Na 89 PRIJS IS CENT Lot en wederwaardigheden van een Duitschen boer in het geprezen Sovjet - Paradijs Met een woord vooraf door Dr. F. J. KROP UITGAVE „GELOOF EN VRIJHEID'' 1e PIJNACKERSTRAAT 102-106 - ROTTERDAM BROCHURES over de Russische Geloofsvervolgingen en het Communisme, uitgegeven door de Chr. Mannenvereen. „Gij zijt allen Broeders" le Pijnackerstraat 102-106, Rotterdam. Bestellingen bij Stemerding & Co. No. TITEL. Prijs — Dr. O. Schabert, Slachtoffers van het Bolsjewisme ƒ 0.6S — Ir. Max Henkart, Sovjetbeloften en werkelijkheid 0.2S — Rob. de Traz, Verontwaardiging over de laksheid der Christenheid 0.15 11 De heerschappij der Communisten van 1917—1930 0.3S 12 Dr. Karl Nötzel, Oorsprong, wezen en beteekenis van het bolsjewisme .. „ 0.20 13 R. Ton Koschütski, Herinneringen aan Rusland „ 0.2S 14 Proi. N. Ton Arseniew, Godsdienst in Sovjet-Rusland 0.15 15 Dr. J. R. Callenbach en anderen, Toespraken over de Russ. Geloofsvervolg. „ 0.50 16 C. Shevitsch, De gevolgen van de buitenlandsche protestbeweging op den godsdienstigen toestand in Rusland „ 0.15 17 M. Mischailoff, De Russ. Orth. Kerk onder het Sovjet-Regime .' ,, 0.35 18 Dr. W. Künhaupt, Het Bolschewisme — zijn ideeën, bedoelingen en ondergang „ 0.20 19 De godsdienstvervolgingen in Rusland (uit het Russische blad „Dni") .. „ 0.20 20 Wat is het Bolschewisme en hoe ziet het er in Rusland uit? 0.15 21 Tina Schmidt, Mijn reis in Rusland , 0.15 22 Dr. G. Lodygensky, Rusland in 1930 ; 0.40 23 Boris Eliacheii, De Sowjet Dumping 0.15 24 Dr. F. J. Krop, Het Bolsjewisme in de praktijk en wat wij uit die wereldactie kunnen leeren 0.20 25 Dr. (). Schabert, De Baltische arbeid voor Rusland „ 0.25 26 Dr. F. J. Krop, Pinksterevangelie en Bolsjewisme „ 0.20 27 Frédéric Eccard, De dwangarbeid in Sovjet-Rusland , 0.20 28 Dr. F. J. Krop, De treurige toestand der arbeiders in Sowjet-Rusland en de Kerken 0.20 29 G.Z.A.B.-Bestuurslid, De Russ. arbeider onder communistische heerschappij : , 0.20 30 De intern. Samenkomst der Kerken te Genève, 10 Sept. 1931, en de roeping van den Volkenbond inzake de Russ. geloofsvervolgingen ƒ 0.15 31 Dr. F. J. Krop, De gunstige berichten van reizigers, die de Sowjet-repu- bliek hebben bezocht, en de werkelijkheid ... „ 0.15 32 Dr. F. J. Krop, Nog eens: De gunstige berichten van reizigers, die de Sowjet-republiek hebben bezocht, en de werkelijkheid „ 0.20 33 Ds. J. de Saussure e.a,, Intern. Kerkelijke samenkomst te Genève, om de aandacht van den Volkenbond op de godsdienstvervolgingen in Sowjet-Rusland te vestigen 0.40 34, Dr. F. J. Krop, De Kerstcampagne en de geloofsvervolgingen , 0.20 35 Dr. F. J. Krop, Dwangarbeid, terreur. Een adres aan de Ontwapeningsconferentie 0.20 36 Geweld en Terreur in Sowjet-Rusland „0.23 37 Staat men in Rusland aan felle vervolging bloot, alleen om het feit, dat men geloovig is7 0.20 38 Mijn ervaringen in de Russische gevangenissen en hoe ik uit de klauwen der G.P.Oe ontkwam „ 0.25 39 Gawroesja Boerja, Onder het juk der Sovjets , 0.25 40 Dr. F. J. Krop, Mijn reis naar de Russische grens, of wat ik zag van het werk van Dr. O. Schabert e.a 0.30 41 Dr. F. J. Krop, De Lappo-Beweging 0.15 42 Een Handleiding over Gewapenden Opstand 0.25 43 Dr. F. J. Krop, De Lappo-Beweging 1932 0.20 44 Th. Aubert, Het Leven der Arbeiders in Sowjet-Rusland „ 0.30 45 Pierre Maury, Gedachten over het Communisme 0.25 46 Dr. F. J. Krop, Wat het bolsjewisme feitelijk is en bedoelt 0.20 47 Het leven en lijden van de vrouw in Sowjet-Rusland 0.39 48 Dr. F. J. Krop, Plicht en Roeping der Christenen ten opzichte van de vervolgden in Sowjet-Rusland i 0.20 49 Grepen uit Finland's verleden (met een inleidend woord van Dr. Krop) „ 0.20 50 Dr. Raymond Devrient, De sociale consequentie van het Bolsjewistische regime , 0.40 51 Dr. A. Ehrt en Dr. J. Schweickert, De bolsjcviseering van Duitschland „ 0.35 52 Dr. F. J. Krop, De beteekenis van Finland in den huidigen cultuurstrijd „ 0.15 53 Dr. F. J. Krop, Waarom maakt gij U toch zoo druk over Ru.-land7 0.30 54 Dr. F. J. Krop, Ons parool in den strijd tegen het bolsjewisme: Godsdienst. Gezin, Gezag 0.20 55 Proi. A. Lecerf, Het recht van weerstand in de H. Schrift en meer bepaald in het Evangelie 0.15 56 Godsdienst, Gezin, Gezag „ 0.40 57 Dr. F. J. Krop, ,,Het communisme is het Koninkrijk Gods" 0.20 Wat te denken van deze stelling? 58 Dr. J. R. Callenbach en Dr. F. J, Krop. Enkele opmerkingen naar aanleiding van de Jodenvervolgingen in Duitschland , 0.25 Lot en wederwaardigheden van een Du itschen boer in het geprezen Sovjet - Paradijs Met een woord vooraf door Dr. F. J. KROP UITGAVE: „GELOOF EN VRIJHEID" Ie PIJNACKERSTRAAT 102-106 ■ ROTTERDAM WOORD VOORAF. Schrijver van het verhaal, dat wij hier publiceeren, mag noch kan zijn naam zeggen. Vrouw en kinderen bevinden zich n.1. nog in het Sow- jet-paradijs en doch wie de toestanden kent, weet nu al genoeg. Het zij mij voldoende hier mede te deelen, dat pastor W. L. Jack van Wernigerode voor den man en zijn berichten instaat. Meer behoef ik niet te zeggen. God zij de familie van den ongenoemden broeder genadig, en niet minder al die ongelukkigen, die nog steeds zuchten onder het meest ondraaglijke juk. Jan. '35. F. J. KROP. LOT EN WEDERWAARDIGHEDEN VAN EEN DUITSCHEN BOER IN HET GEPREZEN SOVJET-PARADIJS Ik ben een onderdaan van het Duitsche rijk, doch ben den . .sten .. in Zuid-Rusland geboren, alwaar ik ook mijn jeugd doorbracht. Daar ik reeds als kind zeer veel voor den landbouw voelde, koos ik het beroep van landbouwer en heb tot 1927 op pachtlanderijon in verschillende streken van Rusland geleefd. Door ijver en oppassendheid gelukte het mij, in 1927 te een eigen landbouwbedrijf, bestaande uit huis, erf en andere daartoe behoorende gebouwen, benevens 16 dessatinen (ongeveer 64 morgen) land, door koop te verkrijgen. Door te hertrouwen (ik was weduwnaar) breidde dit bedrijf zich tot het dubbele uit, want mijn vrouw bezat een even groote boerderij. Bij elkaar genomen, hadden we nu, naar de verhoudingen aldaar, een heel goed ingericht bedrijf, dat we met onze kinderen, zonder vreemde arbeidskrachten, beheerden. Zoo hadden we een tamelijk goed bestaan en we hoopten daar ook onzen ouden dag zonder zorgen door te kunnen brengen; dat laatste des te meer, daar ons eigendom geheel vrij van schulden was. Maar het liep anders. Den ..sten kwamen twee mannen van de „Gepeoe", met nog twee communistische partij genooten bij mij, deden huiszoeking, waarbij ze alles, kasten, kisten, commodes en verder alle hoeken, evenals den zolder en den kelder doorzochten. Mjjn pas, benevens andere documenten namen zij mee, ik werd gearresteerd en naar de politieke gevangenis in gebracht, alwaar ik den tijd van .... tot .... onder plagerijen van heel gemeene soort moest doorbrengen. Men wou mij dwingen te bekennen, dat ik als opruier en spion werkzaam was geweest en tot een contra-revolutionnaire organisatie, waarvan ik niets wist, had behoord. Dit was voor mij een heel zware tijd en ik was de wanhoop nabij. Den ..stén .... werd ik naar de gevangenis in overgebracht, waar ik onder een even strenge bewaking leefde. Ten slotte werd ik met nog een ongelukkige onder bewaking van drie Gepeoe-mannen naar een spoorwegwagon gebracht en naar getransporteerd, waar wij toen den ..sten om ongeveer 10 uur aankwamen. Daar werden we weer opgesloten en 's avonds om ongeveer 11 uur door vier militairen naar de vier K.M. verwijderde grensrivier geleid. Hier werd ons bevolen, de schoenen uit te trekken en de rivier, die gelukkig niet diep was, door te waden. „Nu kunt ge gaan waarheen ge wilt, maar naar Rusland moogt ge niet terug komen, als het leven jullie lief is," zoo luidde het bevel. Zoo gingen we dan in een pikdonkeren nacht op vreemden bodem, tot aan het 2 K.M. verwijderde gehucht .., waarvan we het electrische licht konden zien, en dat ons als wegwijzer diende. Daar we nu geheel zonder middelen van bestaan waren en ook geen legitimatiepapieren bezaten, werden we weer opgesloten en den volgenden morgen aan de grenswacht overgegeven. Een officier verklaarde ons, dat we moesten afwachten, tot een rechter van instructie uit de hoofdstad van het district, dien hij reeds bericht had, zou komen, en het onderzoek ter hand nemen zou. Voorloopig moest lnj ons echter weer laten opsluiten. Toch werden we eenigszins fatsoenlijk behandeld en kregen goed te eten en een slaapplaats. Den volgenden dag kwam de rechter, een echt intelligente heer. Om 10 uur 's morgens werd ik door een soldaat naar hem in de kanselarij toe gebracht. Nadat hij mij begroet en zich van mijn onschuld overtuigd had, moest ik hem alles, wat ik van Rusland wist, vertellen, hetgeen hij allemaal noteerde. Ondertusschen werd ik op worst, wittebrood en thee onthaald en mocht den nacht bij hem in de kamer er naast, in een fatsoenlijk bed doorbrengen. Ook kreeg ik een goed avondmaal en den volgenden morgen nog een ontbijt. Den volgenden dag werd m'n makker verhoord, ik mocht echter gedurende dezen tijd onder bewaking van een soldaat op de binnenplaats gaan wandelen. Natuurlijk mocht ik mij met niemand onderhouden. Denzelfden avond nog, zei de rechter van instructie, dat hij den districts-gouverneur over onze zaak bericht had en van dezen de order had gekregen om ons naar hem toe te sturen. Den . .sten werden we dan ook op een behoorlijken wagen, onder politiebegeleide, naar het 27 K.M. afgelegen stadje .... gebracht Nadat we ook hier oppervlakkig verhoord, en op een middagmaal onthaald waren, werd ons een pas uitgereikt en nog denzelfden dag werden we op een wagen naar gestuurd. Hier nam ik afscheid van mijn makker, want hij werd langs een anderen weg naar zijn vaderland gezonden. Ik reisde echter naar het Duitsche grensstation, waar ik dan eindelijk den ..sten , door de vele vermoeienissen geheel uitgeput aankwam en nog denzelfden dag aan de Duitsche grenswacht overgeleverd werd. Ach, wat was ik toch blij, toen ik me weer, na een gevangenschap van vier maanden, als vrij man kon voelen. Ik mocht zonder politiebewaking met de electrische tram naar de geheime politie op de „Reichsprasidentenplatz" rijden. Wat een heerlijkheid! Nadat ik door een heer bij de politieke politie uitgevraagd was, werd ik, daar ik toch geheel zonder middelen van bestaan was, naar een asyl gestuurd, waar ik avondeten en onderdak voor den nacht en den volgenden morgen ook een ontbijt kreeg. Van het bureau van gemeentelijk armbetoon kreeg ik 30 Mark reisgeld om naar Schneidemühl te kunnen reizen, waar ik in het vluchtelingenkamp vriendelijk werd opgenomen. Daar ik, zooals reeds eerder opgemerkt, geheel zonder middelen van bestaan was, schreef ik op aanraden van eenige vluchtelingen naar de liefdadigheidsinstelling „Brüder in Not" te Stuttgart en verzocht om ondersteuning, opdat ik me weer kleeren, ondergoed en verdere noodzakelijke behoeften aan zou kunnen schaffen. Want toen ik door de Russische grenswacht op zoo'n ruwe wijze over de grens werd gC7et, moest ik mijn mandje met kleeren en ondergoed achterlaten. In de gevangenis toch, was ik zoo verzwakt, dat ik niet in staat was om myn goed zelf te dragen. Den 12den Mei kreeg ik dan ook 150 Mark toegezonden door „Brüder in Not", zoodat ik me het noodige zelf kon aanschaffen. In Schneidemühl bleef ik tot Augustus, toen werd ik echter door het bestuur van het vluchtelingenkamp 'hier naar het bureau van gemeentelijk hulpbetoon te verwezen en kwam 14 Augustus aan. De eerstvolgende dagen werd ik in het stedelijk armenhuis ondergebracht. Nadat ik echter door het gemeentelijk hulpbetoon van meubels en verder huisraad was voorzien, werd me in de straat een woning aangewezen, welke ik den ..den Augustus betrok en daar tot op heden van den steun van het armbestuur en goede menschen leef, die ik hierbij ook mijn innigen dank betuig. Mijn gezin, bestaande uit mijn vrouw en .. kinderen van 11—22 jaar oud, bevindt zich nog in Rusland Ze zouden wel graag naar Duitschland over zijn gekomen, maar de Russische overheid weigert hun toestemming te geven om het land te verlaten. Ik hoop echter, dat het mijn gezin toch gelukken zal, door de hulp van het departement van buitenlandsche zaken te Berlijn, waaraan ik in een schrijven myn toestand uiteenzette, uit het door de communisten zoo geprezen land van pijn en ellende te ontvluchten. Zooals mijn vrouw me schreef, is alles wat we daarginds bezaten, door de Sovjet-regeering afgenomen en loopen ze dus gevaar, wanneer ze niet spoedig kunnen ontvluchten, honger en armoede te lijden. Nu reeds leeft mijn gezin meestentijds op maisbrood, dat ze uit de 20 KM. verwijderde stad voor den prijs van 2 Roebel per kUo moeten laten brengen. Zoolang ze de boerderij nog bezaten, konden ze af en toe iets van hun bezittingen verkoopen, om het dure en toch zoo slechte brood te kunnen koopen. Nu echter, nadat men hun alles afgenomen heeft, is hun toestand heel troosteloos. In mijn jonge jaren heb ik gewerkt en gespaard, om op m'n ouden dag zorgeloos te kunnen leven en eventueel ook de kinderen nog iets na te kunnen laten. Nu ik evenwel oud ben, is alles weg. Aan mijn gezin ontrukt, als een misdadiger op wreede wijze van huis en hof verdreven, tot ik genoodzaakt ben, van de moeite en arbeid mijner medemenschen te leven. Dit stemt dikwijls heel treurig. Verlangen, verdriet en zorg voor mijn gezin willen me vaak neerslachtig maken, en toch ben ik een der gelukkigsten van de velen, die tezamen met mij den vorigen winter in de Russische gevaneenissen smachtten. Wat zouden deze ongclukkigen er wel voor gegeven hebben, als ze ook zooals ik, over de grens hadden mogen gaan. Maar hun lot is helaas nog veel erger dan het rrrjne. Terwijl ik hier in het Duitsche vaderland, hoewel ook een zeer beperkt, maar dan toch vrij en fatsoenlijk leven kan leiden, zijn zij naar de mijnen en kolenschachten in het Noorden van Siberië gezonden, waar ze een kommerlijk bestaan leiden, en waar wel menige van hen van honger en koude reeds zal zijn omgekomen. Waarschijnlijk is over eenige van hen zelfs het doodvonnis uitgesproken en voltrokken. Meestal waren het Duitschers, maar Russische staatsburgers, menschen uit de betere kringen, doctoren, vroegere officieren, dominee's, ingenieurs enz., maar ook boeren en arbeiders. En er waren zeer velen onder hen, die geheel onschuldig leden. Alleen in waren het, ruw geschat, 400 menschen. Hadden de' Duitschers in Rusland, omdat ze cultureel verder waren en er materieel ook beter voor stonden dan de gemiddelde Rus, zwaar te lijden, zoo werd hun toestand nog beduidend slechter, toen onze leider Adolf Hitier hier aan de regeering kwam. Zoo wilden ze de joden, die daar meest de macht in handen hebben, op de Duitsche bevolking aldaar voor de nederlaag van hun stamgenooten hier in Duitschland, wreken. De meest verschillende leugens werden er verzonnen. Spionnen, opruiers, ja, zelfs groote, Sovjet-vijandige organisaties, waarvan niemand iets wist, en die in werkelijkheid ook geheel niet bestonden, werden „ontdekt". De menschen werden eenvoudig opgesloten en ze werden tijdens het verhoor zoodanig gekweld, tot ze tenslotte'alles bekenden. Ja, het is verschrikkelijk om in de handen der Russische G.P.Oe te vallen. Wie dat ondervonden en beleefd heeft, weet een rustig en vreedzaam leven, zooals we het hier in het Duitsche vaderland hebben, te waardeeren. Bij al het zware leed, dat ik heb moeten doormaken, heeft God's hand me toch altijd beschermd, hoewel ik in de gevangenis door de vele kwellingen de wanhoop nabjj was en mij bijna van God afgekeerd had Maar den ..sten van dit jaar mocht mijn lieve vrouw mij in de gevangenis bezoeken, en wij mochten een half uur met elkaar spreken. Toen vond ik mijn God weer en Hij is tot op dezen dag steeds mijn hoeder en beschermer geweest. Ik voel het, God heeft mij lief, Hij zal ook met de mijnen zijn, en, naar ik hoop, hen ook bij mij brengen, opdat wij weer een geregeld gezinsleven kunnen leiden. Het is mij later zelfs ingevallen, dat ik over den honger, waaraan er in Rusland ook zoovelen ten offer zijn gevallen, niets heb vermeld, en ik ben gaarne bereid, ook daarover, zoo goed ik kan, iets te zeggen. De oogst was in 1932 maar middelmatig. Maar bij een juiste ver. deeling had de bevolking toch heel goed kunnen leven. Maar de collectieven moesten al het graan aan den staat afleveren, en tengevolge daarvan zelf armoede lijden. Het was ellendig om te zien, hoe de arme menschen vermagerden, en haveloos, op zich zelf staand in groepen van dorp tot dorp trokken en om iets bruikbaars bedelden. Om brood werd niet gevraagd, want dat wist iedereen: brood is er niet. Men was reeds zeer dankbaar voor een paar aardappels, een raap, wat groente, knollen of zelfs een stukje oliekoek „makucha." Ik zal een voorval vertellen: Wij hadden in 1932 veel van het z.g. winterkruid tusschen het graan. Dit kruid heeft fijne, roodachtige zaden, die wat olie bevatten. Ik had verscheidene zakken vol met zulke zaden, bracht ze naar de oliemolen te en liet er olie van persen. Mijn vrouw wilde er zeep van koken, want de olie stinkt, is bitter en oneetbaar. Toen ik nu op den terugweg uit voor zaken bij een boerderij in aangereden was, kwamen er 10 a 12 jongens uit school en vroegen mij om een paar oliekoeken. „Lieve kinderen," zei ik, „wat willen jullie daarmede? Die zijn immers zoo bitter, hef vee vreet er nog niet eens van." Toen zei een van hen: „We kunnen béter makucha eten, dan dood hongeren." En ik stond stom verbaasd, hoe de arme kinderen de koeken opaten. Zeep heeft mijn vrouw van geen der oliekoeken kunnen maken, er waren er te veel, die de handen smeekend om wat oliekoeken uitstrekten. Dank zij de vele giften, die in Duitschland, Zwitserland, Zweden en Amerika voor de hongerenden in Rusland worden verzameld, was de nood in de Duitsche dorpen toch lang niet zoo hoog, als bij de Russen en Ukraïners, en toch zijn velen daar een ellendigen hongerdood gestorven. Vleesch van paardencadavers en ander vee, zelfs als het in staat van ontbinding verkeerde en vies rook, egels, katten en honden werden gegeten. En toch zijn vele duizenden verhongerd en heele gezinnen uitgestorven. In ons naburig dorp werden dagelijks bijna 10 è 20 personen begraven, in andere dorpen was het echter nog erger. Zooals uit de brieven van mijn bloedverwanten blijkt, is de nood ook nu weer zeer groot en het is te vreezen, dat het nog erger worden zal, dan het ooit geweest is. Twee jaar geleden hadden de menschen toch wat aardappelen, boonen, rapen, groente enz. uit de tuinen gehaald, en konden ze voor den winter flink wat augurken enz. inmaken. Nu echter is er van deze vruchten tengevolge van de groote droogte van den vorigen zomer niets terecht gekomen. Het beetje graan echter, dat geoogst werd, moest aan den staat afgeleverd worden en zoo is het ergste te verwachten. Ik ben erg bezorgd voor mijn gezin, ik kreeg dezer dagen een uitvoerig schrijven van nujn vrouw. Ze schrijft, dat het te vreezen is, dat onze twee oudste zonen opgesloten zullen worden, omdat ze de opgelegde straf niet betalen konden. Dat zou verschrikkelijk zijn! Moge God over hen waken en het ergste verhoeden. Nu wil ik nog kort vermelden, wat eigenlijk de reden tot mijn inhechtenisneming en uitwijzing was. Daar ik als rijks-Duitscher, volgens paragraaf 7 en 8 van het Duitsch-Russische nederzettingsverdrag van October 1926 niet gedwongen kon worden, om tot de collectieve boerderijen toe te treden, hadden we dan ook een heel goed bestaan, want wij verzorgden ons bedrijf, zooals ik het van jongs af geleerd had. Nu werd den besturen van de Russische onderdanen dikwijls het verwijt gemaakt: Jullie hebt ons gouden bergen beloofd, wanneer we tot de collectieve boerderijen zouden toetreden, en nu moeten we bittere armoede lijden, terwijl die Dultscher, die tot nu toe zijn bedrijf zelf verzorgt, goed kan rondkomen." Daarbij kwam het volgende: Bij gebrek aan predikanten leidde ik soms kerkdiensten en begrafenissen. En als vertrouwensman van den Duitschen consul-generaal kreeg ik van dezen ook wat geld om onder de noodlijdenden te verdeden. Bovendien Won het consulaat door middel van mij soms ook inlichtingen in, welke wel afgegeven, doch van te voren geopend en gecopieerd werden. Om deze reden werd ik als landverrader ln hechtenis genomen en zoo wreed behandeld. In de gevangenis werden mij eenige van zulke copieën voorgehouden. Nu hadden deze copieën niets met politiek te maken, ze waren van geheel onschuldigen aard, de G.P.Oe vatte het echter als landverraad op. En met het geld zou ik de menschen omgekocht en hen tegen de Sovjet-regeering opgestookt hebben. Ook de kerkdiensten en begrafenissen zouden tot de opruiing bijgedragen hebben. Tenslotte zend ik U hierbij nog drie briefkaarten, die ik van mijn neven en vroegere buren toegezonden kreeg. Deze ongelukkigen woonden vroeger in het .... district, ze werden echter, omdat ze flinke grootgrondbezitters waren en het tot eenigen welstand gebracht hadden, eenige jaren geleden „entkulaktisiert" en weggezonden. Ik verzoek, als het mogelijk is, den ongelukkigen wat hulp door middel van „Torgsin" toe te laten komen, eveneens verzoek ik, aan mijn dochter in de stad in Siberië te denken. Tenslotte vraag ik nog voor m'n vriend Hij is reeds oud en zwak, van alle middelen beroofd en leeft met zijn vrouw en pleegdochter in groote armoede. Voor hen is de „Torgsin" in de dichtstbijzijnde. VERVOLG BROCHURELIJST No. TITEL Prij» 59 Dr. F. J. Krop. Karl Man, de apostel van den haat „ 0.25 60 Henri Glass, Beschouwingen over de moderne Bolsjewistische Revoluties „ 0.20 61 Dr. F. J. Krop, Het Marxisme als economisch en sociaal systeem ,, 0.20 62 Dr. F. J. Krop, Is one in Russia exposed to severe persecution merely on the grox.nd that one is a believer? 0.15 63 De G.P.Ue. of de gruwelen der Russische geheime Staatspolitie 0.20 64 Dr. F. J. Krop, Het marxisme in Sowjet-Rusland toegepast 0.20 65 Dr. F. J. Krop, Welke toestanden het vijfjarenplan in Sowjet-Rusland schiep 0.20 66 Aan den vooravond van de Hitleriaansche overwinning. De dreigende bolsjewistische revolutie , 0.30 67 Dr. Ad. Ehrt, Broeders in nood , 0.20 68 Dr. G. Lodygensky, Getuigenissen inzake den toestand in Sovjet-Rusland „ 0.25 69 J, E. L., Allerlei „waarheid" over Sovjet-Rusland inzonderheid over den hongersnood ... ,, 0.20 70 Dr. F. J. Krop, Insinuaties ter linkerzijde inzake de inzamelingen voor de verhongerde Russen " 0.15 71 J. E. Lasterie, In honger en naaktheid 0.20 72 Hoe de heer Harry Lang Rusland zag najaar 1933 „ 0.20 73 Dr. O. Schabert, De Baltische Ruslandarbeid 0.15 74 Oskar Bruhns, Hoe het in Rusland tot hongersnood kwam , 0.20 75 Schouwer, Het vernietigend oordeel van Henriëtte Roland Holst over Sowjet-Rusland. Bedrogen verwachtigen t.a.v. Sowjet-Rusland ~. „ 0.25 76 Herriot in Rusland 0.20 77 J. Douillet: Eduard Herriot in het Wonderland of Rusland in vijf dagen „ 0.35 78 Dr. F. J. Krop: De wereldactie der god-loozen en de kerk 0.15 79 Stelselmatige ondermijning van het gezag in Nederland , 0.50 80 X. Y. Z., Wat ik in Rusland ondervond en hoe ik ontsnapte 0.35 81 G. G. Fast God kan helpenl 0.15 82 Dr. F. J. Krop, Hoe staat het thans met de geloofsvervolgingen in Rusland. Hoe met de hulpactie? 0.15 83 Dr. O. Schabert, Martelaarsgeschiedenissen uit Rusland 0.25 84 Anthonie Slonismky, Grepen uit een reisbeschrijving , 0.25 85 Tatiana Tchernavina, Iets over het land van socialistischen opbouw ,, 0.15 86 Tatiana Tchernavina, Wat ik in Sowjet-Rusland ondervond 0.25 VLUGSCHRIFTEN No. TITEL Prijs 30 Dr. F. J. Krop, De Paaschcampagne der Godloozen en wat zy ons te zeggen heeft 0.13 31 Tschegolev (naar), Het antl-godsdlenstlge werk onder de kinderen In Rusland ,, 0.08 32 N. A. Klépinlne, De godsdienst en de nieuwe co mm. cultuur „ 0.12 33 Annie Wleck, Een beeld uit Sowjet-Rusland „ 0.08 34 De gruwelen der concentratiekampen van de Sowjet-Unle „ 0.05 35 Prof. Dr. Iwan Iljln, Hoort de signalen! „ 0.08 38 O. Hausdorf, De Joden en het Bolsjewisme , 0.08 37 Berichten over den toestand der Orthodox-Russische kerk bulten Rusland, enz. „ 0.08 38 Rev. E. A. Walsh, Voornaamste stellingen v. de Sowjetsche propaganda tegen de Protestbeweging en de weerlegging ervan { 0.08 39 Het getuigenis van een Zwitser uit Rusland , 0.08 40 Eischen der godsdienstig gezinde Russische arbeiders 0.08 41 Prof. Dr. H. R. Nielanhr, Heeft de godsdienst ln Rusland «en toekomst? , 0.08 42 G. Plmenoff, Het dekreet van het Pan-Russlsch Centraal ultv. Comité en van den Raad van Volkscommissarissen tot regeling van godsdienstige vereenlglngen 0.08 43 Werkloosheid en werklust ln SowJet-Republiek „ 0.08 44 Dr. O. Schabert, Beulsdlensten door West-Europeanen aan Sowjet-Rusland verleend, tegen de West-Europ. beschaving „ 0.05 45 Er wordt weer over de verwaarloosde kinderen gesproken .. „ 0.05 46 Brief uit Finland 0.05 47 Fotografisch bewijsmateriaal betreffende Sowjet-Rusland .. „ 0.05 48 Waarheden en leugens, verbreid door een nieuw soort propaganda ten gunste van Sowjet-Rusland , O.lï 49 Het „Proletarisch Kaartspel' van de Bolsjewlkl „ 0.05 50 Uit de maandberichten van Dr. O. Schabert 0.08 51 Vrouwenleven ln den Sowjetstaat ; 0.08 52 Het Bolsjewisme als Wereldbeschouwing, door Seminar Dlr. Llc. Th. Priegel te Breslau 0.1S 53 De strijd tegen den godsdienst „0.08 54 Propaganda der Godloozen onder de jeugd 0.05 VERVOLG VLUGSCHRIFTENL1JST No. TITEL Prij» 55 Iets uit het A.B.C. van het Communisme, door F. Gaxotte „0.12 56 Godsdienstvervolgingen ln de Sowjet-RepubUek. Uit de Maandberichten van Dr. O. Schabert »0.12 57 J. Jacoby. Hoe Sowjet-Rusland geregeerd wordt „ 0.08 58 Kreten uit de diepte 0.08 59 Beknopte geschiedenis van het Bolsjewisme >• 0.08 60 Prof. A. Lecerf. Calvinisme en kapitalisme „ 0.12 61 Tegen gezin en haardstede • • •. 0.05 62 Dr. O. Schabert, Het sterven van Bisschop Platon enz „ 0.08 63 Dr. O. Schabert, School en Kunst ln Sowjet-Rusland 0.u8 64 Dr. O. Schabert, Hoe het Communisme de Jeugd vergiftigt „ 0.05 65 Dr. O. Schabert, Verblinde Geloovlgen „ 0.08 66 Dr. O. Schabert, Op weg naar de Oude School ii „ 0.Ü8 67 Hoe staat de Sowjet-regeering officieel tegenover het geloof „ 0.05 88 Dr. F. J. Krop, Wat doet de Baltlsche Ruslandarbeld voor de vervolgden om des geloolswllle • » 0.05 69 Dr. O. Schabert, Godsdienst ln het leger der godloozen .... „ 0.05 70 Toelichting bij de tabel: „Organisaties voor den aati-godsdienstigen strijd in Sowjet-Rusland 0.05 71 Dr. O. Schabert, Strijd tegen den godsdienst en tegen de luilakken „ 0.38 72 Communistische jeugd en godsdienst 0.08 73 Het bolsjewisme in Nederland en de toepassing van het geweld „ 0.08 74 Drie revoluties. De vijftiende jaardag van het bolsjewisme 0.05 75 Hoe opstanden in de Koloniën door het Sowjet-bewind en de Komintern georganiseerd worden „ 0.12 76 Dankbetuiging van Dr. O. Schabert 0.08 77 M. Rigassi, Het dreigend Communisme 0.05 78 Dr. O. Schabert, Brieven uit Sowjet-Rusland „ 0.08 79 Twee brieven ovei den hongersnood in Rusland: één van Dr. O. Schabert en één rechtstreeks uit Rusland , 0.10 80 Hongei in Rusland. Steeds meer bewijzen 0.15 81 De G.P.Oe.-Slavenhandelaar •• „ 0.05 82 Een getuigenis. Hongersnood en kannibalisme heerschen ook in Siberië - .. 0.05 83 Correspondentie met President Roosevelt 0.10 84 Het lijden om Christus' wil en de Roomsch-Katholieke Kerk .. „ 0.05 85 Komen de pakketten wel aan? 0.05 86 Aan het adres van den heer Ed. Herriot 0.08 87 Het nationalisme in de Oekraïne 0.08 88 A. R. Lindt, Communistische activiteit in Jeruzalem 0.05 89 De cultureele arbeid der G.P.Oe 0.05 90 Het schrikbewind in Rusland na de revolutie 0.05 91 J. T., Hoe Moskou-Reizigers worden ontgoocheld 0.05 92 Serge de Chessin, Het communistische Rusland zal altijd honger hebben 0.08 93 Veraz, de heer Herriot en de bolsjewisten „ 0.03 94 Dr. O. Schabert, De strijd tegen den godsdienst 0.15 J. E. L., Woestijnen in het bolsjewistisch paradijs 95 Ellende in Rusland — De wereld in gevaar 0.0 96 J. E. L.: Hoeveel predikanten zijn er nog in Rusland? 0.1 97 Dr. F. J. Krop: „Kameraad" van Os stelt een „objectief" onderzoek in te Moskou 0.( 98 Dr. O. Schabert: Hoe Aarts-bisschop Antonius van Archangel leed „_ ..:»-! C„„ k.oM „il A* Kert nnHer het Kruis 0. 99 De stem der stommen ,. 0.C 100 Ontzettende noodkreten uit de Sowjethel „ 0.t 101 De toestand der Armeniërs die naar Sowjet-Rusland getrokken zijn ,, 0.C 102 De Volkenbond en de Sowjet-Unie (om zich een opinie te helpen vormen) 0.( 103 Prof. A. Markof!, Communisten en Ontwapening ,0.1 104 Tot vervelens toe „KAMERAAD" van Os en zijn brief uit Rusland ,, 0.( 105 Ir. V. V. Tchernavin, Werkmethoden en gevangenissen 0.( 106 Dr. G. L., Indrukken van een Zwitsersch ingenieur over Rusland in 't begin van den zomer van 1934 ± „ 0.( 107 Th. Aubert, Hoe de Sowjet-macht de verbintenissen beschouwt, die door Litvinoff geteekend werden , 0.( 108 De kwestie van de opneming der Sowjets in den Volkenbond en de publieke opinie in Zwitserland 1 „ 0.( 109 J. M. v. Blommestein, Paria's in Sowjet-Rusland 0.( 110 H. L. van Oordt, Stelselmatige ondermijning van het gezag in Nederland .. 0. 111 Communistische partij Holland (C.P.H.) en Marxistische arbeidersschool (M.A.S.) 0. 112 Een belangrijk adres van de Chr. Mannenvereeniging G.Z.A.B. aan den Minister-President • 0.