Ir:,: * DE REIN LEVEN-BEWEGING "v~| Tv" ONTSTAAN, DOEL, BEGINSELEN EN ORGANISATIE DER REIN LEVENBEWEGING KORT UITEENGEZET DOOR FELIX O R TT • •; TWEEDE, HERZIENE DRUK UITGEGEVEN DOOR DE CENTRALE COMMISSIE 1909 BOEKHANDEL „VREDE" (S. Berman) Valkenboschlaan 66 's.QRAVENHAQE. is DE Boekhandel voor alle REIN LEVEN LITERATUUR. Als algemeene boekhandel beveelt hij zich aan voor lectuur op ieder gebied; (ook voor schoolboeken, voor DRUK- en BINDWERK.) Als „Vrede-boekhandel" is hij (het spreekt van zelf) ruim voorzien van alle „Vrede-uitgaven en nu daaronder ook behoort ook het „Esperanto-leerboek" van dtn Heer H. J. BULTHUIS, kan men er tevens alles krijgen, wat de nieuwe wereld-hulptaal maar bevorderen kan. t.w. Esperanto-briefkaarten insignes, bladen, tijdschriften enz. Als depót van de Theosophische Uitg. Mij. vindt men er voorhanden alle werken op het gebied van 1 heosofie en Occultisme. Allen, die inlichtingen wenschen omtrent het VEGETARISME den NEDERLANDSChENVEOETAR'ËRSSONDen zijn streven wénden tü.f hetDvt/'ETARISCH BUREAU, heemraadssinjtel 217, Rotterdam. Proefno van het maandblad Vegetarische Bode (priis ■ Per Jaar voor niet-leden) op aanvraag daar gratis verkrijgbaar. Onderstaande brochures, met andere boeken en brochures het Vegetarisme betreffende, zijn ook verkrijgbaar aan bovenstaand adresOrtt Brieven over gezondheid . . . . f 0.10 p.p. f 0.12 „ Propagandageschrift voor het Vegetarisme . . -005 -006 „ Wat is vegetarisme -oi)2 " -003 De Clercq. De Soc. en Et. beteekenis van het Vegetarisme -o!ü5 " -0 06 „ Vegetarisme en Alcoholbestrijding . . -003 " -004 B. Sybrandi. Wat men noodig heeft om gezond en krachtig teblijvenvolgensdegegevensdernieuwere wetenschap -0.075 -0085 J. bponheimer. Het vegetarisme een economische nood- zakelijkheid . . . . , , , # _ -090 -090 fieters. De kunst om gezond en gelukkig te leven -015 " -0 17 Luitjes. Waarom zijn wij ziek? Hoe kunnen wij gezond worden? " _0]0 _0]2 Onnoodige gruwelen in voedsel, mode en spoit . . -0.15 " -0 16 Dr. Anna Kingsford. De ware voeding . -0 75 " oriï Het Vegetarisch Kookboek (Mevr. Valk) .' .' 'ing. -0.90 gêb. - 1.25 Drie Stuivers Kookboek . . . . -ni'ï nn nn De Bont. Prediker III : 21 -0 03 P'P' looi Met wie zal ik trouwen ? -0 20 " -0 22 De verpleging van het kind voor en na de geboorte . -0 30 " -0°,2 Eubiotiek _0'10 " „"f Uw geld, Uw kracht, Uw gezondheid .... -0.10 " -011 Natuurgeneeswijze en Volksopvoeding .... -oiio " -011 Dr. Bertal. Gezond bloed en sterke zenuwen . . . -0.20 " -0 21 B. Buerdorff. De voedingswaarde van vruchten . . -0.10 " -o tl Dr. Hartung. Bloedvernieuwing . . -0 20 " n w Ooft voor allen ... " q25 " 0 96 Schonenberger. Licht-Luchtbaden -o'io " -on Luchtmans. De natuurgeneeskunde . . -0 10 " 0 19 Drümmer. De ooftvriend .... ' .n'9n " n'91 Diëet en Soc. belang ... ... . „ - u./i Allinson's werken, enz. enz. ' ' ' " J&' Vraagt waren, gesteld onder het door den Nederlandschen Vegetariërsbond ingesteld toezicht op voedingsmiddelen en gebruiks-artikelen. Dit geeft afdoende waarborgen. De Rein Leven-Beweging ©@ 00 ONTSTAAN, DOEL, BEGINSELEN EN ORGANISATIE DER REIN LEVEN-BEWEGING KORT UITEENGEZET DOOR FELIX ORTT I WH Dl III R/.ll Ni: l>k( K UITGEGEVEN DOOR DE CENTRALE COMMISSIE - 1909 BOEKHANDEL „VREDE" (S. Berman) Valkenboschlaan 66 's-QRAVENHAGE. is DE Boekhandel voor alle REIN LEVEN LITERATUUR. Als algemeene boekhandel beveelt hij zich aan voor lectuur op ieder gebied; (ook voor schoolboeken, voor DRUK- en BINDWERK.) Als „Vrede-boekhandel" is hij (het spreekt van zelf) ruim voorzien van alle „Vrede-uitgaven en nu daaronder ook behoort ook het „Esperanto-leerboek" van den Heer H. J. BULTHUIS, kan men er tevens alles krijgen, wat de nieuwe wereld-hulptaal maar bevorderen kan. t.w. Esperanto-briefkaarten insignes, bladen, tijdschriften enz. Als depót van de Theosophische Uitg. Mij. vindt men er voorhanden alle werken op het gebied van Theosofie en Occultisme. Allen, die inlichtingen wenschen omtrent het VEGETARISME, den NEDERLANDSCHEN VEGETAR1ËRSBOND en zijn streven, wenden zich tot het VEGETARISCH BUREAU, Heemraadsslngel 217, Rotterdam. Proefno. van het maandblad Vegetarische Bode (prijs per jaar voor niet"leden) °P aanvraag daar gratis verkrijgbaar. Onderstaande brochures, met andere boeken en brochures het Vegetarisme betreffende, zijn ook verkrijgbaar aan bovenstaand adres: Ortt Brieven over gezondheid . . . . f 0.10 p.p. f 0.12 „ Propagandageschrift voor het Vegetarisme . . -0.05 „ -0.06 „ Wat is vegetarisme -0.02 „ -0.03 De Clercq. De Soc. en Et. beteekenis van het Vegetarisme -0.05 ° -006 » Vegetarisme en Alcoholbestrijding . . -0.03 „ -0.04 B. Sybrandi. Watmen noodig heeft om gezond en krachtig te blijven volgens de gegevens der nieuwere wetenschap -0.075 „ -008* J. Sponheimer. Het vegetarisme een economische noodzakelijkheid -0.90 -0.90 Pieters. De kunst om gezond en gelukkig te leven . -0.15 " -o!l7 Ruitjes. Waarom zijn wij ziek? Hoe kunnen wij gezond worden? . _ai0 , _012 Onnoodige gruwelen in voedsel, mode en spoit . . -0.15 -0.16 Dr. Anna Kingsford. De ware voeding .... -0.75 " -OiSO Het Vegetarisch Kookboek (Mevr. Valk) ing. -0 90 geb - 1 25 Drie Stuivers Kookboek -015 dd -017 De Bont. Prediker III : 21 o.03 - 0.04 Met wie zal ik trouwen ? -0.20 " <-0 22 De verpleging van het kind voor en na de geboorte . -0 30 -0 32 Eubiotiek .... _0.i0 " -o!ll Uw geld, Uw kracht, Uw gezondheid . . . . -0.10 " -0.11 Natuurgeneeswijze en Volksopvoeding .... -0.10 ° -O.'ll Dr. Bertal. Gezond bloed en sterke zenuwen . . . -0.20 " -0.21 B. Buerdorff. De voedingswaarde van vruchten . . -0.10 " _ o. 11 Dr. Hartung. Bloedvernieuwing -(120 -0 22 Ooft voor allen . q 25 " 0 26 Schonenberger. Licht-Luchtbaden . *. '. '. -o!io " -o!ll Luchtmans. De natuurgeneeskunde .... -0.10 " -0.12 Drümmer. De ooftvriend -0 20 -o21 Diëet en Soc. belang -0!l0 " -0 12 ALLiNSON'S werken, enz. enz. 13^** Vraagt waren, gesteld onder het door den Nederlandschen Vegetariërsbond ingesteld toezicht op voedingsmiddelen en gebruiks-artikelen. Dit geeft afdoende waarborgen. De Rein Leven-Beweging ONTSTAAN, DOEL, BEGINSELEN EN ORGANISATIE DER REIN LEVEN-BEWEGING KORT UITEENGEZET DOOR FELIX ORTT TWEEDE HERZIENE DRUK UITGEGEVEN DOOR DE CENTRALE COMMISSIE - 1909 » y DWUKKER'J ,,DE NIEUWE T!JO:' AMSTERDAM. / / ///, //(< J C. ! £ (LJ VOORWOORD Zeer gaarne voldoe ik aan het verzoek van mijne medecommissieleden, om een kort woord aan dezen herdruk te laten voorafgaan. Dat deze herdruk reeds zoo spoedig noodig was, is ons een reden tot groote vreugde. Het bewijst dat meerderen tot inzicht komen dat er werkelijk voor ons reden is om telkens weer alarm te blazen! Om tot dat inzicht te geraken is soms heel wat noodig! Want de rustige rust de struisvogelpolitiek 't is zooveel gemakkelijker. Maar! Als de oogen eenmaal een weinig geopend zijn voor de ontzettende gevaren van onreinheid, ongerechtigheid, zonde op het gebied van het sexueele leven — dan is de brocliure-Ortt het juiste middel om die „ontwaakten" wakker te houden ! Wij gelooven dat liet inderdaad vrij groote getal der gekochte brochures een heerlijk hulpmiddel daartoe is. Maar wat baat het of honderden wakker zijn, en toch rustig blijven liggen droomen? Koopers genoeg — bewonderaars misschien ook — maar leden? Maar werkers? Waar blijven die ? Moge deze nieuwe, vermeerderde druk haar taak nog beter vervullen dan de vorige, en velen van bewonderaars van verre — tot werkers maken. De velden zijn wit om te oogsten — maar de arbeiders zijn weinige! God doe het heilige roepingsgevoel, de behoefte om te redden wat verloren gaat, om te verreinen wat bezoedeld wordt, ontwaken in menig menschenhart. O. Wetering, Febr. 1909. Ds. A. KLAVER, Voorz. C.C. De Rein Leven-beweging. i. In den zomer van 1901 is in ons land een „Rein Levenbeweging" ontstaan. Eenige jonge mannen, levendig beseffend hoe ontzaglijk veel ellende over de menschheid gebracht wordt door de macht van onreine daden, woorden en gedachten op sexueel gebied, hebben zich toen vereenigd met het heilige voornemen daartegen den strijd aan te binden. Helder zagen zij in, hoe de twee groote oorzaken van den vloek der onreinheid, welke op de menschen rust, te vinden zijn in onwetendheid en heerschappij van zinnenlust. De algemeen regel is, dat de jeugd door ouders en opvoeders onwetend gelaten wordt ten opzichte van het geslachtsleven. Over allerlei meer of minder belangrijke dingen ontvangen de kinderen onderwijs, ontvangen de jonge mannen en jonge meisjes inlichtingen — over onze lichaamsorganisatie echter, en vooral over de functies welke dienstbaar zijn aan de instandhouding van het geslacht en om die reden niet alleen voor ons eigen geluk, maar ook voor dat van ons nageslacht zoo uiterst gewichtig zijn, wordt gezwegen. Of erger nog, worden leugens opgedischt, die tegenover jonge kinderen zeer gemakkelijk zijn, maar waarvan de kwade gevolgen zich openbaren zoodra de kinderen grooter worden en leeren beseffen dat zij door hunne ouders en opvoeders misleid zijn. Zij bemerken dan, dat het gebied van het geslachtsleven iets is wat „onfatsoenlijk" gevonden wordt, wat achter een geheimzinnigen sluier wordt verhuld, en hun normale weetgierigheid prikkelt hen om achter dien sluier te turen. Maar daar zij op hun vragen aan hunne ouders van dezen geen, of ontwijkende en onware antwoorden krijgen, gaan de kinderen onvermijdelijk de bevrediging hunner nieuwsgierigheid overal zoeken waar daartoe kans bestaat; bij kameraadjes, iets minder onwetend dan zij-zelven; in boeken, geschikt of ongeschikt, die ze maar in handen kunnen krijgen. De normale weetgierigheid wordt door de geheimzinnigheid waarmede deze dingen besproken worden, door 't besef iets te doen wat de ouders niet weten mogen, overprikkeld tot een abnormale nieuwsgierigheid. Het sexueel leven wordt als iets laags, vuils en gemeens beschouwd ; de geslachtsorganen als dingen waarvoor men zich te schamen heeft. Wat zoo mooi is in de lichaams-organisatie; wat zoo heilig is in het liefde-leven, wordt in de oogen van kinderen een onderwerp voor onreine gedachten en vuile grappen, die de verbeelding bezoedelen en de mogelijkheid soms voor het gansche verdere leven wegnemen om het Reine te zien als rein, het Mooie als mooi, en het Heilige als heilig. En van vieze praatjes, waarmede de kinderen zich vermaken en waardoor zij zich boven hun onwetende kameraadjes verheven achten, komen bewust-onreine gedachten, woorden en daden, zoodra de sexueele gevoelens in de puberteits-jaren beginnen te ontwaken. Dan breekt de zinnenlust ongebreideld baan en neemt heerschappij over de ziel. Bezoedeling der ziel leidt tot bevlekking van eigen lichaam, of van het lichaam van arme, misleide en verleide vrouwen. De overmacht van den man verdubbelt deze ongerechtigheden door een schijnheilige dubbele moraal, die de verleiders verontschuldigt, maar de verleiden verplettert onder de minachting der „fatsoenlijke" wereld. Zinnenlust is een algemeen-menschelijke eigenschap, maar wee den mensch, bij wien deze lust de heerschappij verkrijgt! Dan wordt hij slaaf der zonde, een verkrachter van natuurlijkheid en menschen-recht. En zoo ziet men in onze samenleving als treurige gevolgen van onwetendheid en heerschappij van zinnenlust: vroeg-bedorven kinderen, vuile praatjes en vuile plaatjes, een onreinen conversatie-toon, bezoedelde kunstuitingen, onvrijheid en onnoozelheid van het jonge meisje, onderworpenheid van de gehuwde vrouw, geheime zonden, geslachtsziekten, besmetting van echtgenooten, verwekking van ertelijk-zieke kinderen, het wettelijk-sanctioneeren van een kwaad als de prostitutie, onbeschaamde propaganda van Nieuw-Malthusiaansche praktijken, verhulde advertenties van vrucht-afdrijvers, het proclameeren van de rechten van onnatuurlijke neigingen, en de ontzettende voortwoekering van de zonde der zelfbevlekking met alle verwoestingen, welke daardoor in lichaam en ziel van onze jeugd worden aangericht —een zonde waarvan slechts zeer weinigen volkomen vrij zijn gebleven. Dit alles werd door de oprichters der Rein Leven-beweging diep gevoeld, en in hun geweten verstonden zij de dringende roepstem om zich aan te gorden tegen dit kwaad. Ze wisten wel, dat reeds van vele zijden en door vele vereenigingen de onreinheid in enkele harer bepaalde uitingen werd bestreden, maar zij zagen het om zich heen, hoe geheel onvoldoende die bestrijding was gebleken tegenover het overal optredend en het leven versomberend kwaad. Zij hadden het persoonlijk zelf ervaren of aan anderen gezien, hoe leed en wroeging het gevolg wasvansexueeleonwetendheidensexueele zonden, en begrepen dat veel meer gedaan moest worden om die donkere schaduw van onreinheid, die over de gansche samenleving ligt, te verlichten door den glans van Reinheid en Heiligheid. Zoo is de beweging begonnen. En spoedig stroomden van verschillende zijden tal van jonge mannen en vrouwen toe, en ookouderen,dieieder naar krachten,aanlegen vermogen deden wat hun hand vond om te doen. Er waren er, die er moedig op uit trokken, 's avonds, in de beruchte buurten, tusschen matrozen en prostituees, langs danshuizen en bordeelen; die daar de geschriftjes van Rein Leven verspreidden, of, beter nog, persoonlijk de slachtoffers der onreinheid aanspraken en medevoerden uit de buurten van verleiding. Er waren er, die door de drukke straten colporteerden om onze lectuur als stroom van reinheid in de menschenmassa te voeren; anderen die vergaderingen organiseerden of daar als sprekers optraden; weer anderen die het stille studiewerk verkozen, en na ernstige voorbereiding de resultaten van studie en overdenking neerlegden in goede geschriften of mededeelden in cursusvergaderingen. Ook hier en daar bescheiden werkers, die in eigen omgeving lectuur verspreidden en tot vraagbaak, hulp en steun werden voorgevallenen, voor zoekenden en dolenden. Anderen gaven hun organiseerende en administratieve talenten aan het werk der Beweging. En menigeen die zich niet instaat voelde om daadwerkelijk op een van deze manieren mee te strijden,opende zijn beursen maakte daardoor het doeltreffend werken der andere medestrijders mogelijk. Zoo is gewerkt, soms met meer, dan met minder vuur, of uiterlijk succes. Maar niet te weerspreken is het, dat onze Rein Leven-beweging aan zeer velen ten zegen is geweest ; dat zij menigeen, die neergleed langs de helling der onreinheid, in den val heeft gestuit en geholpen tot inkeer en omkeer, ;_oodat uit den wellustslaaf groeide een wakkere strijder voor hooge idealen. En dit resultaat alleen reeds bewijst het recht van bestaan onzer Beweging, en doet ons vol vertrouwen alle goedwilleiuien opwekken om mede zich te scharen naast hen, die de Rein Leven-idee willen hooghouden in het menschengewoel, als een lichtende fakkel, wijzend den weg tot mooier geluk dan de zinnelust ooit vermag vóór te spiegelen. II. Thans willen wij het voornaamste vermelden omtrent de beginselen en de organisatie der Beweging. De grondslag is de Beginselverklaring, welke hier in zijn geheel volgt: 1. De Rein Leven-beweging heeft tot grondslag en doel het streven naar sexucele reinheid. 2. Zij aanvaardt als ideaal een leven volgens dezen maatstaf: Al die geslachtsverrichtingen zijn ongeoorloofd, waarbij geen rekening wordt gehouden met mogelijke schadelijke gevolgen voor het lichamelijk of geestelijk welzijn der betrokken personen zelf, of van hunne mogelijke nakomelingschap. Geslachtsgemeenschap is alleen dan volkomen rein, wanneer die plaats vindt in hoogste liefdeseenheid, in huwelijk, tusschen manen vrouw, en wanneer in de bedoeling der beide personen de mogelijkheid van voortplanting niet is buitengesloten. 3. Onder huwelijk wordt verstaan de éénwording van man en vrouw in de hoogste beteekenis van het woord, een band voor het leven gesloten. 4. Op grond daarvan bestrijdt zij prostitutie, nieuw-malthusianisme, homo-sexueele geslachtsdaden, onanie en eiken anderen vorm van onkuischheid in daden, woorden en gedachten, en werkt zij aan de verspreiding en naleving der in deze beginselverklaring gestelde opvattingen en eischen." Van deze uit den aard der zaak zoo beknopt mogelijk gestelde beginselverklaring is van wege de (na te noemen) Centrale Commissie een Toelichting uitgegeven, welke toelichting voor f0 10 bij den administrateur der Centrale Commissie verkrijgbaar is. Daarnevens heeft de Beweging Statuten, waarop de Koninkl. goedkeuring bij besluit van 18 Augustus 1908, No. 42, verkregen is, waarvan de belangrijkste artikelen in het onderstaande uittreksel volgen: Art. 1. De vereeniging, verder genaamd „beweging" draagt den naam van: „Rein Leven". In 't bizonder stelt zij zich tot taak: a. de verbreiding van het in hare beginselverklaring omschreven ideaal; b. de bestrijding van onreinheid en onkuischheid op sexueel gebied in daden, woorden en gedachten. Art. 2. De beweging tracht haar doel te bereiken door: a. het aan de leden verstrekken van een geregeld verschijnend orgaan; b. de uitgave en verspreiding van propaganda-lectuur; c. het samenstellen van een bibliotheek voor de studie van het sexueele vraagstuk; d. het houden van vergaderingen en het doen houden van lezingen; e. het verleenen van raad en hulp op sexueel gebied aan allen, die zich tot de daartoe door de beweging aangewezen personen wenden; ƒ. het voeren van acties ter bestrijding of voorkoming van onreinheid en ellende op sexueel gebied; g. het bevorderen en steunen van acties ter bestrijding of voorkoming van onreinheid en ellende op sexueel gebied, h. andere geoorloofde, tevens wettige middelen, die aan het doel bevorderlijk kunnen zijn. Art. 3. De beginselverklaring geldt als maatstaf en richtsnoer voor de geheele beweging. Art. 4. Lid is ieder, die zijn verlangen daartoe te kennen geeft, zonder onderscheid van politieke, maatschappelijke of godsdienstige overtuiging. Hem of haar wordt dan bericht, dat verondersteld wordt, dat hij of zij door zich als lid op te geven tevens te kennen geven te streven naar een rein leven. Donateur is ieder, die de beweging steunen wil, zonder lid te willen zijn. Art. 5. Tot leden van de Centrale Commissie, en Correspondenten, kunnen slechts zij worden gekozen of aangewezen, die, ten bewijze hunner instemming, de beginselverklaring onderteekenen. Art. 6. De beweging bestaat uit leden, ingedeeld in groepen. Een aantal van minstens 5 leden kunnen eene groep vormen, mits zij woonachtig zijn in dezelfde plaats of in aan elkander grenzende plaatsen, waarvan de grenzen door de Centrale Commissie zijn vastgesteld. Leden, niet aangesloten bij een groep, heeten algemeene leden. In plaatsen, waar een groep gevestigd is, kunnen geen algemeene leden zijn. Art. 7. Donateurs, die een groep steunen, heeten groepsdonateurs. Donateurs, die de centrale kas steunen, heeten algemeene donateurs. In een plaats, waar een groep is, kunnen zoowel groepsdonateurs als algemeene donateurs zijn. Art. 32. De algemeene leden betalen een minimum contributie van f 2.— per jaar, te voldoen in twee termijnen, vóór 1 Juni en 1 December van ieder, bij vooruitbetaling. Art. 34. Algemeene donateurs betalen een minimum bijdrage van f0.50 per jaar. Art. 35. Het orgaan verschijnt maandelijks. Bovendien zijn door de Alg. Vergadering nog de volgende besluiten genomen: a. Ieder die als spreker in en voor de Rein Leven Beweging optreedt, moet de beginsel verklaring kunnen onderschrijven. b. De motie aangenomen: De Algemeene Vergadering der Rein Levenbeweging, kennis genomen hebbende van het verslag der Alg. Verg. (31 Mei 1908) van de „Ned. Vereen, van Dermatologen" betreffende de daar gevoerde besprekingen omtrent de medicamenteuse prophylaxe tegen veneriese besmetting, spreekt uit moreel en pedagogies oogpunt haar besliste afkeuring uit over de toepassing en 't aanraden tot gebruik van de bedoelde voorbehoedmiddelen Hoewel in deze beide documenten de in de eerste plaats noodige inlichtingen vervat zijn, schijnt eenige opheldering tot goed begrip niet overbodig. Kenmerkend voor de gansche beweging is: groote vrijheid en ruimte van handelen bij eenheid van streven en beginsel. De Beweging staat open voor alle voorstanders van reinheid in persoonlijk en maatschappelijk leven, onverschillig welke godsdienstige of politieke richting men is toegestaan. Ieder die op de basis der beginselverklaring'mee wil werken totverreining onzer samenleving is hartelijk welkom. Ook ieder die hulp en steun zoekt in zijn streven om persoonlijk te komen tot een reiner leven. De Beweging stelt volstrekt geen eischen aan iemands gevorderdheid; zij verlangt volstrekt niet bij degenen die lid willen worden, dat zij zondeloos en vlekkeloos zijn; zij verlangt zelfs geen onderteekeningder beginselverklaring; doch alleen een eerlijk streven in de richting van meerdere reinheid, van meerdere heerschappij over de macht der zinnelijkheid. Alleen wordt van de leiders der Beweging blijkens Art. 5 der Statuten en van de sprekers blijkens het later genoemde besluit der Alg. Vergadering onderteekening der beginselverklaring verlangd: een eisch welken de ruimst-denkende niet onbillijk kan noemen. De leiding der Beweging berust bij een Centrale Commissie (C. C.) van 3 tot 7 leden; daartoe aangewezen door de Algemeene Vergadering, welke éénmaal per jaar gehouden wordt, ter bespreking van alle voor de Beweging belangrijke zaken. Met die Centrale Commissie staan de Correspondenten en de plaatselijke groepen in verbinding. Zulke plaatselijke groepen bestaan (in 1909) te Amsterdam, den Maag, Rotterdam, Enkhuizen en Utrecht. Zij zijn geheel vrij in de regeling van hun huishoudelijke aangelegenheden, en alleen onderworpen aan overeenstemming met de Statuten. Iedere groep vormt zich en arbeidt naar goedvinden. De leden der Beweging zijn ingedeeld in groepsleden en algemeene leden. Zij, die in een plaats wonen, waar een groep gevestigd is, zijn groepsleden. Zij betalen hun contributie aan de groep. De groep is dan verplicht voor ieder lid en donateur een vast bedrag te storten in de Centrale kas. Het minimum bedrag daarvoor is 25 cents, jaarlijks wordt het op de Algemeene Vergadering vastgesteld. Zij, die in een plaats wonen, waar geen groep gevestigd is, zijn algemeene leden. Zij betalen aan de Centrale kas f2.— per jaar. Zoowel groeps- als algemeene leden ontvangen voor hun contributie het orgaan gratis. Door het geheele land worden door de C.C. correspondenten aangesteld, telkens voor één jaar. Hun taak is zooveel mogelijk raad en hulp te verleenen in zaken gelegen op het gebied der Rein Leven-beweging aan ieder die zich daartoe aanmeldt. Vooral waar geen groepen gevestigd zijn, vormen zulke Correspondenten middelpunten, van waaruit een heilzame invloed in het belang van rein leven kan uitgaan. De werkzaamheid van groepsleden en correspondenten moet in de eerste plaats een reddende zijn. Er zijn zoovele jongelieden die slaaf zijn van hun zonden en gaarne daarvan vrij zouden komen, maar niet weten hoe — en geen raad weten. Niet altijd zijn de ouders geschikt om hen te helpen: de daartoe onmisbare band van vertrouwen is zoo zelden aanwezig. De omgeving, vrienden en kennissen, helpen hen allicht van den wal in de sloot — en zoo is 't voor velen reeds een uitkomst en zelfs 't behoud gebleken, dat ze bij de jonge en oudere mannen of vrouwen der Rein Leven-beweging warme belangstelling en hartelijken, degelijken steun vonden. Zoo vindt men in de groepen medewerkers die hulp geven, zoowel als zwakkeren die hulp zoeken. Beiden worden gebaat door de vlugschriften en bladen, die door de C.C. worden uitgegeven. Elke maand verschijnt een orgaan, waartoe gekozen is het maandblad „Levenskracht," onder redactie van Lod. van Mierop te Soest. Daarin worden alle belangrijke punten, de Rein Levenbeweging betreffende, besproken. Het vormt een onderlingen band tusschen de C.C. en de correspondenten, en houdt allen op de hoogte van wat er door de groepen gewerkt wordt; het bevat artikelen over verschillende vraagpunten, bespreking van boeken die met de Rein Leven-vraagstukken in verband staan of belangrijke sexueele onderwerpen behandelen; voorts opwekkingen tot ouders en opvoeders, enz. enz. Bovendien verschijnt niet op bepaalde tijden, maar wanneer de middelen en krachten dit toelaten, een propagandablad. De bedoeling van dit propagandablad is de medewerkers in staat te stellen door dit middel de beginselen der Beweging te verbreiden. Daar echter de godsdienstige en politieke kleur, zoowel als het arbeidsveld waarin de verschillende medewerkers zich bewegen, zeer onderscheiden is, bestaat het streven 0111 verschillende nummers van het Propogandablad ook voor verschillende doeleinden en richtingen dienstbaar te maken. Zoo zijn er, om een paar voorbeelden te geven, Propagandabladen speciaal ingericht om onder Orthodoxe Christenen te werken; andere weer voor jongelieden die de wereld ingaan; weer andere zijn zóó gesteld dat ieder ze in handen kan nemen, zonder dat zelfs de meest fijngevoelige door ruwe blootlegging van sexueele misstanden er door afgestooten kan worden; weereen ander nummer zal kloek en open de zonden bij den waren naam noemen en daardoor meer geschikt worden om de slapenden wakker te schudden, enz. leder kan dusdoende werken met die nummers en op die wijze welke 't beste met zijn aard en inzicht overeenkomt. En dit laatste, die vrijheid van werkwijze, geldt niet alleen voor de Propagandabladen, maar voor het geheele werk der Beweging. Ook is een bibliotheek gevormd, welke onder beheer staat van Lod. van Mierop te Soest, deels dienende om daartoe bevoegd geachte personen in de gelegenheid te stellen een meer diepgaande studie van het sexueele vraagstuk te maken, deels om de leden der R. L. Beweging het leeren van verheffende en noodige kennis op sexueel gebied verschaffende lectuur gemakkelijk te maken. Een reglement voor 't gebruik dezer bibliotheek is op aanvraag aan den bibliothecaris voornoemd, voor de leden der R. L. Beweging gratis verkrijgbaar. Zóó vertoont zich, zoowel in de geschriften als in het algemeene karakter der Beweging een eerlijk streven naar een gezonde veelzijdige neutraliteit — niet een neutraliteit die zich ten doel stelt elke besliste overtuiging te bemantelen, doch die aan elke ernstige meening, mits in den geest van reinheid van leven, de gelegenheid geeft zich uit te spreken. En waar dit streven van alzijdige neutraliteit ernstig vóór zit, ligt het dus aan de belijders van een bepaalde richting, wanneer de stem dier richting in het koor der Rein Leven-stemmen ontbreekt; en missen de aanhangers van die zwijgende, en zich op een afstand houdende richting alle recht, om aan de R. L.-beweging het overheerschen van andere kleurschakeeringen ten laste te leggen. Moge de R. L.-beweging steeds meer de daadwerkelijke belangstelling en sympathe verwerven van allen, die de ellende welke 't gevolg van sexueele onreinheid is, erkennen, en hun verantwoordelijkheid dienaangaande beseffen. Want de onreinheid is ver verbreid en diep doorgedrongen, en de taak deze te bestrijden en uit te roeien, is een zware. Behalve de reeds genoemde takken van werkzaamheid zijn in later tijd andere meer op den voorgrond getreden: maatschappelijke zonden, waartegen de R. L.-B. zich gedrongen heeft gevoeld front te maken. Een daarvan is genoemd in de hoven-aangehaalde motie, door de Alg. Vergadering eenstemmig aangenomen. De zaak waar 't om gaat is in de Volksvertegenwoordiging en in de bladen voldoende besproken. De Rein Leven-beweging meent dat het van hoogerhand aanbevelen van middelen om zonder vrees voor nadeelige gevolgen een zondig leven te kunnen voortzetten, die zonde in de hand werkt en daarom moreel afkeurenswaardig is. Ten onrechte beroept men zich daarbij op de leer die door de R. L.-B. als oi.waar, zedelijk verslappend en verlagend en dus verderfelijk is gebrandmerkt, dat sexueele onthouding voor levenskrachtige mannen onuitvoerbaar is. Zoowel die verderfelijke leer als de daaruit voortvloeiende immoreele hulpmiddeltjes zijn door den drang des tijds een voorwerp van actie der Beweging geworden. Mede is dit het geval met de pornografie, met het uitstallen en verbreiden van zinneprikkelende platen en boeken, van vuil- en schanddruksels, waartegen een algemeene actie dringend noodig is. Zoo is 't arbeidsveld enorm — helaas de arbeiders zijn weinigen. Treedt dan toe — allen wie de reinheid van ons volk ter harte gaat! Nadere inlichtingen omtrent personen en groepen zijn opeen los inlegblaadje van dit geschriftje vermeld. September 1908. Felix Ortt. Verkrijgbaar bij den Administrateur, Groepssecretariss* der Beweging en Boekhandel „Vrede", Den Haag. Prijs f 0.0 25 ex. f I.—; 50 ex. f 1.50, voor groepsbesturen 50 ex. f 1.2 alles franco p.p. bij vooruitbetaling per postwissel. >i.waar, zedelijk verslappend en verlagend en dus verderfelijk is gebrandmerkt, dat sexueele onthouding voor levenskrachtige mannen onuitvoerbaar is. Zoowel die verderfelijke leer als de daaruit voortvloeiende immoreele hulpmiddeltjes zijn door den drang des tijds een voorwerp van actie der Beweging geworden. Mede is dit het geval met de pornografie, met het uitstallen i'ii verbreiden van zinneprikkelende platen en boeken, van vuil- en schanddruksels, waartegen een algemeene actie dringend noodig is. Zoo is 't arbeidsveld enorm — helaas de arbeiders zijn weinigen. Treedt dan toe — allen wie de reinheid van ons volk ter harte gaat! Nadere inlichtingen omtrent personen en groepen zijn op een los inlegblaadje van dit geschriftje vermeld. September 1908. Ff.lix Ortt. Verkrijgbaar bij den Administrateur, Groepssecretarissi der Beweging en Boekhandel „Vrede", Den Haag. Prijs f 0.0 25 ex. f 1.—; 50 ex. f 1.50, voor groepsbesturen 50 ex. f 1.2 alles franco p.p. bij vooruitbetaling per postwissel. WORDT LID DER Rein Leven-Beweging waarvoor gij u kunt opgeven jan. h^secretariaat der Centrale Commissie of indien u woonachtig zijt in een der plaatsen, waar een groep gevestigd is, bij den groepssecretaris aldaar. Als lid ontvangt u gratis het blad „Levenskracht", MAANDBLAD VOOR REINER LEVEN. Redacteur: LOD. VAN M1EROP, Soest, — (Officieel orgaan der Rein Leven-Beweging.) — O.a. met medewerking van: Dr. Louis A. Baehler, Dr. J. A. Cramer (Pred.), Christine Doorman, J. J. HoogewERFF,Mej.h.hartsen,Ds. A.Klaver,Ds.S. C. Kijlst ra, Truus van Mierop-Mulder, Felix Ortt, Herbert PlOKKER, F. C. J. van den steen van ommeren, tltia van der tuuk, A. de Vl-etter. Mevr. A. A. van der Willigen. Voor niet-leden is de abonnementsprijs f 1 — per jaar bij vooruitbetaling. Voor buitenlanden koloniën f 1.50. Afzonderlijke nummers f 0.10. van der Tuuk, A. de Vletter. Mevr. A. A. van der