87 L 55 r ^ r ^eer waard dan. ♦. Goud! Meer waard dan . . . Goud! Opwekking tot Bijbelstudie! Lees toch dit boekje over bijbelstudie. Als gij wist, hoe prettig, aangenaam, heerlijk-zegenrijk bijbelstudie was, dan zoudt ge er direct mee beginnen, en ik ben overtuigd, dat als ge er eenmaal mede begonnen zijt, ge blijde zijt, en er nooit meer mede wilt ophouden. Gij zult met den dichter zeggen: Gods Woord, het is het menschdom meerder waard dan het fijnste goud op aard. Maar er is nog iets anders. De Bijbel bevat een boodschap Gods aan U. Gesteld nu, dat ge een brief van uw Vader krijgt, en ge leest dien brief nauwelijks, of ge acht het niet de moeite waard om nauwkeurig te lezen wat er in staat, dan bewijst dat minachting voor uw Vader voor wat hij U mededeelt. Maar is het niet precies zoo met het Woord Gods? Als ge weinig aandacht voor dat Woord van uw hemelschen Vader hebt, geen tijd om dat Woord te lezen en te bestudeeren, om te weten te komen wat het U te zeggen heeft, maar wel tijd hebt voor uw zaken en uw bezigheden, bewijst ge dan niet daarmede weinig achting voor dat Woord Gods te hebben? En begrijpt ge niet het leed, dat ge God aandoet, dat ge zoo weinig liefde tot Zijn Woord toont. Misschien niet met uw woorden, maar wel met uw daden bewijst ge weinig er mede op te hebben. Geve Gods Geest ons de groote zonde in te zien van zoo weinig tijd te besteden aan het bestudeeren van het Woord des Heeren. Voor de meeste menschen zal de meest geschikte tijd voor studie des avonds zijn. De beste tijd. De beste tijd echter voor bijbelstudie is des morgens vroeg. Nadat men 's nachts geslapen heeft en het lichaam en den geest verfrischt zijn, vóór dat de plichten en de zorgen van den dag beginnen, is het in het bijzonder de tijd voor goede zielverheffende doorzoeking van het Woord Gods. Hij, die met Christus den dag begint Heeft Hem steeds bij zich, als zijn [beste vrind. De heerlijke kracht van het Woord van onzen hemelschen Vader zal ons dan den geheelen dag verkwikken. De tijd, die men daarvoor kan besteden, moet men overlaten aan persoonlijke omstandigheden. Vele christenen hebben zich tot regel gesteld een half uur door te brengen met bijbelstudie en een half uur met gebed. Zij beweren, dat dit de schoonste uren van hun leven zijn. Salomo zingt er zoo heerlijk van in Hooglied 2 : 14, waar God tot Zijn Kind zegt: doe Mij (God) uw stem hooren, want uw stem is (Mij) zoet en uw gedaante is (Mij) liefelijk. Hoe dikwijls moet God niet in ons teleurgesteld zijn, wanneer Hij ziet de . paar minuten van aanbidding, die sommige van Zijn kinderen Hem 's morgens ternauwernood wijden en wat zij denken dat voldoende is om Hem te bevredigen, Wiens begeerte tiaar ons is. Hoe meer we bezig zijn met Gods Woord, hoe meer wij voor Gods Aangezicht zullen pleiten op Zijn beloften ons in Zijn Woord gegeven voor ons en ons léven. Kennen wij weinig dat Woord en zijn wij er weinig mede bezig, dan zal ons gebed ook meestal kort zijn. Zooals een bloem zich keert naar de zon en het kuiken vliedt onder de vleugels van de hen, zooals het kind troost zoekt bij zijn moeder, zoo zoekt de Christen in zijn gebed zijn Vader in den Hemel. De geheele dag is zijn leven in de richting naar God heen. NatuuYlijk beteekent het „zelfverloochening" wanneer wij aan bijbelstudie een tijd van den dag willen wijden, maar niemand die zichzelf voor dit doel verloochend heeft, zal missen de heerlijkste belooning. Gods Woord zegt: Gij ontmoet degenen, die Uwer gedenken op Uwe wegen. Jes. 64 : 5. Voor sommigen zal misschien de tijd voor Bijbelstudie 's morgens niet zoolang kunnen wezen, -maar hoofdzaak is, dat wij den Heere smeeken of Hij ons helpen wil een bepaalden tijd van den dag voor gemeenschap met Zijn Woord te reserveeren, en onder geen beding toelaten, dat die tijd voor een ander doel wordt in beslag genomen. De Satan is altijd bezig en in het bijzonder wanneer de tijd voor bijbelonderzoek of gebed nadert, te trachten ons af te trekken van onzen hemelschen Vader en daardoor te verhinderen dat onze ziel verlevendigd en verkwikt wordt door Zijn genade. Het is buiten twijfel dat, wil men met bijbelstudie een hemelschen schat vergaderen, gestadige geregelde studie noodig is. waarvoor men voldoenden tijd moet beschikbaar stellen en deze studie werpt een grooten zegen af voor tijd en eeuwigheid. Ik geef daarom ieder den raad, kunt ge niet des morgens studeeren, doe het dan 's middags of 's avonds, maar doe het — doe het! Tracht minstens één uur per dag daaraan te besteden. En hebt ge geen lust om te studeeren, besteed dan in ieder geval iederen dag eenigen tijd om een hoofdstuk uit den Bijbel, stil, voor uw eigen, te lezen en te overdenken en ge zult daarvan rijken zegen ondervinden. Laat U toch niet door uw wereldsche beslommeringen en door de vrees voor al wat van dit leven is, zoo in beslag nemen, dat gij uw hoogste en heerlijkste belangen gaat vergeten, om naar Gods stem te hooren in Zijn heerlijk Woord. Bijbels. Het is goed dat men twee bijbels heeft, één met het gedeelte dat men bestudeert, en dat open voor ons ligt, en een anderen Bijbel, die men gemakkelijk in de hand kan houden om daarmede de andere teksten of gedeelten van Gods Woord te vergelijken. Zoo wordt men in zijn studie niet gestoord, doordat men geregeld het oog op het te bestudeeren gedeelte kan houden. Notitieboekje. Een eenvoudig notitieboekje gebruike men om iedere gedachte, die in verband met onze bijbelstudie naar voren komt, op te schrijven. Het is geheel verkeerd, om vluchtig er over heen te loopen. Als men God vraagt om onze oogen te willen openen, dan moeten wij gelooven dat Hij ons Zijn waarheden zal laten zien, en wat Hij geeft voor ons persoonlijk goed en nuttig is, waard om opgeschreven en bewaard te worden, hoe gering het soms in eens anders oog mag schijnen. Door het op te schrijven, leggen wij onze gedachten vast om ons geheugen te hulp te komen. Ook komen wij daardoor tot het maken van vergelijkingen bij verdere studie. Methode. Het is goed een bepaalde methode te volgen bij zijn studie en niet maar lukraak te studeeren, of daar waar men den bijbel open slaat, zooals sommigen doen. Daardoor zal men nooit den rijkdom van den Bijbel leeren kennen. Ik laat hier eenige methodes volgen, dan kan men zelf zijn keuze maken. Ook kan men na verloop van tijd van methode veranderen, maar op welke wijze men ook studeert, men moet zich nooit haasten bij de studie, want dan krijgt men een oppervlakkige kennis, zonder diepte. Beter is het één bijbelboek goed te behandelen, dan twee die men half doet. Vindt men het prettiger met elkander te studeeren, dan moet men dit vooral doen. Maar men mag nooit vergeten, dat gezamenlijke studie steeds vooraf moet gaan door persoonlijk den Heere om zijn zegen te vragen en zoo mogelijk als men anderen leiding bij de studie moet geven, persoonlijke voorbereidingsstudie. Als men anderen wil voeden, moet men zijn eigen ziel niet vergeten. Het laatste is van het grootste belang, opdat men luistere naar wat God tot ons te zeggen heeft, en opdat wij zelf gezegend worden en groeien in de genade. Als wij alleen kennis uit Gods Woord willen halen om anderen te onderwijzen, zal vroeg of laat een dorheid over onze ziel komen. Dit ondervinden zelfs vele predikanten. Neen, men moet een tijd vast stellen, waarop men ernstig Gods aangezicht smeekt, om door het bestudeeren van Gods Woord eenzegente mogen ontvangen voor eigen leven. Zijn wij zelf door onzen Heiland gevoed, dan kunnen wij ook anderen mededeelen van wat wij zelf, toen wij op audiëntie waren bij onzen hemelschen Vader, van Hem ontvingen. De eerste methode. Deze is misschien het gemakkelijkst, omdat ieder deze kan volgen. Men neemt een deel van den Bijbel en leest met alle aandacht het hoofdstuk. Dan sluit men eenige oogenblikken de oogen, en denkt er over na; daarna schrijft men op, wat men er belangrijks in gevonden heeft, of wat ons bijzonder trof. Is men met meerdere personen, dan kan men dit onderling bespreken en met elkander vergelijken. Als men op deze wijze iederen dag een gedeelte van Gods Woord zóó leest, zal ons dit een groote kennis van den Bijbel geven, al zal men het nauwelijks bijbelstudie kunnen noemen. Wanneer ge de gewoonte hebt na het eten in uw gezin een hoofdstuk uit den Bijbel te lezen, doe heit dan op deze wijze en ge zult bemerken, dat het de Bijbelkennis van allen bevordert. Laat men toch vooral er een gewoonte van maken om op te schrijven, wat men overdacht heeft, want daardoor blijft het veel langer in ons geheugen en kunnen wij het, wanneer wij dit willen, ten allen tijde weder lezen, herlezen en vergelijken. De tweede methode. Een moeilijker wijze van studie is na te gaan, bladzijde na bladzijde, wat Gods Woord ons leert omtrent bepaalde dingen, bijvoorbeeld wat zegt de Bijbel ons omtrent „de zonde", licht en duisternis, of omtrent de genade, wat vertelt hij ons van den beloofden Messias, van de liefde van Christus. Men moet ieder onderwerp, dat men bestudeeren wil, brengen onder verschillende hoofden, bijvoorbeeld: de zonde. Haar natuur, verwerpelijk voor Gods aangezicht, bron van ellende, doodbren- génd, op aarde en hiernamaals gestraft, enz. Men kan zooveel hoofden vormen, als men zelf verkiest. Voor het onderwerp: licht en duisternis bestudeere men de scheiding tusschen de Kerk des Heeren en de wereld. Dit zal men vinden in bijna ieder boek van den Bijbel. Herhaaldelijk wordt er in Gods Woord gesproken over licht en duisternis. Dit licht is symbool van heiligheid, waarheid, oprechtheid, zedelijke hoogheid, hetwelk staat tegenover de duisternis als symbool van zonde, schuld, kwaad, zedelijke laagheid. De personen, die ons in Gods Woord beschreven staan en die kerk en wereld vertegenwoordigen, kan men opzoeken en opschrijven, bijvoorb.: Abel—Kaïn, Henoch—Lamech, Abraham—Lot, Isaac— Ismaël, Jacob—Ezau, Jozef—zijn broeders, enz. enz. Liefde. Liefde van God tot menschen. Liefde van menschen tot God. Liefde van menschen onderling. Verschillende bewijzen van liefde. Wat er over liefde in Gods Woord gezegd wordt, enz. enz. De beloofde Messias. Van Genesis tot Maleachi staat er ons van geschreven en van Mattheüs tot Openbaringen wordt ons verhaald hoe Hij gekomen is. Dit is een onderwerp dat ons in zal leiden in Gods Verlossingsplan met deze wereld en onze ziel vervullen zal met aanbidding omtrent de groote liefde Gods, die ons Zijn Zoon geschonken heeft. Nu kan men als men deze onderwerpen of anderen als macht — eeuwigheid — heiligheid enz. wil bestudeeren, het zich gemakkelijk maken door een concordance te raadplegen, maar dan zal men weinig vruchten verkrijgen. Alléén door geduldig, gebedsvol onderzoeken en aandachtig lezen van den Bijbel, zal men de groote schatten in Gods Woord vinden. Men zal bevestigd vinden in zijn geloof, dat de Bijbel geen menschenwerk, maar van blad tot blad Gods werk zelf is. Als wij weten, dat de Bijbel een verzameling van boeken is, door velerlei menschen iij verschillende landen en werelddeelen geschreven, die niets van elkander afwisten en eeuwen voor en na elkander geleefd hebben, armen en rijken, eenvoudigen en geleerden, en V deze bijbel toch één geheel vormt, dan staat men voor een wonder, dat niemand oplossen kan. Alléén als men aanvaardt, dat hierin Gods gedachten ons geopenbaard zijn en Hij menschen hiervoor gebruikte, opdat die, geïnspireerd door Zijnen Geest, ons niet hunne, maar Gods gedachten zouden mededeelen. Wel vermeldt men de personen die spreken, als: Mozes, David, Jesaja, Mattheüs, Johannes, Paulus, enz., maar waar wij ook lezen wat zij geschreven hebben, zeggen zij: dit is niet ons, maar Gods Woord. De derde methode. Een gemakkelijke wijze van Bijbelstudie is om een bijbeltekst te nemen en die te vergelijken met de teksten, die daarop correspondeeren en die in een Statenbijbel en ook sommige andere bijbels vermeld staan. Men blijve de tekst vergelijken tot men niet verder kan. Het voordeel van deze studie is, dat den student de tekst veel helderder en duidelijker wordt. De meest onduidelijke en onbelangrijk schijnende deelen van den Bijbel worden op deze^wijze bestu- deerd, door een glans omgeven en duidelijk als men nooit gedacht had. Het boek „Leviticus" bijvoorbeeld, op deze wijze behandeld, geeft wonderlijk geestelijk voedsel en beloont ruim den tijd aan dit wondervolle werk besteed. Om een denkbeeld te geven van het onnoemelijk aantal teksten, dat men op deze wijze heeft te behandelen, diene, dat een student, die den zendbrief van Paulus aan de Romeinen zóó bestudeerde, 18 maanden er mede bezig was en dagelijks een half uur er aan wijdde. Wanneer men op deze wijze de diepere beteekenis van iederen tekst naspeurt door zegge er 40 andere teksten op na te zien, heeft men oneindig meer zegen en voedsel daarvan, dan dat men veertig teksten achter elkander leest. Het notitieboekje zal ons ook goede diensten bewijzen, doordat wij opschrijven, wat ons bijzonder treft of geestelijke zegen voor ons is. Natuurlijk kost dit alles tijd, maar het is tijd, die goed besteed is, en ons veel voordeelen brengt. Onomstootelijk staat trouwens vast, dat tijd, voorafgegaan door gebed, zorgvuldig en bedachtzaam, besteed aan het onderzoeken van Gods Woord, nooit verloren is. Een concordance maakt het werk natuurlijk veel gemakkelijker, maar hier schuilt een gevaar. De verzoeking is groot om alleen de lijst in de concordance na te zien, zonder den Bijbel te raadplegen. Een verkorte of halve tekst kan .U onmogelijk doen begrijpen, de volle gedachte in den tekst gegeven. Ge moet dus, als ge een concordance gebruikt, iederen tekst in zijn geheel nagaan en lezen. De vierde methode; a ls men te haastig eet, krijgt men i \ weinig voordeel van het voedsel en raakt de spijsvertering in de war. De dokter zal U zeggen: „eet langzaam, kauw het eten", wilt ge het voedsel goed tot U nemen. En even als het brood ons lichaam kan sterken, zoo ook sterkt en voedt het hemelsche brood — het Woord Gods — onze ziel. Maar dit kan nooit geschieden als dat hemelsche voedsel haastig, zorgeloos, vlug tot ons genomen wordt, of de Bijbel als een courant ingekeken en gelezen wordt. Hoe anders spreekt de 23e Psalm, waar de goede Herder Zijn schapen weidt in de grazige weiden van Gods Woord. De Heere doet mij nederliggen in grazige weiden, Hij voert mij zachtkens aan zeer stille wateren. Vergelijk daar nu mede hoe weinig de meeste Christenen aandacht besteden aan het ernstig lezen van Gods Woord. Eens per dag een klein hoofdstukje, dat vooral niet te lang mag zijn en dat haastig na het eten gelezen wordt, en waardoor de meeste hoorders(sters) er weinig aandacht aan besteden en nog minder er over nadenken. En hoeveel Christenen, die maar één- of tweemaal per week den Bijbel open slaan. Hoe ontzettend klaagt het ons aan, dat er voor zoo vele dingen in ons leven tijd is, maar niet voor het Woord van uw God. Laat ons toch rustig Zijn Woord lezen en bestudeeren. Ook in den storm kunnen wij Gods stem beluisteren, maar opmerkelijk is het, dat als Elia hoorde het geruisch van een zachte stilte, hij uit ging om zijn God te ontmoeten. Als onze harten vervuld zijn met onze zaken en met onze zorgen, vol van dit aardsche, hoe zullen wij Gods stem kunnen vernemen, die onze harten met Zijn vrede en liefde wil vervullen. De 4e methode om Gods Woord te onderzoeken, bestaat uit vijf W's. Waarom, Wat, Wie, Waartoe, Wanneer. In het overdenken van een tekst vrage men: wie sprak er? Tot wien werd gesproken? Wie handelde? Wanneer gebeurde het? Waartoe gebeurde het? Schrijf nauwkeurig de antwoorden op. Herinner U al wat gij van de personen, die genoemd worden, weet. Ook maken wij U er opmerkzaam op, dat de naam aan God of Zijn Zoon gegeven, dikwijls bijzondere beteekenis heeft. Wat wordt gezegd? Watwerd gedaan? Probeer de vragen te beantwoorden, en tracht moeilijkheden op te lossen- Wanneer werd het gezegd? Wanneer werd het gedaan? Lees na wat de persoon op dezen zelfden tijd nog meer gedaan en gesproken heeft en maak vergelijkingen. Waarom werd het gezegd? Waarom werd het gedaan? Tracht uit de omstandigheden en door het een met het ander te vergelijken de oorzaak op te sporen waarom iets gedaan werd. Natuurlijk staat in het Oude Testament niet alles vermeld, maar wat geschreven is, is tot onze leering geschreven, en wij weten dat alles ons met een geestelijk doel werd medegedeeld en niet om ons de historie te vertellen. De gelijkenis van het verloren schaap, de verloren penning en den verloren zoon, werden door den Heiland verteld, omdat de Schriftgeleerden en Farizeën den Heere verweten, dat Hij at met tollenaren en zondaren, en deze treurige aanklacht bracht des Heilands liefdevolle hart er toe drie van de meest kostbare paarlen te voegen bij die woorden, die sindsdien tot zegen en zaligheid hebben gediend van menige zondige ziel. Welk resultaat? Schrijf op tot welk resultaat geleid hebben de woorden, die de Apostelen gesproken hebben. Paulus' prediking te Athene. Ga dan na wat het resultaat van uw studie voor uzelf is. Ik vermoed dat men zal ondervinden dat deze vijf kleine woorden aanleiding geven tot waardevolle overdenking en menige les geput zal worden uit het bestudeerde bijbelgedeelte. Natuurlijk als men studeeren wil, kost dat inspanning en nadenken. Ook kan men, waar de Schrift spreekt in de 2e persoon of in het meervoud, dat veranderen in den eersten persoon enkelvoud. De tekst: „Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft lief gehad", wordt dan: „Pk heb Hem lief, omdat Hij m ij eerst heeft lief gehad", enz. Gebruik zoo de Psalmen als gebeden op ons zelf toepasselijk. Er is geen boek op de wereld, waar gebeden in staan, die zijn te vergelijken met die van de Psalmen. De vijfde methode. Ofschoon de Bijbel een wonderbaar geheel is, zooals wij reeds zeiden, toch moeten wij niet vergeten, dat hij in verschillende tijden geschreven is, en door verschillende personen, die ieder hun eigen doel hadden. Een zeer belangrijke en gezegende studie is daarom te ontdekken de hoofdgedachte van ieder boek, en wat het in het bijzonder te zeggen heeft. Vele boeken in den Bijbel geven meer dan één hoofdgedachte, maar dat verhindert niet, dat als wij biddend Gods zegen over onze Bijbelstudie smeeken, en het nederig van Hem verwachten, Zijn Geest ons zal helpen om te ontdekken wat God tot ons te zeggen heeft in dat boek. Het zal onze ziel voeden, en het zal een schat voor ons worden, ondanks 't feit dat anderen, die meer in den Bijbel gestudeerd hebben, misschien fouten in onze studie en haar uitkomsten ontdekken. Dit moet ons echter niet ontmoedigen, d^ar datgene, wat wij ontdekten, Gods boodschap aan ons was, waarover wij blijde, en waarvoor wij dankbaar moeten zijn. Wij moeten daarom ook een boek meer dan éénmaal bestudeeren om er telkens mooier en schooner gedachten in te ontdekken. Hoe zullen wij de hoofdgedachte in een boek ontdekken, die het doel van dat boek uitdrukt? Laat mij U eens een voorbeeld geven, hoe dit mogelijk is. Ie. Lees het boek dat ge wilt bestudeeren, eenige keeren over. Wanneer gij dit gedaan hebt, krijgt ge een idee van zijn inhoud, zekere woorden, zinnen, namen, enz. zullen U helder voor den geest staan. 2e. Zoek de woorden, die ge meermalen ontmoet hebt en gij zult zien, dat ge uit die woorden of zinnen, die het ' meest voorkomen, de hoofdgedachte van dat boek zult ontdekken. Deze methode schijnt moeilijk, maar is het in het geheel niet. Vooral jonge menschen, die de moeite willen nemen, zullen rijk beloond worden door den geestelijken zegen, die zij ontvangen. Het onderzoek zal tijd kosten, maar nooit tijd, die verloren is, want onze liefdevolle God zal ons tot belooning een schoonheid in den Bijbel doen zien, die wij vroeger nooit ontdekt hadden en alles zal veel duidelijker voor ons worden. Begin bijvoorbeeld met het Evangelie van Johannes en ge zult tot de volgende uitkomst komen: Leven 61 x, Licht 24 x, Liefde 52 x, Vader 121 x, Zoon 44 x, Gezonden 119 x, Getuigen 50 x, Gelooven 92 x, kennen, vereenigd met de woorden verstaan, zien, ontdekken, 170 x. De hoofdgedachte, van Johannes Evangelie zien wij als volgt: Jezus als Zoon Gods. Gezonden door den Vader. Wij gelooven den Getuige en kennen de waarheid. Deze zelfde hoofdgedachte zullen wij ook treffen in de brieven van Johannes. Deze methode kunt ge op al de andere boeken toepassen. In het Oude Testament zult ge bijvoorbeeld in Jeremia's profetie niet minder dan 304 maal de uitdrukking aantreffen: Zoo zegt de Heere. Zoo zegt de Koning (der Koningen). Het Woord des Heeren kwam tot mij. De Heere zeide tot mij, enz. Is dit alles dan geen reden om zulk een boek te bestudeeren en te vernemen wat God tot ons te zeggen heeft. Is het niet treurig dat er menschen zijn, die sommige deelen van den Bijbel overslaan, omdat ze die droog of onduidelijk vinden inplaats van zich de moeite te nemen na te gaan wat God hun daarin te zeggen heeft. Ook gij lezer, vergeet niet, dat God in het meest onduidelijke gedeelte ook een boodschap aan U heeft. Als wij verder gaan met het Nieuwe Testament, zullen wij zien in Mattheüs het portret van den Heere Jezus als Koning — alsof hij zeggen wil: zie uw Koning; in Markus als: zie uw Dienstknecht ; in Lukas als: zie den Mensch, en in Johannes als: zie uw God. Willen wij dus een volledig portret van den Heere Jezus hebben, dan dienen wij ieder Evangelie nauwkeurig te bestudeeren, want het eene verzwijgt, wat het andere vermeldt. Als wij de brieven van de Apostelen nagaan en beginnen met de Romeinen, dan ontdekken wij, dat: Rechtvaardigheid 41 x voorkomt, Ongerechtigheid 5 x, Gerechtigheid 15 x, Geloof 33 x, Geloven, geloofd 16 x, ongeloof, niet geloofd 9 x. Als wij bestudeeren de verschillende hoofdstukken, zien wij, dat de hoofdgedachte in dezen brief als volgt kan gerangschikt worden: Hoofdstuk I—Iir onder het hoofd zonde. III—V onder het hoofd zaligheid. „ VI—VIII onder het hoofd heiligmaking. IX—XI onder het hoofd speciaal Israël. XII—XV onder het hoofd dienst. Als wij komen tot den brief van de Hebreën, vinden wij een hoofdgedachte: Christus de beste. Bij behandeling van de hoofdstukken afzonderlijk, vinden wij in Hoofdstuk I Christus beter dan de Engelen. In Hoofdstuk II Christus beter dan de menschen. In Hoofdstuk lil Christus beter dan Mozes. In Hoofdstuk IV Christus' rust beter dan Jozua's rust. In Hoofdstuk V Christus beter dan Aaron. In Hoofdstuk VI Getrouw blijven aan Christus. In Hoofdstuk VII Christus beter dan de priesters. In Hoofdstuk VIII Christus de Middelaar van een beter verbond. In Hoofdstuk IX Christus' bloed beter dan het bloed van stieren en bokken. In Hoofdstuk X Christus' offer beter dan de Joodsche offers. In Hoofdstuk XI Een groote wolk van getuige door de kracht van het geloof. In Hoofdstuk XII Vermaning om te zien op Christus en standvastig te blijven in het geloofIn Hoofdstuk XIII Vermaningen van verschillenden aard. Bij ernstige bestudeering van dezen wonderschoonen brief, zullen wij zelf de heerlijkste gedachten Gods ons in Christus geopenbaard vinden. Laat niemand echter zich tevreden stellen met het lezen van deze bladzijde, zonder meer, maar zelf deze studie ter hand nemen en men zal rijk gezegend worden. De zesde methode. Neem een hoofdstuk en tracht te vinden woorden of zinnen,, die uitdrukken de voorvallen, gesprekken of onderwerpen, die het bevat. Zoek dan deze woorden of zinnen te concentreeren in één of twee woorden. Als wij zoo probeeren het Evangelie van Johannes, dan krijgen we in Hoofdstuk I Johannes de Dooper. In Hoofdstuk II Kanaan en Jeruzalem. In Hoofdstuk III Nicodemus. In Hoofdstuk IV Vrouw aan waterfontein. In Hoofdstuk V Badwater. In Hoofdstuk VI Brood des" levens. In Hoofdstuk VII Water des levens. In Hoofdstuk VIII Christus en de zondige vrouw. In Hoofdstuk IX De blindgeborene. In Hoofdstuk X De goede Herder. In Hoofdstuk XI Lazarus. In Hoofdstuk XH Intocht. In Hoofdstuk XIII Avondmaal. In Hoofdstuk XIV Hemelsche woningen. In Hoofdstuk XV De Wijnstok. In Hoofdstuk XVI De H. Geest. In Hoofdstuk XVII Gebed. In Hoofdstuk XVIH Gethsemané. In Hoofdstuk XIX Het Graf. In Hoofdstuk XX De opstanding. In Hoofdstuk XXI Christus te Tiberias. Men zal zeker ondervinden, dat als men op bovenstaande wijze gehandeld heeft, de herhaling van deze woorden of zinnen bij ons werken zal als een sleutel in een slot, daar het onbewust in eens het geheele hoofdstuk in onze herinnering zal doen opleven. Men zal ontdekken dat deze wijze van studeeren als resultaat zal hebben, het versterken van het geheugen, waar men het hoofdstuk kan vinden of waar een tekst staat. Het is onnoodig om te zeggen, dat de eerste proeven meestal niet bevredigen zullen, maar volhouden is hier het motto, want tijd met het onderzoek van Gods Woord doorgebracht is steeds goed besteed en het hart wordt er door gevoed. Het is de Heilige Geest alleen, die bij ons kan wekken de begeerte om Gods Woord te onderzoeken en te verlangen naar het voedsel uit den hemel. Als wij zonder dat ware verlangen Gods Woord gaan lezen en onderzoeken, dan zijn des Heilands woorden daarop van toepassing, die we lezen in Matth. 22 : 19: Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods. Newton getuigde ten opzichte van de wetenschap, dat na al zijn onderzoekingen hij zich gevoelde als een klein kind, dat aan een Oceaanstrand speelt met kiezelsteentjes. Zoo getuigden ook velen, die zich met Bijbelstudie bezig hielden, dat een steeds grooter wordende Oceaan van waarheden voor hen lag. Van geen ander boek, dat ooit geschreven werd, kan dat gezegd worden. De auteur van dit boek is dan ook die God, wiens wegen onnaspeurlijk, wiens oordeelen ondoorzoekelijk zijn, wiens liefde alle verstand te boven gaat. Moge het lezen van dit boekje velen tot Bijbelstudie brengen en daardoor tot grooter kennis van dien Heere, Dip ons Zijn Woord geschonken heeft, opdat wij naar Zijn wil zouden handelen en dicht bij Hem zouden leven tot eere van Zijn heerlijken Naam. Mogen wij U ook opwekken tot steun van allen arbeid, die beoogt verspreiding van den Bijbel, en in 't bijzonder denken wij hier aan de Ver. tot verspreiding der Heilige Schrift, Keizersgracht 470, Amsterdam, die zooveel reeds gedaan heeft en doet tot verbreiding van het Woord Gods onder ons Nederlandsche volk. ril „Gods Woord keert nooit ledig weder", en met deze heerlijke belofte wekken wij allen op ook den Bijbel te geven aan hen, die ver van dit Woord leven, opdat zij mogen hooren, dat God de wereld alzoo lief gehad heeft, dat Hij Zijn eengeboren Zoon geschonken heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Voor het bestudeeren en lezen van den Bijbel beveelde Dr. K. Sietsma in: ,Hoe lees ik den Bijbel?", uitgeverij Kirchner, Amsterdam, aan, met het Nieuwe Testament te beginnen en wel bij de Evangeliën. Het Nieuwe Testament wordt daarbij twee keer en het Oude Testament één keer gelezen. Hij deelde den Bijbel in zes series in en wel in: Serie 1: te beginnen met het Evangelie van Lucas, daarna Handelingen der Apostelen, vervolgens 6^ brieven van Jacobus, Petrus en Judas, het Evangelie van Johannes en de brieven van Johannes. Tenslotte van het Oude Testament: Genesis, Exodus, Numeri en Deuteronomium. Serie 2: deze volgorde: Mattheüs, de brief van Paulus aan de Galaten, Hebreen, Efeze, Filippenzen, Colossenzen, Thessaloni- cenzen, Timotheiis, Titus en Filémon. Weer lezen het Evangelie van Johannes. Daarna van het Oude Testament: Jozua, Richteren, Ruth, Samuël en Koningen. Serie 3: Evangelie van Marcus, brief van Paulus aan de Romeinen, Corinthe, Openbaring van Johannes, Evangelie van Johannes. Van het Oude Testament: de profeet Jesaja, Daniël, Hoséa en Amos. Serie 4: Lucas, Handelingen der Apostelen, Jacobus, Petrus, Judas, Johannes, brieven van Johannes. Van het Oude Testament: Job, Prediker, Hooglied. Serie 5: Mattheüs, Galaten, Hebreën, Efeze, Filippenzen, Colossenzen, Thessalonicensen, Timotheiis, Petrus, Filémon, Johannes. Van het Oude Testament: Kronieken, Ezra, Nehemia en Esther. Serie 6: Marcus, Romeinen, Corinthe, Openbaringen, Evangelie van Johannes. Van het Oude Testament: Jeremia, Klaagliederen, Ezechiël, Obadja, Jona, Micha, Nahum, Habakuk, Zefanja, Haggaï, Zacharia, Maleachi. Psalmen en Spreuken zijn bij geen enkele serie ingedeeld. Men leze deze boeken apart bij stukjes tegelijk, telkens en telkens lezen. PAULUS VBRBENIGING Keizersgracht 470, Amsterdam - Verkoop verboden