1866 RAPPORT UITGEBRACHT AAN DE REGEERING fll ilMHUNHHNÜ DOOR B. STREEFLAND, INDUSTRIEEL BETREFFENDE ZIJNE STUDIEREIS IN AUSTRALIË VANAF 9 OCTOBER—10 DECEMBER 1908. BATAVIA LANDSDRUKKERIJ 1909. D 15 RAPPORT UITGEBRACHT AAN DE REGIERING ÏAN lDltüIDSC»IE DOOR B. STREEFLAND, industrieel BETREFFENDE ZIJNE STUDIEREIS IN AUSTRALIË VANAF 9 OCTOBER—10 DECEMBER «. BATAVIA Landsdrukkerij 1909. BLITAR, 17 December 1908. Toen ik September jl. de opdracht van de Regeering kreeg om rapport uit. te brengen betreflende mijne studiereis, die ik den 24sten van die maand naar Australië zou ondernemen, stelde ik mij tot taak, om in den korten tijd, die mij beschikbaar was, studie te maken van Land en Volk, van den reeds bestaanden handel tusschen Java en Australië en voorts om na te gaan in hoeverre die handel zich in de toekomst kan ontwikkelen. De beste methode om betrouwbare inlichtingen te verkrijgen, kwam mij voor te zijn, zelf zaken te doen, voorts zooveel mogelijk informaties bij autoriteiten in te winnen en ten slotte de onmisbare statistieken te raadplegen. Twee maanden bracht ik in Australië door en bezocht achtereenvolgens: Townsville en Brisbane (Queensland), — Sydney (New South Wales), Melbourne (Victoria), Launceston en Hobart (Tasmania), Adelaide (South Australia), en Fremantle en Perth (Western Australia). Overal werden mij de meest uitvoerige inlichtingen verschaft, terwijl ik, door de verschillende transacties die ik aanging, een practischen blik in de handelswereld kreeg. Ik durf dan ook veronderstellen, dat achterstaand rapport voor den handel op Java van eenig nut kan zijn en ik twijfel er niet aan, of de export en import naar en van Australië zal in de toekomst sterk toenemen. Het is voor Java een gelukkig verschijnsel, dat de import van the United Kingdom belangrijk afneemt. Dit is volgens het »Official Yearbook of the Commonwealth of Australasia" hieraan toe te schrijven, dat de andere mogendheden gevolg geven aan alle eischen die Australië voor verschillende artikelen voorschrijft, zoowel wat qualiteit als verpakking e. a. betreft, terwijl aan kleine orders dezelfde attentie wordt gewijd als aan grootere; Engeland echter wijkt niet van zijne gewoonten af, zoodat vele zendingen van Engeland aanleiding tot klachten geven en de handelshuizen in Australië meer en meer geneigd zijn hunne goederen van andere landen te betrekken. Java doe er zijn voordeel mede. Omdat ik weet, dat lange rapporten niet gelezen worden, ben ik overal zoo kort mogelijk geweest. Ik hoop hiermede iets te hebben bijgedragen tot den bloei van den Javahandel met het naburige Australië. DE GEOGRAPHISCHE TOESTAND VAN AUSTRALIË. Australasia wordt verdeeld in: 1° de vijf staten: New South Wales, Victoria, Queensland, South Australia en Western Australia; 2° het zuidelijk gelegen eiland Tasmania en 5e de eilanden van Nieuw Zeeland. De vijf vastelandsstaten en Tasmania waren oorspronkelijk afzonderlijke kolonies, totdat zij op 1 Januari 1901 werden vereenigd tot de «Commonwealth of Australasia" (Statenbond). New Zealand bleef buiten de federatie. Australië is gelegen tusscheu de lengtemeridianen van 113° 9'en 155° 39' terwijl de noordelijke en zuidelijke grenzen zijn, de breedtegraden 10° 41' en 39° 8'. Met Tasmania er bij 43° 39'. Ten Noorden grenst het aan de Timor- en Arafurazeeën en de Torresstraat, ten Zuiden aan de Zuidzee, ten Oosten aan de Pacific en ten Westen aan de Indische Oceaan. Met inbegrip van Tasmania heeft de Commonwealth een oppervlakte van 2.974.S81 vierkante Engelsche mijlen. Het vasteland alleen van 2.948.366 vierkante mijlen. Op het vasteland treft men verschillende klimaten aan, daar het zoowel in de gematigde als in de tropische kringen gelegen is. Australië is ongeveer 23 maal zoo groot als Engeland, Schotland en Ierland te zamen, meer dan 14 maal hel Duitsche rijk, 16 maal Spanje en meer dan 17 maal Zweden. Het is ongeveer drie vierde van heel Europa en nog iets grooter dan de Vereenigde Staten van Noord Amerika. Die verhoudingen blijken duidelijk bij onderlinge vergelijking der diagrammen in bijlage I van dit rapport. Hieronder volgt een staatje, aangevende welk gedeelte elke staat afzonderlijk van de totale oppervlakte beslaat. Hierbij zij opgemerkt, dat het Northern Territory thans bij Zuid Australië behoort. -O _ . ! • —rf ^ 1 P, * «pÖ c« -2 'B ~ So ® « fl o — Namen der Staten: ™S 'g a g 2 •"£ g h g »> R O r"1 M £3 flo ^ O ® ^ £ »S <3 Jz; > Of ^ ^ ü Oppervlakte in vier- kante mijlen 310.372 87.884 670.500 380.070 523.620 975.920 26.215 2,974.581 Percentage van de totale oppervlakte 10.4 3.0 22.75 12.80 17.60 32.80 0.9 100.— Vanaf Cape York Peninsula in Queensland loopt een bergrug parallel en dicht langs de oostelijke kust door de staten New South Wales en Victoria. In het Zuiden zet deze rug zich in westelijke richting voort tot de grens van Victoria en South Australia. De grootste hoogte treft men in New South Wales aan, waar de Mount Koskusco een hoogte van 7500 voet bereikt. In South Australia treft men nog een noordwaarts loopende bergketen aan, terwijl Western Australia met een legio van bergen bezaaid is. De drie grootste rivieren aan de oostelijke kust zijn de «Burdekin" uitmondende in de »Upslart Bay" en een oppervlakte van 53.000 vierk. mijl bevloeiende, de »Fitzroy", die bij Keppel Bay in zee valt en een oppervlakte van 55.600 vierk. mijlen bevloeit en de »Hunter" die bij New Caslle uitstort en ongeveer 11.000 vierk. mijlen bevloeit. De »Murray River" met haar onnoemelijk aantal zijtakken draineert een groot gedeelte van Queensland, het grootste gedeelte van New South Wales en bovendien nog een gedeelte van Victoria en is een van de langste rivieren van de wereld. Zij vorint voor een belangrijk gedeelte de grens tusschen New South Wales en Victoria en valt aan de Zuidkust van South Australia in zee. In goede regentijden is zij bevaarbaar tot 2345 mijlen vanaf de monding. Aan de noordwestkust monden overigens uit: de Murchison, Gascoyne, Ashburton, Tortescul, Grey en Filzroy terwijl aan de noordkust uitmonden de Victoria, Daly, Gregory, Leichthardt, Cloucurry, Gilbert en Mitchellriver. De Victoria river kan 90.000 vierkante mijlen bevloeien en men zegt, dat ze over 50 mijlen voor de grootste schepen bevaarbaar is. De capaciteit van de bevloeiing der bovengenoemde rivieren hangt echter af van den regenval in Australië en daar deze veel te wenschen laat, komen de rivieren slechts zelden tot hun recht. Daar echter niet alle regenwater door de rivieren wordt weggevoerd, doch een zeer groot gedeelte door den bodem wordt geabsorbeerd, heeft men in Australië veel artesische basins gevormd en boringen verricht. De twee grootste basins zijn de Great Auslralian Basin (ongeveer 569.000 vierk. mijlen) en the Western Australian Basin. De artesische putten, die jaarlijks in aantal toenemen, zullen veel bijdragen tot den welvaart in het landbouwbedrijf. THE »C0MM0NWEALTH". Vanaf 1851 tot 1860 was elke Australische Kolonie een verantwoordelijk Gouvernement met uitzondering van Western Australia, dat een kroondomein bleef tot 1890. In 1891 werd door Sir Henry Parker het initiatief genomen tot den Australischen Commonwealth. Na vele interkoloniale conferenties werd op den lst,n Januari 1901 een federaal gouvernement geschapen: een centraal orgaan aan hetwelk de zes verbonden staten, New South Wales, Victoria, Queensland, South Australia en Western Australia en Tasmania, onherroepelijk een gedeelte van hun macht hebben overgedragen. Deze overdracht is in enkele woorden uil te drukken. Zij bevat alles wat het buitenland raakt en laat aan iederen staat het. beheer over de binnenlandsche aangelegenheden. Het federale Gouvernement heeft bevoegdheid wetten te maken en te beheeren in zake van Koophandel, Scheepvaart en aanverwante zaken, zooals het vaststellen van een uniform douanetarief, terwijl de interkoloniale tarieven zijn afgeschaft. De staten op zich zelve zijn bevoegd de domeingronden te verkoopen, verhuren of in erfpacht te geven, hunne spoorwegen te exploiteeren, op hun eigen crediet te leenen, leeningen af te lossen en te converteeren. Hunne parlementen zijn wetgevers in zake Landbouw, Mijnen, Openbare Werken, Scheidsgerecht, Onderwijs en Rechtspraak. Elke staat vaardigt een gelijk aantal leden naar den Senaat af. Deze worden gekozen op dezelfde wijze als de vertegenwoordigers van het volk. De Gouverneur-Generaal, die de Britsche Regeering vertegenwoordigt en door de Commonwealth wordt betaald, heeft een dubbele functie. Hij is eenerzijds de tusschenpersoon tusschen den Minister van Koloniën in Engeland en de Federale Machthebbenden, anderzijds, als Hoofd van de uitvoerende macht, regelt hij de parlementaire Machine. Deze bevoegdheid brengt geen verantwoording mede, want hij kan geen beslissing nemen dan in rade en met goedvindend advies van den Ministerraad. De politieke rol van den Gouverneur-Generaal, behoudens het geval van eene Ministrieele crisis, is beperkt tot teekenen van stukken die hem worden voorgelegd. Indien het Ministerie ontslag neemt — wat tijdens mijn verblijf te Melbourne geschiedde, juist drie dagen nadat ik een lang onderhoud met den Premier Deakin had gehad — vordert de gewoonte, dat hij het hoofd van de oppositie oproept en zich niet mengt in diens onderhandelingen over een nieuw kabinet Hij heeft het recht om de ontbinding der Kamers op voorstel van den Premier toe te staan of te weigeren. Elke staat heeft zijn eigen Kamers en zijn eigen Ministerie en elke staat heeft een Gouverneur. Indien de Britsche Regeering in overleg wil treden met de Regeering der zelfstandige staten, doet zij dat rechtstreeks met de Prime Ministers der staten. BEVOLKING. De bevolking in Australië neemt belangrijk toe. In 1901 bedroeg deze 3.775.801 zielen, terwijl zij op het einde van 1907 4.197.037 zielen bedroeg. Aan het einde van 1800 was de totale bevolking slechts 5217 zielen, terwijl aan het einde van 1900 dit cijfer was gestegen tot 5,765.559. Eene aanmerkelijke toename dus; toch is de bevolking nog zeer gering naar verhouding van de oppervlakte van Australië (vide diagrammen bijlage 1). Momenteel heeft Australië 4.197.057 inwoners. De hoofdsteden der verschillende staten hebben: Inwoners 550.600 538.000 135.655 180.000 54.000 35.685 3.493.940 Plaatsen Sydney. Mei- Brisbane. Adelaide. Perth. Hobart. Totaal. bourne. GEZONDHEIDSTOESTAND. Volgens de statistiek is Australië, met uitzondering van Nieuw-Zeelaud, het gezondste oord der wereld. In 1906 stierven in: Nieuw-Zeeland. 9.5 personen per 1000. Australië 10.8 » » » Holland 15.5 » » » Frankrijk 19.6 » » » Spanje 25.9 » » " Rusland 52.1 » » * REGENVAL. De gemiddelde jaarlijksche regenval varieert vanaf 5 inches tot 145 inches. Een duidelijk en goed overzicht van den gemiddelden jaarlijkschen regenval in de Commonwealth geeft het als bijlage II hierachter opgenomen kaartje, dat ik in de statistieken aantrof. GENERALE PRODUCTIE IN AUSTRALIË. Wat de «Waarde der productie per hoofd" betreft, overtreft Australië elk ander land, terwijl deze waarde in den loop der tijden (en nog steeds) is toegenomen. (Vide onderstaande tabel). Jaar. 1871. 1881. 1891. 1901. 1906. Totale waarde in £ 1000.... 46.700 71.116 96.087 114.585 147 043 £ s. d. £ s. d. £ s. d. £ d. £ s. d. Waarde per inwoner 27.17.2 31.1.3 29.19.9 30.2.6 35.19.10 De opbrengst van de verschillende takken van nijverheid was voor 1906: Van landbouw £ 25.349.000. » schapenteelt » 4S.389.000. » zuivel-, kippen- en bijenteelt. » 13.611.000. » boschwezen, visscherij » 4.879.000. » mijnwezen » 26.643.000. » fabriekswezen ! » 31.172.000. Totaal £ 147.043.000. De figuur in bijlage Hl geeft weer een aanschouwelijk beeld hiervan. DE HANDEL VAN EN NIET AUSTRALIË. Import. De totale import gedurende 1906 (de statistieken over 1907 waren nog niet verschenen) bedroeg £ 44.744.912, wat overeenkomt, met een waarde per inwoner van £ 10.19.5. De volgende tabel, welke ik uit de statistieken haalde, geeft aan de gemiddelde jaarlijksche waarde van den import gedurende de tijdvakken 1887—1891 en 1902—1906 en eveneens den vóór- en achteruitgang. Yearly Average. Increase Country. xö87—91. 1902—6. Decrease. * United Kingdom 24.81^8.787 23.16^3.660 -1.65^5127 British Possessions — 05.592 291.253 195.661 Canada..... 3>090 7 J05 4015 Cape Colony 124.057 603.660 479.603 £e.Ylon 170.100 79.820 — 90.280 {?£••„•••• ;;;;;; 769.699 303.322 -466.377 Hong Kong 745.070 1.148.895 403.825 „a 483.283 104.911 —378.372 Mauritius 10 893 2.429 — 8.464 NeWZUiland 1.826.537 2.479.298 652.761 Other British Possessions 22.605 136.443 lU.üóa Total British Possessions 4.389.783 5.403.781 1.013.998 Total British Countries 29.208.570 28.567.441 641.129 F°reArngSinerRep7hlic jg ffig IS ;;;;; 360.000 465.330 105.330 Germany.V.'.'.'.'.'.'.'.'. 1.286.054 2.703.806 1.417.752 Ilawaiian Islands, New Britain, New Caledonia, , ,nor|, New Hebrides, ..d So„,h Se. Uud. 1404 4.249.831 4.162.427 £?.ylon 105 267 246.671 141.404 HJI' " Kn'nV 415.885 579.829 163.944 Hong Kong 735 701 3.336.387 2.600.686 '"dia: 105 764 52.075 —53.689 Mauritius 81.498 1.062.293 980.795 JJatalp-. 12.677 46.744 34.067 New Guinea. m m i.725.234 976.790 New Zealand 107.523 209.612 102.089 Straits Settlements ~ iic\ 77 Q61 71191 Other British Possessions 6J7U 11 Total British Possessions 2.492.222 13.876.127 11.383.905 Total British Countries 24.495.963 39.337.816 14.841.853 Yearly Average. Increase Country. or 1887—91. 1902—6. Decrease. Foreign Countries — Argentine Repuhlic — 30.485 30.485 Belgium 1.341.908 2.695.512 1.353.604 Chile and Peru 116.931 473.649 356.718 China 43.884 242.580 198.696 France 663.672 4.190.591 3.526.919 Germany 559.697 3.406.633 2,846.936 Ilawaiian Islands, New Britain, New Caledonia, New Hebrides and South Sea Islands 275.892 350.796 74.904 Ita'.v 16.136 156.913 140.777 Japan 8.950 580 670 571.720 Java 57.921 157.559 99.638 Netherlands, 18.013 226.958 208.945 Norway and Sweden 10 3.929 3.919 Philippine Islands 117.471 331.047 213.576 Spain 10.692 61.300 50.608 United States ol' America 1.642.587 2.591.428 948.841 Other Foreign Countries 77.826 408.116 330.290 Total Foreign Countries 4.951.590 15.908.166 10.956.576 Total 29.447.553 55.245.982 25.798.429 Zooals men ziet neemt de Exporthandel enorm toe. De export bedroeg in 1906 £ 24.992.8S1.— meer dan de import, terwijl in 1886 (twintig jaar geleden) de import £ 12.478.560.— meer bedroeg dan de export. De voornaamste artikelen, die naar Java worden geëxponeerd tot nu toe zijn: meel, boler, appelen en kolen. De export naar Java is gedurende de laatste jaren belangrijk toegenomen en de nieuwe stoomvaartverbinding zal er veel toe bijdragen dezen handel te doen toenemen. Vooral een nieuwe verbinding naar YVest-Australië zou den export van dien staat belangrijk doen worden. Vee. Import van slachtvee zal door den achteruitgang en verlies in gewicht doorgaans een slechte transactie blijken, doch voor vergrooting en verbetering van den veestapel op Java, zal het vee van Queensland en YVestAustralië (Kimberley) zeer geschikt blijken, daar het reeds geacclimatiseerd en groot gebracht is in een tropisch klimaat. Ham en Bacon. Wordt in de beste qualiteiten in Australië aangetroffen en zal wegens den lagen inkoopprijs en de lage vracht met voordeel in Indiü geimporteerd kunnen worden. Biscuits. De groote fabriek van Swallow and Ariel te Melbourne begint reeds in Indië bekend te worden, en wegens de goede qualiteit en lagen prijs zal het niet lang duren, of de Europeesche import zal een groot gedeelte aan Australië, het meelland bij uitnemendheid, moeten afstaan. Jams. Vruchten in blik. Het ligt voor de hand, dat.in New South Wales, Victoria en Tasmania, de vruchtenlanden van Australië, de vervaardiging van Jams en vruchten in blik krachtig wordt ter hand genomen, en deze zullen concurreeren op Java met de aldaar in den handel gebrachte Europeesche artikelen. Wijn. Dit artikel wordt vervaardigd in New South Wales, Victoria en South Auslralia. Die van South Australia is ongetwijfeld de beste, en ofschoon de fijnere wijnsoorten niet vergeleken kunnen worden met die, welke wij van Europa betrekken, zoo kan de gewone Medoc (Claret) de vergelijking zeer goed doorslaan en zal door velen verkozen worden boven den Bordeaux wijn. Leder en lederwerken. De lage prijzen die ik in Australië overal in de groote sleden genoteerd zag voor pri i a, prima lederen kollers en tasschen en zadelwerken, heeft bij mij de vraag doen rijzen of ook op dit gebied voor importeurs nog niet een groot veld braak ligt. SCHEEPVAART. De volgende scheepvaartverbindingen beslaan tusschen Australië en Nederlaudsch-Indië. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij. illoyal Dutch Paeket Company). 5 wekelijksche dienst van Java havens via Jialikpnpan, Makassar, Aniboina, Banda en Dobo naar Thursday Island, Queenslandhavens, Sydney en Melbourne. SS. Van Spilbergen en Le Maire. Overwogen wordt van Adelaide en Fmnantle een maanddienst te openen naar Java en Singapore. Deutsch Australische DampfschifF Geselschaft. Iedere drie weken een dienst van vrachtstoomers van Adelaide via Kaap Leeuwin naar Batavia, Semarang, Soerabaja, Singapore, Penang terug naar Europa. Iedere 4 weken een dienst van vrachtstoomers van Melbourne, Sydney en Townsville naar Makassar, Soerabaja, Tjilatjap, Padang naar Europa terug. Currie Line of Steamers. 5 wekelijksche dienst van Sydney en Melbourne via Kaap Leeuwin naar Java en Singapore. SS. Euriales en Darius. Burns Philp & Co. Maanddienst van Sydney langs Queenslandhavens via Torresstraat, Port Darwin naar Java en Singapore. SS. Airlie en Guthrie. West Australian SS. Cy en ^Ocean Cy. Veertiendaagsche dienst van Fremantle langs de havens der Westkust van W. Australië via Soerabaja naar Singapore. Deze schepen loopen dikwijls ook te Boeleleng aan. SS. Charon, Minilaya, Paroo, Sultan. Australian en Eastern SS. Cy. Maanddienst van Melbourne en Sydney via Torresstraat, Port Darwin. Timor Koepang naar Manilla, Hongkong en Shanghai. SS. Eastern, Empire en Mineveh. (De schepen der laatstgenoemde vier Maatschappijen zijn alle vracht- en passagiersschepen, zoo ook die van de Kon. Paketvaart). New Zealand Union SS. Cy. Driemaandelijksche dienst met haar SS. Aparima van Calcutta via Rangoon, Singapore en Semarang naar Thursday Island, Queenslandhavens en New Zealand. IMMIGRATIE. Zooals uit het vorenstaande is gebleken, is Australië nog zeer' schaars bevolkt (zie bevolking). Uitgestrekte velden wachten op ontginning. Een prachtig arbeidsveld voor den Hollandschen boer. Immers hoeveel boerenzoons van welgestelde ouders, die in Holland na verdeeling der ouderlijke bezittingen zich niet meer kunnen bewegen zooals ze dat gewoon waren, vindt men niet in Holland, die met hun klein kapitaaltje emigreeren naar U. S. Amerika om daar hun fortuin te zoeken. En hoe vaak is niet gebleken dat zij na eenige jaren met een reuzensucces huiswaarts keerden? Daar, waar Amerika langzamerhand meer en meer bevolkt wordt en Australië thans is, wat Amerika vóór dertig of veertig jaren was, kan ik niet nalaten bedoelden boerenjongens, die met emigratieplannen rondloopen, Australië warm aan te bevelen. Te Sydney toevende, heb ik lange onderhouden gehad met Dr. Arthdr, President of League en Membre of the Parliament, over evenlueele emigratie van Hollandsche boeren. ZEd. had een artikel geplaatst in de Hollandsche en Indische bladen en ontving juist tijdens mijn verblijf in Sydney ongeveer 150 brieven van jongelui uit Indië. Onmiddellijk 11a het lezen van die brieven heb ik een waarschuwend artikel geplaatst in de Indische bladen ten einde nog tijdig te voorkomen, dat bedoelde briefschrijvers zich teleurgesteld zouden vinden bij hunne komst in Australië. De redenen zette ik in genoemd artikel uiteen. Voor den Hollandschen boer is Australië absoluut goed. Alle gegevens omtrent emigratie en »Settlements on the land" staan mij ten dienste en ben ik ten allen tijde bereid ernstige candidaten voor te lichten. Men houde echter in het oog, dat in een nieuw land altijd ontzettend hard gewerkt moet worden en in den beginne dikwijls in gelijke mate moet worden geleden. Uit het diagram in bijlage IV ziet men wat een klein gedeelte van de totale oppervlakte is geoccupeerd. Uit al het voorgaande zal men zich, naar ik hoop, een algemeen begrip hebben kunnen vormen van het werelddeel Australië en den handel daarmede. De algemeene indruk, dien ik kreeg, is zeer gunstig te noemen. Het volk is zeer vooruitstrevend, getuige de tot groote ontwikkeling gekomen jonge steden als Brisbane, Sydney, Melbourne, Adelaide en Perth. Men staat perplex over de groote doelmatige havens en pieren die men in Australië aantreft. Sydney bad een enorme natuurlijke haven, doch men heeft de millioenen niet gespaard om haar te normaliseeren en haar tot de grootste, schoonste en meest doelmatige haven van de wereld te maken. De havens te Brisbane, Melbourne zijn reuzenhavens. De betrekkelijk kleine plaatsen als Adelaide en Fremantle, kunnen bogen op een enorm grooten aanlegsteiger met dubbel spoor. Een plaats als Carnarvon aan de Westkust, die ongeveer 100 (een honderd) zielen telt, doch die door haar groot achterland een toekomst verwacht, heeft een pier, die 1800 meter in zee steekt en ongeveer £ 50.000.— heeft gekost. Ziet, dat pleit voor de energie van het volk. Men is niet bang om zich in schulden te steken, wanneer de toekomst, van het land daarbij gebaat kan zijn. De nationale schuld in Western Australia bedraagt £ 60.— per inwoner, die van de geheele Commonwealth £ 26.— Nederland £ 10.— en Nederlandsch-Indië nihil. Australië zal met reuzenschreden vooruit blijven gaan en die over twintig jaar zal terugkeeren naar dal schoone werelddeel, zal verwonderd staan over de grootsche daden, die het volk verrichtte. UNITED. KINCiD. 121.390 FRANKR. 207.054 E. INDIE. 1.766.517 U. STATES 2.970.230 COMMONW. 2.974.581 EUROPA. 3.859.346 (Alles uitgedrukt in vierk. mijlen). 43.659.000 Wat de bevolking van Australië betreft, deze is uiterst gering naar verhouding van de oppervlakte. Het duidelijkst beeld geven weer de volgende diagrammen. E. INDIE. FRANKR. UNITED. S. AMER. 39.260.000 294.361.000 84.154.000 COMMONW. O 4.197.022 (De cijfers duiden het aantal inwoners aan). Het geheele vierkant geeft de totale oppervlakte van de Commonwealth aan terwijl de staten daarin door vertikale lijnen verdeeld zijn. Voorts beteekent.: Het zwarte gedeelte, In eigendom afgestane grond. Het dubbel gearceerde, In eigendom aangevraagde grond. Het enkel gearceerde, In huur afgestane grond. Het witte gedeelte. Nog beschikbare grond.