 0.05 65 Dr. O. Schabert, Verblinde Geloovlgen 0-08 66 Dr. O. Schabert, Op weg naar de Oude School .. 0.08 67 Hoe staat de Sowjet-regeerlng officieel tegenover het geloof „ 0.05 88 Dr. F. 3. Krop, Wat doet de Baltlsche Rusiandarbeid voor de vervolgden om des geloofswille , 0.05 69 Dr. O. Schabert, Godsdienst ln het leger der godloozen .... „ 0.05 70 Toelichting bij de tabel: „Organisaties voor den anti-godsdienstigen strijd in Sowjet-Rusland • "-JJ 71 Dr. O. Schabert, Strijd tegen, den godsdienst en tegen de luilakken „ 0.08 72 Communistische jeugd en godsdienst ■■ •• "O-O* 73 Het bolsjewisme in Nederland en de toepassing van het geweld „ 0.08 74 Drie revoluties. De vijftiende jaardag van het bolsjewisme 0.05 75 Hoe opstanden in de Koloniën door het Sowjet-bewind en de Komintern georganiseerd worden »■« 76 Dankbetuiging van Dr. O. Schabert 0.08 77 M. Rigassi, Het dreigend Communisme 0.05 78 Dr. O. Schabert, Brieven uit Sowjet-Rusland - ■ u-Uo 79 Twee brieven ovei den hongersnood in Rusland: één van Dr. O. Schabert en één rechtstreeks uit Rusland 0.10 80 Honger in Rusland. Steeds meer bewijzen 0.15 81 De G.P.Oe.-Slavenhandelaar • ..0.05 82 Een getuigenis. Hongersnood en kannibalisme heerschen ook in Siberië O'*" 83 Correspondentie met President Roosevelt 0.10 84 Het lijden om Christus' wil en de Roomsch-Katholieke Kerk .. „ 0.05 85 Komen de pakketten wel aan? 0.05 86 Aan het adres van den heer Ed. Herriot 0.08 87 Het nationalisme in de Oekraïne 0.08 88 A. R. Lindt, Communistische activiteit in Jeruzalem , 0.05 89 De cultureele arbeid der G.P.Oe 0.05 90 Het schrikbewind in Rusland na de revolutie 0.05 91 J. T., Hoe Moskou-Reizigers worden ontgoocheld „ U.ua 92 Serge de Chessin, Het communistische Rusland zal altijd honger hebben 93 Verax, de heer Herriot en de bolsjewisten ,. 0.03 94 Dr. O. Schabert, De strijd tegen den godsdienst 0.15 J. E. L., Woestijnen in het bolsjewistisch paradijs 95 Ellende in Rusland — De wereld in gevaar 0.05 96 J. E. L.: Hoeveel predikanten zijn er nog in Rusland? 0.05 97 Dr. F. J. Krop: „Kameraad" van Os stelt een „objectief" onderzoek in te Moskou „ 0.08 98 Dr. O. Schabert: Hoe Aarts-bisschop Antonius van Archangel leed en stierf. Een beeld uit de Kerk onder het Kruis 0.08 99 De stem der stommen 0.08 100 Ontzettende noodkreten uit de Sowjethel „ 0.08 101 De toestand der Armeniërs die naar Sowjet-Rusland getrokken zijn ,, 0.08 102 De Volkenbond en de Sowjet-Unie (om zich een opinie te helpen vormen) - 103 Prof. A. Markolf, Communisten en Ontwapening , 0.1U 104 Tot vervelens toe „KAMERAAD" van Os en zijn brief uit Rusland „ 0.08 105 Ir. V. V. Tchernavin, Werkmethoden en gevangenissen „ 0.08 106 Dr. G. L., Indrukken van een Zwitsersch ingenieur over Rusland in 't begin van den zomer van 1934 0.05 107 Th. Aubert, Hoe de Sowjet-macht de verbintenissen beschouwt, die door Litvinoff geteekend werden „0.05 108 De kwestie van de opneming der Sowjets in den Volkenbond en de publieke opinie in Zwitserland 0.08 109 J. M. v. Blommestein, Paria's in Sowjet-Rusland 0.08 110 H. L. van Oordt, Stelselmatige ondermijning van het gezag in Nederland ,, 0.08 111 Communistische partij Holland (C.P.H.) en Marxistische arbeidersschool (M.A.S.) .W. > " °'° 112 Een belangrijk adres van de Chr. Mannenvereenigmg G.Z.A.B. aan den Minister-President ..: 0.05 No. 82 PRIJS IS CENT • HOE STAAT HET THANS MET DE GELOOFSVERVOLGINGEN IN RUSLAND HOE MET DE HULPACTIE? XXVIste (VERBODEN) RADIO-TOESPRAAK VAN Dr. F. J. KROP 2e DRUK UITGAVE „GELOOF EN VRIJHEID" Ie PIJNACKERSTRAAT 102-106 - ROTTERDAM BROCHURES over de Russische Geloofsvervolgingen en het Communisme, uitgegeven door de Chr. Mannenvereen. ,,Gij zijt allen Broeders" le Pijnackerstraat 102-106, Rotterdam. Bestellingen bij Stemerdiog & Co. No. TITEL. Prijs — Dr. O. Schabert, Slachtoffers van het Bolsjewisme ...................... ƒ 0.65 — Ir. Maz Henkart, Sovjetbeloften en werkelijkheid ,, 0.25 — Rob, de Traz, Verontwaardiging over de laksheid der Christenheid 0.15 11 De heerschappij der Communisten van 1917—1930 0.35 12 Dr. Karl Nötzcl, Oorsprong, wezen en beteekenis van het bolsjewisme .. „ 0.20 13 R. Ton Koschütski, Herinneringen aan Rusland 0.25 14 Prof. N. von Arseniew, Godsdienst in Sovjet-Rusland 0.15 15 Dr. J. R. Callenbach en anderen, Toespraken over de Russ. Geloofsvervolg. ,, 0.50 16 C. Shevitsch, De gevolgen van de buitenlandsche protestbeweging op den godsdienstigen toestand in Rusland 0.15 17 M. Mischailoff, De Russ. Orth. Kerk onder het Sovjet-Regime 0.35 18 Dr. W. Künhaupt, Het Bolschewisme — zijn ideeën, bedoelingen en ondergang 0.20 19 De godsdienstvervolgingen in Rusland (uit het Russische blad „Dni") .. „ 0.20 20 Wat is het Bolschewisme en hoe ziet het er in Rusland uit? ,, 0.15 21 Tin» Schmidt, Mijn reis in Rusland 0.15 22 Dr. G. Lodygensky, Rusland in 1930 0.40 23 Boris_ Eliachefi, De Sowjet Dumping 0.15 24 Dr. F. J. Krop, Het Bolsjewisme in de praktijk en wat wij. uit die wereldactie kunnen leeren .. ~ , 0.20 25 Dr. O. Schabert, De Baltische arbeid voor Rusland „ 0.25 26 Dr. F. J. Krop, Pinksterevasgelie en Bolsjewisme ,, 0.20 27 Frédéric Eccard, De dwangarbeid in Sovjet-Rusland 0.20 28 Dr. F. J. Krop, De treurige toestand der arbeiders in Sowjet-Rusland en de Kerken 0.20 29 G.Z.A.B.-Bestuurslid, De Russ. arbeider onder communistische heerschappij „ 0.20 30 De intern. Samenkomst der Kerken te Genève, 10 Sept. 1931, en de roeping van den Volkenbond inzake de Russ. geloofsvervolgingen ƒ 0.15 31 Dr. F. J. Krop, De gunstige berichten van reizigers, die de Sowjet-repu- bliek hebben bezocht, en de werkelijkheid 0.15 32 Dr. F. J. Krop, Nog eens: De gunstige berichten van reizigers, die de Sowjet-republiek hebben bezocht, en de werkelijkheid 0.20 33 Ds. J. de Saussure e.a., Intern. Kerkelijke samenkomst te Genève, om de aandacht van den Volkenbond op de godsdienstvervolgingen in Sowjet-Rusland te vestigen 0.40 34 Dr. F. J. Krop, De Kerstcampagne en de geloofsvervolgingen 0.20 35 Dr. F. J. Krop, Dwangarbeid, terreur. Een adres aan de Ontwapeningsconferentie 0.20 36 Geweld en Terreur in Sowjet-Rusland , 0.25 37 Staat men in Rusland aan felle vervolging bloot, alleen om het feit, dat men geloovig is? ....„„- 8.20 38 Mijn ervaringen in de Russische gevangenissen en hoe ik uit de klauwen der G.P.Oe ontkwam „~ , 0.25 39 Gawroesja Boerja, Onder het juk der Sovjets 0.25 40 Dr. F. J. Krop, Mijn reis naar de Russische grens, of wat ik zag van het werk van Dr. O. Schabert e.a „ 0.30 41 Dr. F. J. Krop, De Lappo-Beweging ,, 0.15 42 Een Handleiding over Gewapenden Opstand „ 0.25 43 Dr. F. J. Krop, De Lappo-Beweging 1932 0.20 44 Th. Aubert, Het Leven der Arbeiders in Sowjet-Rusland 0.30 45 Pierre Maury, Gedachten over het Communisme 0.25 46 Dr. F. J. Krop, Wat het bolsjewisme feitelijk is en bedoelt 0.20 47 Het leven en lijden van de vrouw in Sowjet-Rusland 0.39 48 Dr. F. J. Krop, Plicht en Roeping der Christenen ten opzichte van de vervolgden in Sowjet-Rusland .... 0.20 49 Grepen uit Finland's verleden (met eea inleidend woord van Dr. Krop) ,, 0.20 50 Dr. Raymond Devrient, De sociale consequentie van het Bolsjewistische regime 0.40 51 Dr. A. Ehrt en Dr. J. Schweickert, De bolsjeviseering van Duitschland „ 0.35 52 Dr. F. J. Krop, De beteekenis van Finland in den huidigen cultuurstrijd „ 0.35 53 Dr. F. J. Krop, Waarom maakt gij U toch zoo druk over Rurland? 0.30 54 Dr. F, J. Krop, Ons parool in den strijd tegen het bolsjewisme: Godsdienst. Gezin, Gezag 0.20 55 Prof. A. Lecerf, Het recht van weerstand in de H. Schrift en meer bepaald in het Evangelie :.. „0.15 56 Godsdienst, Gezin, Gezag 8.40 57 Dr. F. J. Krop, „Het communisme is het Koninkrijk Gods" 0.20 Wat te denken van deze stelling? 58 Dr. J. R. Callenbach en Dr. F. J. Krop. Enkele opmerkingen naar aanleiding van de Jodenvervolgingen in Duitschland ,, 0.25 HOE STAAT HET THANS MET DE GELOOFSVERVOLGINGEN IN RUSLAND HOE MET DE HULPACTIE? XXVIste (VERBODEN) RADIO-TOESPRAAK VAN Dr. F. J. KROP 2e DRUK UITGAVE „GELOOF EN VRIJHEID" 1e PIJNACKERSTRAAT 102-106 - ROTTERDAM 2 Wie sende ich Torgsin -Wa r e n p a k e t e nach der UdSSR leoem "lande. In leder grSIoren 'siadt Won. - ■mop»" Banken nnd lensllgo Hollen, die solcne 2 IHiügilo. ichnoNïtoi voiullhoitésto und i« fllnkh' bllllgile Ail. dom Emplanger besrn nachlolgondon Prels^ilo engegabenn Preiso •te Gebllhreneulichlage. ' Ruckfragen ba. Tautandan van stlndlgea EmptSngor argenMndig imlamichna» Srr-p- Wa.cn lil. di. Sla 'dom Emplanger lukommen Oor Emplanger oihall sodenn dia Waren - nach solbon Prolsllslo- Aueh Eropllingor von Ueber- gong des Uoberwclsungsbotragos glelchielllg bei Torgsln die Waren-Sostellung vom Emplan- verschiedenon Inhailt, deren dlrokle litlRorlendung Sie an dan Emplanger veranlasten 3 4 ' tand en den Emplanger. Der Aullieg del Ab * ^ " (ganaee Adrene dei taiplangan), werden. -In ahnllcher Welia kftnnen Sla'den ioforllgen voriand nlchl ngf von SïandardPakoton, sondorn belleblger V/aren In belleblgen Mengen an elnen emplanger In der UdSSfi •and und Zuneltung dei Pakers lor «X kg NollogewlcM 0.50 !bl.. «Ir 17 kg Nellogeolcht O^BbL.ertrob.n, flj» Projl-Verielchnrs der 'ralill.len Ihro OUIIIgkolr rechrning' der elngeieMlen Betrage (P.rllai V »«>>el ^ «M^'.tej orlolgl lom Jev/eiligen ' a