EEN DIK WlSiT JEIN fXJEW. Zijnde cene crnstiye I.cerrede tol ontdekkingen vun vulschc gronden, m lot opwekkingen, om met ijver voort te gaan op den naauwen weg der Godzaligheid. G E P K E D I K T uit Proy. XIV : 12 . 1)00» T. .1. B'1 Bï I li IWI <«» IIUI $ ® W » In leren l>re] om derzelver getrouwheid in het waarschuwen van /.ulken , welke zich verheelden , dal hun weg goed .5 , nuttig aan ons Oud Nederland mode te doelen, te meerder aangezet zijnde. door dien de lleere nu zoo merkelijk door ziekten en kou Je koortsen zijne hand hier en elders aan ons legt waar door er bvj duizenden uil hel land der levendeu worden weggerukt, en dat lo beklagen is, dat vele zoo ongovoohg zijn over do .hand: Gods , wor.lo.ido wol gcSla^on , maar voo u ceencn pijn , veel minder kecrou zij zich lot Dien . dien slaat, do ïloero laat dit nevens andere middelen nog gezegen zijn , lot ontdekking van onbekoorden , en tot opwek ing van des Hcercu volk. AMEN. Daar ik de vrijheid noem. UEd. dit Hoekje aan te bieden, zoo hoop ik. dat dezo mijne poging niet vruchteloos roog *\jn, om langs dien weg het brood lo verdienen, voor mij en mUu hmsgezm-js ^ ^ Boekje is slechts 15 Centen. AYaunocr UEd. het l)lid. hetzelve niet in eigendom wensclit lo behouden, zoo laat ik de beleefdheid aan UEd over, of R.| iels belieft te geven voor het lezen, of lol goedmaking dor kosten mtyner boekjes. Morgen zal men om antwoord terugkomen. "Waarmedo ik blijvc: UEd. Vui. Dienaar: EEN SPIEGEL DIE NIET EN VLEIT, enz. Prov. XIV: 12. Daar is een teeg, dit iemand regt schijnt, maar hel laalslt van dien zijn wegen des doods. Aanmerkelijk, en niet lo min waarachtig, zijn do woorden van don I'rophccl Jercmias, cap. 17: 9. jQrglislig, is het hart meer dan ec.nig ding , ja doodclijlc is liel: wie zal liet kennen t Door hel harte mooi verslaan wordon, do zielo des meuschen dal geestelijke , redelijk Wezen , hegaaft met vorstand, oordoel Cousciculio. wil en genegenheid. Dit harte der mcnscheu nu , na den yal, zoo laug het door dou Geest der wodergohoorlo niet is vernieuwd , is arglistig. liet grondwoord dat hier slaat is hotzolvo daar van den' Patriarch Jae.ob zijnen naam gekregen hoeft, omdat hjj zijnoir hroeder in do geboorte hij do hiel had; maar hol boleokent ook list, lagen, hodrog. Gon. 27 : 36. Zoo dal arglistigheid hier bctjuidl, bcdricijolijk , achterhoudend, genegen lol overtreding Zoo is het hurl gcslcld bovenal, ja doodclijk, ten dood strekkende, daar de dood aan vast is, ongeneeslijk, bovtn male boos. Zoo bedrieglijk eu verderven zijn de harten dor menschon. hetwelk zij openbaren wanneer zij zichzelven, en anderen bedriegen , in liet vorbergeu , of in het bodekken vau haro lis-1 tigo boosheid. , Toen Ilorodes Christus wilde vermoordon , zoo wendde hjj noglans voor. Hem lo wilton aanbidden. Mallh 2: 8. Judas bedekte zijne gierigheid viel genegenheid lot de armen. Zoo zij het kwaad of liunno zonden uiet geheel vorborgon kunnen, zoo verkleinen zij die: Hieruit oulsiaat allo vciuzoroijeu, waardoor zij eoiion schjjn van zich geven als of zij wat waren. Maar hetgoen do arglistigheid van het harto nog naauwor openbaart, is hel zelfbodrog. waardoor do menschou meenen zoo kwaad niet to zijn, als zij inderdaad zijn , on waardoor zij , meenen in ecucn goeden staal lo zijn. en hopen zalig to worden , daar zij inderdaad nog ellcudig zijn, voorwerpen der vordoemonis; zoo was hol mot do kerk van Laodicca, die mconde rijk en verrijkt lo zyu on geons diugs gebrek to hohhou , noütaus was zij arm , jammorljjk naakt on blind, üpenb. 3; 17. Zoo iemand (zcgl Paulus) inoent iots to zijn, daar hij niet en is, die bedriegt zich zelveu in zijn gemoed , Gal. 6: 3. Een bedrog voorwaar , dal gemeen, en met een, zeer gevaarlijk is : want in dil geval maakt. het bedrieglijk harl, liet gelijk een mensch, die hongerig en dorslig is, en in zijnen slaap droomt, dat hij eet cn drinkt, maar als hij wakker wordt vindt hij zichzelven bedrogen, en gevoelt nog zijn honger en dorst, Joz. '29 : 8. Zoo zal hel arglistig harl, dat gemeend, heefl in de qunst van God te zijn , na den dood, cn in den. dan des oordoels, zijn bedrog geivaar geworden, dat zijne inbeelding maar alt een droom gewfcsl is, als hij met eOxen inqébeelde.n llemcl, zijne, oogen in de hel zal opendoen. Dal iemand zichzolvcn inhccldt ccn gcloovigo Ic zijn , (zondor grond) dat maakt bom des to rampzaliger. Boklagclijk is lint, dal dil bedrog, dat zno vervaarlijk is , ook zoo algemeen is. liicrvan zegt Salomo in de woorden onzes tekst, daar is een weg die iemand rr.gt schijnt, rvz. Woorden dio cene trouwhartigo waarschouwing in zich bevallen, dio een iegelijk die " schrikt voor zelfbedrog, oni toch niel bedrogen uit to komou cn beschaamd te worden, in des Ilecren Jezus toekom?.te, wel op zijn harte mag drukken. Tweo hoofdzaken bobben wij hier in acht to nemen. I. Het voorstel: Daar is eon wog dio iemand rest schiju. II. Do uitspraak: Maar het laalsto van dien zijn wogen des doods. In hot voorstel, hebben wij nader lo overwegen, helgeno, waar van gesproken wordt, lo weten , oenen weg. en van do inbeelding dio iemand daar van heelt namelijk , dal die hem reat sch\jnt. I. Een weg is een manier van doen of van leven die een menscli gebruikt, waarin hij zich een zeker eindo heeft voor_ gesteld, omdat to verkrijgen: wanl oen wandelaar gebruikt ccricn weg als een middel 0111 tot zijn voorgesteld eindo Ic geraken, üus vinden wij veel malen in de IJ. Sclirill van twecdcrlci wegen, eon broeden en ccn naauwou weg, cn twccdcrlci wandelaars. 011 derzclvcr twecderlei uiteinde: Zoo staat er I's. 1 : G. De JJeerc kent den weg der reglvanrdigen (haar bedrijf en manier van leven) maar de weg der goddeloózen sal vergaan, dat is hun leven en bedrijf. Nu is er ecu weg . eeno manier van lovon , dio iemand regt schijnt, en evenwel eon ellendig uiteinde beeft. Salomo heefi liior het oog op do monsclien . dio zichzelven bcdricsen, uitgedrukt op hol woord iemand. Door iemand verstaat hij porsoncu, en wol zulke, die hij hier cn olders dwazo noemt, als 1'rov. 12: lö dio uiet verlicht zijn, do wijshoid dio van boven is. niot deelachtig, zondor vroczo Gods, daarom natuurlijke nienschon, die bij ook goddcloozcn uocml met oen woord, onbekeerde ïncnschen. Dat blijkt, 0111 dat hij bun ccn ramzalig uitcindo toeschrijft. Deze bobben oenen weg , ccno manier van leven , waar in zij zich voorstellen, een verkeerd eindo. Aan do eeno zijde stellen zij lot hun oogmerk aardscho gelukzaligheid . rijkdom , eer cn' wellusten. Dit is hun binnenste gedachte, dat hunno huizen mogen zijn in eeuwigheid Ps. 49: 12. Zij vinken den buik lot hunnen God, cn bedenken aardsche dingen. Phill. 3: 19^ Zij zijn meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods , 2 'Jim. 3: h. Met een woord, het zijn lieden van deze wereld, welker deel in dit leven is, Ps. 17: 14. Aan do andoco zijdo stellen zij hun ook wol voor den Hemel en de eeuwige zaligheid, namelijk, als zij do aarde niet langer houden Uunneu , zoo wilden zij den Ileinol wol hebben, om maar van do helle verlost to zijn. En z*^is deze bunnen weg , dio hun rogt schijnt. 1, Een weg der zondo, of eon leven in do zonde; zoo dat zij de begeerlijkheden den vollen toom gevon en do verdorvenheid der boozc natuur opvolgen, weten niot yan het vleesoh lo kruisigen, leven ia nijd, twist , haat, wraakgierigheid onkuischheid, onroglvaardigheid, liogen cn achterklappen (hoewel de ecne meer dan do ander) mot een woord ; zulk een leven waarin zij non cetiigo zouden moedwillig aan de haud honden; zoo bosehrijft Oavid den weg des goddcloozen, dal hij onregi bedenkt op zijn lener, bij steil zich o|> eonen wug dio niel goed is , liet 'kwaad verwerpt bij niet I's. 03 ; '2—5. Dat bol zulk een weg is, blijkt uit do uilkomst,dowclk is do dood: nu de bezoldingo der zondo is de dood, Loru. 0: 23. 2. De/.o weg is ook zelfs een weg van burgerlijkheid en zedigheid; zoo dat zij uit vrcozo voor de hol, ol voor schado of schande, of uil natuurlijke overtuiging van (lo consciento, baar wachton voor openbare grove zonden, en bet uitwendige cn kleinste van do wel ïtaauwkourig bolracltlcu, en zoo lovou dal men er niet op weel to zeggen, dit kan meu zieu in dien rij keu jongeling Malth. 19 : 1'J en '20, dit alles had bij onderhouden, wat den uilerlijkou zin aangaat; maar zij govcn weinig acht op do iuwendigo gestalte huns harten, niet kennende de goe— stolijlvhoid der wet , dio de minste begeerlijkheden veruordeell, die zy niel keuneu. - . . , 3. Het is ook een weg vau uiterlijke godsdienstigheid, van zekere oefening en pligtsbetrachting, dio zij waarnomen, waar op zij God dagelijks zoeken, cn ecu Ittst hebben aan do ken— uisso zijner wegen, gelijk er van do zells bedriegende Jodon gezegd wordt, Jez. 58 : 2. Zoo zullen er teil genen dage vele opslaan, zeggende, llccrc, lleerc hebben ivij niet in uwe tegenwoordigheid gcyelen en gedronken , hebben wij niet vele lu achteii i/edaan cn t" uwen naam duivelen uitgeworpen, Malth. 7:2-2, '23 Luc. 13: 2G , 27. , 4. Ja, zolfs is dit een weg vau uiterlijk berouw cn bekoering waardoor zij somtijds overtuigd beroerd en ontsteld worden , en huuuc zonclou belijden en daar over schreijeu, gelijk Saul, 1 Sain 21 , 23 , en linsl Agrippa bewogen worden, Act. '20 en verscheidene zouden ou kwade gowoonLeu bogiunen na to laten, geliju. llcrodcs, dio hoorde Johannes gaarne , en hij docd veel duigen , Mare. 0 en uoglaus bleef bij Goddeloos. Zij kunnen door do kennisso vau Jozus Christus do besmetting der wereld ontvlieden, ou echter nog op hiiuuoii ouden weg van onbckccrlijkheid blijven , '2 1'et. 2: 20. 5. Ilel is een weg van eigen gcrogtighoid, dal zij dit alles doen out daar op le rusten , cn daarop luinue zaligheid vast lo stellen en hunne Conseienlio gerust lo slellou , cn God daarmede te paaijen, monendo don Memel zal hun geenszins ontgaan, nu zij zoo veel goeds gedaan bobbon, dal is lietgeno de lleere zegt, Gij hebt vertrouwd op uwen weg Hos. 10 :13. 0. Hel is oen weg, die zij na hun eigen goeddunkon hobbou vorkoren, waarop zij zorgeloos zijn, zonder waar berouw over liunno zouden, zundor naauwkcurige onderzoekingen van zich zelven, waarop zij zich zelvcu zoeken , eigen eer , gemak en voordeel in do wereld ; do godsdionst neiuen zij waar zoo veel de wereld missen kan, ol uit gewoonte ou sleur, of om welslaans wille, of out ïncuschcu wille, om daar van gezien lo mogen worden , om voor een corlijk man cn goed Christen lo mogen passeren, of om hun gewisse den mond to stoppen, dat hel hun mot knago, of om God zolf eonen dienst daarnicdo le (loon, cu als le vcrpligleu om bon zalig lo niakon, daarom ii huo gansche lóven ou bedrijf 1105? zondo , dewijl ijj maar voor zich zelvcn Icvou , on niet voor God, om dat zjj zich in al hun doen hel rogto onsmork, (Jods eer en wil , zich niet hebben voorgesteld ; en dus zijn zij liefhebbers van zich zolven , 2 Tim. 3: 2. IIoo verkcort dit ook is, hoe rampzalig ook dit leven is , zoo duukl hun nogtans, dat dezo weg rcgl is, en dit levon « goed, gelijk Salomo zegt, dal dezo weg regt schijnt : Dio iemand regt schynt. Eigenlijk luiden deze woorden na de grondtaal, voor het aangezigt des mans, dat is in zijne 005011, en na zijn oordeel, welko spreokwyzo wij ook vinden Ec.les 2: 20, ilie goed is voor zijn aan^ozigto Salomo wil zocgcn dat do (!ccslcloozc menscli meent en denkt; dat zijn leven en bedrijf re«t en goed is, eu Godo aangenaam, en (inel een woord) dat zijn weg opregt is, oordeelt en meent dat bij zich zelvcn, hij stolt liet voor vast, en maakt er slaat op; want dit schijnen is hier poen gissen, maar voorwaar on zeker houden en huilen twijfel stellen, gelijk do Heidenen zoo gezegd worden to nicencn, dat zij door do veelheid der woorden zullen verhoord worden. Alallh. G: 7. Dc Heidenen waren hier in veel verbijsterd, maar lij hen stond het evenwel vast, en zij hielden het daar voor , zoo ooit liicr, hij heeft hiervan cene inbeelding, hein dunkt liet xoo, en niet alleen heeft hij die inbeelding bij zich zelvcn, maar wil ook dat hem anderen daar voor zullen houden. daarom tal hij met Uerodes veel goede dingen dom. Mare. 6 : 10 om oen schijn to hebben. Zoo was lici met Saul, hij wddc bij het volk aangenaam wezen, als een die des llccrcn dienst cn eertbchiclt, ^ daarom wilde hij offeren eer hij aan den strijd ging. 1 Sam. 13: 15. Zoo was het ook met dc Pliarisccn, Joh. 3: 4f. Zoo gaal liet den onbeheerden zondaar hier ook, dat hij niet alleen meent, dat zijn weg regt is, maar ook wil hij dat hem anderen voor een vroom menscli zullen houden, omdat hij zoo wat schijnt te zijn, gelijk Simon dc toovenaar van zich zelvcn zcide, dal hij wat grootsch was , Act. 8: 2. Zoo was het mol do Joden, dio meenden dat zij Abrahams zaad waren, ou noglhans deden zij zij 110 werken niet, maar waren uil den vader den duivel, Mallh. 3, Joh 8: 44. Zoo is het met den gecsleloozcu naam-Chrislen , het schijnt hem ook too dat zijn weg regt is , eu dat zü zalig zullen worden , eu onderlusschen zijn zy het spoor bijster, llier kunnen wij naspeuren dc oorzaken, wat toch dc reden is, waarom zich de zondaar met valscho overleggingen bedriegt, cn meent dat zyu weg regt is, daar toch God zoo klaar onderscheidt maakt tusschcn deu broeden eu uaauwcu weg , dal is tusschcn den weg der goddeloozcn cn dor lófclvaardigen, tusschen den slaat der natuur eu tier genade, tusschcn diegene, dio God vreezen; zon dat deze staat zoo veel van malkaudercn vei schilt als licht en duisternis, hemel cil hel, dc rcdcucu zijn veel en verscheiden , wij zullen er contgcn van ophalen. liet is wel Gods regtvaardig cn heilig oordeel overdomenschcu, God slaat hen met blindheid eu verduisteringo des ■verslauds. Vau natuur is do menscli wel geestelijk blind , doch hjj hoeft nog oonigo natuurlyko kennis van Goddolijke dingon : maar ook dat hjj nog heeft wordt hotn regtvaardig ontnomen, Matlli. 13 : 12. Zijn onverstandig hart wordt nog metr verduisterd, Kom. 1 : 21. 1Waarop hij zichzclvcn dan misleid, zoodat liij zegt, He ben rijk en verrijkt geworden Apoc. 3 : 17. Dit kuniii'ii wij ook zien, 2 Tlias '2: lü. tl. Daarbij komt nog de veihardin. Dit leeil ook , bel einde van dien weg is de oeuwige 'dood cu rampzaligheid. Aan do au- y've. *ijdo wordt u voorgesteld, oen naauwo weg. waarin gij u zolvon moei verloochenen, uw eigen versland, eigen gercgtighoid eiaen wil cn zin. oigon waardigheid en kraeliton, waar in cii moet afstand doen van uwe liefslo zondon . cn van do ijdullicdcn dez.o wereld , waarin gij 'icl konincrijk Gods en gijiio "orcglLhüid moet bovou alles zoeken, Alallfi. on viuili— ten vc7orll.rc.nRen der hekeerin'i waardig; waarin rij moei precies en heilig loven, Christus in zijno voetstappen en dciuden navol"cn; een weg die ook bezet is niet verdrukking; tegenspoed" ongemakken, die sireidt tesen vleesch en bloed; «naar h! wat een zalig en heerlijk einde heeft dezo wc-i want liet oindo is het eeuwige leven, do eeuwige heerlijkheid, ccuwigo blijdschap en zaligheid, liier zijn dant Iwee wogen, maar gij kunt die beiden niet te gelijk bewandelen, daar zijn tweu liecren, maar gij kunt dio niet lo gelijk dienen; gij moet deu oenen verlaten', wilt gi.i den anderen aanhangon, u\j moet kiezen een van twoeen 1 geheel goddeloos , of geheel Godzalig , koud of lieot; want dio laauw wil zijn. dio wil do llccro Jezus uil zijnen nn.nd spuwen, Apos. 3: 17. Ilier stol ik u cl ui heden voor het leven cn den dood, den zegen cn den vloek , ei kiest dan hel loven , opclal gij inoout leven: o! zondaar, verlaat dan uwen weg, die u zoo regt schijnt uw zorgelooze gerustheid, uw eigen gcregligheid, uwo zonilen en liislen , uw ciuon gedachten; cn bekeer u tol. don IIeiTü .iez. (i!): 7. Verlaat do slec'iiigheden . die valscho steur.seis en gronden, en Irced op den weg des verstands. (.ij hebt nu -20, 30, *0 , 50, on sommigen meer jaren gewandeld op 'den weg die regt schijnt in uwo oogon, nu zijt gij alzoo na aan de eeuwigheid, en God waarschuwt u nog, y.i,ll g[j nou lanaer voorlgaau op die eigen wenen? ei weest loch niet langer zoo uitzinnig, dat «ij u legen al deze waarschuwingen en overtuigingen zovidt willen vast houden dat uw weg regt is, cn uwo arme ziele hor verder verleiden; hoort na deu raad Gods. Jcr. ü: 1(5 Zoo zegt do llcere, slaat op de wegen cn ziet toe, vraagt naar de oudo paden , waar lo*-h de goede weg zij, cn wandelt daarin , zuo zuil gij ruste vinden voor uwo zielo. _ ft laar daar is ook een weg dio verkeerd schijnt in bet oog der wereld, maar die noelans de regie weu is; en dal is do weg des gelooft, dor wcderuehoorle, der heilimuaking, der zelfs verloochening, een weg van hemels gezindheid cn liefdo, dal is dc naauwo weg daar do Heiland van spreekt. i\lallh.7. Maar o ! gelukkigen , die daar hun voel hebben opgozot , kinderen Gods, dio overgegaan zijt van den brccdcu weg cler zonde op dezen naauwen weg van deugd en Godzaligheid , dio den weg der waarheid vorkoren hebt. Ps. li): 30. 1 'Geeft God toch dc ecre van zijne vrije genado aan u bewezen, dat Hij u dc'schadelijkheid van dien weg die regt schijnt, en de beniinnelijUhoid vau den weg des levens, heelt ontdekt, cn dal Hij u op dcuzclvcn gebragt heeft. 2. Blijft toch volstandig op dien weg, laat het u nooit berouwen , dal gij de keus licht gedaan voor dien weg. Ln dewijl van dezen weg zoo kwalijk gesproken wordt , cn nu in dezo dagen zoo vcol lileinasseu zijn , die do regio wegen des llooren verkcoren, zoo vernieuwd nog diluiaal uwe keuzo voor dion weg, om er al yasler in voort te gaan ; komt er des lo meer voor uit. Vooral, wiit dezen weg versieren door volo vruchten van ocuon heiligen wandel, op dat zij, in hot geen zij kwalijk van dien weg spreken, noglans uit do vruchten Ciml verheerlijken mogen , oin zoo medo tot dien weg getrokken tc worden. Ten dien einde Lid veel met David. I's. 115): 32, 33 , >35 , I's 25: 5. ' 3. Gaat er met een hoogachting van dien weg al gedurig voor, zij zullen zingen vau de wegen des lleeren , slaat er I's. 138 : ü. A. Zoekt anderen ook uit te lokken en over lo halen tot dien weg, hij is niet alleen voor u , maar ook voor anderen ; men moet gezelschap naar den Ilemel zoeken, dies moet uwe bcgcorte wezen om die wegen aan anderen bekend te snaken, en de voortreffelijkheid van dien weg voor te stellen en uit te leunen. .