CORRESPONDENTIE-ONDERWIJS. VEREENIGING TOT BEVORDERING DER VAKOPLEIDING VOOR HANDWERKSLIEDEN IN NEDERLAND, o □ □ □ CORRESPONDENTIE-ONDERWIJS. VEREENIGING TOT BEVORDERING DER VAKOPLEIDING VOOR HANDWERKSLIEDEN IN NEDERLAND. □ □ □ n INHOUDSOPGAAF: Voorbericht. pag. '• 3 Inleiding van den heer h. j. c. haver ... ,5 Beschrijving van de „Ecole speciale des Tra- vaux Publics" te Parijs-Arceui) ,15 Correspondentie-onderwijs aan de „Ecole speciale des Travaux Publics" te Parijs- Arceuil . „ 30 Correspondentie-onderwijs aan de „International Correspondence Schools" te Scranton . „ 40 Conclusie van den heer haver en debat . . „ G2 De methoden toegepast aan de I.C.S. te Scranton, mededeelingen van den heer w. addeson, oud-leerling dier school, leeraar aan de 2de Ambachtsschool te Amsterdam „65 VOORBERICHT. In de 25|J Algemeene Vergadering van onze Vereeniging, gehouden te Utrecht op den 27en Dec. 1907 hield de heer h. j. c. haver eene voordracht over .Correspondentie-Onderwijs", dat, in verband met do meer en meer gevoelde behoefte aan goed geregeld Middelbaar Technisch Onderwijs, één der middelen kan zijn, om ontwikkeling bij te brengen, daar waar de omstandigheden hel onmogelijk maken, langs den gewonen weg van het schoolonderwijs deze te verstrekken. Zoo als het vaak gebeurt op dergelijke vergaderingen, ontbrak de tijd om de voordracht in haar geheel ten gehoore te brengen en daar het onderwerp ons belangrijk genoeg voorkwam, om het in wat ruimer kring bekend te maken, besloten wij haar te laten drukken en levens in de brochure op te nemen de beschrijving van de „Ecole spéciale des Travaux Publics" te Parijs-Arceuil, omdat het ons voorkwam, dat uit de beschrijving van deze snel in bloei toegenomen inrichting wel iels te leeren viel. Aan de welwillendheid van den heer Lêon Eyrolles danken wij het, dat wij dit gedeelte konden illustreeren met afbeeldingen, waarvan hij ons de clichés in bruikleen gaf en waarvoor wij hem bij deze onzen dank aanbieden. Tijdens het persklaar maken herhaalde de heer Haver zijne voordracht in de afdeeling Amsterdam onzer Vereeniging en gaf de heer Addeson bij die gelegenheid uitvoerige toelichting omtrent de practische regeling in de détails der cursussen van de International Corres/tondenee Schools te Scranton. Deze toelichting gaf een zoo helder inzicht in de regeling en werkwijze dier Amerikaansche inrichting, en bevatte zoo vele nuttige wenken, die ook CORRESPONDENTIE ONDERWIJS. Voordracht , gehouden door den heer h. j. c. haver in de Algenieene Vergadering der „Vereeniging tot bevordering der Vakopleiding" op 28 December 1907. Zelden of nooit had iemand, die zich beschikbaar gesteld had voor het houden van een' voordracht, eene zoo aangename en vooral zoo gemakkelijke taak als ondergeteekende; niet alleen toch, dat ik bij de voorbereiding van alle zijden steun en medewerking mocht ondervinden, wat betreft het verschaffen van materiaal met betrekking tot het onderwerp, doch zelfs voor den tekst had ik niet te zorgen, daar deze mij kant en klaar t'huis bezorgd werd. U zult het mij dus zeker niet euvel duiden, wanneer ik begin met mij te kwijten van een' zeer aangenamen plicht, door warmen dank en oprechte hulde te brengen aan de dame, die de lang niet gemakkelijke taak op zich nam te zorgen voor de vertaling der artikelen, waarvan ik met een enkel woord melding maakte aan het slot van mijn voordracht in de September-vergadering van dit jaar, en die dus feitelijk de voordracht houdt, gebruik makend van mijne spraakorganen. In de tweede plaats zij het mij vergund den lol der erkentelijkheid te brengen aan de heeren w. adueson , k. p. messer en j. a. wint houwer, die zich van heeler harte beschikbaar stelden, tot het verschaffen der, in kwaliteit van ex-leerling der Scranton-school in hun bezit zijnde , studieboeken, opgaven en teekeningen, waardoor u in staat gesteld wordt over de waarde van het correspondentie-onderwijs beter een oordeel te vellen , dan wanneer gij u allean tevreden hadt te stellen met het gesproken woord. Ook de heer leon eyrolles. die de vertaalster huitenoien in alle opzichten welwillend ter zijde stond, had degoedheid een' completen cursus „Bouwkunde" af te slaan, zoodat er zelfs gelegenheid is tot het maken van vergelijkingen tusschen Arceuil en Scranton. In de derde plaats, alle goede dingen bestaan immers in drieën, breng ik mijn hartelijken dank aan de heeren van essen, den breeie, v. egmond en addeson, die de goedheid hadden al het noodige te verrichten tot het voorbereiden van de hier aanwezige bescheiden correspondentie-onderwijs-tentoonstelling. U ziet uit het voorgaande, dat, als ik in tooneeltermen zou spreken, ik noch auteur, noch acteur , noch zelfs régisseur ben en eenvoudig de gemakkelijke rol van souffleur heb te vervullen. Zooals ik reeds met een enkel woord in September mededeelde is de man, die, voor zoover ik ten minste weet, in ons land het eerst de aandacht vestigde op en propaganda maakte voor G. O. de heer w. j. des BOUVRIE JR. Op de Alg. Verg. toch van den Bond van Technici (toen nog Technische Vakvereeniging) te Utrecht gehouden op 25 Febr. 1900 werden twee voordrachten gehouden over Technisch Onderwijs, respectievelijk door de heeren m c. koole en w. j. des bouvrie jr. De eerste besprak het gemis aan M. T. O. in ons land in algemeenen zin, en gaf zoodoende den stoot aan de sedert niet onderbroken actie van den Bond, om tot eene oplossing van dit vraagstuk te geraken, terwijl de tweede de aandacht vestigde op het G. O der Scranton-school , zich daarbij, op grond van ervaringen in zijne naaste omgeving, als warm voorstander van dit onderwijs doende kennen. Sinds dien tijd zette de heer d. B. zijne propaganda onafgebroken voort in het Technisch Weekblad, daarin vooral in de jaren 1900 en 1901 door iemand schrijvend onder het pseudoniem wistik, geregeld bijgestaan. Het spreekt van zelf, dat de heer d. B., lid en secre- taris geworden van de commissie M. T. O. van den Bond van Technici, ook in deze functie het G. O. niet vergat en de voldoening mocht smaken, dat zijn streven werkelijk met succes bekroond werd en men niet deed als bij zooveel nieuws hier te lande : het schouderophalend als niet geschikt voor ons land voorbij gaan. In September 1904 vroeg de commissie van enquête voor het C O., ingesteld door de Mij. t. Nut v/h Algemeen, naar aanleiding van het geschrevene in het Technisch Weekblad inlichtingen aan de Commissie van he M. T. O. v/d B. v. T , welke natuurlijk bereidwillig verstrekt werden. De resultaten van de Nuts-commissie met betrekking tot het onderwerp zullen als ik goe I ingelicht ben, eerstdaags in een rapport gepubliceerd worden. Het informatie-bureau in Minister Kuiper's plan van de C. M. T. S. was gedeeltelijk het gevolg van het aandringen van de Commissie voor Middelbaar Technisch Onderwijs van den Bond van Technici op Correspondentie-onderwijs. Op blz. 151 van het rapport van den Inspecteur van het Middelbaar Onderwijs, den heer de groot , werd op het C. O. in Duitschland en Amerika gewezen onder vermelding van den Bond van Technici en zijn propaganda te dier zake. Het rapport van den Ned. Aannemersbond, zoowel als het praeadvies van den bondsvoorzitter de lieer j. n. hendrix, in zake vakopleiding voor den Middenstand voor het 2e Congres in Juli 1908 te Dordrecht te houden, wijzen op het groote nut, evenals de adressen in zake M. T. O. bij de jongste begrooting ingediend door den Bond van Technici, den Bond van Directeuren van Ambachtsscholen, de Ned. Aannemersbond, de Soc.-techn. Ver. van Demokr. Ingenieurs en Architecten en den Alg. Nederl. Opzichters en Teekenaarsbond. De heer de B. kan dus tevreden zijn, de belangstelling is gewekt en het is nu maar te hopen, dat deze belangstelling in daden worde omgezet ! Het nu volgende is respectievelijk vertaald uit : ,Le Moniteur de 1'Entreprise et de 1'Industrie" en „Le Siècle Industriel". Het is eene overzetting van de voordrachten, respectievelijk gehouden door den heer i.eon eyrollf.s op den 1 I en Januari 1U07 in de „Société d'Encouragement pour l'Industrie nationale", en door een feestredenaar bij gelegenheid van de herdenking van het lüjarig beslaan der corrosnondentieschool Ie Scranton op 16 Oclober 1900. LKON EYRoLI.ES. Ingenieur. Directeur van «Ie .. Kcolr Spécial»' des Travaux 1'ublics, du Batiment et de rindustrie." De kwestie van het technisch onderwijs is op 't oogenblik aan de orde van den dag. Men houdt er zich zoowat overal tnee bezig, in de pers en op congressen, en zij heeft in den allerlaatsten tijd het onderwerp uitgemaakt van heftige besprekingen, somtijds zelfs van hartstochtelijken schriftelijken strijd. Daarom lijkt ons het tijdstip gunstig, eens aan te toonen, hoe dit vraagstuk, waarvan de oplossing velen nog zoo moeilijk voorkomt, schitterend verwezenlijkt wordt door een school, die in werkelijkheid mag worden aangemerkt als een model van modern technisch onderwijs, waarvan alle onderdeden verbazend goed in elkaar grijpen, 0111 het doel, dat zij zich stelt te verwezenlijken, dat is: om niet slechts theoretisch knappe mensehen te vormen, maar practici van den eersten rang en vakmenschen. Wij hebben het oog op de „Ecole Speciale des travaux publics du batiment et de I' industrie", die nauwelijks 15 jaar geleden gesticht, onder zijn uitmuntenden directeur lèon eyroi.les, zulk een groote en snelle uitbreiding heeft ondergaan, dat zij thans 90 leeraren en meer dan 6000 leerlingen telt, (internen, externen en correspondentieleerlingen.) Toen, in Augustus 1905, de leden van het congres voor sociale economie, onder voorzitterschap van den heer isaac, president van de kamer van arbeid voor Lyon, een bezoek brachton aan de vakschool en het internaat, gesticht te Arceuil onder den naam „Ecole spéciale des travaux publics", waren allen vol bewondering voor het werk, tot stand gebracht door den heer leon eyrolles, een werk, waarvan men de toenemende belangrijkheid en de onafgebroken vooruitgang moest erkennen. Met het lot stand komen van de inrichting te Arceuil begint een nieuw tijdperk in het bestaan van deze school, voortgekomen uit een verstandig initiatief, d;it zich volkomen bewust was van wat de tijd, waarin we leven, noodig heeft. Een kort historisch overzicht zal den lezer in staat stellen, den doorloopen weg en de uitkomsten, in een tijdperk van bijna 15 jaren verkregen, naar waarde te schatten. Bij haar oprichting in 1892 huisde de geheele school niet tiaar 15 leerlingen en haren directeur, toen tevens eenigen leeraar, den lieer leon eyroi.les in eene betrekkelijk kleine kamer in de passage Nicole te Parijs. tien jaar later was het aantal leerlingen meer dan verdubbeld; het onderwijzend personeel was eveneens uitgebreid en de 40 leerlingen werden gehuisvest in grootere lokalen, rue du Val de Grace. Deze bleken op hun beurt te klein, want in 1895 waren er meer dan 100 leerlingen, in 1897 waren er 264-, een aantal, dat op 't oogenblik verscheidene malen vertiendubbeld is, wanneer men ook hen mederekent, die alleen de mondelinge lessen volgen en hen, die van het onderwijs door correspondentie genieten. De school werd dan ook spoedig overgebracht naar eenige der groote gebouwen, die een blok vormen tusschen de rue du Sonimerard en de rue Thénard en dit blok wordt thans geheel door de school ingenomen. Schoolgebouw te Parijs, Rue du Sonimerard hoek Rue Thénard. Deze vooruitgang is niet alleen te verklaren uit de betreurenswaardige leemten, die nu door de Ecole speciale des travaux publics worden aangevuld, maar ook doordat zij in den geheelen gang van zaken bij openbare werken en bij de nijverheid nieuw bloed heeft gebracht. Gedurende zijn veeljarige werkzaamheid bij de administratie van „Fonts et Gliaussées" was de heer leox eyrolles uit eigen ervaring en door de mededeelingen zijner collega's tot de overtuiging gekomen, dat de practische bekwaamheid van de leiders dier werken bij hun in dienst treden geheel onvoldoende was en hij had er zich rekenschap van gegeven, hoe hun technische opleiding pas voltooid werd ten koste van hen, die het werk lieten uitvoeren. Hij besloot dan ook op te treden tegen dien verkeerden staat van zaken, waaraan de Ecole Spéciale des travaux publics ten doel heeft een einde te maken. Door het noemen van eenige cijfers hebben we den vooruitgang van deze onderwijsinrichting aangetoond. Het zou ons te ver voeren er de geheele geschiedenis van te schrijven en zelfs in het kort de opvolging der verschillende uitbreidingen na te gaan, al heeft dit alles in een betrekkelijk kort tijdsverloop plaatsgegrepen. Het zou anders werkelijk belangwekkend en leerzaam zijn een voorbeeld te geven van wat een geestkrachtige en doorzettende wil, die zich nooit van het doel laat afleiden, kan bereiken. Op niemand beter dan op den heer leon eyroli.es is de regel van een latijnschen dichter van toepassing : Justum ac tenacem propositi virum. Horatius V. hnpavidum. Vrij vertaald : De volhardende, man overwint alles. We zullen dus de school beschouwen, zooals ze thans (Aug. 1905) is, met haar (>0 leeraren, haar merkwaardige inrichtingen te Parijs en te Arceuil, haar verzamelingen en bibliotheken, haar museum, haar terrein voor practische werkzaamheid en haar internaat. De school bereidt voor tot de loopbaan bij openbare werken, dit woord opgevat in den meest uitgebreiden zin en tevens omvattende den dienst bij den staat, departement of gemeente, spoorwegmaatschappijen of particuliere ondernemingen. Oorspronkelijk was het plan, alleen op te leiden voor openbare beti ekkingen bij „Ponts et Chaussécs", bij de mijnen, in departementalen en gemeentelijken dienst. Maar dit bleek al spoedig een te begrensd veld in een tijd, waarin ook particuliere ondernemingen zich meer en meer in bloei verheugen. Het is voorzeker een nuttig werk, om aan de verschillende instellingen van openbaren dienst menschen te verschaffen, volkomen berekend voor de taak, die ze moeten vervullen en in staat, de posten, die ze moeten bekleeden, naar den eisch waar te nemen. Maar de particuliere nijverheid heeft evenveel, zoo niet meer behoefte aan verlichte medewerkers, aan werkzame, verstandige, practische menschen, door hun opleiding voorzien van de meest mogelijke technische kennis. Deze overwegingen deden den heer i.eon eyrolles besluiten het arbeidsveld der school buitengewoon ruim te nemen en de onderwijsmethode er op in te richten, den geest van initiatief, die ons zoo dikwijls ontbreekt, omdat hij niet is geoefend, te ontwikkelen en zoo mogelijk te voorschijn te roepen. Het onderwijs wordt op twee wijzen gegeven : het directe of mondelinge onderwijs, zooals men dat op alle scholen aantreft en het onderwijs door correspondentie. Wij zullen later zien, welke de voordeelen zijn van deze laatste methode en in welke werkelijke behoeften zij voorziet. Maar het karakteristieke van het onderwijs aan deze school is, dat het hoewel volkomen wetenschappelijk, tegelijkertijd voornamelijk practisch is. De leerling wordt van den aanvang af geplaatst in omstandigheden, gelijkende op die, waarin hij zich zal bevinden bij het verlaten der school, wanneer hij de positie zal innemen , waarop hij recht heeft volgens zijn bekwaamheid, die kan blijken uit een diploma van afgelegde studie. Het geleerde wordt dadelijk in toepassing gebracht op de werkelijke practijk. Het onderwijs is technisch, maar practisch, kort maar volkomen, zeer saamgevat, doch tevens zeer helder; onderwijs, waaruit de theorie niet is weggenomen, maar waarbij zij ontdaan is van allerlei beschouwingen , die >,/2 uur. De eerste twee dagen worden gebruikt voor het ont- werpen van een gebouw van gemiddelde afmetingen of voor een onderdeel van een van grooten omvang. De teekeningen moeten op een schaal van 1 a .'6 wori en uitgevoerd, met details op grooter schaal benevens een perspectivische schets van het geheel. Gedurende den derden dag wordt den „student gelegenheid gegeven blijken af te leggen omtrent zijn kennis van de voornaamste stijlen, terwijl het programma voor de beide laatste dagen van het schriftelijk gedeelte de volgende onderwerpen aangeeft: De aard en eigenschappen der bouwmaterialen, de inrichting en constructie van gebouwen, wat betreft rioleering, watervoorziening, ventilatie, verlichting en verwarming; uittrekken van hoeveelheden, bestek en begrooting en ten slotte nog constructieleer in verband met fundeering, muren, bogen, daken, constructies in ijzer en staal enNa gunstigen uitslag en onder voorwaarde dat de „student" den leeftijd van 21 jaar bereikt heeft wordt hij bevoegd geacht zich als candidaat voor het lidmaatschap aan te melden. Degene, die voor dit examen wenscht voorbereid te worden, zal door het volgen van een cursus tot dit doel samengesteld, zijn studie zeer vergemakkelijken, door de leiding en de hulp door de I. C. S. hem gegeven, terwijl die school hem ook de verzekering geeft in elk geval te kunnen instaan voor het slagen, indien de leerling hunne voorschriften, enz. opvolgt. ...... Uit den aard van het bovenvermelde examen blijkt , volgens mijn bescheiden meening, dat ook voor meer uitgebreide studie het Correspondentieonderwys zeer wel toe te passen is. TALEN. Meer als curiositeit wenschte ik voor een oogenblik uw aandacht te vestigen op de cursussen in Fransch, Duitsch en Spaansch door deze scholen gehouden met behulp der phonograaf. ..... Wanneer een leerling is ingeschreven, ontvangt hij zijn eerste „Instruction Papers", „Records" en drie blancoof ongebruikte cilinders met aanwijzing voor zijn studiën. Nadat hij de instructies, betreffende de phonograaf omtrent de werking en de behandeling heeft bestudeerd , begint bij met dat deel van zijn „Instruction Paper", dat zijn eerste elementaire conversatieles bevat. Hij plaatst hiertoe zijn eerste Instructioncilinder op de phonograaf, stelt de gehoorbuizen, neemt zijn Paper ter hand en laat de phonograaf' werken. Eerst hoort hij ongeveer 30 vreemde woorden, en dan bereiken dezelfde woorden gerangschikt tot verschillende combinaties in uitdrukkingen en volzinnen zijn oor met het accent, de stembuiging en het heldere geluid van zijn leeraar. Terwijl de leerling op deze wijze de woorden door de phonograaf' hoort uitspi eken, leest hij ze in de vreemde taal met den Engelschen tekst daarnaast op de bladzijde, die hij voor zich heeft, en leert zoodoende langs twee wegen, 11.1. door middel van het gezicht en van het gehoor tegelijkertijd. Gedurende deze conversatielessen, wordt den leerling liet waarom en het hoe geleerd van zinsbouw en uitspraak. In de oefeningen wordt verlangd, dat hij modelzinnen overluid leest, die weer voorbeelden zijn van tongval en zinsbouw, reeds vroeger gebezigd en leert die zoo toepassen in de verschillende combinaties, zooals deze in de dagelijksche conversatie voorkomen. Deze oefeningen zijn te meer belangrijk, daar zij ten doel hebben, hem in de vreemde taal te doen denken. Van eiken leerling worden zestien phonografische oefeningen verlangd, die tusschen de verschillende lessen zijn ingelascht. Voor deze oefeningen dicteert hij in de phonograaf een aantal volzinnen uit zijn „Instruction Paper", waarbij de rollen, die hem voor dit doel door de school gezonden zijn, gebruikt worden. Hiertoe worden alleen woorden gebezigd, die hij reeds door zijn leeraar heeft hooien uitspreken, hoewel ze nu op een geheel andere wijze zijn samengevoegd. In een speciaal hiervoor bestemde doos, eveneens door de sjhool geleverd, wordt nu de rol, die bij deze oefening gebruikt is, naar de school gezonden voor correctie. Wanneer deze plionographische oefening aan de school ontvangen is, wordt de rol op de phonograaf van den onderwijzer geplaatst, zoodat dan door hem de uitspraak gecontroleerd kan worden. Iedere onjuiste klank, verkeerde klemtoon enz. wordt genoteerd, waarna de leeraar een brief aan den leerling zendt, waarin de fouten, met wenken ter verbetering worden behandeld, waarbij steeds overeenkomstige klanken en woorden, voorkomende in de Engelschc taal, als voorbeelden worden aangeduid. Gedurende deze conversatielessen heeft de leerling steeds de grammatica der taal bestudeerd, en hoewel het onderwijs zoodanig is ingericht, dat het schijnt alsof dit slechts toeval ware, toch is in elke les een bepaalde grammatische behandeling, die den leerling in staat stelt, de vreemde taal correct te leeren spreken niet behoorlijke kennis omtrent zinsbouw, enz. Teneinde echter de taalstudie grondiger en meer compleet te doen zijn, is in deze taalcursussen nog een afzonderlijk gedeelte speciaal aan de grammatica gewijd. BOUWKUNDE. Bij het samenstellen van den volledigen Bouwkundigen Cursus, die 3000 pagina's druks bevat met 2000 illustraties, is de school door de volgende overwegingen geleid. Het werk van den bouwkundige of architect is het ontwerpen en het uitwerken van plannen s*oor gebouwen in den meest uitgebreiden zin, hetzij woonhuizen, villa's, kerken, scholen, stationsgebouwen, schouwburgen, musea, enz. Daar de aard dezer gebouwen zoo zeer verschillend is, dient ook de opleiding van den architect een veelzijdige te wezen en moet hij een algemeene kennis bezitten van het werk van den metselaar, den timmerman, den smid, den schilder en decorateur, den loodgieter en den electricien. verder van de algemeene bouwverordeningen en de verschillende plaatselijke voorschriften. Tevens moet hij in staat zijn de verschillende vraagstukken omtrent constructie, verwarming, verlichting, ventilatie en meer dergelijke op te lossen, en dient hij de leiding te kunnen hebben inzake decoratie, beeldhouwwerk, enz. zoodat na voltooiing alles te zamen een nuttig, volledig en schoon geheel vormt, waarbij de harmonie op geen enkele wijze verstoord wordt Bijzondere aandacht is in dezen cursus ook aan houten en ijzeren kapconstructie gewijd, terwijl ook de construc- tie van het geraamte van kantoorgebouwen uitvoerig behandeld wordt. Eveneens wordt onderricht gegeven in brandvrije constructies , trappenbouw, verwarming en ventilatie, terwijl de kennis van het maken van begrootingen, uittrekken van hoeveelheden, wenken omtrent het oppertoezicht, bestekken, enz. hem in staat zullen stellen over de behoorlijke uitvoering der verschillende werkzaamheden te oordeelen. Behalve deze cursus kunnen ook verschillende onderdeden, tot één geheel samen gevoegd, voor den aannemer, den bouwkundige-opzichter en teekenaar, dienen. LANDMETEN. Hoewel in 11)05 reeds meer dan 200 verschillende cursussen waren te krijgen, werd nog een nieuwe cursus ingericht voor den landmeter en wel volgens de meest moderne eischen als door beroepslandmeters gesteld kunnen worden. Deze cursus omvat : rekenen, algebra, logarithmen, meetkunde, meetkundig teekenen en trigonometrie als elementaire vakken, terwijl verder het meten met den ketting, kompas, hoekmeten en waterpassen worden behandeld, en ten slotte nog het uitzetten en meten van bogen, topographische en hydrographische metingen met het in kaart brengen verklaard worden. WERKTUIGKUNDE. Ten slotte vraag ik nog even uw aandacht voor den werktuigkundige. De „ Mechanical Gourse" bestaat uit 5 deelen ; zij is een onderdeel van de „ Mechanical Engineering Gourse", die een combinatie is van den eerstgenoemden en den cursus in „Shop Practice" d. i. praktijk in de werkplaats en alzoo een volledig en practisch geheel vormt. Deze cursus omvat een degelijke en uitgebreide studie voor werktuigkunde, teekenen. het ontwerpen enz., aangevuld met een volledige behandeling van moderne werkplaatspraktijk, en is zooveel als eenigszins mogelijk, aan de werkelijke praktijk getoetst en speciaal ingericht voor de behoeften van werkmeesters, bedrijfschefs enz. De kleinere .Mechanical Gourse" voorziet meer in de opleiding, noodig voor constructeurs en teekenaars; hierbij wordt getracht den leerling een helder inzicht te geven omtrent het doel, waarvoor het werktuig dienen moet en hem duidelijk te maken langs welken weg de moeielijkheden, die hierbij zich voordoen, opgelost kunnen worden, liet onderricht in theoretische en toegepaste werktuigkunde, materiaalsterkte, stoommachines, ketels, dynamo's en motoren en het ontwerpen van machines en onderdeden zullen hem de kennis doen verkrijgen van datgene, waaraan hij in zijn werkkring behoefte heeft. De zooeven genoemde cursus in „Shop Practice ' wordt, hetzij in vijf gedeelten onderwezen , hetzij in zijn geheel. Hoewel de leerling zich voor één of meer afdeelingen kan laten inschrijven en hij dan het bijbehoorende schriftelijke werk dient te maken, worden hem toch de 5 gebonden deelen bijgeleverd, zoodat hij in staat is, bij voorkomende gevallen zich ook betredende de aanverwante vakken op de hoogte te stellen. Deze cursus nu is verder onderverdeeld in o afdeelingen: 1°. Werkplaats voor machinale bewerking, 2°. Gereedschapvervaardiging, 3°. Modelmakerij, 4°. Gieterij, 5°. Vuurwerkerij. Als voorbeeld van deze cursussen, wil ik u even de onderwerpen noemen, welke in de laatste afdeeling behandeld worden. Lezen van werkteekeningen, rekenkunde, meetinstrumenten, inrichting van een smederij, het smeden van geslagen ijzer, harden en ontlaten van gereedschapstaai, behandeling van smeedstaal, sloom- en andere krachthamers, het smeden van z.g. „machinewerk", bijzondere smidswerkzaamheden, als het lasschen met thermiet. door middel van electriciteit, enz. en tenslotte nog verschillende wenken in het algemeen. Verder vindt de werktuigkundige steeds meer vakken als nieuwe cursussen geannonceerd, en kan hier b.v. genoemd worden: „de volledige cursus voor inwendige verbrandings-motoren". Ook deze is weer in onderdeelen verkrijgbaar gesteld, zoodat hij geschikt is voor hen, die èf speciaal belang hebben bij den automobielmotor öf bij den scheepsmotor, terwijl zij, die vertrouwd willen worden met de tegenwoordig zoo veelvuldig gebruikte stationaire motoren, hetzij voor olie, licht- of krachtgas, hiertoe ook in de gelegenheid gesteld worden. STl DIEKOSTEN. Het zou te ver gaan om een volledige lijst te geven van de kosten der vele tientallen cursussen, daarom volgt hier alleen de prijsopgave van eenige der meest gevraagde leergangen. De boeken, waarvan het aantal in de 214 kolom is vermeld, blijven het eigendom van de leerlingen;