CB I 20929 j ÓOMMUNISTISCHE «JEUGD EN GODSDIENST. Geachte Dr. Krop, In tal van Duitsche kranten — ik noem slechts Illustrierte Rote Post en Arbeiter Illustrierter Zeitung — komen voortdurend pagina's voor gewijd aan en bestemd voor de Pioniers. Dat deze communistische bladen hun' jeugdbij voegsels in anti-godsdienstigen zin schrijven verwondert niets. Toch wordt veelal hier in Nederland gezegd: O, dat is maar „buitenland"; zooiets kan bij ons niet gebeuren, de Nederlandsche mentaliteit.... enfin, U kent het verhaal beter nog dan ik. Nu ik echter zelf een enkele maal met de jonge communisten in aanraking kwam, en het argument: dat is in het buitenland, veel van zijn „waarde" inboet, wilde ik U een enkele mededeeling daarover doen; misschien dat het u nog ten voordeel kan zijn. Op Maandag 5 September 1932 ter herdenking van den Internationalen Jeugddag werd door de afd. R'dam van den Communistischen Jeugdbond een vergadering belegd in het Verkooplokaal aan den Goudschesingel. Als spreker zou dien avond optreden de bekende Hans Klein, zelf ook in Rusland geweest, dus „op de hoogte". Bovendien zou de Agitprop. (agitatie-propaganda-groep) „Rosa Luxemburg" medewerken. Ik was er dien avond, over tijd, natuurlijk; ervaring heeft mij geleerd dat communisten nimmer op tijd beginnen. De zaal — één der bij zalen van het Verkooplokaal — was heel goed gevuld, zoodat ik, na mijn dubbeltje te hebben geofferd — ik was niet werkloos, dus moest Vlugschrift No. 72, Uitgave van de Chr. MannenVereeniging „Gij zift allen Broeders" Eere-coorzitler Dr. F. J. Krop Ie Pijnackerstraai 102-106 - Rotterdam betalen — rustig uitkeek naar de beste staanplaats. Ik vond die vlak bij de deur. Tegen half negen opende de voorzitter de jeugdvergadering, die nu stampvol was. Eerste teleurstelling was: Hans Klein kwam niet (iets wat mij niet frappeerde, Hans is wel paradepaard, maar meermalen laat hij op zich wachten). Ik ga voorbij de speeches, die gehouden werden door vertegenwoordigers van den comm. jeugdbond; dat was het bekende lied en de oude wijs. De jeugd hier uitgebuit, voorzoover ze werken; en eenmaal werkloos aan haar lot overgelaten. In Sowjet-Rusland geen werkeloosheid, geen armoe, goed vakonderwijs enz. Dat naar het oordeel van den sociaal-democraat Matthysen de werkloozen hier het beter hebben dan de arbeiders daar; dat die toestand verergert met den dag, daarover geen woord. Dit alles had ik al zooveel malen gehoord, dat het tot het vervelende genre behoorde. Belangwekkender waren de opvoeringen van de jonge communisten, die samen „Rosa" vormden. Voor het begin had ik de jongens en meisjes van 12, 13—15 jaar in zwarte overalls door de zaal zien zwermen, hun lectuur als „De jonge arbeider" verkoopend, en trachtend hier en daar met steunbons en steunhjsten gelden te verzamelen. Ook werd druk gecolporteerd met een vodje „De Stempelaar", waarover straks nog wel meer. Deze jongens en meisjes — ja, „opvoeren" kan ik hier niet gebruiken, een spreekkoor was het ook niet, ik weet geen zuivere benaming — kwamen met vijf of zes op, ieder had zijn eigen rol, en in die rol was verwerkt een leuze, een gedeelte van het jeugdprogram enz. Dat ez flink gescholden werd op de sociaal-fascisten (voor buitenstaanders even: dit zijn de s.d.a.p.-ers), op de Wibauts en de Albarda's spreekt vanzelf; de vernietiging van de kapitalisten, het wegtrappen van de uitbuiters en dergelijke uitdrukkingen waren in den mond van deze jonge communisten schering enj inslag. Er moest natuurlijk — het was vlak nJS het Congres tegen den imperialistischen oorlog — ook over den vrede worden gesproken. Nadat de conferenties van de verschillende organisaties waren bespot, kreeg ook de kerk haar beurt Een jongen dien ik niet meer geef dan 13 jaar, een aardig jong met een spits gezichtje doet een stap voorwaarts; langzaam heft hij zijn hoofd ten hemel, vouwt heel devoot zijn handen voor zijn gezicht schudt een paar keer met zijn hoofd heen en weer en met een teemerige zangerige stem zegt hij: Heere, Heere, Heere. Laat ik mogen zeggen, dat dictie en mimiplr uitstekend waren; des te meer natuurlijk maakte het indruk. Tot tweemaal werd dit herhaald. Ik behoef niet te zeggen, dat het publiek dit gedeelte zeer op prijs stelde; met groot gelach werd deze bespotting aangehoord. Hoe vredelievend deze jonge communisten worden opgevoed blijkt uit de handige manier waarop het nagemaakt geweer werd geschouderd, de wijze waarop een aanval op de „belagers van den arbeidersstaat" werd afgeweerd. Alles wat deze jongens en meisjes lieten hooren, kwam neer op voorbereiding van de revolutie, op neerslaan van de tegenstanders en denknoodwendig op felle bestrijding van den godsdienst. Nog een kort woord over het vodje papier „De Stempelaar", dat werd verkocht. Dit gestencilde blaadje van twee blz. kost twee cent; naast me stond een jongen van ongeveer 15, 16 jaar, die gretig zoo'n blaadje kocht. Om U een idee te geven wat deze „leiders" hun jongens te slikken geven, citeer ik enkele zinnen. Het is uitgegeven door het W.S.C. van de Kortekade. Over den 31en Augustus het volgende: (de taalfouten laat ik staan) „Buiten het Stadhuis werd er gezongen, het Wilhelmus was niet van de lucht. De vreugde steeg ten top, toen de dochter van de burgervader, zich samen tusschen de menigte begaven. Weldra klonk er een marsch en de dochter hoste van louter vreugde met haar vader mede. Jammer was het dat niet alle werkloozen aanwezig waren, want dan hadden die werkloozen ook mee kunnen hossen. Misschien had Pa en dochter en dat andere stelletje wel terecht gekomen aan de overzijde in een etalagekast, maar dat had zoo erg niet geweest, want op Koninginne dag had je wat moeten kunnen veelen. Aan het slot dankte de burgemeester allen, die aan het feest hadden meegeholpen en sprak de wensch uit dat allen het volgend jaar hier weer aanwezig zouden mogen zijn. (Amen)' De onderstreping van den zin is van mij. Of naar aanleiding van den „Rooden Dinsdag" het volgend versje: „Komaan dan kerel, wees paraat, Met duizenden straks op de straat, Die schurken (Ruys en Weiter) dan in de ooren gillen. Dat wij ook eten en leven willen, Kameraden, wil je strijden met ons mee, Dan is je plaats in het W.S.C." En op de tweede bladzijde staat onderaan: „Gij allen Christelijke werkloozen, strijd tegen deze CHRISTELIJKE ZWENDEL", (daarmede werd bedoeld het Leger des Heils). Ik meende een enkel citaat uit het op die vergadering gecolporteerde krantje te moeten nemen om duidelijk te maken, welke geest op deze jeugdvergaderingen heerscht en wat deze jongens week aan week moeten slikken op hun bijeenkomsten. Dit is dus niet eens uit Duitschland of uit „oncontroleerbare bronnen;" dit gebeurt vlak bij ons, in onze eigen stad En onze jongens kunnen meegezogen worden in die draaikolk; want men moge zeggen wat men wil van de jonge communisten, maar propagandisten zijn het. Het is noodig dat de ouders worden — om een communistischen term te gebruiken — „opgeklaard" over het gevaar, dat op fabriek of werkplaats, of door omgang met vrienden hun kinderen bedreigt. Het versje van vroeger: „Moeder, ga voor je kinderen staan, Daar komen de zielenverdervers aan", is nog niet verouderd. Caveant Consules. Dat de leiders waken. Met vr. grt. en hoogachtend, Uw dw. „SCHOUWER". P.S. Ik had het bovenstaande reeds geschreven, toen mij in handen viel „De Roode Schoolkrant", uitgave der Communistische pioniers, redactieadres: J. Rood, Westerstraat 4. Dit no. is uitgegeven aan den Linker-Maaso ever, omstreeks eind April van dit jaar. Het heeft met het bovenstaande in directen zin niet veel te maken; toch stuur ik U wat citaten. Ze geven een even prachtige kijk op de paedagogische „waarde" der bolsjewistische beginselen. Het gestencilde blaadje roept de arbeiderskinderen op om mee te demonstreeren op 1 Mei. Het zegt dan verder (ik onderstreep weer enkele zinnen): „De Sowjet Unie is het vaderland van allen arbeiders en kinderen. Het land waar de rijken hoeren zijn weggejaagd, en waar de arbeiders en boeren nu de macht hebben." Op blz. 2 — ik kan maar een greep doen, het heele krantje is het overnemen waard — staat een mededeeling over een onderwijzer aan de Chr. school aan de Nadorststraat, die over Rusland vertelde, doch niet naar den zin van de redactie. Deze schrijft: „Kameraadjes eischt dat deze meester ophoudt met zijn leugens over Rusland. Als hij Weer eens van die leelijke leugens vertelt over Rusland, protesteert dan allemaal, demonstreert je afkeer op duidelijke wijze aan deze leugenaars Hoe komt dat daar (= Rusland) geen ellende meer is? DAT KOMT OMDAT DAAR DE RIJKE HEEREN ZIJN WEGGETRAPT EN DE ARBEIDERS REGEEREN. En om nu te voorkomen dat de arbeiders in ons land ook de rijke heeren gaan wegjagen, gaan deze heeren met behulp van de schoolfrikken allerlei leugens over Rusland vertellen." En dit is dan literatuur voor.. schoolkinderen. Dezelfde STALIN EN DE G.P.OE. De G.P.Oe heeft dezer dagen zijn 15-jarig bestaan gevierd. Zijn bloedig bestaan, kan men wel zeggen. De groote leider der Sowjets, STALIN heeft een artikel geschreven dat hulde brengt aan het werk der Tscheka-GJ'.Oe. Voor zijn rekening neemt Stalin de tallooze moorden op onschuldigen, die geen ander kwaad gedaan hadden, dan te hebben behoord of te behooren tot een andere klasse. Hoort hoe Stalin zich uitlaat: „Men moet erkennen, dat de G.P.Oe de vijanden der revolutie met scherpe en zekere slagen trof. Overigens heeft zij deze eigenschap tot op dit oogenblik behouden. Sindsdien is de G.P.Oe de schrik der bourgeoisie geworden en het blanke zwaard van het proletariaat." Op de vraag of Stalin er ook aan denkt de G P.Oe af te schaffen, antwoordt hij, dat hij er niet aan denkt. „Neen, kameraden, we willen de fouten van de Parijsche Commune niet herhalen. De G.P.Oe is voor de revolutie noodzakelijk en ze zal bij ons blijven bestaan tot schrik van de vijanden van het proletariaat". *) SCHOUWER. *) Ik ontleen dit artikel van Stalin aan het communistisch tijdschrift „UNSERE ZEIT", Jahrgang VL Heft I, 1 Jan. 1933, S. 4/5. Bij N.V. Boekhandel W. TEN HAVE, v.h. Hovekers Boekhandel, Amsterdam, verscheen: Jasper Leynsen door H. VAN MALSEN Dit boek las Ik met het grootste genoegen en kan het hartelijk aanbevelen. Het stelt ons een der schoonste bladzijden onzer geschiedenis weer als voor oogen. Vooral ook gaat er opvoedende kracht van uit voor de jeugd. F. J. Krop RUSLAND-PAKKET IV Prijs Dr. F. J. Krop: De Kerstcampagne en de geloofsvervolgingen ƒ 0.20 Dr* F. J« Krop: Dwangarbeid, terreur. Een adres aan de Ontwapeningsconferentie 0.20 Schouwers Geweld en Terreur in Sowjet-Rusland „ 0.25 Dr. F. J. Krop: Staat men in Rusland aan felle vervolging bloot, alleen om het feit, dat men geloovig is? , 1.20 Gawroesfa Boerja: Mijn ervaring in de Russ. gevangenissen en hoe ik uit de klauwen der G.P.Oe ontkwam ,, 0.25 Gawroesja Boerfa: Onder het juk der Sowjets ,, 0.25 Dr. F. J. Krop: Mijn reis naar de Russ. grens, of wat ik zag van het werk van Dr. O. Schabert e.a 0.40 Dr. F. J. Krop: De Lappo-beweging (geschiedkundig gedeelte) , 0.15 Een handleiding over Gewapenden Opstand. Inl. van Dr. F. J. Krop „ 0.25 Dr. F. J, Krop; De Lappo-beweging 1932. Ontmoetingen met Raai. vluchtelingen in Finland ,, 0.20 Th. Aubert: Het leven der arbeiders in Sowjet-Rusland , 0.30 G. Pimenoff: Het dekreet van het Pan-Russisch Centraal uitv. Comité en van den Raad van Volkscommissarissen tot regeling van godsdienstige vereenigingen 0.08 Werkloosheid en werklust in de Sowjet-Republiek ,, 0.08 Dr. O. Schabert: Beulsdiensten door West-Europeanen aan SowjetRusland verleend tegen de West-Europ. beschaving , 0.05 Er wordt weer over de verwaarloosde kinderen gesproken ,, 0.05 Briei uit Finland „ 0.05 Fotografisch bewijsmateriaal betreffende Sowjet-Rusland , 0.05 Waarheden en leugens, verbreid door een nieuw soort propaganda ten gunste van Sowjet-Rusland „ 0*12 Het „Proletarisch kaartspel" van de Bolsjewiki 0.05 Uit de maandberichten van Dr. O. Schabert , 0.08 Vrouwenleven in den Sowjetstaat 0.08 Seminar Dir. Lic. Th. Priegel te Breslau : Het Bolsjewisme als Wereldbeschouwing , 0.15 De strijd tegen den godsdienst 0.08 Propaganda der Godloozen onder de jeugd „ 0.05 P. Gaxotte: Iets uit bet A. B. C. van het Communisme „ 0.12 Dr. O. Schabert: Godsdienstvervolgingen in de Sowjet-Republiek , 0.12 J. Jacoby: Hoe Sowjet-Rusland geregeerd wordt 0.08 Kreten uil de diepte „ 0.08 Beknopte geschiedenis van het Bolsjewisme „ 0.08 ProL A. Lecerf: Calvinisme en Kapitalisme „ 0.12 Tegen gezin en haardstede „ 0.05 Dr. O. Schabert: Het sterven van Bisschop Platon en van de Opperpriesters Besjanitzky en Bleiwe in Dorpat in 1919 0.10 Dr. F. J. Krop: De Lappo-beweging in 1930 „ 0.08 Verschillende nummers van „Gelooi en Vrijheid", met o.a. artikelen van den volgenden inhoud: Heeft de Nederlandsche Arbeider reden, om met jaloerschheid te zien naar Sowjet-Rusland? 15e Radiotoespraak van Dr. F. J. Krop; Het cultureele leven in Sowjet-Rusland, naar Dr. Boris Raptschinsky; Bolsjewistische Religie; Duitsch Nieuws van het Sowjet-Frcnt; Schouwer: Marxisme en Godsdienst; Hoe werkt de O. G. P. Oe? enz. enz 0.75 Totaal ƒ 5.20 Wie f 2.50, dus n«g minder dan 50 pCt. van de waarde, stort op het gironummer 70603 van Dr. F. J. Krop, Willebrordusplein 19, Rotterdam, ontvangt al het bovenstaande franco thuis. RUSLAND-PAKKET V Mevr. A. Barth van Marlei Ruslands Nacht en Dageraad ƒ 2.25 Th. Aubert: Het leven der arbeiders in Sowjet-Rusland 1 „ 0.30 Plerre Maury: Gedachten over het Communisme „ 0.25 J. Douillet: Het leven en lijden van de vrouw in Sowjet-Rusland 0.30 Grepen uit Finland's verleden (met een inleidend woord van Dr. Krop) ,, 0.20 Dr. Raymond Devrient: De sociale consequentie van het Boljewistische Regime „0.40 Dr. A. Ehrt en Dr. J. Schweickert: De bolsjeviseering van Duitschland „ 0.35 Dr. F. J. Krop: De beteekenis van Finland in den huidigen cultuurstrijd „ 0.35 J. Douillet: Het openbaar onderwijs in U.S.S.R. (of een andere studie van dezelfde hand) ,0.40 Dr. O. Schabert: Op weg naar de oude school , 0.08 Dr. F. J. Krop: Hoe staat de Sowjet-regeering officieel tegenover het geloof? 0.05 Dr. F. J. Krop: Wat doet de Baltische Ruslandarbeid voor de vervolgden om des geloofswille? „ 0.05 1 ex. „Geloof en Vrijheid", Maart 1933 , 0.15 ƒ 3.13 Wie ƒ 2.50, dus nog minder dan 50 pCt. van de waarde, stort op het gironummer 70603 van Dr. F. J. Krop, Willebrordusplein 19, Rotterdam, ontvangt al het bovenstaande franco thuis. Wanneer een der brochures of vlugschriften is uitverkocht, behouden wij ons het recht voor haar door een ander van gelijke waarde te vervangen.