RIJWIEL = TOERISTEN RONDRIT DOOR NEDERLAN D 1917 A. N. W. B. TOERISTENBOND VOOR NEDERLAND RIJWIEL-TOERISTEN RONDRIT DOOR NEDERLAND 26 Mei 1917 26 Sept. Centrale Contröle Amsterdam: Keizersgracht 494 Redactie van de Kampioen: Twello RIJWIEL-TOERISTEN-RONDRIT DOOR NEDERLAND 1917. Volgnummer Hl Bewijs van deelneming 9ïhi, ^ Bondsnuramer No. 2 l/.r.CPb te ( ^k-yr- Afgegeven te Amsterdam 1917 Nrtffie Centaal eCoptróle, > Ou 'V i)ui ï..-Hooi(Iconsul. De ondergeteekende verklaart, voor den Rijwiel-ToeristenRondrit uitsluitend, te zullen gebruik maken van het rijwiel, de bepalingen van het Reglement (zie blz. 18) stipt na te komen, nauwkeurig aanteekening te houden van den tocht in de Tochtkroniek (zie blz. 10) en de dagberichtkaarten geregeld te verzenden. ' \ x r> Deze tocht is begjmnen te . den ^ en geëindigd , den cP> ƒ. ^^^^^^^eelneiiier(ster). ^ Terugontvangen aan de Centrale Controle (Hoofdconsulaat) te Amsterdam, Keizersgracht 494, »//•«../ ^ <&i_ <: J^J74 ^ . De Rijwiel-Toeristen-Rondrit van 1917. La vélocipédie viest pas seulement un sport, c'est un bienfait social. PlERRE GlFFARD. 1917 zal het jaar van de fiets zijn. Benzinegebrek heeft de meeste toeristen-auto's en motoren van den weg verdreven, kolennood heeft den treinenloop belangrijk beperkt; op onze watt ren ziet men veel minder stoombooten, bijna geen motorjachten. Fietsen, zeilen of wandelen blijft onzen toeristen nog over. Het is zoo ongeveer een halve eeuw geleden, dat het rijwiel zijn intrede deed in de sportwereld; het veroverde steeds meer terrein, het verkreeg gaandeweg burgerrecht in de geheele samenleving; nu is het maatschappelijk verkeer in ons land haast ondenkbaar zonder de fiets. De A. N. YV. B. wil die triomf van het rijwiel, dit gouden jubileum vieren, met een Rondrit voor Toeristen, door een groot deel van ons vaderland, dat aan het rijwiel zooveel verplicht is. Waar geen tram of spoor de eenzame streken heeft verbonden met de groote verkeersaderen, daar vooral heeft het rijwiel onschatbare diensten bewezen, zeker niet het minst aan den boer en den arbeider. Terecht draagt het zijn naam : het paard der democratie; een eerenaam, die het, dank zij het vernuft en den handelsgeest onzer nijverheid, heeft mogen verwerven. Maar deze rit is niet gewijd aan het rijwiel in den dienst van bedrijf en ambacht, met dezen toer willen wij weer __eens duidelijk en onomstootelijk aantoonen, dat het rijwiel is het toeristisch middel van vervoer bij uitnemendheid. De Rondrit van den A. N. W. B. lokke den toerist uit zijn tent, brenge ieder, die frank en vrij, de natuur wil doorkruisen om te rusten van zijn werk, zich te ontspannen na den maandenlangen arbeid, naar buiten. Maar wij willen meer : onze toeristen moeten niet alleen den frisschen wind om hun slapen voelen strijken, niet alleen de verkwikkende ozonrijke buitenlucht inademen, ook hun geest moet zich ontspannen en sterker worden door nieuwe indrukken. Wij willen hen brengen op menig plekje van onzen bodem, waarvan zij wellicht nauwelijks den naam kennen, wij willen hen leiden naar plaatsen, waar, verborgen voor duizenden, de herinneringen voortleven van ons glorierijk verleden, wij willen hen doen zien, hoe mooi ons land is, oók daar waar niet de stroom jaagt van het drukke vreemdelingenverkeer. Telken male kruist de route weliswaar de groote verkeerswegen, maar dit geschiedt om goede redenen; ook het comfort heeft zijn eischen. Ook zijn er enkele stukken in opgenomen, die veelvuldig bezocht worden om de liefelijkheid en schoonheid van haar natuur, —■ maar straks vervolgt men zijn weg weer door het stille vredige landschap, waar geen locomotief schril fluit, geen stofwolken van het snelverkeer de frischheid der grasbermen bezoedelden. Hoevelen zullen deelnemen ? Vele honderden voorzeker, maar op de meer dan duizend kilometer langen weg zal men ze niet tellen; groote drommen zal men niet zien, een enkele maal wellicht een wielerclub, de vroolijke vlaggetjes op het stuur, maar voor het meerendeel zijn het groepjes van enkelen. Zoo zal het niet al te druk zijn in de bescheiden hotelletjes op kleinere plaatsen, zal de plechtige stilte van de bosschen niet gestoord worden, zal niet ontwijd worden de eerbied, waarmede gij de gedenkteekenen van geschiedenis en kunst bewondert. De honderden mogen duizenden worden en als zij opgetogen van het genotene thuis komen, met voldoening de bewijzen van hun langen, belangwekkenden tocht de revue laten passeeren. dan hopen wij, dat zij kunnen getuigen, dat de A.N. W. B. niet te kort is geschoten in de uitvoering van zijn plannen. Diin zullen wij dankbaar zijn dat dit denkbeeld ons geboren werd, dat zoovelen ons steunden om den Rondrit te doen slagen. 1917 worde een jubeljaar voor het rijwieltoerisme; het gouden feestjaar voor het rijwiel in ons land. W. J. L. CONTROLE. Overzicht der bezochte controleplaatsen. (De blauwe contrólezegels moeten door de deelnemers ingeplakt worden in de overeenkomstige vakjes). Paterswolde Reglement voor den Rijwiel-ToeristenRondrit. 1. Door den A. N. W. B„ Toeristenbond voor Nederland, wordt ter aanmoediging van het rijwieltoerisme en ter bevordering der kennis van ons land een Bijwiel-Toeristen-Bondrit uitgeschreven, waarbij uitsluitend van het rijwiel als vervoermiddel wordt gebruik gemaakt en waaraan alle werkende leden van den A. N. W. B. kunnen deelnemen, overeenkomstig de volgende bepalingen. 2. De Bondrit kan worden begonnen van 26 Mei 1917 alen moet uiterlijk 2(i September d. a. v. worden beëindigd. ïusschen deze data kunnen de deelnemers op eigen gelegenheid, onverschillig op welke tijdstippen en in welke volgorde, al dan niet met een of meer onderbrekingen, alle of een zeker aantal plaatsen, bezoeken, waar dit bezoek van Bondswege wordt gecontröleerd (zie blz. 6—8). 3. De aangifte moet geschieden ten minste 5 dagen vóór het begin van de reis aan het Hoofdconsulaat te Amsterdam, waar de Centrale Contróle gevestigd is. Hierbij moeten worden overgelegd een Kampioen-adresstrookje ol duidelijke vermelding van naam, Bondsnummer en nauwkeurig adres; voorts een onopgeplakt portret (3 X3V2CM.). Tezelfdertijd moet het inleggeld & f2.50 worden toegezonden per postwissel, waarop naam, Bondsnummer (komt voor op het Kampioen-adresstrookje) en adres moeten worden vermeld, alsmede de woorden: „Voor den Rondrit". Men ontvangt binnen 5 dagen een bewijs van deelneming en een boekje met beschrijving van den weg en alle benoodigde gegevens, en voorts evenveel zegels als er controleplaatsen zijn, ahe voorzien van het volgnummer, waaronder men voor den Rondrit is ingeschreven, alsmede 20 blanco dagberiehtkaarten (zie art. 5). 4. Men kan tegen betaling van f0.25 het boekje te voren ter kennisneming ontvangen, doch moet dan bij de aangifte dit ter afteekening door de Centrale Contróle opzenden aan het Hoofdconsulaat, onverminderd het voorgeschrevene in art. 3, lste alinea. 5. Op 75 plaatsen ('zie Contróle op blz. 6—8 en Routebeschrijving) zijn contróles gevestigd. Men moet bij deze plaatselijke contróles zijn bewijs van deelneming vertoonen en ontvangt dan, tegen inwissel'ng van een geel nummerzegel, een blauw contrölezegel, waarop de naam van de plaats. Dit contrólezegel moet men plakken in het aangegeven vakje van het contróle-overzicht, op blz. 6—8; tevens ontvangt men een kaart met foto-reproductie. 6. Men kan den rondrit beginnen wannéér en wfiar men wil. Indien echter in c!e woonplaats van den deelnemer een contróle gevestigd is, zal daar ter plaatse alleen een contrólezegel en kanrt worden afgegeven, aU de deelnemer daar per rijwiel aankomt rechtstreeks van een der andere contróleplaatsen. 7. Gedurende den tocht moet de deelnemer eiken avond per dagberichtkaart (als briefkaart te verzenden) aan de Redactie van „De Kampioen'' te Twello melden bij welke contróles hij zich dien dag heeft vervoegd, met opgaaf van het uur van aankomst. Deze dagberichtkaarten, die tevens voor_ nevencontróle dienen, worden verzameld en bij de prijsuitde'eling den deelnemers wederom ter hand gesteld. 8. In het boekje kan de deelnemer verschillende hijzonderheden van den 'Rondrit te boek stellen ; bij de prijzenbepaling zal rekening gehouden worden met deze aanteekeningen, waaruit zal kunnen blijken wie van de deelnemers uit toeristisch oogpunt den rit op de beste wijze heeft volbracht. Ook zullen prijzen worden gegeven voor de beste en volledigste verzameling karakteristieke foto's. 9. Na afloop van den Rondrit, doch uiterlijk 1 October, moeten de boekjes en kaarten ingezonden worden aan het Hoofdconsulaat te Amsterdam. * Zij, die 50 controles hebben bezocht, ontvangen een gebonden album, waarin zijn verzameld alle foto-reproducties en alle contrölebewijzen, de tochtkroniek, enz., betrekking hebbende op hun tocht. Zij, die alle contróles hebben bezocht, ontvangen bovendien een extra-prijs. Zij, die ten minste 30 contróles hebben bezocht, ontvangen een eervolle vermelding. Al deze deelnemers ontvangen een diploma. Deze diploma's en prijzen worden uitgereikt te Amsterdam op een nader te bepalen feestelijke bijeenkomst. 10. Vragen om nadere inlichtingen, opmerkingen, klachten en wat dies meer zij moeten gericht worden aan de Centrale Controle — Hoofdconsulaat te Amsterdam — welke, bij geschil van meening, in hoogste instantie uitspraak doet. Indien een deelnemer zich niet stipt houdt aan de bepalingen van dit reglement of later vast te stellen bepalingen kan de centrale controle hem uitsluiten van verdere deelneming. TOCHT-KRONIEK van controle tot contröle. Datum.. Vertrokken van te 1&.. uur Aangekomen te „ //-JS? „ Aanteekeningen: Datum Vertrokken van te /ïf&É'xmr Aangekomen te „ /Jrfi ' Aanteekeningen: OU Datum S Datum Vertrokken van . {%./$/$uur Aangekomen te „ yÉ^T Aanteekeningen: Datum... .<- Vertrokken van te ///é uur I Aangekomen te Aanteekeningen : Datum . .. Vertrokken van \.z /$.J&wx\x Aangekomen te S -Z^f. ,, /- * l Aantekeningen: y ^ J&L* a-£~~S Datum £4$...S'^- Vertrokken van ... 1.t. «.. <■ i'.^. y te %■ uur Aangekomen te ' ■*?%£... l&r. „ lf • — „ Aanteekeningen: „ I Datum (é> Vertrokken van e. ? te fi\\\\ï Aangekomen te L a.-y<7rx. ^hz..X.L: - f^/4 Datum Vertrokken van JfZdPr. uur Aangekomen te . ^ X... „ Aanteekeningen: Datum ; Vertrokken van . , te^.^iiur. Aangekomen te „ // Aanteekeningen: ; Datum Vertrokken van tz/.3& uur Aangekomen te ... ,. %■ Aanteekeningen: Datum ^jy Vertrokken van te ^ uur Aangekomen te Aanteekeningen: Datum.. Vertrokken van te uur Aangekomen te &^^? uur Aangekomen te Ca&Kf^ „ Aanteekeningen: . . ..... I1 Datum j£.cl. Vertrokken van ^?. t ej:s.d uur Aangekomen te Aanteekeningen: Datum.. ^ciJZi .:;.: Vertrokken van 'l Z'.. :. .^Cx!. £ te\ uur Aangekomen te ^cP. /$ n Aanteekeningen: ' ' t&r: SZ^-^ar ( ] Datum -•-« Vertrokken van i^4L? . te^f^<-^^^?iiur Aangekomen te „ Aanteekeningen : Datum •j!3L..mC~ Datum Vertrokken van JL te uur Aangekomen te n Afrekeningen: 2 Datum.. £UL Vertrokken van ^ unr Aangekomen te //? » ——■- jy Aanteekeningen : Datum //: ó), l Vertrokken Tan ^u^a. ^rlZ.. te MS'iur Aangekomen te s/l^..3&?rjr.zS.sé.e.:Z^.. ;) Aanteekeningen: Datum... //: 4) "* Vertrokken van te^ÖÜur Aangekomen te . n /• $/> Aanteekeningen: / ^ e^~,s Datum... SllM . Z 7 V f [ lllk KHI1 van ^ /' ? S7 I .># J . — -t^ tex/.-..c^ •/ uur &-^2-^.&u£K7x^./c2e&jGL*4?.e~ -*^y Datum Vertrokken vate uur Aangekomen te C Aanteekeningen: • Datum {j? Vertrokken van te^^^uur Aangekomen te ..«f^. Aanteekeningen: Datum XT- d>. Vertrokken van tetJ?? uur Aangekomen te n- z ttS~ ^€> „ Aanteekeningen : Datum... /r /P Vertrokken van ( c te <$. ^Óuur Aangekomen te Aan teekeningen : Datum *£.(? Vertrokken van Aangekomen te C??tyM^r&-r-z^€ ->? //.t/b— Aanteekeningen: Datum. ^.cf Vertrokken Aangekomen te - £_ ^ ^ l- ./%,//' Aanteekeningen : \' ~ Datum... ZZIA). ~~ Vertrokken van (.XL#- te ^4^ uur Aangekomen te t Aanteekeningen: Datum... .7/^ Vertrokken van • 'ï 'y?/#. te I Aangekomen te . Aanteekeningen: ■/■- / I ■Datum Vertrokken van d... te ^^uur Aangekomen te „ Aanteekeningen : Datum Vertrokken van te^^ ^^iur Aangekomen te -&>/. ■„ „ Aanteekeningen : Datum Vertrokken van te-^l.^e^uur Aangekomen te .u.: <é.-^x- „ „ Aanteekeningen : Datum Vertrokken van te ./& uur Aangekomen te C?/£&ZSrz?rrx~.„ Aanteekeningen: Datum Vertrokken van te^^uur Aangekomen /J? » )) Aanteekeningen: Datum ^£..c2.,.....jcP.. Vertrokken van te/4£&W Aangekomen te ...;.. B J*y£~ Aanteekeningen: ' Datum £ _ Vertrokken van 1 «SÉ '" L < Aangekomen te " Aanteekeningen: Datu m d/ Vertrokken van wZ^uur Aangekomen te Aanteekeningen: Dat u m Vertrokken van te //■ ^J\\\\r Aangekomen te Aanteekeningen: Datum.. _ Zf,JL ; .... Vertrokken van t> uur Aangekomen te *^2 „ JL,... ; A^^ekenii^^n^ ^j Datum '\£.~.^r ' / Vertrokken van te^? ™ uur Aangekomen te ^£c-é2^e^c*t^zZ--*£&!i-S „c^.^6 „ Aanteekeningen: Datum _....C^L^?L Vertrokken van J Z? uur Aangekomen te sC^r-i^xs>~^.. ^ „ Aanteekeningen : Aangekomen te Aanteekeningen : Datum kJ^... Vertrokken van .... té sV,J&uur Aangekomen te n /xiut Aangekomen te / * Aanteekeningen: r 1 Datu m Vertrokken van . ' / .. Aanteekeningen: Datum Vertrokken van ^.^Llz. 118 Handb.) 83 „ 12e dag. Venlo—Eindhoven (zie voor hotels, enz. blz. 44 Handb.) 79.5 „ 13e dag. Eindhoven—Schoonhoven (zie voor hotels, enz. blz. 106 Handboekje) 80.1 „ 14e dag. Schoonhoven—Amsterdam (zie voor hotels, enz. blz. 19 Handboekje) 96.3 „ VERDEELING IN ACHTTIEN DAGEN. Ie dag. Amsterdam—Alkmaar (zie voor hotels, enz. blz. 16 Handboekje) 58| K.M. 2e dag. Alkmaar—Hoom (zie voor hotels, enz. blz. 66 Handb.) 52.7 „ 3e dag. Hoorn—Heerenveen (zie voor hotels, eny.. blz. 59 Ilandb.) 65 „ 4e dag. Heerenveen—De Leek (zie voor hotels, enz. blz. 73 Handboekje) G0.4 „ ' VERVOLG TOCHT-KRONIEK. Datu m.. Vertrokken van c ■/*<&2Zrf te^.Z^^uiu' Aangekomen te < „ g. #£> „ Aanteekeningen Datum.... ( " Vertrokken Yixfi ' te jf ^?$"~uur Aangekomen te Aanteekeningen: ™~ ^ ■:* r* * /?:•■-> r. " "> Vertrokken van 2,^-ikz.<3- te^O^Ö uur Aangekomen te . ^5^ /^CiC^cjL ., J7 /f~„ Aanteekeningen: /, Vertrokken van tf&ei / v. <<• ^ te^L™,.. uur Aangekomen te ,> ^ Aanteekeningen: ; Datum Vertrokken van te uur Aangekomen te ... , Aanteekeningen: Datum Vertrokken van ' te uur Aangekomen te „ Aanteekeningen : jé?™.... z^T VERVOLG TOCHT-KRONIEK. Datum " Vertrokken van S/f Hui- Aangekomen te _ // '/ te^^uur Aangekomen te ,jtL. „ Aanteekeningen: I Vertrokken Jfn. . . . U>.f/ZJ~~m\r j Aangekomen te .■&-.fe-r^ „ Aanteekeningen: Datum. J?. """""T Vertrokken van 1 uu r Aangekomen te Aanteekeningen: /?. _ _.... —-— Datum - ^ , Vertrokken van c::- s^., „•„^'"te — uur Aangekomen te ^£<2.. Aanteekeningen: . Datum.... Vertrokken van 'f-rS*? ^ a»»/ tey^/^uur Aangekomen te ( Aanteekeningen: ■*—19 I 6e dag. Assen- Coevorden (zi® voor hotels, enz. blz. 36 en 204 Handboekje) I 7© dag. Goevorden— Rjjssen (zie voor hotels, enz. blz. 104 / Handboekje) gy 5 I 8e dag. Rijssen—Do Lubte (zie voor hotels, enz. blz. 78 Handb.) 45 I De dag. De Lutte—Delden (zie voor hotels, enz. blz. 37 Handb) 56 5 110e dag. Delden—Deventer (zie voor hotels, enz. blz. 38 Handb.) (36 5 '' 11e dag. Deventer—Doorwerth (zie voor hotels, enz. blz. 92 en 204 Handboekje, ook onder Oosterbeek) 63 |12e dag. Doorwerth—Gennep (zie voor hotels, enz. blz. 49 Handb.) 49.5 13e dag. Gennep—Venlo (zie voor hotels, enz. blz. 118 Handb.) 53 114e dag. Venlo—Heeze (zie voor hotels, enz. blz. 60 Handb.) 68 4 " |15c dag. Heeze—"Oisterwijk (zie voor hotels, ienz. blz. 91 Handb.) 41 16e dag. Oisterwijk—Schoonhoven (zie voor hotels, enz. blz. 106 Handboekje) " 59 17e dag. Schoonhoven—Maarssen (zie voor hotels, enz. bïz. 78 " Handboekje) 54 ^ 18c dag. Maarssen—Amsterdam (zie voor hotels, enz. blz. 19 " Handboekje) 42 2 Bestel tijdig per draad met betaald antwoord uw logies. In verband met het drukke bezoek aan don derden Boindswandollweg iwordt het volgende ter kennis gebracht: Bondsleden, die in Denekanip, Oldenzaal of Ootmarsum willen overnachten, kunnen dagelijks bij dein consul, Dr. A. J. Hondelink, te Denekamft per telefoon (8 v.m.—9 n.m.) daarover inlichtingen inwinnen (zie blz. 38 91 en 91 Handboekje). In Hotel „De Zwaan", te Diepenheim (blz. 39 Handboekje), is, volgens ■mededeeling van den eigenaar, in dein zomer zelden voldoende logies. ROUte- Afstand Afstand naar elke I van plaats *Uur fUur plaats tot ROUTE. *Datum. v. v. P'a^s Heen Ter"g aank. vertr. K-M- K M. K.M. Amsterdam 8.7 Zaandam 8.7 1024.3 2.8 Koog a/d Zaan 11.3 1015.6 1.8 Zaandijk 43.1 1011.2 2.8 Wormerveer 15.9 1008.4 1.9 Krommenie 17.8 1006.5 6.5 Assumerliek 24.3 1000. — (Kasteel Assn mburg). 1.7 Heemskerk 26.0 998.3 5.1 Castricum 31.1 993.2 5.9 Egmond-Binnen.... 37.0 987.3 2.9 Egmond a/d Hoef.. 39.9 984.4 1.8 Egmond a/Zee 41.7 982.6 (Zoo mogelijk langs het strand naar 5.0 Bergen aan Zee) 46.7 977.6 5.7 Bergen 52.4 971.9 5.6 Alkmaar 58.— , 966.3 *) De invulling van deze kolommen is niet verplichtend. beschrijving. BESCHRIJVING EN BIJZONDERHEDEN. Men verlaat Amsterdam aan de Haarlemmerpoort, do brug over, dan rechtsaf X onder den spoorweg door, dan links X» door de Spaarndaminerstraat. Op den Spaarndammerdijk den eersten ?ijweg rechts den. IJpolder in X, dan rechtuit over de rails en aan de tweede splitsing daarna links; circa 500 M. vóór de spoorwegbrug rechtsaf X naar het Noordzeekanaal. Per overzetveer over het kanaal (kosteloos). Van het veer af den grintweg, die iets verder in straatweg overgaat, volgen tot aan den spoorwegovergang,, daar rechts X tot Zaandam. (Controle: hotel „Cambrinus", Hoogandijk 6.) Van Zaandam langs de Zaan door de Zaanstreek, langs Koog, Zaandijk naar \\ ormerveer. Na Wormerveer linksaf, X over de Nauwenasche Vaart naar Krommenie. Hier rechtuit, 2 K.M. daarna linksaf, over de spoor naar Dam X- Hier rechts houden naar Assumerhek. Hier links X, langs het kasteel Assumburg (Controle: bij den huisbewaarder); dan den eersten zijweg rechts X> door Heemskerk X en even voorblij het kasteel Marquette op den grooten weg rechtsaf X naar Castricum. Te Castricum links X over den spoorweg eai rechtuit tot Egmond a. d. Hoef, waar men linksaf X dein straatweg naar Egmond aan Zee inslaat. Zoo mogelijk langs het strand naar Bergen aan Zee (Controle: Pension „Juliana".) Langs den straatweg tot „de Franschman", hier links en den straatweg volgen door de Eeuwige iLaan naar Bergen (Controle: Oranje-Hotel). De tijd, waarop het strand met rijwielen berijdbaar is, hangt af van de weersgesteldheid. Bij droog weer en matigen wind is gewoonlijk al 1 a 2 uur na hoog water een strook berijdbaar. Bij vochtig weer duurt dit soms 3 a 4 uur. Het strand blijft Iberijdbaar tot ongeveer 2 uur voor het volgend hoogwater1 (Zie voor getijtafels Handboekje, Mdz, 192 e. v.). Bij tegenwind is een rit langs het strand niet aan te bevelen. Kan men niet langs het strand rijden, dan moet men teruggaan naar Egmoni a. d. Hoef. Daar linksaf naar „de Franfechmain". Hier rechtsaf naar Bergen {Controle: „Oranjehotel", t. o. h. station). Te Bergen rechtsaf naar Alkmaar (Controle: hotel „De Nachtegaal", Bergerhout.) Bezienswajardigheden: Amsterdam (G): Rijksmuseum (10—5, Z. 1—5, kosteloos); Sted. of Suasso-Museum (10—5, niet op Di., Z. na 121/2, kosteloos); Rembrandthuis, Jodenbreestraat; Museum Fodor (10—4, niet op Di., f 0.50, Z. 11—4, f0.25); Museum Amstelkring, O.Z. Voorb.wal; Museum Willet Hotthuijsen, (10—4, niet op Vr., f0.25, Z. 11/2—4, f0.10); Beurs (11/2—21/2 u.); Kon. Paleis (9—41/2, Z. 9—2x/2), f 0.50, toren f0.25; Nieuwe Kerk m. praalgraven en jgedenkbeeken, fQ.25; Begijnhof, .(Spui), Vondelpark; Par leis v. Volksvlijt; ISt Anthonieswaag, oude stadspoort; Synagoge der Port. Joden* (1670); Hortus Botanicus, (dag f0.25); Artis en Aquarium, (f 0.50 en f 0.25); Panorama (dag f0.50). — Zaandam (G): Czaar Peterhuisje; molens. — Koog a. d. Zaan (G): Oudheidkamer. — Kronmenie: Gevels. — Assumerhek: Kasteel Assumburg (oud slot, te bezichtigen). — Heemskerk: Kasteel Marquette. — Egmond-Binnen (G): Kerkje. — Bergen (G): Kerkruïne. — Alkmaar (G): Stadhuis, Museum, Waaggebouw, St. Laurentiuskerk, gevels, ALkmaarder Hout. (G beteekent, dat in den boekhandel of bij de V. V. V. een gids ver. krijgbaar is.) Bij den R. T. R. gebruike men de volgende bladen van den Bondsatlas: Nos 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 25, 26, 32, 33, 34. Reiswijzer, beschrijving van alle wegen van eenige beteekenis. Deel I. Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. Deel II. Ze sland, Noord-Brabant en Limburg. Deel III. Overijsel, Drenthe Friesland en Groningen. Ons Eigen Land. Deel I. Tussclien Amsterdam en Arnhem. Deel II. Tusschen de zeeën en achter het duin. Deel III. Van de Geldersche heuvelen, bosschen en heiden naar het land van de wijde vlakten. Deel IV. Ons Delta-land en Van de Zuidelijke zandvlakten en heuvelrijen. Men raadplege voorts het Handboekje. Afstand Afstand naar elke , ^fn, . plaats Uur Uui E0UTK Datum. y. v. P Heen Terug i , K M. K.M. g,M aank. vertr -1-1.9 Hensbroek 69.9 954.4 2.4 Obdam 72.3 952.0 3.3 Spanbroek 75.6 948.7 2.5 Hoogwoud 78.1 946.2 ' 13.2 Medemblik 9-1.3 . 933.0 3.3 Opperdoes 94.6 929.7 1.5 Twisk 96.-1 928.2 4.5 Midwoud 100.6 923.7 3.0 Benningbroek... 103.6 920.7 2.4 Wognum 106.0 918.3 4.7 I Hoorn 110.7 913.6 4.4 Westerblokker 115.1 909.2 1.6 Oosterblokker...... 116.7 907.6 2.5 Westwoud 119.2 905.1 2.9 Hoogkarspel.... -122.1 902.2 1.6 Lutjebroek 123.7 90J.6 1.8 Grootebroek 125.5 898.8 1.7 Bovenkarspel 127.2 897.1 2.3 Enkhuizen 129.5 894.8 (O vert. n. Stavoren) 5.0 Warns 134.5 889.8 3.0 Hemelum 137.5 886.8 3.5 Huis Rijs 141.0 883^3 3.6 Kippen burg 144.6 879.7 3.5 Balk 148.1 876.2 3.4 Wijckel 151.5 872.8 1.4 Sloten 152.9 871.4 2.4 Tjerkgaast 155.3 | 869.— . BESC1IKIJVING EN BIJZONDERHEDEN. Men verlaat Alkmaar over de Friesche brug. Aan don eersten X rechtuit, aan den volgenden X rechtsaf langs de vaart, aan den 3en X weder rechts de brug over, en aan de overzijde bij den X links. Bij den 5dein X weder links de brug over en aan de overzijde rechts langs de Heer Hugowaard, langs den Gen X ©n bij den 7den X links. Na ruim 2i/2 K.M. rechtsaf, en daarop den eersten weg links X naar Hensbroek. Dan steeds rechtuit tot Spanbroek. In Spanbroek linksaf X en door Opmeer X naai- Hoogwoud. > op der. dijk rech'tsaf naar Medemblik (Controle: hotel „Het Wapen van Medemblik".) Langs den zeedijk tot den eersten zijweg links, dien men inslaat. Over 't spoor, langs het station en daarna rechtsaf naar Opperdoes. Langs den Lpenweg naar Twisk X> dat grootendeels rechts blijft liggen. Rechtsaf, den spoorweg over naar Oostwoud X- Rechtsaf langs Midwoud naar Benningbroek (Controle: café „De Iloodc Leeuw".) Door het dorp, over 't spoor en daarna linksaf X -aar Wognum, even vóór Wognum links en in Woginum X rechts langs den straatweg, dien men volgt. Even vóór Hoorn 't spoor over (Controle: liotel „Doelen", Achterstraat.) Bezienswaardigheden: Spanbroek: Gemeentehuis. -— Medemblik: Groote of St. Bonifaciuskerk; kasteel van Radboud (13o eeuw); oude gevels; Stadhuis; Koggehuis; Weeshuis. — Hoorn: Oosterkerk (15 eeuw); Stadhuis (1613), raadszaal, beker van Bossu; Wcst-Friesch Museum (17de eeuw); oudbeden (dag f 0.25); merkwaardige bouwwerken, als Waag.St. Jansgasthuis, St. Pietershof, Oosterpoort, Haventoren, Kloosterpoort, huisjes van Bossu. Men \ erlaat Hoorn langs den Koepoortsweg en volgt den straatweg, die tot Enkhuzen langs tal van egiienaardige boerderijen voert. Voorbij OosterBlokker bij 't koffiehuis „De 7 Groene Boomen" X linksaf en bijna 1 K M na den spoorwegovergang rechtsaf X- Van„Hoorn Ioopt de weg via Westerblokker, Oosterblokker, Hoogkarspel (Controle.: hel „M edemblikker Tolhuis), Lutjebroek, enz., door de z.g. ,Streek"; van Lutjebroek af is de weg aan weerszijden geheel bebouwd. Tot Énkhuizen rechtuit. (Controle: hotel „Die Porte v. Clcve".) Van Enkhuizen naar Stavoren por boot. In Stavoren X volgt men den grintweg langs het stationsemplacement, slaat eerst rechtsaf, kort daarna weder linksaf en na pl.m. 2 K.M. weder rechtsaf naar Warns J. Hier links en verder rechtuit naar Hemelum. Men slaat dan don eersten zijweg rechts in, die naar Rijs voert. f Bij het huis „Rijs" linksaf naar Kippenbnrg (Controle: hotel „kippenburq") Steeds rechtuit naar Balk. Hier rechtsaf X naar Wijckel. Te Wijckol om de kerk heen. Rechtuit naar Sloten (Controle: hotel „De 7 Wouden") en Tjerkgaast. Bij het gehucht Wollegaast of „Spannenburg" (logement) kruist men den straatweg. Men volgt steeds den grintweg langs St.-Nicolaasga, Huis ter Heide, over de Scharrenbrug naar Joure .(Controle: hotel „Feitsma" Enkele Regel.) Aldaar bij het Huis ter Huivre rechtsaf X- Men rijdt langs Haskerhorne Afstand Afwlfn„ i ,, Aistaini naar elke , , . plaats Uur Uur ' plaats tot ROTJTF - A plaats «WUlü.. —— Datum. v. v. KM ei US aank. vertr. '■ K.M. K.M. 1.6 Spannenburg (Wolle- gaast) 156.9 867.4 St. Nikolaasga 160.4 803 9 3.5 6.2 Jou re -100.6 857.7 0.0 VVestermeer 167.2 857.1 2.0 Haskerhorne 169.2 855.1 5.7 Nijehaske 174.9 849.4 0.8 Heerenveen 175.7 848.6 4.0 lOranjewoud 179.7 844.6 4.0 | De Knijpe 183.7 840.0 10.0 Fietspad langs Bonte Bok tot den straatweg naar Gorredijk) 193.7 830.6 3.5 Gorredijk 197.2 827.1 7.6 Beetsterz waag .. 204.8 819.5 2.0 Olterterp 206.8 817.5 5.8 Ureterp 212.6 811.7 4.8 Friesche Palen 217.4 806.9 5.0 Marum 222.4 801.9 0.0 Niebert 228.4 195.9 2.5 Oldebert (Tolbert).. 230.9 793.4 2.2 Mi d wol de 233.1 791.2 3.0 De Leek 230.1 788.2 4.3 Roden 240.4 783.9 4.8 Peize 245.2 779.1 10.0 Groningen 255.2 769.1 7.5 Paterswolde 262.7 761.6 3.0 Haren 265.7 758.6 5.5 De Punt 271.2 753.1 3.9 Noordlaren 275.1 74J.2 3.7 Zuid laren 278.8 745.5 BESCHRIJVING EN BIJZONDERHEDEN. steekt den spoorweg over en gaat daarna rechtsaf X langs het station naar Heerenveen (Controle: hotel „JorissenVleeschmarkt). Bezienswaardigheden: Enkhuizen (G): Wesfcerkerk (koorhek en preekstoel, — naast de kerk houten klokkentoren, — bibliotheek 17e eeuw: St. lancras- of Zuiderkerk (1450) (preekstoel); Drommedaris-toren (klokkenspel, 1540); Stadhuis (1688), plafonds van De Lairesse, fraaie zalen, zwaard van dossu; Waag (1559); oude gevels. — Oostelijk van Stavoren het boschriike Gaasterland, omgeven door uitgestrekte veengronden. — Huis Rijs: oud slot tam. v. s wind eren. — Wijckel: grafmonument van den vestingbouwkundig Menno van Coehoorn. - Sloten (G. v. Friesl. Z.-O. hoek): Waterpoorten,;' astone en kerk; Stadhuis-raadszaal; mooie stadsgezichten. — St.Nirolaa.irmkerk. — Heerenveen (G): 'Craokstate (thans Paleis van Justitie.) Oranjewoud. ' Men vo'gt den straatweg in de richting Steenwijk eln slaat even voorbij K.M.-paal 33 linksaf naar Oranjewoud (Controle: hotel „T jaar da") üven voorbij het huis „Oranjewoud" linksaf naar de Knijpe, hier rechtsaf langs het zeer eigenaardige fietspad via Bonte Bok tot aan den straatweg! dien men lmksaf volgt langs Kortezwaag tot den driesprong. Hier rechtsaf naar Gorredijk (Controle: hotel „De Koornbeurs", hoek Brouwerswal). en ^ol8t de tramrails pl.m. 2 K.M. en gaat bij de splitsing van de tram linksaf door een fraaie laan naar Beetsterzwaag (Controle: hotel „De Herder straatweg). Hier rechtsaf en langs de tram naar Olterterp Waar de rails linksaf gaan, rechtuit. ,2 K.M., verder links en na 1 K M rechtsaf. Dan rechtuit tot Ureterp. Pl.m. 2 K.M. voorbij Ureterp linksaf den tolweg in. Aan de Fnesche Palen de vaart over en rechtuit naar Marum. Marum rechts houden. Voorbij Marum, bij K.M.-paal 21, rechtsaf en dan vveei steeds rechtuit naar Midwolde (Controle: café „Koops"). ut, ?^e, Rechtsaf over het buiten „Nienoord" naar de Leek (G) T {Controle: hotec „De Drie Provinciën") en langs de tram naar Roden. nin™?? i'^S' pl'm: 2,K-M- rechts ^ vóór Peize linksaf naar GrowPa (C°ntrole: Emmasmgel 31, bij den Afd.-consul voor Groningen, den üeer A. Unnes Fzn., 6 v.m.—6 n.m.). bos Jhet,611S m vf 1 ?} g/h C V Bi"' Oranjewoud en Heesterzwaag: fraaie rt®," Midwolde (graftombe van fam.. In. en Knaphausen). - Groningen Juititii w- f°Uf3chts«6buw, Goudkantoor, Paleis van uslitie, Lmversiteitsbibliotheek, Broerkerk, Nieuwe of Noorderkerk Hortus ' 2_4)' KOronbeUrS' Aa"kCrk (13e eeUW)> ^roningsch >.V"nV' Y' te Gromngen zal aan iederen deelnemer aan den Rondrit, die Groningen passeert, een herinnering aanbieden. dan°niinkslaarleGrhrillgen ^ d® Brugstraat, de A-straat, de Nieuwe A-straat, ,"d" "*** — t0t hv h°teL "De Twee Provinciën" £, daar rechtsaf langs len grintweg naar Haren en langs Harendermolen naar de Punt Bij de Punt linksaf en langs het station over den spoorweg. Verder steeds rechtuit Afstand Afstand naar elke van plaats Uur Uur plaats tot ROUTE. Datum. v. v. ^aJaTtS Heen TeruS aank. vertr. KM- K.M. K.M. 5.4 Annen 284.2 740.1 2.3 Anlo 286.5 737.8 7.6 Loon 294.1 730.2 3.0 Assen 293.0 726.3 | 1 i 6.0 Rolde 304.0 720.3 8.4 Gieten 312.4 711.9 3.8 Gasselte 316.4 708.1 2.0 Drouwen 318.2 7C6.1 * 3.0 Borger 321.2 703.1 9.5 Odoorn 330.7 693.6 8.0 Emmen 338.7 685.6 1 8 Noordbarge 340.5 683.8 6.7 Erm 346.2 678.1 8.0 Dalen 354.2 670.1 2.7 De Loo 356.9 667.4 1.5 Coevorden | 358.4 | 665.9 8.0 Anerveen 363.4 657.9 5.5 Collendoorn 371.9 652.4 4.5 Hardenberg 376.4 647.9 2.0 Heemse 378.4 645.9 3.0 Rheeze 381.4 642.9 5.5 Mariënberg 386.9 637.4 BESCHRIJVING EN BIJZONDERHEDEN. en dooi- Noordlaren, Zuidlaren (Controle: hotel Van Es) naar Annen. 1 Hier rechtsaf en langs Anlo en Gasteren naar Loon. Even vóór (leze plaats houdt men bij den driesprong links. Pl.m. 2 K.M. na Loon de spoor ovejen langs het station ©n den stationsweg naar Assen (Controle: hotel ,,Somer Marktstraat). Bezienswaardigheden: Paterswolde: Paterswolder Meer, vereenigingspunt van Groninger watertoeristen. — Assen (G): Gouvernementshuis, stadhuis, archief, museum (opgravingen uit de provincie), Asser bosch. Men volgt den stationsweg, slaat bij het station linksaf en dan rechtsaf, over den spoorweg; nu (rechtuit X naar Rolde. (Even vóór Rolde geleft oen X den weg aan (naar den. BaUoërkuiL) Van Rolde kan men de Hunebedden als volgt bereiken: over (hot Kerkplein, bij het kerkhof rechts, vervolgens linksaf» en den zandweg volgen, i(of bij het hotel „Wapeningen" links en vervolgens rechtuit). Phm. 6 K.M. voorbij Rolde den spoorweg over en rechts naar Gieten (Controle: hotel „Braams"). Hier rechtsaf, in Gasselte weer rechtsaf X en daarna linksaf naar Borger. Ten noordoosten van Borger ligt het grootste hunnebed van Nederland. Afstand circa 10 minuten gaans langs zandwegen. Van Borger X steeds rechtuit door Odoorn en Kmmen [Controle: hotel ,,PostmaStationstraat) naar Noordbarge X- V oorbij Noordbarge over het Oranjekanaal en rechtuit door Erm '£ naar T- n\.?n Da,en ünksaf X, dan rechtuit naar Coevorden (Controle: hotel „T an Wely", Stationsplein). Bezienswaardigheden. Prachtige heidestreken, „oudheden der oud.zooaJs Picardt (1660) ze reeds noemde: de Hunebedden, de groote, dikwijls imposante steenen gevaarten, die daar liggen, soms eenzaam midden in de bruine, straks bloeiende, hei, soms nabij of in een der schilderachtige Drentsche dorpjes, zwijgend en raadselachtig als Sphinxen. In het geheel zijn er heden in ons land nog 55 te vinden, waarvan in Drente alleen J53. Coevorden: oud stadje, mooie oude gevel. Te Coevorden over 't spoor, dan langs de Lutter Hoofdwijk, daarna linksaf de brug over en langs den grintweg naar het gehucht Anerveen. Bij de ophaalbrug over de Dedemsvaart rechtuit naar 't gehucht Collendoorn Even na. Collendoorn aan de tramrails linksaf en bij den volgenden viersprong linksaf heen en weer naar Hardenberg (Controle: hotel .,Bavinlc"). Up den viersprong teruggekomen, linksaf via Heemse en ',t gehucht Rlieeze naar de brug over de Vecht en even verder X rechtsaf langs den straatweg naar Ommen (ConWe: hotel „De Zon" hij de brug). Bij Ommen linksaf even daarna bij den tweesprong rechtuit X en bij den volgenden tweesprong X linksaf naar Hellendoorn (ContrSle: hotel „Het Wapen van OoerijscP). n.m. £ K..M. na Hellendoorn 't spoor over en op den viersprong X linksaf Afstand Afstand naar elke f ï Vfnt 4 plaats. Uur Uur plaats t°t ROUTE. Datum. v. v. KM TerUg aank. vertr. : X,M- K.M. K.M. 11.0 Ommen 397.9 626.4 10.0 Hellendoorn 413.9 610.4 4.0 Nijverdal 417.9 606 4 8.0 Rijssen 420.9 598.4 13.0 Goor 438.9 585.4 10.0 Delden 448.9 575.4 6.0 Hengelo 45S.9 569.4 11.0 Oldenzaal 455.9 558.4 5.0 De Lutte 470.9 553.4 10.0 Denekamp 480.9 543.4 9.0 Ootmarsum 489.9 534.4 7.0 Vasse 496.9 527.4 4.5 Tubbergen 501.4 522.9 5.5 (Langs Herinkhave naar Albergen) ... 506.9 517.4 8.5 (Langs het rijwielpad door de Graven-allee en langs het kasteel naay Almelo..... 515.4 Ï08.9 12.0 Over het rijwielpad naar Delden 527.4 496.9 10.0 Hengevelde 537.4 486.9 41.5 Diepenheim £48.9 475,4 11.0 Lochem 559.9 464.4 3.0 Dollen Hoed 562.9 461.4 9.0 Vorden 571.9 452.4 7.5 Warns veld....... 579.4 444.9 BESCHRIJVING EN BIJZONDERHEDEN. naar Nijverdal In NijVonlal voorbij K.M.-paal 33 X rechtsaf naar Rijssea. Ie Kijssen zuidwaarts, eerst een eind klinkerweg en dan rijwielpad; over den Herikerberg naar den straatweg Marke'o—Goor. Hierlangs rijdt men linksaf naar Goor (Controle: hotel „Wooldrik", Grootestraat). Bezienswaardigheden: Tusschen Coevorden en Ommen schilderachtige streek met oude boerderijen. Bij Ommen: mooi uitzicht van dein Besthmerberg[ Op de beideheuveis wijde horizonten. — Hellendoorn: Sanatorium. Nijverdal: Fabrieken. — Rijssen: Bosschen, heuvels. — Goor • oud stadje. Ln Goor rechtuit T en dan rechtsaf T maar (Vp-M Atl VnfkpKn II v\ !»•/-. ^ , V/V/L u II l/OTiüli lllliva zijweg naar het kasteel „Twickel". In Hengelo {Controle: hotel ,;t Lansink", 1 umaorp), linksaf en direct daarna rechtsaf £ naar Oldenzaai. Te Oldenzaai de stad door en aan de splitsing X rechts houden naar De Lutte (Controle: „Het Zwaantje" a. d. straatweg Oldenzaai—Bentheim). Pl.m. 2 K.M. voorbij.hotel „Het Zwaantje linksaf naar tien grintweg Oldenzaai—Denekamp en hierlangs rechtsaf naar Denekamp (Contröle: hotel „Van Blanken"). Hier linksaf T naar Ootmarsum {Controle: hotel „Tubantia"). Aan het begin van deze plaats Y even rechtsaf, den weg naar Neuenhaus op en pl.m. 300 M. verder, te OudUotmarsum, linksaf langs den nieuwen grintweg over de gehuchten Nutter en Vasse, die pl.m. 1 K.M. vóór Tubbcrgen {Controle: hotel „Hollink Marktplein) op den grintweg van Mander uitkomt. Hier linksaf en verder rechtsaf over het landgoed „Herinkhave". Dan weer rechtsaf naar Albergen; bijna 2 K.M. voorbij Albergen slaat men linksaf het rijwielpad in, dat door de Graven-allée en langs het kasteel naar Almelo {Controle: hotet „De Gouden Leeuw", Grootestraat) voert. Bezienswaardigheden: Delden: Kasteel „Twickel" met prachtige omgeving en bosschen. — Hengelo: belangrijke fabrieksstad met vriendelijk aandien; Tuindorp ,,'t Lansink". — Oldenzaai (G): St.-Plechelmuskerk (zeer oude kerk). — De Lutte: vergezichten tot over de Duitsche grens — Denekamp (G): Kerk museum ,„Natura Docet", Dinkelpartijen (Gï. Ootmarsum {G) — Voorbij Tubbergen: Kasteel ,,Albergen". — Almelo (G): Kasteel van Graaf van Rechteren Limpurg. \an Almelo volgt mein eerst even den straatweg naar Bome en slaat buiten de stad op een viersprong rechts een sintelweg in. Dan rechtuit, eerst grintweg en dan zandweg met rijwielpad, naar Twicktel. Aan het eiind van de groote laan rechtsaf naar Delden {Controle: hotel „De Zwaan", Langestraat). Hier X linksaf naar Hengevelde, op den viersprong rechtsaf; even nadat men twee waarschuwingsborden gepasseerd is, rechtsaf. Pl.m. 300 M. verder linksaf een rijwielpad in, dat men, rechts houdende, volgt tot liet landgoed „Wiegdam'. Nu linksaf langs het kasteel „Welidam" (hier de fiets aan de'hantd voeren). Voorbij het kasteel op den grooten weg komende, linksaf naar Diepen2[m •' hotel „De Zwaan".) Rechtuit naar Lochem (Controle: hotel „De Stad Lochem", Nieuwe weg). (Even vóór deze stad kan men rechtsaf tiaar het kasteel „Ampseai" rijden. 3 K.M. heen en terug.) Te Lochem de stad door X> linksaf naar het hotel „De Dolle Hoed". Hier rechtsaf lang3 Afstand j Afstand Daa,r elke van plaats. Uur Uur plaats tot ROUTE. — = —— Datum. v. v Heen TeruS vertr. aank. -K-M. K.M. K.M. 7.0 Gorssel 586.4 437.4 4.0 Epse 590.4 433.9 3.5 Deventer 593.9 430.4 5.0 Twello 598.9 425.4 \ 4.2 Teuge 633.1 421.2 6.8 Apeldoorn (Loo). 6j9.9 414.4 7.5 Hoog Soeren 617.4 406.9 7.0 Hoog Buurlo 624.4 399.9 8.0 Hoenderlo 632.4 391.9 9.5 Schaarsbergen 641.9 382.4 9.0 Wolflieze 650.9 373.4 -~U0 Doorwertb 656.9 367.4 2.0 Huis ter A a 658.9 365.4 2.0 Veer naar de o'verz. 660.9 363.4 7.5 Eist 668.4 355,9 8.0 N ij m e g e n 676.4 347.9 3.0 Ubbergen 679.4 344.9 3.5 Berg en Dal 682.9 341.4 4.0 Meerwijk 686.9 337.4 6.0 Groesbeek 692.9 331.4 BESCHRIJVING EN BIJZONDERHEDEN. een rijwielpad, dat uitkomt op den grintweg Lochem—Vorden, ïlien mea linksaf volgt langs het. kasteel ,/Wildenborch". Kort vóór Vorden op den straatweg rechts. Door Vorden (Controle: bij den consul, den heer W. F. van Maurilc) rechtuit en den straatweg volgen tot het hotel „De Kap" (Controle: te Warnsveld. Kier rechts en langs het huis „De Voorst" rechtuit, over lief do en Gorssel naar Deventer, over de Pothoofdshrug naar de Brink (Controle: hotel „De Keizer", Keizerstraat). Over de Schipbrug, op de splitsing, rechte) houdende, verder rechtuit tot op den straatweg Zutphein—Apeldoorn, dien rechtsaf volgen of Keizerstr., Singel, spoorbrug en verder alsvoren naar Apeldoorn. (Controle: hotel „De Nieuwe Kroon", .Loolaari). Bezienswaardigheden: Diepenheim : Kasteel „Nijenhuis". — Lochem (G): prachtige natuur, Lochemmer berg. — Vorden (G): kasteelen. — WarnsCBnnk), Muntentoren, Bergkerk, R.-K. kerk met relequiën, Groote of St.-Lebuinuskerk met crypt, politiebureau (vroeger Landshuis). — Apeldoorn (G) ■ Parken, gedenknaald, Paleis het Loo. Te Apeldoorn bij de gedenknaald (Paleis het Loo rechts), links hij den X den Amersfoortschen Straatweg op, dien men volgt tot aan den Diepen Put X. veld. Kapper-allée. Deventer (G): Waag, Huis, Di drie vergulden herinck" Hier linksaf naar Hoog-Soeren (Controle: hotel „Oranjeoord") en rechtuit naar de halte Asselt, hier over de spoor en linksaf geheel langs fietspaden via Hoog-Buurlo, Hoenderlo (Controle: bij den consul, Directeur van het Doorgangshuis) en Doelen naar den Koningsweg, dien men, rechtsaf gaande, volgt tot men op den Amsterdamsohen Straatweg uitkomt, waar men rechts afslaat en even later links,af langs een fietspad over de heide maar het station „Wolflieze". Van; Wolfheze (Controle: hotel „Wolfheze') langs den straatweg naar den grooten Weg Arnhem—Utrecht, dien men kruist om langs den Italiaanschen weg, aan het eind daarvan rechtsafslaande, naar da Doorwerth te rijden . zeer voorzichtig afdalen of afstappen). Jerug naar het .eind van den Italiaanschen weg, dezen links laten liggen en rechtuit langs het Huis ter Aa (Controle), dat links iets hooger dan, de weg ligt, naar het Dnelsche veer, (eventueel eerst naar dé uitspanning De westerbouwing" met mooi uitzicht). Hier over den Rijn en aan de overzijde rechtsaf naar Eist, waarvan men den grooten toren al spoedig voor zich ziet. Aldaar op den " straatweg Arnhem—Nijmegen rechtsaf. Te Lent over de Waal naar Nijmegen (Controle: „Oranjehotel", tegenover het station). Bezienswaardigheden. Diepe Put op den Amersf. straatweg. — Hoog-: oer en: prachtige .bosschen. — Hoog-Buurlo: beboschte hoogte midden in de heide. Van Apeldoorn—Wolfheze ;echt Veluwsch landschap- heuvels bosschen, vergezichten. — Wolfheze: bosschen. — Doorwerth (G): Kasteel zeer interessant museum). •— Eist: boomgaarden. — Nijmeqen (G): \ alkhof, ruïne, Romaansche kapel, stadhuis, Waag, kerkboog, St.-Stevenskeirk lvronenburgerpark, Belvédère, riviergezichten, zeer mooie omstreken. Te Nijmegen linksaf langs den straatweg naar Ubbergem. Hier rechtsaf den steilen Hollen weg op naar Berg-en-Dal. Dan rechtsaf en even verder aan den tweesprong weder rechts door de Meerwijk tot aan den grintweg Nijmegen —Groesbeek. Hier slaat men linksaf en volgt den grintweg tot Grasbeek. Voorbij Groesbeek rechtsaf naar Mook. Hier linksaf en langs den Afstand Afstand naar elke i Vflr\ . plaats. Uur Uur plaats tot ROUTE. Datum v Plaats Heen Terug ' 1 KM tt -»■- o aank. vertr. K.M. K.M. 4.0 Mook 696.9 327.4 4.0 Piasmolen 700.9 323.4 5.5 Gennep 706.4 317.9 4.0 Heijen 710.4 313.9 4.0 Boxmeer 714.4 309.9 2.0 Sambeek 716.4 307.9 2.0 Vortum 718.4 305.9 2.5 Groeningen 720.9 303.4 2.0 Vierlingsbeek 722.9 301.4 4.0 Maashees 726.9 297.4 2.5 Kasteel Geijsteren... 729.4 294.9 2.5 Wanssum 731.9 292.4 1-5 Well 733,4 290.9 5 5 De Looij 738.9 285.4 7.5 Are en (kasteel) ... 746.4 277.9 7.5 Velden 753.9 270.4 5 5 Venlo 759.4 264.9 13.0 | Kessel 772.4 | 251.9 4.0 Beesel 776.4 247.9 4.5 S walmen 780.9 243.4 5.5 Roermond 786.4 237.9 (Uitstapje n. St. Odi1 i e n b e r g, heen en terug van uit (16.0) Roermond) 3.5 Hom 789.9 234.4 5.0 Baexem 794.9 229.4 13.0 Weert ...! 8Q7.9 216.4 9.7 Maarheeze 817.6 206.7 6.4 Leende 824.0 200.3 3.8 Heeze 827.8 196.5 5.2 Geldrop 833.0 191.3 5.9 Eindhoven 838.9 185 4 beschrijving en bijzonderheden. KXT?.™P"s™";£rl'kh' ™ p""n,o,en «««■• j» we™fRox^-afInPe^P°at OVer df Mf-S en de ov®rzijd© langs den straat* Tnhetl dC\v hltWeg «ve;ied7aa™UWef°t 1v,f0'P' f?™™") *** naar s£rtzSr^"- ZStmxTttiF Tt" «'«» »«»: vSZ ï$ M„ „cSZl-. AcUr^ ta'SpU"' *""* 1 V™'» &<">»«<: De Meerwylc Groesbeek afwisselende natuur: heuvelen, hossel,en vergezlch iWtS» ^„PfaSS' **Ö "TS" r stadhuis, kerken, Maasbrug. ' " ~ lenlo: oude ëevels> In Blerilc r^S^Iang^lrl^da? lSks' blijft ^ , SmSnS&riZ WJSXËJT' (C°n"i,'\ «*»J» .,2 « ™V"™«"*: ™en ™° r°~> •> *p»« iss src= rif" ^ JSES.«k ;. »= n. Weert »v„ X Zui^S^LT^lT %j* ~ Hi^er,eST„