w Kjl'IU L- N-V©NTWIKKELINB HET BOEK EN HET KIND LEIDRAAD Bl] DE KEUZE VAN BOEKEN VOOR DE JEUGD SAMENGESTELD IN OPDRACHT VAN DEN BOND VAN SOCIAALDEMOKR. VROUWENKLUBS DOOR M. WIBAUT-BERDENIS v. BERLEKOM VOORZITSTER BOND VAN SOCIAALDEMOCRATISCHE VROUWEN KLUBS. EN SASKIA LOBO BIBLIOTHEKARESSE GEMEENTELIJKE JEUGDLEESZAAL EN CENTRALE SCHOOLBIBLIOTHEEK DEN HAAG 1928 N.V. ONTWIKKELING – AMSTERDAM WOORD VOORAF De massaproduktie van slechte boeken voor kinderen en oudere meisjes en jongens wordt nog steeds voortgezet. Boeken met zoutelooze verhalen zonder een schijn van oprechtheid, hoeken vol beschrijvingen van woeste tafereelen, prikkelende geschiedenissen op sensatie berekend, de jeugd krijgt ze telkens weer in handen. Toch breekt een betere tijd aan. Reeds is er een vrij groot aantal goede boeken, mooi geschreven, goed gedacht, ook vaak mooi geïllustreerd, waarvan de strekking gaat in de richting van innerlijke beschaving. Zachtheid tegenover het dier en liefde voor de natuur worden aangemoedigd op aantrekkelijke wijze. Op maatschappelijk terrein echter, heerschen in de jeugdboekenwereld nog vrijwel algemeen, burgerlijke begrippen. Wanneer wij ons even voorstellen, wat wij zouden wenschen van de lektuur voor de jeugd in het belang van de opvoeding der tegenwoordige kinderen, dan staat ons iets anders voor oogen dan hetgeen de meeste jeugdboeken bieden. Denken wij aan socialistische deugden en idealen als gemeenschapszin, afkeer van den oorlog, verheffing van den arbeid, dan vinden wij weinig in de levensbeschouwing der jeugdboekenschrijvers, wat zich daarbij aansluit. Ja, ook de beste boeken gaan veelal nog uit van een volkomen burgerlijk standpunt. Men kent b.v. geen werkeloosheid, armoede is het gevolg van luiheid of dronkenschap of van rampen, waarvan de gevolgen door de rijken moeten worden verzacht. De rijke heeft overvloed ontvangen tot het uitoefenen van weldadigheid, waarvan de arme dan afhankelijk is. De arbeiders die in de kinderboeken voorkomen zijn meestal „werklieden” die geen organisatie kennen, van solidariteit nooit gehoord hebben en in elkander gehate konkurrenten zien. Den modernen arbeider kent men niet. Van het Meifeest der arbeiders b.v. hoort men nooit, hoezeer dit feest onder een groot deel der bevolking reeds ingeburgerd is. De school wordt dikwijls nog beschreven als een ouderwetseh, naar verblijf. Van een gezellig, nieuw soort schoolleven, waar een kameraadschappelijke verhouding heerscht tusschen kinderen en onderwijzers, wordt te zelden gesproken. Vaderlandsliefde is nog steeds de hoogste deugd. Toch-kan men tot kinderen evengoed van internationale saamhoorigheid spreken, waarvan een aardig boekje over den Volkenbond, ook in dezen katalogus te vinden, het bewijs levert. Br is een beweging aan het opkomen, die de Volkenbondsgedachte in het onderwijs op de scholen wil betrekken. Van het streven naar zelfstandigheid voor het meisje is in de jonge-meisj es-boeken zeer weinig te vinden evenmin als van een streven naar kameraadschappelijke verhoudingen tusschen de sexen. Het schijnt dat het meerendeel der schrijfsters van deze boeken nog zeer konservatief is en konventioneel denkt. Deze boeken zijn vol van de geëikte moraal, die verlangt dat het meisje moet worden opgevoed, vrijwel uitsluitend voor het huwelijk. De mogelijkheid zich door eigen kracht door het leven te slaan, wordt zelden in deze boeken bewezen. Het ontwikkelen van eigen aanleg, het tot zijn recht doen komen van eigen persoonlijkheid, in ’t kort de ruimere begrippen die thans onder jonge meisjes tot opbloei komen, men hoort er weinig van in de meisjeslektuur. Ook over de groote moeilijkheden waarmee het opgroeiend geslacht te kampen heeft in gezins- of arbeidsverhouding, of de strijd in het groote leven, daarover wordt te weinig nog gesproken en, gebeurt het al, dan blijkt daaruit maar al te vaak onbekendheid met de harde werkelijkheid en de soms te groote aandacht voor den kleinen kant der dingen. Over ’t geheel vindt men in de jeugdlektuur de gedachtenwereld terug van een voorbij gegane periode. Maar ook de nieuw-kapitalistisehe denkbeelden vindt men in deze lektuur. Wij kunnen niet genoeg waarschuwen tegen boeken, waarin kapitalistische strevingen als deugden aangeprezen worden en dientengevolge een onwaardig beeld van den mensch en een verwrongen beeld van de maatschappij gegeven wordt. Een voorbeeld hiervan is: „John Pitt; van krantenjongen tot millionair” door H. Dominik. Men vindt er levendige beschrijvingen in van Amerikaansche grootindustrieën. De held van het boek is het type van een pienteren, volhardenden, zelfstandigen jongen, die vooruit wil. Met dit „vooruit willen” echter wordt bedoeld; rijk worden, „millionair” worden, het hoogste levensdoel, bereikbaar slechts voor enkelen, maar daarom te aantrekkelijker. Naar Amerika met zijn hooge loonen wendt dan ook een groot deel van de jongeren vol verlangen zijn blikken. Véél geld verdienen is de wensch. Voor de arbeidersjeugd is echter de mogelijkheid, kapitalist te worden, vrijwel uitgesloten. Het groote gevaar van boeken als het bovengenoemde is nu dat zij zuiver kapitalistische verlangens als prijzenswaardig levensdoel, als ideaal aan de jeugd voorhouden. De jeugdlektuur biedt dus uit maatschappelijk oogpunt gezien, naar onze meening veel gevaren. Daar wij weten, welk een grooten invloed het boek op het kind kan hebben en wij kinderen willen opvoeden in den geest van ons ideaal, zochten wij boeken waaraan deze gevaren niet of in geringe mate verbonden zijn. Geenszins bedoelen we, kinderen politiek-propagandistische lektuur te geven. Wij wenschen slechts boeken die in de sfeer van de jeugd passen en bij voorkeur die, welke tot echte „literatuur voor de jeugd” gerekend kunnen worden. Wij kozen een aantal, die in hun strekking of om andere redenen, onze socialistische levensbeschouwing het meest benaderen! Boeken, die van algemeene meuschenliefde getuigen, geweld en overheersching afkeuren, wreedheid veroordeelen, een zedelijk ideaal hooghouden, rassenhaat tegengaan en bewondering wekken voor andere helden dan oorlogshelden. Ook boeken, die ontwikkeling in populairen vorm brengen of uitsluitend onschuldig vermaak geven. Heel jammer is het, dat verschillende boeken, die geheel in onze richting gaan, uitverkocht zijn. Voor jonge kinderen beseffen wij de groote waarde van goede en mooie prentenboeken. De beperkte ruimte in dit boekje liet echter slechts een keuze toe. Bij de titels die niet of onvoldoende voor zich zelf spreken is een korte verklaring gevoegd; soms met de bedoeling de aandacht op de bijzondere beteekenis te vestigen, b.v. stijl, illustratie, strekking, minder ge- wenschte kleinigheden enz. De sterretjes duiden de beste boeken aan. * Wij hebben ons er niet op toegelegd alleen goedkoope boeken uit te zoeken; de inhoud was ons richtsnoer. Is de prijs te hoog om het boek te koopen, dan verwijzen wij naar de Openbare Leeszalen en bibliotheken, die veel van deze boeken voorradig zullen hebben. Waar zulke bibliotheken niet zijn, ligt het op den weg van onze Yrouwenklubs, moeite te doen, tot het oprichten van zoogenaamde „korrespondentschappen” te komen. Men vrage inlichtingen bij de Openbare Leeszaal dicht bij de plaats zijner inwoning, echter steeds in zijn eigen provincie. Ook de Yereeniging voor reizende bibliotheken, gevestigd te Broek in Waterland (N.H.), verstrekt tegen geringe vergoeding mooie bibliotheekjes, waarbij met speciale wenschen en plaatselijke toestanden, zooveel mogelijk rekening wordt gehouden. Onafhankelijk van dit alles, zij onze Raadsen Statenleden krachtige propaganda voor goede openbare bibliotheken aanbevolen! In kleine plaatsen zou men voorloopig kunnen beginnen, op bescheiden schaal een jeugdbibliotheekje in te richten, waarbij deze katalogus als betrouwbare handleiding zou kunnen dienen. Enkele Soc.-Dem. Yrouwenklubs bezitten reeds zoo’n bibliotheekje. Het is waar, boeken zijn duur. Yele menschen echter, die daarover klagen, geven dikwijls wel veel geld uit voor slecht speelgoed, snoeperij of prullige luxe voor- * De prijzen gelden voor gebonden exemplaren voorzoover in den handel. werpen, terwijl zij vergeten, dat een goed boek altijd blijvende waarde heeft en een heerlijk bezit is. Deze katalogus is bedoeld als handleiding bij een reizende jeugdboeken-tentoonstelling. Wij hopen, dat deze tentoonstellingen voor vele moeders een opwekking zullen zijn, zich met de lektuur hunner kinderen te bemoeien. Het is onmogelijk alle boeken, die onze kinderen in handen krijgen te lezen, maar wij kunnen een waarlijk mooi boek in de familiekring voorlezen of er samen over spreken. Slechts oordeelkundig lezen zal het kind er toe brengen, minderwaardige boeken niet meer te verlangen en dan pas is de veilige weg betreden. Naar dit doel moeten wij streven. M. WIBAÜT—BERDENIS VAN BERLEKOM SASKIA LOBO Amsterdam—Den Haag, Voorjaar 1928 PRENTENBOEKEN Leeftijd. Prijs. Aafjes, Sijtje. Bakerrijmpjes. 4—7 j. f 0.90 :Beskow, Elsa. Hansje in’t hessenland. 4—7 j. f 1.25 Bodenheira, Nelly. Luilekkerland. s—B j. f 1.25 – Handjeplak. 4—Bj. f 1.25 'Bottema, T. Br was eens een oud vrouwtje. 4—B j. f 0.80 Met Frieschen en Nederlandschen tekst. Bueno de Mesquita, D. A. De geschiedenis van gulzigen Tobias. s—lo j, f 1.25 Speelt in den dierentuin. Cramer, Rie. De wilgen. Bj.e. o. f 0.45 Bekend grappig vers van Adama van Scheltema. Enderlein, J. Buiten bij Kaatje! s—B j. f 1.50 Knipseltjes met versjes. Geschiedenis van Epaminondas, De. s—Bj. f 0.60 Geschiedenis van Hennekepen, De. s—B j. f 0.60 Grappige prentenboeken. Hoffmann, H. Een aardig prentenboek „Struwelpeter”. s—B j. f 1.75 De oude „Piet de smeerpoets’ Koppenol Czn., W. H. De lotgevallen van Krulstaartje. 4—B j. f 0.90 Langeler, Freddie. Van de Wortelkindertjes. 4—7 j. f 1.90 Leeftijd. Prijs. Leeuwen, Nans van. Op moeders schoot. 4—B j. f 0.50 Bakerrijmpjes. Lindman—Jan, M. Snip-Snap-Snor. 4—B j. f 0.90 "V an 3 ondeugende broertjes, die deegmannetjes worden. Midderigh—Bokhorst, J. B. Van een kindje dat niet gewasschen wilde worden. s—B j. f 0.75 Voor school en huis. 4—B j. f 0.75 hiervan de nrs. *4. Op ’t veld. *7. Drie vroolijke vrindjes. #9. In ’t plantsoentje. *l3. Klein moedertje. *l7. Van twee buurtjes. Sibylle von. Mapje en Papje in ’t hazenboseh. 4—7 j. fp 25 Potter, Beatrix. Het verhaal van Pieter Langoor. sj.e, 0. f 1.90 Töpffer, R. Reizen en avonturen van manheer Prikkebeen. 4—lo j. f 1.50 Veth, C. Uzeltje won niet naar school toe gaan. sj, e. o. f 0.75 *Weczerzick, A. Piepkuikentje wou de wereld in. 3—6 j. f 0.95 LEESBOEKEN Leeftijd. Prijs. Aanrud, H. Geertje Langrokje. 11—14 j. f 2.75 Een stukje Noorsch boerenleven. *Abramsz, S. In en om het Rozenhuisje. s—B5—8 j. f 2.90 De roem van Rohrau. 12—16 j. f 2.95 Het leven van den beroemden komponist en musikus Josef Haydn. Rijmpjes en versjes uit de oude doos. 4—B j. f 1.45 * Sprookjes uit moeders jeugd. 7—lo j. f 2.45 Veertien dagen op een ijsschots. 12—15 j. f 4.25 Ware geschiedenis van moeitevol en gevaarlek visschersleven. Adacee. Jetteke. 12—15 j. f 2.90 Behandelt op ernstige wijze het probleem, „liefde’ ’. Adema, T. De koning der mensehenredders 12—15 j. f 3.50 Het leven van Doms Rijkers. Alcott, Louisa M. Onder moeders vleugels. Op eigen wieken. De kostschool van manheer Beer. 12 j. e. o. 3 dln. a f 1.90 Wat ouderwetsche, maar nog altijd mooie boeken, ook voor volwassenen. Andersen, H. C. Sprookjes 6—ll j. f 1.10 * Sprookjes. 12 j. e. o. in 3 dln. a f 1.50, in 1 dl. f 4. Vooral geschikt om mèt kinderen te lezer. Asscher—Pinkhof, C. Klompevoetjes. s—B j. f 1.25 Korte verhaaltjes. Bauer, Clémence M. H. Vriendin- Leeftijd. Prijs, netjes. 12—15 j. f 2.45 Toont het verkeerde van minachting ui*t vooroordeel, van Europeanen voor Indo’s. Bechstein, L. Sprookjes. s—lo j. f 0.65 De wolf en de 7 geitjes, e.d Berken, Tine van. Rietje’s pop. 5—9 j. f 0.95 Kinderlijk verhaal met treurig slot. Bertelli, L, Keizer Witlap de eerste. 12 j. e. o. f 4.50 Interessant verhaal over het leven der mieren met mooie gekleurde platen. *Beskow, Elsa. Olle’s sneeuwschoeu- tocht. 6—lo j. f 2.50 Met mooie platen. Bles, Jacqueline. De Kwantjes. Wat de K wantjes verder be- leefden. s—B j. 2 dln. a f 0.35 Boddaert, Marie. Roswitha. 13—16 j. f 4.50 Schetst zedelijke moed en volharding van een fiere jonge Duitsche edelvronw in woelige oorlogstijd in de 13de eeuw. *Bodenheim, Nelly. Twaalf sprookjes en rijmpjes. B—l2 j. f 1.25 Geestige illustraties. Bollen, J. De geschiedenis van den voorhistorischen menseh. 12—16 j. f 1.90 Door Ylaamsche uitdrukkingen af en toe wat moeilijk, maar heel goed om m è t kinderen te lezen en te bespreken. Bonsels, W. Ma ja, de kleine bij en hare avonturen. 12 j. e. o. f 3.25 In dit fijne sprookje laat schrijver op geestige en gevoelige wijze, de dieren zinnebeeldig menschelijke aandoeningen en gedachten vertolken. Bijzonder geschikt om voor te lezen, ook voor volwassenen. Leeftijd. Prijs. Bottema, T. Wondere verhalen; van vader Uggelebug. hiervan de ars.: 1. Doove Jabik en de betooverde vogelschrik. 6—lo j. f 1.50 *4. Kleine Jochem en de dolle mol in ’t muizenhol. 6—lo j. f 1.25 *Brown, Abbie FarewelL Een boek van heiligen en hun dieren. 10 j. e. o. f 1.50 Gevoelig geschreven legenden. Bruyn, C. Het vonkende vuur. 13—15 j. f 3.90 Lief en leed van harde werkers. Bruyn, C., en Ninke van Hichtum. Uit het sagenland 12 j. e. o. 3 dln. a f 0.80 Goede keuze, goede verteltrant. *Bruyn, C., en N. Tj. Swierstra. Langs opwaartsche wegen. 12j.ie. o. dl. 1 f 0.75 dl. 2 en 3 a f 0.85 Schetst op duidelijke en onderhoudende manier de beschavingsgeschiedenis van het Nederlandsche volk „en plaatst de menscheUjke samenwerking in het middelpunt der belangstelling.” *Burnett, Frances Hodgson. De geheime tuin. 12 j. e. o. f 4.25 Mooi geïllustreerd, fijn verhaal, dat ook volwassenen veel te zeggen heeft. Buul, T. van. De schat des harten. B—ll j. f 2.75 Mooie verhalen. Campen, Fenna van. Het muziekhuis. 11—14 j- f 1-65 Leeftijd. Prijs. *Carroll, L. Aliee’s avonturen in het * wonderland. 10 j. e. o. 2 dln. a f 0.15 Verhaal van een droom, vol geestige en ftfne trekjes. Ook voor volwassenen. *Cervantes, M. de. Don Quijote de la Maneha. 14 j. e. o, f 3.90 •Strijder voor een fantastisch ideaal, steeds in botsing met de harde werkelijkheid. Prachtige platen! Meesterwerk uit de Spaansche letterkunde van de 17de eeuw, vol humor, tragiek en levenswijsheid. Chabrillat, H., en P. d’lvoi. Met een kwartje de wereld rond. 12 j. e. o. f 2.75 *Chaffee, A. De avonturen van Snelvoet en haar kleintjes * De avonturen van Tinteloog het zwarte beertje. B—l28—12 j. 2 dln. a f 1.75 Gezellige en tevens leerzame boeken met aardige plaatjes. Cohen de Vries, P. J. Hoe ’t zonnetje haar dag besteedde. 6—lo j. f 1.50 Kleine Mieuw en groote Kees. B—ll8—11 j. f 1.65 Vriendschap tusschen kat en hond. Cohen, J., en W, Keuning. In het wonderland. 12 j. e. o. 3 dln. a f 0.75 Van planten en dieren in Nederland. Volkssprookjes. 10—14 j. f 0.75 Collodi, C, De avonturen van Pinokkio. B—l48—14 j. f 1.90 Kluchtige, fantastische geschiedenis van een houten harlekijn. Leeftijd. Prijs. Cramer, Rie. Pieternelletjes sprookjesreis. 5—9 j. f 0.75 *Defoe, D. Het leven en de wonderbare lotgevallen van Robinson Crnsoë. 12 j. e. o. f 2.50 Behalve de gevechten aan ’t eind, heeft het bekende boeiende verhaal een opvoedende zin. Derksen, J. De ware geschiedenis van Rob de foxhond. B—ll8—11 j. f 1.40 *Dietz, Henriëtte, en Katharina Leopold. Zonnestralen in school en huis. s—lo j. 2 dln. a f 2.50 Een schat van verhaaltjes en sprookjes, echt gezellig naverteld, getuigend van opvoedkundig inzicht. Doorman, Christine. De wondervogel. 10—13 j. f 3.— ÏJslandsche sprookjes. 10—13 j. f 1.50 Zweedsche sprookjes. 10—13 j. f 1.50 Dorsman Czn., L. en J. van der Klei. Dieren vreugd en' -leed. 12—16 j. 3 dln. a f 0.80 Het doel van deze prettige boekjes is: belangstelling en liefde wekken voor de dierenwereld. Duizend en één nacht. Vertellingen. 12 j. e. o. in 9 dln. a £ 0.90 in 3 dln. a f 2.50 in 1 dl. f 5.90 Uitstekende bewerking van deze boeiende, fantastische sprookjes. Leeftijd. Prijs. Eigenhuis, J. Van menschen, dieren en planten buiten Europa. 12 j. e. o. 2 dln. a f 0.85 Eenvoudige volkenkunde aan de hand van gewoonten, gebruiken, spelen en verhalen. Ewald, C. Sprookjes. 14j.e. o. in 2 dln. a f 2.90 in 1 dl. f 4.90 Bijzonder geschikt voor voorlezen of vertellen, ook voor volwassenen. Grimm, J. L. K. en W. K. Gouden sprookjes. 7—lo j. f 1.50 *—— Sprookjes. 10—13 j. f 3.90 Groeneweg', J. J. Waar de doornboomeu fluisteren. 12—15 j. £ 2.75 Leven in Zuid-Afrika. De gelukkige* eilanden. 12—16 j. f 1.90 Bedoeld zjjn de „Canarische eilanden’ Hauff, W. Dwerg Langneus. 7—lo j. f 0.65 —— Kleine Muck. Kalif Ooievaar. 7—lo j. f I. Het koude hart. 7—lo j. f 1.35 * Sprookjes. 10 j. e. o. f 3.90 Het sprookje van den valschen prins. 10—14 j. f 0.35 Hedin, S. Van pool tot pool. 12 j. e. o. 3 dln. a f 3.90 Deze beroemde Zweed vertelt begrijpelijk en vlot van zijn ontdekkingsreizen naar onbekende gebieden en van de gewoonten van vreemde volken. Heimans, E. Willem Roda. 12—15 j. f 2.50 Voldoet aan de behoefte der jeugd naar avonturen, is tegeljjk mooi en getuigt van juiste waarneming. Leeftijd. Prijs. *Heimans, E., en J. P. Thysse. Van vlinders, bloemen en vogels. 10 j. e. o. 6 dln. a f 2.75 We kunn,en de schrijvers niet dankbaar genoeg zijn voor deze leerzame en onderhoudende boekjes, die ook volwassenen boeien. Hellinga—Zwart, T. Het huisje aan den dijk. 10—13 j- f 1-90 Het leven In een arbeidersgezin in Friesland. _ Jaap en Niki. s—B5—8 j. f 1.50 Wat ’n pret. 6—lo j. £ 1.50 ’n Kerstvacantie van Jaap en Niki. 6-10 j. f 1.50 Moeders klaverblad. B—ll8—11 j. f 2.25 *Heyermans, Ida. Olof de vondeling. 10 j. e. o. f 3.90 * Uit tante’s jeugd. B—lij.8—lij. f 1.10 Hieruit bijzonder lezenswaard: Het sprookje van werk, en Wat Hanriie’s heldere oogen zagen. * Zoo mooi als zonneschijn. Het kaarsemannetje. 10 j. e. o. f 1.10 *Hichtum, Ninke van. Afke’s tiental. 9j.e. o. f 1.75 Nog altyd één der mooiste kinderboeken, dat alle moeders en vaders ook moesten lezen. * De geschiedenis van den kleinen Eskimo Koedlago. 9—13 j. f 1.60 Kajakmannen. 10—14 j- f 0.90 * Oehoehoe. 10—14 j. f 2. * Oehoehoe in de wildernis. 9—14 j. f 2, * Ben Kaffersche heldin. 9—14 j. f 2. Sip-Sn de knappe jongen. 10—14 j. f 1.75 Mooie boekjes, die sympathie wekken voor z.g.n. onbeschaafde volkeren. Ze zijn boeiend en verdienen nog jaren lang door jong en oud gelezen te worden. Hichtum, Ninke van. Het groot Leeftijd. Prijs. vertelselboek. 8 j. e. o. in 9 dln. a f 0.90 in 3 dln. a £ 2.50 in 1 dl. f 5.90 Het groot winteravondboek. Bj.e. o. in 4 dln. a £ 1.10 in 2 dln. a f 2.50 in 1 dl. f 4.50 Het gulden sprookjes- en' vertelselboek. lOj.e. o. in 3dln. a f 1-90 in 1 dl. f 4.50 Het nieuw vertelselboek. Bj.e. o. in 3 dln. a £ 2.50 in 1 dl. f 5.90 Sprookjes uit verre landen. 10 j. e. o. f 3.75 Oude sprookjes met hun rijke fantasie trekken ons, dikwijls hebben ze diepe en mooie beteekenis. Soms echter verraden ze een denkwijze die wij afkeuren, b.v. overwinning door bedrog of list. Daarom is het goed als volwassenen sprookjes mèt kinderen lezen en er samen over spreken. Deze mooie boeken bieden veel afwisseling; de uitgave is goed verzorgd. Hilgers, Th. J. A. Indische sprookjes. 12 j. e. o. f 2.50 Verhalen uit de volksmond opgeteekend en naverteld, waaruit de denkwijze en levensbeschouwing van bewoners van Ned. Indië duidelijk wordt. Hille—Gaerthé, C. M. van. Onder het stroodak. 10 j- e- °- f 3 00 Een boek waaruit de veredelende invloed van goed gezinsleven spreekt. De plaats waarop gij staat. 15 j. e. o. £ 3.90 Voor moeders en dochters beiden, een mooi boek. Leeftijd. Prijs. Holst, Aogot. Magnus Barvoet. 10—13 j. f 0.90 Speelt in Noorwegen. Horst—van Doorn, G. C. van der. Tante Noep. 13 16 j. f 2.90 Geeft een kijkje in het leven van Indo’s op Java waar „men” dikwijls met minachting op neer ziet. Hubert van Beusekom, Anna. Janneke en de klok. 7—lo j. f 0.95 * Hulst. W. G. van de. Het huisje in de sneeuw. ® -j- ' ln ’t kraaiennest. 9 12 j. f 2 – . 1 1 Goed geschreven frisch hoek waaraan orthodoxchristelijke levensbeschouwing ten grondslag ligt. Peerke en z’n kameraden. 11J. e. o. t i.bu Levendig geschreven verhaal met mooie algemeen menschel jjke tendenzen. uitgaande van orthodoxchristelijk standpunt. Jan Bloemer. f 1 7-) Yan dit boek is geen schrijver bekend. Staat op de titel Jan Bloemer. Jongensleven in Noorwegen. Jonff, A. M. de. Aan den stroom. 9—12 j. f 1.40 s’ .. , q 19. i f 1 40 Vacantiedagen. a—t x.au *Kearton, Ch. De lotgevallen van Jaap Langoor. 9—l3J. l o'L * Mijn vriend Toto. 12 j. e. o. • 0 Mooie dierenverhalen, met foto’s geïllustreerd. K"SL°s»' He‘ geheim <‘e" 12-iei.t2.so Anti-oorlogsverfmaL 1n f 99c; Jongens van Oudt-Holland. 10 13 j. Hoe Ozaar Peter in Zaandam het soheepstimmeren leerde. . Leeftijd. Prijs. Kieviet, 0. J. Kleine Olie en zijn ekster. B—ll j. f 2.25 Okke Tannema. 10—13 j. f 2.50 Toont ellende door drankmisbruik. *Kingsley, Ch. De waterkindertjes. 14 j. e. o. f 3.75 Moeilijk doch mooi en zinrijk sprookje. Ook voor volwassenen. Uitstekend voorleesboek. Klei, J. van der. Buurtgenootjes. 6—lo j. f 1,90 Knuttel—Fabius, E. Onder de korenmaat. 15 j. e. 0, f 2.95 Niet geleerd, maar wel vriendelijk, hulpvaardig en een bruikbaar prettig mensch is ledje, de hoofd persoon van dit ernstige boek. Kol, Nellie van. Volkskinderbibliotheek. hiervan de d 1 n.: *2. Hierin het mooie verhaal van Ruskin: De zwarte broeders, waaruit socialistische levensbeschouwing spreekt. 10 j. e. o. f 1.50 11 en 12. Grieksche mythen' en sagen. 14 j. e. o. 2 dln. a f 1.50 Uitstekende bewerking met uitgebreide verklaringen. *Kooy—van Zeggelen, M. C. De gouden kris. 14 j. e. o. f 2.90 * Jong Java’s lief en leed. 10 j. e. o. f 1.90 * De schat van den armen jongen. 12 j. e. o. f 3. * Din en Aroe naar het land van beschaving. 14 j. e. o. f 3. Leeftijd. Prijs. *Kooy—van Zeggelen, M. C. Het zeerooversjongetje. 10 j- e- °- 1 1-^0 Ofschoon deze schrijfster wel te idealistische opvattingen huldigt omtrent de uitoefening van het Nederlandsche gezag in Oost-Indië, zijn al haar boeken toch warm aan te bevelen om de humane en liefdevolle geest die er uit spreekt. Schrijfster heeft eerbied en liefde voor onzen bruinen broeder en zyn oude beschaving. Kraan, H. J. van der. Ouwe Gerrit. 10—14 j. f 2.90 De geschiedenis van „Kleine Trieneke” in een mannenhuishouding. Jammer dat ook in dit levendige vriendelgke boek, ouderwet,sche, konventioneele opvattingen omtrent de verhouding tusschen werkman en baas gehuldigd worden. Kramer, J. G. Helden der Noordpool. 12-16 j. f 3.50 De geschiedenis der pooltochten. Krop—Schurink, L. Als ’t lente wordt. 13—16 j. f 2.90 Frisch meisjesboek. Kuiper, Anna C. Alleen in een kleine stad. 12—16 j. f 2.50 Een meisje, dat dapper ingaat tegen burgerlijke vooroordeelen. Een heldin. 13—16 j. f 2.50 Hoe een flink meisje zich door de grootste moeilijkheden heenslaat en opkomt tegen onrecht en afschuwelijke toestanden in een Engelsch opvoedingsgesticht. Kuipers—van der Koogh, E. Moe- der vertelt. Moeder vertelt weer. Sprookjes uit de oude doos. 6—lo j. 3 dln. a f 2.45 Leeftijd. Prijs. *Lagerlöf, Selma. Niels Holgerson’s wonderbare reis. 12 j. e. o. f 5 90 Een dichterlijk boek over Zweden’s land, geschiedenis, natuur, sagen en tenslotte over veel, wat de mensch lief en eigen is. Moeders, lees dit mooie boek mèt de kinderenl Leopold, Katharina. Héél lang gelede£- „ , 8-11 j. f 1.65 Kinderleven uit de trekschuittiid. Ligthart, J., en H. Scheepstra. Pim en Mien. 4 7 j 4 dln. a f 0.50 Nog bij moeder. s—g5—g j. 4 dln. a f 0.60 Buurkinderen. 5 gj. 4 dln. a f 0.65 Dicht bij huis. 0 9j. 4 dln. a f 0.60 De wereld in. B—lo j. 8 dln. a f 0.85 Blond en Bruin. 10—12 j. 4 dln. a f 0.85 *Lille Hogerwaard, C. E. de. Sprook jes uit verre landen. s—lo j. 3 dln. a f 0.90 *Lintum, C. te. De beginselen der geschiedenis. 14 j. e. o. 3 dln. samen f 2,80 Beschavingsgeschiedenis, géén oorlogsgeschiedenis. Leeftijd. Prijs. *Lofting, H. De geschiedenis van Dr. Dolittle. 10 J- e' °- t Z-9U Fantastisch verhaal vol kostelijke humor en levenswijsheid. Ook voor volwassenen 1 *Long, W. J. Bloemlezing. 12 j. e. o. f 1.90 Zonder geweer op jacht. 12 j. e. o. f 2.90 Ook alle overige niet genoemde boeken van dezen schrijver zijn warm aan te bevelen. Ze wekken liefde voor de natuur en schetsen het leven der dieren in natuurstaat. *Longfellow, H. Wadsworth. De geschiedenis van Hiawatha. 15 j. e. o. f 0.15 I>e groote, diepzinnige sage der Indianen, voor de jeugd naverteld, waaruit de fijne beschaving van dit uitstervend ras spreekt. Lovendaal, G. W. Jong leven. 5—9 j. f 2.10 Aardige kindergedichtjes. Macé, J. Sprookjes. 6 10 j. f 1.10 Moraal in verhaaltjes dus ouderwetsch maar hoe echt en levendig zijn zei *Malot, H. Alleen op de wereld. 10 j. e. o. £ 2.90 Mare, Stella. De lotgevallen van een klein zwart poesje. 4—B j. f 0.90 Marryat, F. Stuurman Flink. 10—15 j. f 2.75 'Schipbreukelingen op een onbewoond eiland. Meulen, D. van der. Janneman. 6—9 j. f 175 Midderigh.—Bokhorst, J. B. Hoe Wortelmannetje de wereld zag. s—lo5—10 j. f 2.90 Mooie uitgave. Möricke, E. Het hoetselmaimetje van Stuttgart. . 10 J- o. £ 2.90 Sprookje vol romantische verwikkelingen. Leeftijd. Prijs. Molt, E. Dierye de schrijnwerker. 10—13 j. f 1.90 In het bloeitijdperk der gilden vond de ambachtsman vreugde in zijn arbeid. O.m. schetst dit boek de strijd om de macht tusschen adel en burgerij. Montgomery, L. M. Anne van het groene huis. 14 j. e. o. f 3.75 Romantisch verhaal van een begaafd en spontaan meisje, dat nogal eens in botsing komt met haar konventioneele omgeving vol nuchtere menschen. Mooy, Henriëtte. Acht dagen. 15 j. e. o. f 3.90 Een fietstocht in de zomervakantie. De bekoring van dit boek ligt voornamelijk in de uitstekende verteltrant. Mukerji, Dhan Gopal. Kari de olifant. 15 j. e. o. f 2.90 Uit dit mooie Oostersche boek spreekt eerbied voor de persoonlijkheid, ook van het dier. Nansen, F. Op sneeuwschoenen door Groenland. 14 j. e. o. f 4.50 Geeft bijzonderheden over het leven van Eskimo’s. *Nesbit, Ethel. Het amulet. 15 j. e. o. f 2.75 Heerlijk fantastisch boek, doortrokken van humane levensbeschouwing. Geeft levendige kijkjes in de wereld der oude volken en toekomstland en is ook bijzonder voor volwassenen aan te bevelen. * Nijland, J. Aleida. Verzen voor kinderen. 12 j. e. o. 3 dln. a f 1.25 Oost, J. Kranige Hollanders. 12—16 j. f 2.50 De Nieuw Guinea expeditie naar onbekende „zwarte menschen en witte bergen”. De verhouding tusschen blank en bruin is goed. Perrault, L. Sprookjes. s—lo j. f 0.65 De schoone slaapster, e.d. Leeftijd. Prijs. Pétillon, Willy. Ina en hare moeder. 10—14 j. f 1.75 ' ** . • .. _ i„i. „ vnnf don frisr.h Een gezellige moeder-journaliste met een fnsch dochtertje, in vrijheid opgevoed. Marijke van den Molenhof. 14j. e. o. f 2.90 Schrijfster durft het aan, te spreken over echtscheiding en kiest als een der hoofdfiguren een achterlijk meisje. *Pothuis—Smit, C. De termiet van Hoekelom. 10 J. e o f 0.35 Verhaaltje uit de 3e kruistocht, gebouwd op het motief: alle godsdiensten zijn in wezen gelijk Wod dienen is het goede dienen. Een boek dat verdraagzaamheid leert en zich kant tegen godsdienstoorlogen. * De „Verbrande Pan”. 9j.e. o. f 0.35 Prettig verteld verhaal over een mooi plekje in de Bergensche duinen. Poutsma, Riek. Yan het wonderlijke dierenboek. Ratsma, Janneke. Frysk mearkesboek. . 6-12 j. f I.CO Een friesoh sprookjesboek met mooie illustraties. *Reest, B. van. Sake Ploegsma. 10—13 j. f 1.75 Frisch jongensboek. Roberts, Ch. G. D. Bloemlezing. 12 j. e. o. f 1.90 Mooie dierenverhalen. Kutten—Pekelharing, C. J. Verhalen over Indië. 1% j- °- 2 Platenboek met verklarende tekst, voorafgegaan door een inleiding. "Selmer, Aogot Gjems. Een doktersi i at in ld. i t v. hii familie in het hooge Noorden. IU—J. i Waar de dagen kort zijn moet het licht van binnen komen, Leeftijd. Prijs. Seton, E. Thompson. Bloemlezing. 12 j. e. o. f 1.90 Quonaib de Indiaan en Rolf zijn blanke vriend. 12—16 j. f 2.75 Ofschoon schrijver helaas vanzelfsprekend acht, het dooden van dieren op groote schaal, terwille van het bont, toont hij ons goede karaktereigenschappen van den Indiaan en zijn eerbiedwaardig geloof. Ook andere boeken van deze schrijver zijn goed. Sewell, Anna. Edelzwart. 10—14 j. f 1 50 Levensgeschiedenis van een paard. Sixma van Heemstra—Schimmelpenninck, A. Uit het grijs verleden- ’ 12 j. e. o. f 4.50 Oude sagen, voor de jeugd bewerkt. ""Snellen, Agatha. Blla in liet feeën- rÖk- 6—lo j. f 2.50 ln de muizenwereld. 6—lo j. f 2.25 * Klaproosje en Korenbloempje. 6—lo j. f 2.90 Van deze fijne, goed geïllustreerde sprookjes is nr. 1 het liefste en heeft ook de mooiste plaatjes. *Spaull, Hebe. De strijd om vrede, 12 j. e. o. f 1.50 In eenvoudige verhalen wordt het vredeswerk van den Volkenbond getoond. Recht in plaats van macht brengt dan de beslissing in geschillen en hulp wordt verleend bij het verzachten van oorlogsgevolgen. Bijzonder aan te bevelen om uit te vertellen en ook voor volwassenen héél leerzaam. Spyrï; Johanna. De kleine Heidi in den vreemde en weer thuis. 10—14 j. f 3.10 Speelt voornamelijk in de grootsche natuur der Zwitsersohe bergen, waar kinderen en menschen eenvoudig van gemoed zijn. Stamperius, J. De klompenmaker en de prinses. 6—lo j. f 0.90 Leeftijd. Prijs. *Steenhoff—Smulders, A. Ben kind van 1813. 12—15j. f 1.35 Toont de verschrikkingen der Napoleontische oorlogen, speciaal in ons land. Bovendien de boeiende levensgeschiedenis van een heel lief meisje. Speelt voornamelijk onder Katholieken. Vertellingen over allerlei dieren. 3-4 3- e- °' *Stevens, F. Avonturen in het bijenland. 8-13 j. f 1.90 *Stoop—Snouck Hurgronje, J. Het zijden hemdje en andere vertellingen. 7 10 J- i Eenvoudige verhalen en sprookjes. Vroeger verschenen in „Ons Kinderblaadje”. Stowe, Harriet Beecher. De hut van Oom Tom. 12j.e. o. f 1.75 De misdaad der slavernij hielp dit boek mee bestrijden. Strang, H. De meisjes-Robinsons. 11—15 j. f 2.90 Swift, J. Gulliver’s reizen. 14 j. e. o. f 2.90 Reeds in 1726 verschenen satyre op de fouten en zwakheden der geheele menschheid. Ook op de toestanden van heden nog van toepassing. *Thijssen, Th. Jongensdagen. 10—14 j. f 2.75 Goed geïllustreerd. Tomkins, D. De bannelinge. 12—16 j. 1 2.25 Schetst de willekeur der heeren en rechteloosheid der boeren in het Frankrijk der Middeleeuwen. De kleine vuurtoren. 14 j. e. o. t 1.90 Een lastig meisje dat tot inkeer komt. Net iets voor mij! °—ll j. t 1. ; Vrool\jke kindergedichten. . Leeftijd. Prijs. Tomkins, D, Het roode weeskind. 12 j. e. o. £ 0.65 fejoöft aan een leven na den dood. Dit geloof verlicht in dit teere fijne boekje het sombere bestaan van het . hoofdjiersoontje dat innig van de natuur houdt en in de kille weeshuissfeer snakt naar zonnesclmn. Op ernstige manier ' wordt hier het probleem van den dood besproken. Turner, Ethel S. Bobbie. Jennifer Dzjin. Sparrebloesem. 14 j. e. o 3 dln. a f ion Frisscbo boeken spelend in typisch Australisch Twain, M. Prins en bedelknaap. 13 j. e. o. f 1.25 Boeiend verhaal dat o.m, het onrechtvaardig zware schetst” rechtelooze bur«ers in het oude Engeland Valkema Blouw, J. P. Op zoek naar de schatten van Bidoux. Het eiland der apen. Kardon. De gekantelde karos. 13 igj. 4 dln. a f 3.25 Boeiende avonturenboeken. Valkenstein, K. De aeroplaan van m’nheer Vliegenthert. Tom Tiddelium. 10 14 j 2 dln. a f 1.90 Onschuldige, grappige toekomstfantasieën. Veltman, J. Om een likje stroop alles overhoop. 6—lo j. f 0.85 Leeftijd. Prijs. Ven, F. F. van de. De groote vinding. 14j.e. o. f 3.90 Fantastische expeditie naar de maan, *Verne, J. Het geheimzinnige eiland. 2 dln. * De kinderen van kapitein Grant. 3 dln. * De reis om de wereld in 80 dagen. *—— 20.000 mijlen onder zee. 2 dln. * Het zwarte goud. 12 j. e. o. 9 dln. a f 1.90 De boeken van Jules Verne, de geniale schrijver der 19de eeuw, die zooveel wonderen der techniek die wü in vervulling zien gaan, voorspelde, behooren nog altijd tot ontspanningsboeken van de beste soort. Visser, P. De 'beeldhouwer van Pompeji. 12—16 j. f 2.50 Een kijkje in het leven der Romeinen. Vletter, A. C. C. de. De jongen uit het circus. 10—14 j- f 1-20 De mooie stok vertelt zijn levensgeschiedenis en dien van den jongen, die hem sneed. Pipper valt door de aarde. 12—15 j. f 2.50 Een tocht dwars door de aarde. Zeven jongens en ’n ouwe schuit. 10—14 j. f 2.50 Vos, Margot. Meiregen. Bj.e. o. f 2.50 Kinderverzen, waarover door de samenstelsters van dezen katalogus heel verschillend geoordeeld wordt, evenals over de moderne prenten van Raoul Hynckes. Wagenaar, J. Waterwilg. 12—16 j. f 2.90 Leven van een stam der oudste bewoners van I>renthe. Leeftijd. Prijs. Warburg, Anna, en Elsa Beskow. Voor altyd bezige kinderhanden. Bj.e. o. f 1.90 Prettige knutselwerkjes met eenvoudige hulpmiddelen te vervaardigen. Wibaut-Berdenis van Berlekom, M. en Liede Tilanus. Het gezellige huisgezin. Bj.e. o. f 1.25 Voorleesboek; verhalen verschenen in „Ons Kinderblaadje”. Wonderbare avonturen van Tom Duim, De. s—lo j. f 2.45 Zoomers—Vermeer, J. P. Het huisje met de roode luikjes. 9—12 j. f 1,65 Jiien klem meisje alleen. 9—12 j. f 1.75 Op Rozehofje. 9—12 j. f 1.75 Stormvogeltje. 10—13 j. f 2.50 Gezellige, goed geschreven boeken. Op de Meerhoeve. 14 j. e. o. f 2.90 Ook voor volwassenen een mooi, ernstig boek. Zwart, K. Lief en leed in een klein wereldje. 13—16 j. f 4.25 gebruiken en het typische volkseigen leven m dit frissche boek, spelend plm. 1860 in een Fnesch dorp. Enkele persbesprekingen van bij uitgeefster dezes verschenen kinderboeken. Over het op pag. 30 voorkomende boek HET GEZELLIGE HUISGEZIN door Mevr. WIBAUT—B. v. B. en LIEDE TILANUS schreef L. d. B. in de ,N. Rotterd. Crt.”: „In de voorrede deelen de schrijfsters ons mede, dat „Het Gezellige Huisgezin” oorspronkelijk slechts bedoeld was als een omlijsting voor verschillende verhalen, die zouden verschijnen in het Kinderblad van de „Proletarische Vrouw” (weekblad voor arbeidsters en arbeidersvrouwen). De verhalen vielen zoozeer in den smaak, dat verzocht werd, ze als een kinderboek uit te geven. Hetgeen geschiedde. Ondanks eenige omwerking en verschikking der volgorde, is de sfeer, waarin de familie Mulder leeft, behouden gebleven. Het is de sfeer van een vooruitstrevend arbeidersgezin uit de jaren vóór en tijdens den oorlog; van een gezin, dat de zorgen der tijden heeft te dragen, maar kracht vindt in sterke, onderlinge genegenheid, de hoop op een betere toekomst en het geloof aan een ideaal. Wij hebben het werkje met groot genoegen gelezen, het is frissche gezonde lectuur en de kinderen zullen zeker trachten elkander het boek afhandig te maken. En als moeder tijd vinden kan, eiken avond een hoofdstuk voor te lezen, zoodat de inhoud rustig en diep in de kinderhersens kan doordringen, zal het niet nalaten voor het opgroeiend geslacht nuttig en zegenrijk te zijn.” Over het op pag. 14 vermelde boek SNELVOET EN HAAR KLEINTJES door ALLEN CHAPFEE schreef „De Maasbode”; „Het wordt meer en meer de gewoonte van onze schrijvers en schrijfsters van dierenboeken om dieren sprekend en denkend als menschen te doen optreden en hen „avonturen” te doen beleven. Als deze zoo boeiend en mooi, maar tevens ook zoo leerzaam beschreven worden, als Allen Chaffee dit in dit boek heeft gedaan, kan men van de gespannen aandacht der jeugd evenzeer verzekerd zijn, als bij de door haar verafgode Indianenverhalen en dergelijke. Die belangstelling zal allicht meer leerend opvoedend en veredelend werken dan vele wat al te sensationeel en opwindend gehouden vertelsels van laatstbedoelde soort. Het hert met zijn kalfjes, hun ontwikkeling van lichaam, van instinct en van ervaring, hun levenswijze en geaardheid; de vijanden, die hen belagen, als vossen, wolven, roofvogels, slangen enz.; het leven in de heerlijke wildernis met dit alles wordt de jeugd bij het lezen van het boek op zulk een natuurlijke, ongezochte en leerzame wijze in kennis gebracht, dat ze het verhaal zeker met gespannen aandacht en belangstelling zal lezen. Hier wordt een stukje „dierkunde” gegeven op zulk een voortreffelijke en boeiende wijze, als geen onderricht op school het ons inziens zal kunnen verbeteren.”