No. 101 PRIJS 15 CENT Open brief aan Dr. J. L. Snethlage te O ij en N.Br. DOOR een gewezen Communist UITGAVE „GELOOF EN VRIJHEID" Ie PIJNACKERSTRAAT 102-106 - ROTTERDAM AAN Dr. SNETHLAGE Weled. Heer, Naar aanleiding van Uw Russische reis en Uw lidmaatschap van een Bolsjewistische planeetorganisatie (V.V.S.U.) ben ik zoo vrij om U hot een en ander te schrijven. Misschien zult U ook dezen brief evenals de vele andere brieven met critiek op Uw houding als dominee, ter zijde leggen, maar toch hoop ik, dat de inhoud dezes U bij blijft. Zocht ook U de waarheid, zooals ik die jaren heb gezocht en gelukkig heb gevonden, dan ben ik er van overtuigd, dat dit schrijven niet tevergeefs is geweest. Als lid van de Hollandsche sectie van de Moskousche Internationale, studeerde ik ongeveer een jaar op de Leninschool te Moskou en leerde in dit tijdvak het Rusland van heden kennen, zij het dan ook nog maar voor een klein gedeelte; was tevens door de C.PJL-leidlng belast met de oprichting van de Haarlemsche afdeeling van de V.V.S.U. (1930), zoodat ik van meening ben, dat U dezen brief niet zal beschouwen als leekenbrief, aangezien gij wel bij lezing zult bemerken, dat ik op het door U betreden bolsjewistisch terrein ook eenigszins thuis ben. Mocht deze brief voor U aanleiding zijn, nog nader van gedachte te wisselen, dan noodig ik U beleefd uit, mij dit te willen berichten, daar ik gaarne bereid ben, in het openbaar met U hierover te spreken. Houd er echter rekening mede, dat ik mij niet leen, om onder auspiciën van een of ander comité of organisatie te spreken, die onder leiding van de bolsjewiki direct of indirect staat. Hoogachtend, GEORGE OVERSTEEGEN. Haarlem. 25 Nov. 1935 Laat ik allereerst beginnen eenige opmerkingen te maken n.a.v. uw gehouden radioredevoering voor den Moskouschen zender op 14 Nov. 1935. Aangezien ik geen kennis van stenografie heb> was het mij niet mogelijk Uw rede vast te leggen, zoodat ik mij moet behelpen met het verslag in het Dagblad „De Tribune" van 18 Nov. Overweldigende indrukken. „De indrukken die ik in een aantal dagen in de Sovjet-Unie opdeed, zijn overweldigend veel: Zij verdringen elkander, maar zij verwarren niet, want er is één. richting en één doel, waarnaar zij allen heen wij zen: „opbouw en vernieuwing". Dat U alreeds in een aantal dagen tot deze tonclusie komt, verwondert mij in geene deele. Zoo goed als al uw voorgangers, die met de zelfde oogmerken als U de U.S.S.R. zijn binnengekomen, hebt ook gij het aangedurfd om de gebruikelijke bolsjewistische fraze van: opbouw en vernieuwing door den aether te zenden. ... wat ik U als dominee van de Hervormde Kerk tot mijn spijt zeer ten kwade moet duiden. Ik had gedacht, dat Uw onderzoekingen op het terrein van den godsdienst lagen. Eén bezoek aan de GJP.Oe-Centrale te Moskou zou dan waarschijnlijk ook heel wat nuttiger zijn geweest. Deze Centrale, die zonder vorm van proces, een ieder die op Russisch grondgebied vertoeft, maar kan gevangen nemen, veroordeelen tot verbanning of den kogel, zou U er zeker met feiten en cijfers van overtuigd kunnen hebben, waar zij Uwe medebroeders in het Geloof, gelaten heeft. Waarschijnlijk zoudt U er dan in geslaagd zijn om ook den opbouw en vernieuwing eens te kunnen gadeslaan wat de behandeling van Uw medebroeders betreft Deze slachtoffers van de Stalin- dictatuur beschouwt men in de regeeringskringen als schadelijk wild, dat na toediening van de wereldbekende G.P.Oe-recepten: Verhoor, wederverhoor, kruisverhoor en resteerende psychische ea physieke martelingen, als ratten sterft. Ja! Dominéé Snethlage, daarover zult gjj het wel met mij eens zijn, dat er moed voor noodig is, om temidden van vele godloozen, in een staat die door enkel godloozen geregeerd wordt, te getuigen van den Heiland. Wat is zoo iets veel moeilijker dan een vermoeiende reis in ditzelfde land, niet waar? Voelde het niet een beetje vreemd aan in den beginne, dominéé, dat U overal als Nederlandsche Herder bevoorrecht werd, terwijl gij toch wist dat de Russische Herders, in zoover zij nog leven, bij honderdtallen als bedelaars rondloopen of zuchten in de concentratiekampen, gevangenissen en verbanningsoorden? Dominéé excuseer me! Ik heb U iets willen laten onderzoeken, dat echter praktisch onmogelijk is. Het is eigenlijk een beetje naief mijnerzijds om bij U de verwachting te wekken, dat soo'n bezoek aan de GP.Oe. Centrale toegestaan zou worden. Zoudt U het aan Uw tolk verzoeken, die het zeker zou doorgeven aan zijn chef; den leider van genoemde Centrale, dan kreeg U of nul op het request óf U zoudt genoegen moeten nemen, met een door de Centrale zorgzaam voorbereide „mise en scène". Aan indrukken Uwerzijds van gevangenen, die steeds verklaren dat zij het zoo goed hebben en zoo voorbeeldig wórden behandeld door de GP.Oe. hebben wij geen gebrek. „Zeker! Ik ontdekte tegenstellingen, bijv. tusschen de slechte arbeiderswoningen, die men als overblijfsels uit de tsaristische tijd nog in groote getale in Moskou aantreft eenerzijds, en de moderne frissche woningen, die men bezig is te bouwen anderzijds." Hebt gij dan evenals ik buiten deze direct ia het oog vallende tegenstelling niet ontdekt, dat de goede woningen enkel en alleen bezet worden door de bevoorrechten, bolsjewistische partijfunctionarissen; G.P.Oe.-beambten enz., en dat de krotten bestemd zijn voor de arbeiders; die door de zegeningen van het bolsjewistische absolutisme tot lompenproletariërs gedegradeerd 10a? „Maar de tegenstellingen zjjn voor nüjn besef niet schrijnend " Voor U misschien niet, dominee, maar voor mö wel! „En ik zag, hoe zij reeds thans alle voorrechten genieten, die het nieuwe leven hun biedt: overvloedige maaltijden, clubs, concerten, kino en de vreugde van het gezamenlijk bouwen aan een nieuwe samenleving." Waar zag U deze overvloedige maaltijden? Was het niet in de keurig verzorgde Intouristhotels en tijdens Uw ontdekkingstocht, waarbij Uw tolk zoo vriendelijk was steeds opdracht té geven aan de verschillende instanties om Uw komst voor te bereiden? Hebt gij ook, evenals ik, gedineerd met een groep van de bolsjewistische élite, waarbij een paar rood-armisten met geweer aan den voet, voor den ingang van de eetzaal de wacht hielden om te voorkomen, dat er vooral geen arbeiders binnen konden treden om met eigen oogen te aanschouwen, dat wat de élite zonder blikken of blozen verorberde, terwijl overal een tekort aan de eenvoudigste levensmiddelen is? Hebt gü toen U ook dit ontdekte misschien, eens getracht om zonder tolk een kijkje te nemen in de keuken en eetzaal van een of andere fabriek of staatsboerderij? Weet U dat het mij onmogelijk was, terwijl ik toch als Hollandsche werklooze arbeider, geen luxe maaltijden gewend ben, om ook maar iets naar binnen te krijgen van de vet- en boterlooze maaltijden, die grootendeels bestaan uit kool, vischsoep en zwart brood? Weet U nu ook al dat de arbeiders het ten zeerste op prijs stellen als eenige buitenlanders op officieele wijze een fabriek of staatsboerderij komen bezichtigen? Hebt gü dan ook die blijde gezichten in oogenschouw genomen, waarvan men zonder veel moeite kan aflezen (ook zonder frgnnip van de Russische taal): „Wij hebben gelukkig vandaag nu eens een goeden en voldoenden maaltijd gehad? Hebt gij ook geconstateerd, dat onder de velen, die de Kino, clubs en theaters bevolken, zich een groot aantal menschen bevindt, dat als gevolg van de bolsjewistische vernietiging van het gezinsleven, daar hun troost zoekt? „Hetgeen mij aanvankelijk het diepst getroffen heeft, zqn de geestelijke krachten, waardoor ik dit volk gedragen zie, krachten, die verre uitreiken boven de oogenblikke- ltjke behoeften van het heden en die heenwijzen naar een steeds blijdere toekomst. In dit land wordt de blik verruimd en openen zich grootsche perspectieven voor de samenleving." „Dominéé! Weet U heusch nog niet dat de geestelijke krachten, d.w.z. degene die geestkracht, energie en ontwikkeling bezitten, als slaven werkzaam zijn in de vele Russische verbanningsoorden om nog maar te zwijgen van de half miljoen vermoorde professoren, doctoren, ingenieurs enz.? Zeker! Een blijde toekomst wacht ook het Russische volk. Maar daar zal nog heel wat gezamenlijke krachtsinspanning voor noodig zijn, om de bolsjewistische leuze, gedicteerd uit Moskou ten behoeve van de buitenlandsche secties^ van de Ule Internationale: De vijand staat in eigen land, in Rusland, tot werkelijkheid te maken? Zeker Dominéé! Ook mijn blik is verruimd geworden (al vinden vele menschen, nu ik geloof in God, mij ook achterlijk). Wat ik voor een zeer belangrijk gedeelte heb te danken aan mgn leerrijke ervaringen, die ik in de SovjetUnie opdeed. Dat de bolsjewistische samenleving groote perspectieven biedt, dat deel ik met U volkomen! Deze waardevolle ontdekking kan ook U van pas komen. Het Rusland van heden heeft mij geleerd, hoe of het niet moet en de perspectieven van het huidige Rusland met zijn absoluten staatsvorm plus zijn godlooze fundamenten, laten de gansche beschaafde wereld zien, dat zij bezig zijn in dubbel versneld tempo, op één zesde gedeelte van den aardbol, gezin, orde en gezag te vernietigen! „Tijdens de groote parade op het Roode Plein, die ik op 7 Nov. bijwoonde, werd ook een vaandel rondgedragen, waarop geschreven stond: Onze lucht is hooger dan een andere lucht. Ik heb reeds thans het gevoel alsof dit geen grootspraak is." Dominéé! Ook ik vind dit geen grootspraak. Zooals U waarschijnlijk zult weten, worden al de vaandels die in de paradedagen worden medegevoerd, gefabriceerd in de Staatsvlaggen en vaandelfabriek te Moskou. Waarschijnlijk is door een administratieve vergissing dit vaandel, wat m.i. eerder past boven op het dak van een sanatorium in de Krim, in den optocht terecht gekomen en zooals U ziet zelfs deze vergissing was voor de bolsjewiki nog een succes! In Rusland is alles mogelijk zooals U weet. Deze vaandelhistorie doet mij ook sterk denken aan een anecdote, die tijdens het bezoek van Herriot (1933) in Frankrijk „en vogue" was. Tolk tot Herriot: „Ziet 17 deze zee? Het is de Zwarte zee. Voor de Revolutie was ze slechts een kleine poel!" „Ik heb vroeger dikwijls hooren beweren, dat men in de S.U. onder een druk leeft en ik heb thans ervaren, dat dit inderdaad het geval is. Mén leeft hier naar mijn besef werkelijk onder een druk, maar het is een druk, die van onderen naar boven gaat, die ' naar omhoog stuwt, die de mensch opheft en het hem gemakkelijk maakt de moeilijkheden van het leven te verdragen en te overwinnen." Wat U vroeger reeds dikwijls had hooren zeggen is helaas nog steeds passend op de slaafsche dictatuurmethodes van de Stalinistische kliek. Dat dit den mensch opheft kan wel geschreven worden, doch kan in werkelijkheid nimmer bestaan» De dictatuur maakt het leven lot een paskwil. Het individu tot slaaf! „Wat mq diep getroffen heeft in de S.U., is het besef van een zinvol leven, dat men heeft. De zie, hier leeft en arbeidt een volk, dat de hopelooze verwarring en radeloosheid, waarin de wereld om hem heen gevangen zit, in beginsel te boven is gekomen, en dat nu weet, waarvoor het leeft en welke richting het uit moet." Als de Russische machthebbers eens toestonden aan de bevolking, om als vrije burgers het land te verlaten, Dominéé! De gansche wereld zou overstroomd worden met ettelijke miljoenen, die in hopelooze verwarring en radeloosheid en overige zegeningen van de Stalindictatuur, God zouden danken voor deze weldaad! Dit weten de machthebbers en het is vandaar dat niemand het land op wettelijke wijze kan Verlaten. In Rusland van heden bestaan 158 miljoen gevangenen onder leiding van circa 2 miljoen bolsjewistische cipiers! Dit heeft mq diep getroffen! „Daarom meen ik ook, dat een mensch vrij en onbevreesd kan leven in dit land, waar de dictatuur heerscht. Ik zie dat menschen, die van goede wille zijn en een greintje gezond verstand bezitten, al mogen zjj overigens in karakter en begaafdheden nog zoover uiteenloopen, hier niets te vreezen hebben, nóch van bun medemenschen, die hun kameraden zijn, nóch van dreigende armoede en werkloosheid. Met allerlei menschen, Russen en buitenlanders, heb ik vertrouwelijk gesproken, ook met menschen, die ik van vroeger kende en die wisten, dat zij voor mij de waarheid niet behoefde te verbergen, en allen waren het hierover eens: wij leven in de S.U. in een vrij en menschwaardig land" Dominee! Dreigende armoede is er in Rusland niet. Zij is helaas permanent! Werkloosheid bestaat ook al niet, de ettelijke miljoenen van uitgestootenen, die als paupers ronddwalen, de volgepropte gevangenissen en verbanningsoorden, het totaal ontbreken van een behoorlijke steunregeling of hulp en bijstand aan de vele slachtoffers van de Stalindictatuur, hebben het woord werkloosheid door een ander woord doen vervangen. Werkloosheid — contrarevolutionnair. Werkloozen zijn contrarevolutionnairen! Ook ik heb vertrouwelijk gesproken met de leden van de Hollandsche kolonie en gelijk bevoorrechten van Russische nationaliteit. Ook ik kreeg toen het zelfde antwoord. Degenen, die in Rusland leven, zullen U nooit de waarheid over Rusland vertellen. De angst om verraden te worden aan de GP.Oe. beheerscht het gansche Russische volk. Drie maanden heeft mijn beste vriend W., een Rus, werk gehad om zich aan deze angstpsychose te ontrukken. Dominéé. De dictatuur, niet van maar over het proletariaat, is niet alleen een physieke marteling, maar vooral tevens een duivelsch systeem van permanente vermoording van een der hoogste goederen der menschheid, het aieleleven. „In tegenstelling tot hetgeen men mij zoo dikwijls verzekerde, heb ik heel sterk het gevoel gekregen, dat men in dit land in wezen niets te verbergen heeft. De diepe wonden, die men het geslagen heeft, zij liggen nog open en bloot en men moet wel ziende blind zijn om ze niet op te merken." Degenen, die U zoo dikwijls verzekerd hebben, dat Rusland voor de buitenwereld veel heeft te verbergen, hebben gelijk! Want, zou het Bolsjewisme zich in zijn geheel, zonder eenig voorbehoud, aan de buitenwereld openbaren, dan zouden, niettegenstaande de gebreken van de overige stelsels, de volgelingen van Moskou, de fanatiekste tegenstanders worden van dat zelfde bolsjewisme. Dominee! De wensch ook U van harte toe, dat gij eens de auctor intellectualis van het met open wonden bedekte Rusland zult ontdekken! „De achterstand, dien men nog in moet halen, wordt door de bewoners der S.U. zelf van de daken verkondigd. Maar wat men niet te verbergen heeft, omdat het er niet is, dat zijn de krankheden waaraan anderen lijden, en die ik hier niet . nader behoef aan te duiden." Ook ik heb dezen schrijnenden achterstand geconstateerd, maar dan in geestelijk en stoffeSjk opzicht. Het Russische volk lijdt hierdoor verschrikkelijk. Eén protest in woord en geschrift tegen deze onrechtvaardigheden, is voldoende om door een moordenden peletonkogel uit zijn lijden verlost te worden. Ja! Dominee, al deze „zegeningen" blijven het Hollandsche volk gelukkig bespaard Dit soort krankheden van het bolsjewistische absolutisme zou „ik niet willen ruilen voor de „krankheden" waarvan U spreekt. „Ik zie, hoe dit in de eerste plaats beteeken t, dat men in de S.U. open deuren voor zich ziet, en dat is misschien ook de reden, waarom de menschen, die. ik hier ia leidende posities ontmoet, de menschen zijn met de heldere oogen en met de rustige vastberaden gezichten." Zeker! Dominee, in de S.U. ziet men steeds open deuren voor zich. Op een ieder willekeurig oogenblik kan men door de G.P.Oe. ingerekend worden. De intrige, verraad en overige machinaties spelen in het Bolsjewistische Rusland een geweldige roL Als toenmalige steunpilaar van het duivelsche bolsjewisme, behoefde ik niet te vreezen en toch als ik het G.P.Oe.-signaal hoorde en kort daarop een of anderen haveloos gekleeden „bourgeois of „contrarevolutionnair" zag wegsleepen, dan kon ik toch meestal mijn aandoening niet onderdrukken. Ja! Dominéé, die heldere oogen en vastberaden gezichten van menschen, die leidende posities bekleeden, zijn ook mij bij gebleven. Maar deze waren ook goed gevoed en gekleed! Maar welk een groote tegenstelling vormen deze bevoorrechten met de massa van onterfden, het Russische proletariaat! „Wat ik verder nog in dit uitgestrekte laad te zien en te verwerken zal krijgen, weet ik niet, maar wel weet ik, dat ik alle gelegenheid krijg om met eigen oogen te zien, en dat ik nergens het gevoel krijg -voor een muur te staan, waar ik niet overheen kan zien." Wat U nog te zien krijgt, dominee, dat kan U niet weten, als de G.P.Oe. -tolk het maar weet. Dat U met Uw eigen oogen dat ziet wat U wordt opgediend geloof ik direct Tot nog toe is de bolsjewistische wetenschap er niet in geslaagd een „ontdekkingsreiziger" tijdelijk van andere oogen te voorzien en experimenten op dit terrein worden nog niet genomen. De methode zooals deze thans wordt toegepast, geeft nog steeds de verlangde resultaten. Weet U dominéé, dat de tolken er zelfs in geslaagd zijn om Stanley Jones, Herriot, menschen die men de uiterste scherpzinnigheid en opmerkingsgave niet kan ontzeggen, bij de neus te nemen? Dat U nergens het gevoel krijgt, dat U voor een muur staat, toont reeds voldoende aan, dat U zich bevindt op het juiste bolsjewistische spoor. Uw Russische ambtsbroeders voelen dezen muur des te sterker en wees er van overtuigd, dat de GP.Oe.-macht er wel voor zorgt, dat zij nooit meer over dezen muur kunnen kijken! „Ik weet nu reeds, dat de Sovjet-Unie een land is, waarin ik alle menschen, die van goede wille zijn en die niet door vooroordeelen bevangen zijn, een tijdlang zou willen laten wonen en hun dan later te kunnen vragen of zij er zich ook zoo goed hebben thuisgevoeld als ik er mij aanvankelijk in thuisgevoel" „Juist, Dominee! Geen betere propaganda tegen het bolsjewisme zou gevoerd kunnen worden, als men tot het uitzenden van deze delegaties kon overgaan. De eenigste voorwaarden die hier aan verbonden moeten worden, dat is le gelijke arbeidsvoorwaarden als de Russische arbeider. 2e Zelfde woongelegenheid 3e „ burgerrechten. 4e „ geestelijke en stoffelijke „voorrechten". Na eenige dagen zouden deze delegatieleden terugkeeren naar hun vaderland (deze terugkeer moet natuurlijk vooraf gegarandeerd worden door den Russischen staat). Zij zouden U onder verwenschingen enz. hun bevindingen mededeelen, maar de onvergeeflijke misdaad van hen uit te zenden zouden zij U misschien nooit vergeven! En nu nog een openhartige vraag, die zeker wel een behoorlijk antwoord waard is. Wist U voor dat U naar Rusland ging, dat het Bolsjewisme strijdend atheïsme moet zijn en de absolute staatsmacht in handen van godloozen is, die zonder pardon, elke poging van religieuze propaganda, met kogel, gevangenis en langdurige verbanning beloont? Weet U, dat alle uitspraken, besluiten enz., die hier volgen in Rusland praktisch toegepast worden? Dominee, ik leef nog steeds in de veronderstelling, dat U het niet vooraf wist.... anders zou U zeker aan de uitnoodiging van Moskou geen gehoor hebben gegeven. Alles wat ik hier citeer is authentiek en in de juiste vertalingen omgezet. „Gedurende de eerste jaren der revolutie heeft de Sowjet-staat steeds wederom alles in het werk gesteld, ten einde een Moedigen strijd te roeren tegen den godsdienst." Jaroslawzky. Uit: „Na antireligiosnom Fronte". Alleen reeds in deze door Jaroslawsky genoemde periode 1918—1923 werden „en masse". 2691 Priesters, 1962 Monniken en 3447 Nonnen en Novicen vermoord! 8100 gerechtelijke moorden! Door wijziging in de wet aan te brengen (tijdens het 14de Sovjetcongres 18 Mei 1929) is de dienaar des Woords eigenlijk vogelvrij verklaard Religieuze propaganda is volgens deze wetswijziging, alreeds het uitvoeren van een contrarevolutionnaire daad. Dat deze wet gretig toegepast wordt laat zich begrijpen. Het bewijs van contra-revolutionnair te zjjn kost de G.P.Oe. geen moeite meer. CITATEN. Voor zooverre de partij van het socialistisch proletariaat betreft, is de godsdienst niet te beschouwen als een particuliere aangelegenheid. Onze partij is een bond van strijders voor de bevrijding der arbeidersklasse, die zich ten volle rekenschap geeft van de belangen dier klasse en niets ongedaan laat. Een dergelijke bond mag geen onverschillige houding aannemen ten opzichte van de foutieve opvatting in het klassebewustzijn en evenmin waar het betreft de onwetendheid en dwaasheid, voortvloeiend uit godsdienstig geloof. Wij eischen tot in het uiterste doorgevoerde scheiding van Kerk en Staat, om tegen de nevelen van den godsdienst met zuiver geestelijke wapenen — en alleen daarmede — te kunnen strijden; met ons woord en onze pers. Doch wij bezitten onzen bond, de Russische sociaal-democratische arbeiderspartij, die, onder meer, ook dezen strijd voert, niet uit het oogpunt van een particuliere aangelegenheid, doch als iets dat voor de geheele partij, voor het geheele proletariaat, van belang is. Lenin (1905). „Sozialismus und Religion", Gezamenlijke Werken VDX Ons programma berust uitsluitend op wetenschappelijke, zelfs materialistische, wereldbeschouwing. De uitlegging van ons program moet daarom noodzakelijk een omschrijving geven van zoowel den historischen, als den oeconomischen oorsprong van den godsdienstnevel. Onze propaganda wekt dan ook vanzelfsprekend op tot atheïsme. De publicatie van daarop betrekking hebbende literatuur, tot op heden streng verboden door de alleenheerschende en feodale staatsmacht, moet thans een taak van ons partijwerk worden. Lenin (1905). Als voren. Het zou dwaasheid zijn, te gelooven, dat men in een maatschappij, die verdrukking en verwildering der arbeidersklasse tot grondslag heeft, de godsdienstige vooroordeelen door propaganda alleen zou kunnen uitroeien. Het is niet anders dan kortzichtigheid der burgerklassen, indien wordt vergeten, dat de druk, dien de godsdienst op de menschheid uitoefent, alleen is te beschouwen als het voortbrengsel en de weerspiegeling van den oeconomischen druk in de maatschappij. Door geen brochures of propaganda kan men het proletariaat er doorheen helpen, wanneer dit niet geschiedt door zijn eigen strijd tegen de duistere geweldsmacht van het kapitalisme. De eensgezindheid in dezen inderdaad revolutionnairen Strijd der in verdrukking verkeerende klasse om een aardsch paradijs is voor ons van meer gewicht, dan de overeenstemming in de opvattingen van het proletariaat betreffende het hemelsch paradijs. Lenin (1905). „Sozialismus und Religion", Gezamenlijke Werken Viil. Het revolutionnair proletariaat zal het feit tot werkelijkheid brengen, dat godsdienst voor den staat inderdaad een particuliere aangelegenheid wordt. En onder dit, van middeleeuwschen modder gezuiverd politiek systeem, zal het proletariaat een alom verspreiden en open strijd aanvangen, ten einde den bestaanden afgodendienst, dezen naasten bron van godsdienstige verstandsverbijstering der menschheid, te doen verdwijnen. Lenin (1905). Als boven. De godsdienst werkt op het volk als opium. De godsdienst is een soort geestelijke olie, waarin de aanbidders van het kapitaal hun menschen, waardigheid en hun aanspraak op een gedeeltelijk mensonwaardig bestaan, door verdrinking doen ten ondergaan. Lenin (1905). AU voren. De moderne arbeider, die zich van de beteekenis zijner klasse rekenschap geeft, die te midden van de grootindustrie is opgevoed en door het stadsleven een goeden kijk op de toestanden heeft gekregen, verwerpt verachtelijk de godsdienstige vooroordeelen, laat den hemel over aan de geestelijken en in vroomheid badende burgers en verwerft zich een beter leven hier op aarde. Het tegenwoordig proletariaat plaatst zich aan de zijde der socialisten, die zich op de wetenschap beroepen, bij hun strijd tegen den roes van den godsdienst en die de arbeiders bevrijden van het geloof aan een leven hiernamaals, doordat zij niets onbeproefd laten, om een beter aardsch leven te verwerven. Lenin (1905). Al* voren. Godsdienst en Communisme zijn onverzoenlijke vijanden, zoowel in theorie, als in de praktijk. Bucharin, A. B. C. van het Communisme. Elke godsdienstige gedachte, elke voorstelling van den een of anderen God, ja zelfs het koketteeren met dergelijke denkbeelden, is een niet te beschrijven gemeenheid, de allerellendigste besmetting. Lenin — „Brieven aan Gorky". De godsdienst en het Communisme zijn twee machten, die vijandelijk tegenover elkander staan, twee werelden, die een onverzoenüjken strijd voeren, twee vijanden, van welke het Communisme den godsdienst nimmer de hand zal reiken. - „Anti-godsdienstige propaganda onder de vrouwen". Uit de verzameling van bolsjewistische werken. — (Moskou 1926). Elk lid der partij is verplicht, anti-gods dienstigen arbeid te verrichten. Art. 13 der Statuten van de Russische Bolsjewistische Partij. De godsdienst staat het Communisme in den weg. Jaroslawsky. „Na antireligiosnom Fronte". Waar de godsdienst de overwinning behaalt, verzwakt het Communisme. Als boven. Het inderdaad communistisch leven kan slechts daar verwezenlijkt worden, waar het volk van den godsdienst bevrijd is. Als boven. Op ons rust de plicht, elke godsdienstige wereldbeschouwing te vernietigen. Als boven. Indien het noodig blijkt, voor de overwinning van een bepaalde klasse, tien millioen menschen het leven te doen verliezen, gelijk in den laatsten oorlog het geval was, moet dit geschieden en zal het geschieden. Als boven. Het beginsel van klassebewustzijn, internationalistische en anti-godsdienstige opvoeding dient in de schoolprogramma's krachtiger te worden gesteld (Besluit van het 14e Kongre» der Sowjets — 1929). In verband met de uitbreiding der godsdienstige gemeenten en sekten heeft de Sonarkom, (Raad van Volkscommissarissen) het noodzakelijk geacht, ervaren leeraren van het Departement der volksopvoeding in het distrikt, en eveneens uitvoerende comité's, ter beschikking te stellen, wier instructies tevens de versterking der anti-godsdienstige propaganda zullen bevatten. Krasnaja Gaseta, 16 Mei 1928. Ter voldoening aan het besluit van de Sownarkoms, heeft de Narkompros (Volkscommissariaat voor volksontwikkeling) besloten, inspecteurs voor den anti-godsdienstigen arbeid aan te stellen. Utschitelskaja Gaseta, 25 Mei 1929. * • Misschien is het verzamelen van eenige dezer citaten niet tevergeefs geweest en waarschijnlijk kunt ook U hierin aanleiding vinden om Uw visie op het bolsjewisme te herzien. De V.V.S.U. is een z.g. bolsjewistische massaorganisatie en Uw naam te lezen als domineebestuurslid zal vele geloovigen ernstig hebben gegriefd. Gij weet dit natuurlijk niet, want wist U het wel dan zoudt gij voor deze organisatie Uw naam als christen niet durven geven. Voor elke bewering geef ik ook het bewijs en op verzoek zal ik U er nog meerdere zenden. Communistische Partij Holland. Sectie van de Ille Intern. Ontwerp-resolutie voor de Districtsconferentie van het District Noord-Holland-Utrecht op 16 en Zondag 17 Januari 1931. Pag. 4, punt J. Het werk der communisten in de massaorganisaties om nieuwe verbindingen met de massa te scheppen is over het geheel ontoereikend. De I.RS. neemt in ledental snel toe én bereikt goede resultaten. De LAH. blijft op een stabiel peil en daardoor sterk achter bij de mogelijkheden. Van een krachtige ontwikkeling van actie om in den strijd der werkenden, werkloozen en andere massabeweging een rol te spelen en hieruit nieuwe lagen te organiseeren is in geheel onvoldoende mate sprake. De V.V.S.U. groeit snel en bezit zeer groote mogelijkheden tot verdere ontwikkeling. Voorwaarde hiervoor is echter een veel betere organisatie en steun aan de af deelingen en de omvorming tot werkehjk levende organisatievormen, veel meer betrekken der leden in het werk. De campagne over het verslag uitbrengen der arbeidersdelegatie moet nog meer worden benut. De Dictrictsconferentie spreekt als haar vaste wil uit, deze wending naar de bolsjewistische doorvoering en ontwikkeling eener breede massapolitiek met overwinning van de opportunistische afwijkingen en linksche sectarische overdrijvingen, naar den uitbouw tot een bolsjewistische massapartij vastbesloten en zonder tempo-verlies door te voeren. De Districtsconferentie stelt daarbij als de directe taak der Partij de volgende punten vast. Punt 3. Versterking van het stuwende wedt der partij in alle massaorganisaties (I.A.H., I.R.H., V.V.S.U., Huurdersbond) met het doel den massa arbeid door middel van deze organisaties op te voeren en deze organisaties op grondslag van de juiste politiek te ontwikkelen enz. ene. RONDSCHRIJVEN Febr. 1933. Aan het H.B. der V.S.S.U. Amsterdam van het Intern. Comité der F.S.U. Waarde Vrienden enz. (regels 11—18). Het is nog niet gelukt om een werkelijk boven de partijen staande organisatie te worden en het karakter van enkele filmorganisatie te zijn, zooals dit jarenlang het geval was, ganschelijk te doen verdwijnen. Tot nu toe deed het gansche werk der Hollandsche V.V.S.U. helaas nog zeer veel aan partijvergaderingen denken, zoowel in de voorbereiding alsook in den inhoud Het komt er op aan, nu werkelijk boven de partijen staande methoden toe te passen. Al onze functionarissen en sprekers moeten in dit opzicht aan deze, helaas al te zeer ingeslopen methoden een eind maken. Wij moeten bereiken, dat in onze vergaderingen elke socialistische arbeider zich op zijn gemak gevoelt en niet door de maar al te bekende fouten wordt afgestooten omdat hij den indruk moet krijgen, dat de V.V.S.U., een communistische organisatie is. De leiding der Hollandsche sectie is verplicht in dit opzicht van tijd tot tijd te controleeren, of deze wending wel wordt doorgevoerd April 1932. Resolutie over de voornaamste taken van de Vereeniging van vrienden der Sovjet-Unie. Punt 6. Bij het analyseeren van de oorzaken der be- paalde tekortkomingen treden bepaalde op den voorgrond tredende factoren aan den dag. De actie van de V.V.S.U. is te beperkt in haar draagwijdte en richting. Ze concentreert zich voornamelijk op arbeiderskringen, die reeds onder den invloed van de Communistische Partij of van de R,™vo"ut;onnaire Vakbewegings-Oppositie (R.V.O.) staan. Hieruit blijkt dat de leiding van de V.V.S.U. niet overal het hoofddoel van de vereeniging begrijpt, namenlijk om juist die arbeiders te winnen, die niet onder den invloed van de Partij of van de R.V.O. staan. Om dit te bereiken moet de actie van de V.V.S.U. op de breede massa der sociaal-democratische en partijlooze arbeiders, de arbeiders in de reformistische vakbonden en de ongeorganiseerde arbeiders worden geconcentreerd. Besluiten der V.V.S.U. Conferentie 23-24/4-'32. Amsterdam Punt Na 3. Openbare agitatie: Besloten is, in alle afdeelingen, waar regelmatig filmvoorstellingen worden gegeven, zoo spoedig mogelijk een groote openbare massavergadering te organiseeren, tegen den dreigenden imperialistischen aanval op de Sovjet-linie, onder de leuzen: „Verdedig de Sovjet-Unie", „Verhindert munitie-transporten", „Strijdt tegen de oorlogsproductie". Bovendien moeten de afdeelingen naar het genomen besluit op de conferentie, aan de gecombineerde 1 Mei-meetings van de C.P.H., I.R.H., I.A.H., R.V.O. enz. met eigen V.V.S.U.vanen en leuzen deelnemen en de leden opwekken aan deze meetings deel te nemen. April 1932. Resolutie over de taak der V.V.S.U. Sectie Holland Punt la. Zij moet de groeiende successen van den socialistischen opbouw in de Sovjet-Unie benutten voor het organiseeren van den strijd der uitgebuite bevolking van Holland tegen zijn uitbuiters. Uit de rede van den vertegenwoordiger van de Executieve der Ule Internationale. Congres C.P.H. Kerstmis 1932. Spreker stelt vast, dat de zaak van de massaorganisatie's op dit congres bijna niet behandeld is. Dat is een groote zwakte van dit congres. De kwestie der I.R.H., der V.V.S.U. en der R.S.E., is een ernstige kwestie. De toestand is slecht in die organisatie's. Dit kan slechts verbeterd worden door het vormen van fractie's in die organisatie's door scherpe controle der pgnt. in die massa-organisatie's. Dominee! Ik zou U nog meer kunnen en willen schrijven, maar laat ik dit bewaren voor een volgenden keer." Ik wensch U echter kracht en sterkte toe bij den moeilijken terugkeer naar Uw kerk. Ik weet uit de praktijk, welke duivelsche machten aan het werk zijn om dezen terugkeer onmogelijk te maken. Dezelfde personen, die U nu misbruiken voor het voeren van bolsjewistische propaganda, zullen U later uitmaken voor verrader, provocateur, saboteur, parasiet enz. als gij U als tegenstander van het bolsjewisme betoont. Het evangelie en het bolsjewisme staan tegenover elkander als de felste antipoden, als geloof en ongeloof, als liefde tegenover haat. Breek met den duivel en laat God Uw leidsman zijn. GEORGE OVERSTEEGEN.