EERSTE DEEL, DERDE STUK. VAN HET ZEEMANS-HANDBOEK, ZYNDE EENE MEMORIE OVER DE MIDDELEN ter UITVOERING van het Advys den a8fte Maart 1783. uitgebragt, om een vaste Post op den STAAT van OORLOG te brengen, Tot eene Jaarlykfche EQUIP AGIE. 1 Door den Hoog Edelen Geftrengen Heers l h. van kinsbergen, (UÏ^ * * * * *j-^ * * * g ^5 * * c * e> Te AMSTERDAM, By GERARD HULST van KEULEN, Boek- en Zeekaartverkooper ,• Compas-, Odtanc, Graadboog- en Mathematifeh Inftrumentmaaker, aan de Nieuwebrug. MDCCLXXXÏII. Met PRIVILEGIE van Hun Hoog Mcg.   M E M O R ï E OVER DE MIDDELEN ter UITVOERING van het Advys den agfte Maart 1783 uitgebragt, om een vaste Post op den STAAT van OORLOG te brengen, ' Tot eene Jaarlykfche EQUIPAGIE; § i. De uitvoering , van het voorgeftelde in dit Advys, is ten uiterften moeielyk, en wel om vier hoofdzaakelyke redenen. I. Om het aanwezen van vyf Collegien ter Admiraliteit , welke niet op dezelfde gronden en fchikkingen werken. Dit verfchil in hunne werking j en hunne locaale Conftitutien en gebreken veröorzaakcn , dat 'er een langen tyd verA a loopt  ü O) ] loopt en verlooren word % tusfchen het begin van 't Équipement, en het daadelyk in Zee brengen det Schepen,waardoor veel geldsonnutverfpild word. Om den invloed van het Provinciaale beflier, die zig 29 zeer in 't byzonder in het Zeewezen laat Zien. Waarom de quotes, vooial van Zeeland cn Vriesland, niet in het geheel, maar alleen aan hunne Collegien, en , voor zo verre die Equipecren} gefourneerd worden. fff Om dat 'er eene geftadige aanwervinge van Bootsvolk nodig is; zynde het niet mogelyk een vast Corps te hebben, zodanig gefchikt, dat de Detachementen daar van in tyden van Vrede, deSchepen welke uitgerust worden, geheel en al bemannen, welke fchikking ook niet voorzigtig Zoude zyn, om deeze voornaame redenen. a. Om dat de grondflag van goede Equipagien en bekwaame lieden nergens anders in beftaat, dan in de kundige Officieren en Onder-Officieren, waar van het getal bereekend moet worden, naar het benodigde ia geval van Oorlog, j Bui-  (5) Buiten Zodanigen grondflag befiaat geen dienst,hoe genaamt, en naar maate de bekwaamheden grooter vercischt worden in de Officieren en Onder-Officieren, nasr maate moet de goede Politie meer middelen in het werk ftellen, om 'er zig van te voorzien. Om dat, in cas van Vrede, nooit meer dan één vierde, of op zyn hoogst, één derde van die grondflag moet werden gedeïacheert, ten einde men overrompelt wordende, altyd genoeg by de hand hebbe ,om Zig in ftaat van tegenweer te kunnen ftellen. -- Het gebeurde in A°. 1780, geeft hier van een fterk bewys, wanneer de Oorlog verklaard wierd, waren 'er buiten 's Lands, in de West-Indien en MiddelandfcheZee 8 Schepen en 9 Fregatten, met 4180 man, waar van verfcheiden overrompelt, eenigen behouden te rug gekomen, doch verre de meesten in de Colonien geb'eeven zyn. Om door die aanwerving eenegefladige Circulatie van Volk te hebben, en dus in tyd van Oorlog met meer gemak de nodige Supplitie te bekomen. — Dit laatfte mag wél in het oog gehouden worden. De ondervinding van den voorigeri Oorlog heeft ons geleerd, dat ons Land geen nationaal Zeevolk, ten minften in vergelyking van cnze benodigtA 3 he-  ( 6 ) heden, opleevert. Hierom moet men alle mogelyke werktuigen gebruiken, om een toevloed van Zeevolk herwaards te trekken, en een gereegeld debouché uk andere Landen naar ons Gemeenebest te etablisfeeren, 1% Om dat door de benodigde tyd en werkzaamheid tot het herftellen, toetuigen en bemanning aer öcftepen de nodige Esquaders niet te gelyk kunnen worden in dienst gebragt, maar noodr Zaakelyk een vervolg van tyd verëischt word. §. 2. In het voorsz. Advys Zyn op de gedagten der Vlag-Officieren, drie Esquaders bedoelt, één voor de Noord Zee: 1°. Tot beveiliging der Zeegaaten. fi°. Om in alle omftandigheden een Esquader by de hand te hebben. 3°. Op dat de Jonge Officieren en Stuurlieden de gronden, de ftranden, en de dieptens. en ondieptens der Zeegaaten zouden kunnen kundig worden. 4°. Om.  (7 ) 4°. Om de Commercie op de Oost Zee te beveiligen. Eén voor de Middelandfche Zee, om de Commercie aldaar te beichermen, en de Vlag van den Staat te doen eerbiedigen. Eén op de West-Indien om de Vaart daarop, en de bezittingen aldaar, te verzekeren. Het eerfte Esquader geen geheel Jaar in activiteit kunnende Zyn, en dus daartoe niet nodig Zynde de kosten voor een geheel Jaarj Zoude door de volgende fchikking daaromtrent eene gemakkelykere uitvoering plaats hebben, en minder kosten benodigd zyn. —— Genomen, namer lyk, dat de vrede in dit Jaar getroffen wierd, zoude men in dit geval in het Voorjaar 1784. kunnen beginnen met het Equipeeren van een Escjuader voor de Noord Zee. —— Dit Esquader zoude gereed kunnen Zyn, óm met Primo Juny naar Zee te gaan, te kruisfen, en te manocuvreeren, of zig na veie'sch der omftandighedcn naar de verfchillende plaatzen in de OostNoord Zee, of het Canaal te begeeven, met primo September wederom binnen te vallen, bekomen fchaadens te herftellen , gereviólualieert te worden, en één maand daarna naar de Middelandfche Zee gezonden te worden, het welk dan Zou ie zyn met j1?0 October. Geduurende den Zomer zoude gearbeid worden A 4 aan  ( 8 ) aan het ingereedheid brengen en bemannen van een Esquader naar de West-lndiën, het welk halfof ultimo September zoude kunnen in Zee gaan. Het eerfte Esquader Zoude in tyd van algemeene Rust en Vrede, om dat 'er dus geen directe aflosfing nodig is, t'huis komen met May 1785, en dan wel één van deeze drie fchikkingen plaats hebben. Voor eerst, of dat het zelve zig weder in ftaat ftelde, om die Zomer in de Noord-Zee te kruisfen, en in het Najaar weder naar de Middelandfche Zee te gaan, om t'huis te zyn met May 1786, en dus twee Jaaren te dienen. Ten tweeden, ofdatby het binnenvallen andere Capiteinen en Compagnien van het Corps die geene, welke op dit Esquader één Jaar hadden gediend, aflosten; doch zoo 't mogelyk was, op dezelfde Schepen, en met hetzelfde overige ge deelte van de Equipagie die voor a of 3 Jaaren bepaaldelyk aangeworven zoude zyn. Deeze fchikking kan egter niet wel genomen worden, ten zy de Admiraliteit zelve viÖualieert: in het andere geval moeten de Schepen ten minften één en één half Jaar in dienst zyn, het geen beide, en voor de Admiraliteiten fpaarzaamer, en voor de Officieren noodzaakelyk is. Ten derden, of wel, üat het kruiste in de NoordZee, doch in het najaar voor de reis naar de Mid„  ( 9 ) Middelandfche Zee, door andere Coinpagnien wierd afgelost, en andere Capiteinen op andere Schepen geftelJ; in welk geval elk detachement omtrent ée'n en ée'n half Jaar zoude dienen. De eerfte van deeze drie fchikkingen was zekerlyk de gemakkelykfte en de voordeeligfte in de uitvoering j doch in den aanvang, en wel in 1785, diende de tweede of derde genomen te worden, om daardoor te maaken, dat 'er alle Jaaren een Esquader geëquipeerd wierd • het eene Jaar dat voor de Noord-Zee3 het andere Jaar dat voor de West Indiën.* Het Esquader in de West-Indiën, zoude omtrent 2 Jaaren kunnen dienen, dat is t'huis komen met Augustus of September 1786, terwyl dus alle 2 Jaaren een Esquader naar de WestIndiën wierd geëquipeert. Men zoude egter aan de beide oogmerken, welke in dit alles in. het oog moeten gehouden worden, kunnen voldoen, en die zyn ï°. Om zo veel mogelyk de tyden van de uitrusting, der Esquaders voor de Noord-en Middelandfche Zee uit eikanderen te houden; en, by aldien doenelyk, alle Jaaren een Esquader uit te rusten. 20. Om zoo veel die omftandigheden het mede brengen, wanneer het eene Esquader van huis en dus in de Middelandfche Zee is, A 5 een  ( ?o ) een ander in uitrusting te hebben, ten einde zig daar van aanftonds, in geval van overrompeling, tegen den vyand te kunnen bedienen. Vry naby zoude kunnen voldoen f„ By aldien men de voorgeftelde derde fehikking involgde, en eene ligte verandering maakte, in de tyden van uitrusting voqr het Esquader van de West-Indien. Men zoude namelyk tot het uitrusten van dit Esquader, het welk twee Jaar dienende altyd in denzelven tyd uitgerust word, ten minften tot de aanwervinge van het Bootsvolk, dienen te neemen de Winterfche Maanden, geduurende dewelke het andere Esquader in de Middelandfche Zee is- Hier door Zoude men ten minften om het andere Jaar geduurende den Winter een fonds van aanwerving gereed hebben, en men zoude ook zo veel doenelyk, alle Jaaren een Esquader blyven uitrusten. Indien deeze fchikking wierd goedgekeurd, Zoude het Esquader,het welk deezen Zomer naar de West-Indiën word gezonden, aldaar moeten blyven dienen tot in het begin van het Jaar 1785. Om in het Voorjaar van dat Jaar wederom binnen te vallen; want in een ontwerp, hetwelk men tot grondflag van nieuwe fphikkingen wil doen verftrekken, mag men wel zorgvuldig vermyden, om  (u) om 'er Zodanige te neemen, dat de Schepen geriopdzaakt zyn in de Winter binnen te vallen. En dan zoudep de tyden van uitrusting in de eerfte Jaaren invallen, als volgt: 1784 - • . Voor-Jaar Esquader na de Noord Zee 1784-1785. Winter na de W. Indien! 1785 . . - Na-Jaar — nadeMiddel.Zee. 1786-1787. Winter -~ na de W. Indien. 1787 • • . Voor-Jaar— na de Noord-Zee. 1788 .. . Na-Jaar vandeMidd. Zee! 1788-1789. Winter van de W.Indien.' Wel is waar de tusfchenpoozjng uit bet Najaar 1785. tot in de Winter tusfchen 1784 en 1785 gelyk ook tusfchen het Voorjaar 1787 en het Najaar 1788 is van anderhalfjaar; doch dit ongemak kan nimmer in het geheel wordan vermyd, nadien men genoodzaakt blyft de Schepen anderhalfjaar onder denzelfden Capitein te laaten dienen. Hier by egter kan men niet ontveinzen: 1) Dat de mogelykheid van deeze uitvoering fteund op de onderftelling, dat de locaale toeftand der Zeehavens van de Republicq toelaat dat het Esquader, het welk om de twee Jaaren naar de West-Indiën gezonden word, met het midden of het einde van April uitloope. 2) Dat de kosten eenigzins verzwaart zouden Worden; want het Esquader uit de West-Indiën r,xt anders dan tegens het Iaast van Maart kunnen-  ( H ) nende t'huis komen, zoude men in de Jaaren van de uitrusting van dit Esquader voor eenige Maanden twee Esquaders voor de West-Indien 3 het eene, terwyl het uittgerust word, het andere, terwyl het naar huis te rug keert, in dienst hebben. Om de verdere uitvoering van dit Project te kunnen doen beoordeelen, zal hét nodig zyn op te haaien, en te onderzoeken den ftaat van de Marine tot welke dezelve zoude kunnen Worden gebragt en gehouden. Dit diend opgemaakt te worden 1°. Uit het getal der Schepen, welk onderhouden en geftadig gefuppleert moet worden. 2°. Uit het getal der nodige Officieren en Onder Officieren. I) Onder de Schepen van Linie zullen moeten worden geteld, Schepen van 70, 60, en ook van 50 Stukken, fchoon deeze laatften maar doorgaans eene battery van 18 Ponders kunnende voeren, en van deczen kant, en van wegens hunne inhouten, veel te zwak zyn, om underde Schepen van Linie genoemd te worden, gelyk zulks ook nooit ih Engeland noch in Vrankryk gefcbied. In  ( 13 ) In welk laatfte Ryk men zelfs, volgens de Informatien door den Heer Eerfte Conftrucïeut £rotgnard gegeeven, meestal Schepen van 70 Stukken en weinige van 60 voortaan zal bouwen. By bet. Colkgie öp de Maaze Word gebouwd . . I a 70 St. Moet gebouwd worden . 1 a 70 Zyn gebouwd . . . 6 a 60 Word gebouwd . . " , 1 a 60 Is gebouwd . . , 1 a 50 Word gebouwd . . 2 a 50 12 By bet Colkgie te Amfterdam Zyn gebouwd . . . 3 a 70 St. Worden gebouwd . ■ . 2 a 70 Moet nog gebouwd worden . 1 a 70 Zyn gebouwd . . . 7 a 60 Worden gebouwd . . 2 a 60 Moeten nog gebouwd worden .2 a 60 Zyn gebouwd . . . 8 a 50 25 By  ( 14) By het Colkgie ffl Wen-Vriesland Worden, of moetengebouwd worden 3 a 70 SU En , 7 a 60 Is gebouwd . . . 1 a 50 Word gebouwd * . . 1 a 50 ia By het Collegie in Zeeland Is gebouwd . . . 1 a 60 St4 Word gebouwd . . . 1 a 60 Is gebouwd . . . 1 a 50 3 NB. By dit Collegie worden niet gebragt, de Schepen, die volgens Petitiën gebouwd moeten worden, om dac geen Calculatie op de uitvoering kan gemaakt worden. By het Collegie van Vriesland Worden gebouwd . ; 2 a 70 St, ^n 4 a 60 dus . 58 tezamen. NB. Ook by het Collegie in Vriesland worden niet gebragt de Schepen, die nog gebouwd zouden moeten worden. By  ( iS ) De Fregatten zyn By bet Collegie op de Maze 3 a 40 3 a 36 3 a 20 9 By bet Collegie te Amjlerdam 7 a 40 En word gebouwd , 4 1 a 40 6 a 36 6 a 20 En word gebouwd ; . 1 a 20 21 By bet Collegie in West-Vrïësland 1 a 40 1 a 36 2 a ao 4 By het Collegie in Zeeland 1 a 40 1 a 36 2 a 20 4 Bj  By het Collegie in Friesland a a 40 2 a 36 4 en dus . . 4a Indien de tot neden gedaane Petitiën van aanbouw, en het geen by de Hollandfche Collegien exteert, gelegd wierden tot eenen grondflag der nodige Schepen , Zouden die gefixeert kunnen worden op . 18 a 70 ft. 36 a 60 1 12 a 50 en dus op . 66 Schepen van Linie Op \ 12 a 40. 1 laag 12 a 40. 2 laagen 18 a 36 24 a 20 en dus op 66 Fregatten. Doch dit getal is te groot, en niet overëenkom- ltig met de nnantieele vermogens van de Kepubliecq : althans zullen de quotes van Zeeland en Vriesland, in dat getal nimmer in wezen zyn. Men  ( 17 ) Men zoude dus het getal kunnen bepaalen op 18 Schepen a 70 ft. 18 a 60 en 6 a 50 dus 42 Schepen van Linie en op 6 a 40 of ia a 40. één laag 18 a 36 of 12 a 36. 18 a 24 18 a 24. dus 42 42 Fregatten. Men kan egter niet voorby by deeze gelegenheid aantemerken, dat, hoe zeer onze Republicq door de laatst gedaane Petitiën en de daarop gevolgde aanbouw, in de noodzaakelykheid gebragt is, om deeze of diergelyke bepaaling aan* teneemen, het niet te min wenfchelyk en onëindig nuttiger voor ons zoude geweest zyn, indien de aanbouw had kunnen ingerigt worden op eene verdeeling, waarby het getal der Schepen het zelfde blyvende, alleenlyk de Chartres veranderd wierden, namelyk in 26 Schepen a 70 ftukken 16 a 60 dus 42 Schepen van Linie l Deel UI Stuk. E  ( 18 ) cn 6 Fregatten a 50 ftukken 6 a 40 in één laag 12 a 36 18 a 24 42 Fregatten. Immers, terwyl de Zeehavens van de Republicq niet toelaaten om zwaarder Schepen, dan die van 70 ftukken in Zee te brengen : en terwyl daar en tegen de andere Natiën, waarmede de Republicq in Oorlog kan komen, hier in geenen deele bepaald zyn, zo dat hunne Schepen tot I veel meerdere grootte en fterkte dan onze, ja zelfs tot Driedekkers kunnen gebragt worden , immers daarom, zeggen wy,vordert de goede Staatkunde, dat wy de Schepen van Linie, die wy hebben kunnen, tot den allergrootften trap van volmaaktheid brengen. Waartoe men in ons land kan geraaken, is, dat het grootfte getal uit 70"* moet'beftaan, en de 50ers niet langer onder Schepen van Linie gereekend worden. Wanneer wy op eene andere wyze tewerk gaan, Zo is het onvermydelyk gevolg, dat twintig vyandelyke Schepen van Linie, zamengefteld uit Schepen van 100 tot 60 ftukken in gevegt komende,: met een gelyk getal Schepen van de Republicq van 70 tot 50 ftukken, bravoure en kundigheid van  ( 19 ) van weerskanten gelvk gefield Zynde , altyd de overwinning zullen behaalen , ten minften zeer zekerlyk nimmer geflaagen worden buiten zodanige ongewoone toevallen, die zo wel tegens als voor ons kunnen gebeuren. §4- Wanneer nu op de voorgeftelde grondflag vergeleeken word, de opgemaakte Staat van het geen aangebouwd in wezen is, of denkelyk Zal worden, dan zal men bevinden, dat terwyl 'er zyn by het Collegie van de Maze 2 a 70 St. ' Amfterdam 6- a 70 West-Vriesland 3 a 70 Vriesland 2 a 7Q L- ■ _ . 13 a 70 Stukken er 5 Schepen ontbreeken van 70 Stukken, zynde onder deeze dertien daar en boven gereekentA Admiraal Generaal, die in 1764 gebouwd, niet meer dan in Vredenstyd, en dan nog met gefchut V<*1 hgter, dan met zyn Charter overeenkomt, kan gebruikt worden. ' Ey  (20) By het Collegie op de Maze 7 a 60 & Amfterdam 11 a 60 West-Vriesland 7 a 60 Zeeland 2. of liever (#) 1 a 60 Vriesland 4 a 60 30 a 60 en dus teveel zyn, 12 Schepen van 60 Stukken. By het Collegie op de Maze 3- a 50 Sfe Amfterdam 8 a 50 West-Vriesland 2 a 50 Zeeland 2 a 50 15 a 50 en dus ook'over ,9 Schepen van 50 Stukkea By het Collegie op ^ Maze 3 a 40 St. 3 a 36 St. 3 a 20 Sf* Amfterdam 8 a 40 6 7 West-Vriesland I — • 1 ——. 2 ——. Zeeland 1 ■ i . 2 ——» Vriesland 2 —— 2 —4* —1—z. 15 13 14 Jus over 9. of 3 5 te kort 5. of over i-, te kort 4; Ei*-' £» Om &i £t eens fchij eti> JSatKry wn ss Ponders wcts  (« ) En dat 'er dus daadelyk in wezen zyn, of binaen korte jaaren wel zyn zullen 13 a 70 St. 30 a 60 dus 43 Schepen van Linie. 14 a 50 42 Fregatten en dus 99 Vaartuigen behalven de Advysjagten. Waarby egter wel in acht moet genomen worden , dat by het eindigen van den Oorlog, verfcheiden Schepen zullen moeten worden gedoopt. § 5- II) Wanneer ingevolge den grondflag, by § 3. gelegt , bepaald wierd , dat altyd in ftaat zoude moeten zyn, om geëquipeert te worden. 36 Schepen van Linie van 70 tot 60 fluk: 6 Schepen van 50 ftukken en 42 Fregatten. en dus 84 zo Schepen als Fregatten, Zouden om deeze met ordre en fpoed te kunnen wapenen, nodig zyn 84 Compagnien de Marine, of 84 ftelB 3 len  ( 22 ) len Officieren Of Onder - Officieren , waa.rb*/ de overige Manfchappen aangeworven zouden moeten worden. —■— Want eene Compagnie Mariniers, heeft volflrekt niets meer aan Officieren en Onder-Officiren, dan ten uilterften voor ieder Schip noodzaakelyk is, ja eer minder ; en men heeft in den voorigen Oorlog de groote moeijelykheid, om bekwaame Officieren en Onder-Officieren in tyd van nood te verkrygen, ja om beter te zeggen, de onmogclykheid daar van, niet dan te veel ondervonden. Maar dit getal is voor de Finantieele krachten van de Republicq misfchien te uitgeftrekt, en daarom zal de bepaaling dienen te blyven op de 48 of eigentlyk 44 Compagnien de Marine, waaruit het Corps, door het Non-Confentvande Provintie van Zeeland zal beftaan. In geval van Oorlog kunnen deeze Compagnien op de Schepen van Linie gebruikt, en de Fregatten met meer gemak aangeworven worden : kunnende deeze laatfte, door eenige Capiteinen, Commandanten, ofLieutenanten van het Corps, gecommandeerd worden. Ter loops moet men egter aanmerken, dat dit al wederom doet zien, hoe weinig wy aan onze benodigtheden, in geval van Oorlog, volkomen zullen kunnen voldoen, ten Zy men het Corps de Marine met een Cadette Corps, of Academie ge- lie*  ( 23 ) lieve op te regten. Tot dit einde is het /oorgefielde plan van het Cadetten Corps voornamelyk ingerigt, doch tevens op zodanigen voet, dat de Finantien van den Staat daar mede niet onmaatig belast worden. S. 6. Het zal niet nodig zyn hier in het breede te betoogen de noodzaakelykbeid , om in tyd van Vrede, een vast Corps de Marine in dienst te hebben, en dus, om de tegenwoordig in wezen zynde Marine, op een anderen voet te brengen. — Men zal ook niet behoeven de nuttigheid van het tweede Plan, by Misüve van den Raad van Staate van den 3ie. Maart 1783 voorgeflaagen, op te haaien. Alleenlyk zal men zig vergenoegen met te doen opmerken, dat in dit Plan geen een perfoon gebragt is, die niet, uit hoofde van vereischte bekwaamheid of vertrouwen, volfixekt permanent in dienst, en geëmplojeert moet zyn, en dus in fiaat om vertrouwd te worden en andere aan te kweeken. B 4 §-7-  f. 7< Uit al het voorgeftelde volgt dan, dat het gebruik van die Compagnien niet moet zyn zodanig, dat by detachementen uit dezelve de gantfche Equipagien van een Esquader gevonden worde, maar dat eene Compagnie onverdeeld op één Schip zoude behooren te worden gebragt, en het overige gedeelte van de Equipage by aan- wervinge gefuppleert. Ook zoude zodanig detacheeren niet kunnen gefchieden, dan uit de Canonniers of Matroozen, en uit de Grenadiers, dewyl de andere alle zyn Officieren en Onder- Officieren die maar in het Eéntal op een Schip zyn» f. 8. In de onderftelling nu, dat dit Plan by de Bondgenooten zoude kunnen worden aangenomen , zal men nu aan de hand geeven het getal der Schepen en Equipagien, welke in Vrede, volgens het Plan §. i. voorgefield, zouden kunnen werden geëmploieert. Het :  ( 25 ) Het Esquader voor de Noord Zee en Middelandfche Zee zoude kunnen worden gebragt op 3 Schepen a 60 ftukken met 1050 Man. 1 a 50 met «co I a 40 met 270 1 a S6 met 230 2 a 20 met' 320 en 2 Advys-Jagten , met 120 2290 Man. Of 1 Schip a 70 ftukken met~T5o~iW 2 a 60 rmt 700 1 a 40 met 270 1 a 36 met 230 2 a 20 . met 320 en 2 Advys-Jagten . mct I20 2090 Man. Misfchien zoude men wel niet o^alzlam kunnen vinden, om de Middelandfche Zee in den Zomer niet geheel zonder de Hollandfche Vlag te laaten, en daardoor de Mooren gelegenheid te geeven, om de Republicq met de Prefenten den voet op de nek te zetten, dat dit Esquader met eenige Fregatten wierd vermeerderd, die geduurende den Zomer in de Middelandfche Zee Weeven, om de nodige befchcrminge aandeCom* B 5 mer-  ( 26) mercie te verkenen. ——» Indien dit getal bepaald wierd op i Fregat van 36 ftukken met 230 Man, 2 Fregatten van 20 ftukken met 320Man, en 1 Advys-Jagt met 60 Man, Zoude het eerfte Esquader gebragt worden 2900 en het tweede op 2700 Man. Het Esquader voor de West-Indien zoude kunnen worden gebragt op 1 Schip van 50 ftukken met 300 Man. 2 40 met 540 2 36 met 460 2 20 ——— met 320 2 Advys-Jagten . met 120 1740 Man. Om te dienen: 1 Voor Suriname en de Berbices, I Voor Guinee en Suriname, 1 Voor Esfequebo en Demmerary, 1 Voor Curacao, en 3 Voor St. Euftatius met 2 Advys-Jagten. E n dan zoude voor het Esquader van de Noorden Middelandfche Zee kunnen gedetacheert worden 8 of 7 Compagnien, en voor het Esquader voor de West-Indien 7 Compagnien, terwyl uit ieder der Compagnien, die voor een Fregat van  (a? ) 20 ftukken gefchikt waren, een Detachement zoude kunnen gefchieden. Indien men mogt overgaan, om de 3 Fregatten met het Advys-Jagt geduurende den Zomer in de Middelandfche Zee te houden, Zouden deeze Fregatten geheel kunnen aanwerven, en aan Capiteinen, Commanten, of Lieutenanten van het Corps gegeeven worden. De aanwerving zoude dus zyn: voor het Esquader voor de Noord- of Middelandfche Zee 1386, of met de Fregatten voor den Zomer in de Middelandfche Zee 1996 of wel 1299, of met de Fregatten 1909 Man; en voor het Esquader na de West-Indien 949 Man. Waarby men gelieve op te merken: O Dat van het getal Schepen hier vooren by §• 3- opgegeeven, altyd in dienst zyn: Van de Schepen van Linie . 1 Van die van 50 ftukken . . "óf* Van de Fregatten van 40 ftukken ' \0fZ Van die van 36 ftukken . . ^f.. Of met dat voor denZomer voor deMidd Zet l of J.' Van die van 20 ftukken . t Of met die voor den Zomer voor de Midd. Zee \\ En van het Corps de Marine één derde gedeelte, welk gedeelte vooral ook niet grooter moet 5*yn; en daaróm, wilde men de Fregatten voor den  ( 28 ) den Zomer voor de Middelandfche Zee geheel ïaaten opwerven, het welk met de Rruisfers op de Ooft-Indifche Retour-Schepen ook zal dienen gedaan te worden. a) Dat op deeze wyze de Officieren en Onderofficieren a Jaaren dienen en 4 Jaaren aan Land Zyn? hetgeen eene zeer redelyke verdeeling uit. maakt, de Adelborsten egter, die noodzakelykin hunne jonge Jaaren ondervinding van Zeemanfcbap moeten yerkrygen, zouden behooren 4 Jaaren te dienen en a jaaren aan Land te zyn. Men zoude hun de a Jaaren, welke zy niet met hunne Compagnien dienen, voor furplus in de Ro{ kunnen plaatzen. 3) Dat maar ééns in het Jaar, en vooiïl in den Winter, het voornoemde derde gedeelte ge* heel afwezig is, terwyl maar 7 Compagnien naar de West-Indien, en dus ver van huis gezonden Worden, Eene fchikking, weike in de jegenwoordige politioque omftandigheden zeer voor- zigtig is. En indien het Esquader naar de West-Indien in den Winter konde uitgerust worden, zoude deeze afwezigheid nog maar om den anderen Winter plaats hebben. 4) Dat de Schepen van Linie van de Collegiën ter Admiraliteit, in Amfterdam en in het Noorder Quartier afgetimmert of gerepareert, in het Veei  (i0 Vetst óf Nieuwe diep moeten gereed Sliggeri, tfrfï by de eerfte gelegenheid te kunnen Worden geëquk peert. Op deeze Sehepen zouden mogelyk tef bewaaring één of meef Coirfpagnief» Mariniers fef Guarnifoen Worden gelegti mogelyk wei alle, die" arari de Toürbeffrt zyn, ftfl in Èquipagie gebragf te worden, en ook vooral op dié Schepen, die tot het volgend Esquadef gedestincêrt zyn. Hier^ door Zouden de Officieren gelegenheid hebben, hunne fchikkingen tot de aanftaande Equipagé fnet gemak te maakenj en dit Esquader zouder des noods zeer fpoedig in dienst kunnen worden gebragf. 5) Dat de voornoemde Esquaders wel' niet door het getal van zes kunnen gedeelt worden , m dUs voI£ens & ^otes der Collegien geëquK peenj doch dat'er evenwel of «B g«a* iMa*.fchappen deelbaar door het zestal zoude kunmd gevonden worden,, of een gefixeerde Toüriteürttf gemaakt i ol eene fchikking' gevonden, waardóöf aan de zwarigheid hj § f. over de Frovirictafe quotesr gemaakt,, zonden kunnen worden ic etk Hioef gekomen1. 6) Da mm zig- ook niet aftfdbehoeft te b> paaien aan de opgcgeevene Charters der Schepen f daf het opgegeevene getaï Manfcbappe^ p*tljk* m dimst zjade- vasigcÉdd, hm ém' #io@i  ( 30 ) plooi zodanig kan worden geregeld, als de omftandigheden het zoude mogen verëifchen. §• 9- De kosten van de voorfch: Esquaders, Zouden dus in één Jaar zyn : In het eerfte geval voor de Noorden Middelandfche Zee, over 2290 koppen a . . 4o'smaands ƒ 91,600 1 Af de Traétementen der 8 Compagnien Mariniers en (*) f 1705. circa 'smaands ieder 13,640 - ƒ 77,96o in 12 Maanden . ƒ 935,520 —. Of in dit eerfte geval met byvoeging der 3 Fregatten en het Advys-Jagt voorden Zomer over . . . 2900 Man a . . 40'smaands Tranfporteere ƒ 116,000 Af (*) Het is onzeker, of deeie Somme van ƒ 1705:— juist gecalculeerd is, dewyl men fupponeert, dat 'et een fout is in de Calculatie van de betaaling in 42 daagen eener Compagnie, by Misfive R. v- St. 31 Maart 1783 gevoegt. 1  ( 3i ) per Transport ƒ 116,000:— Af de Tractementen der 8 Compagnien Mariniers a ƒ 1705. circa 's maands ieder . . - 135640 ƒ 102,360 in 12 Maanden . ƒ1,228,320 In het tweede geval voor de Noord-en Middelandfche Zee, over . . 2090 Man a . . 40 "smaands f 83,60a Af de Tra&ementen der 7 Compagnien Mariniers a ƒ1705. circa 'smaands,ieder n,935 ƒ 71,665 in 12 Maanden . ƒ859,980 Of in dit tweede geval, met byvoeging der 3 Fregatten en het Advys-Jagt voor den Zomer over . 2700 Man a . . 40'smaands Tranfporteere ƒ 108,000 Af  ( 32 ) per Tranfport ƒ 108,000:-.r Af de Tractamenten der y Compagnien Mariniers a ƒ1705. circa'smaands ieder ƒ 11,935 ƒ 96,065 in 12 Maanden ƒ 1,152,780 Voor de West-Indien over .... 1740 Man a . . 40'smaancfe ƒ 69,600 Af de Tra&amenten der 7 Compagnien Mariniers a ƒ 1705. circa's maandsieder n,935 ƒ 57,665 in 12 Maanden ƒ 691,980 dus in het geheel Het eerfte Esquader voor de Noord- en Middelandfche Zee . . ƒ 935,520 Met het Esquader voor de West-Indien . 691,980 en a Tafelgelden . 36,000 ƒ 1,663^00 of  ( 33 ï of Het eerfte Esquader voor de Noord-en Middelandfche Zee, met de Fregatten voor den Zomer ƒ 1,228,320 Met het Esquader voor de West-Indien . 691,980 en 2 Tafelgelden . 36,000 f i,956,3<-P Het tweede Esquader voor de Noord-en Middelandfche Zee . . ƒ 859,980 Met het Esquader voor de West-Indien . 691,980 en 2 Tafelgelden . 36,000 ƒ 1,587,960 of Het tweede Esquader voor de Noord-en Middelandfche Zee, met de Fregatten voor den Zomer ƒ 1,15 2,7 80 Met het Esquader voor de West-Indien - 691,980 en a Tafelgelden ; 36,000 ƒ 1,880,760 /. Deel IIL Stuk, C Waar-  ( 34 ) Waarby men mogelyk zal moeten voegen eens post voor onvoorziene toevallen, terwyl 'er zekerlyk omflandigheden kunnen en zullen plaatshebben, waardoor eenige Schepen langer, dan hunne bepaalde tyd uitblyven. Deeze post zoude zodanig ingerigt kunnen worden, dat men daar uit oo'c konde vinden de onkosten, om in ieder Zeegat van de Republicq i of 3 Advys-Jagten altyd in gereedheid te houden, om des noods tydingen of Depêches over te brengen. Omtrent deeze bereekening van kosten moet ook nog aangemerkt worden: 1) Dat men geen maand Gratificatie heeft bereekend, a) Om dat de Gratificatie,welke zeer nodig is, en beloopen zoude eene fomme van ƒ 77,960:—' ƒ 102,360: r- ƒ 71,665:—/ 96,065:— of/57,665:— kan gevonden worden door het eerfte begin van dc betaaling, één Maand vroeger te laaien ingaan, of wel door de Esquaders één maand korter dan hunne bepaalde tyd te laaten dienen: Welk laatfte middel egter niet dan door noodzaakelykheid verkoozen moet worden, om den tyd waarin, en OfTkieren en Onder-Officieren en Gemee•nen, ondervinding "kunnen verkrygen , zo min mogehk te bekorten. b) üra dat die Gratificatie alléén by de eerfte fcqui- i m  ( 35 ) Equipagie het noodzaakelykfte isj want de fuecesfive Equipagien eens in dienst Zynde, en de aanwerving van het fuppletoire Volk kunnende gebragt worden op 4 Jaaren, en Zylieden in algemeene bewoordingen ten dienfte van het land, Zouden de kosten van aanwerving minder groot zyn, terwyl Jaarlyks maar £ afgedankt en ingevuld zoude dienen te worden. 2) Dat de Calculatie gemaakt is op ƒ 40:— 's maands, om dat het nog zeer onzeker is, of de maandgelden zullen, kunnen worden verminderd , terwyl het onderfcheid tusfchen de gagien van een Oorlogs- en van een koopvaardygast niet grooter kan zyn, dan ƒ 3:— of ƒ 4: — in de maand, en jegenswoordig (Juny 1783) de minfte gagien van een Koopvaardy-Matroos op de Middelandfche Zee zyn van ƒ ai:— Doch indien de gagies wederom op den oude voet gebragt wierden, Zoude de vaste Post met ƒ 4:— per Man vermin-, derd kunnen worden. 3) Dat door deeze fchikking vervallen de kosten by Refolutie van Hunne Hoog Mog. van den 24 April 1765. op het verhoogde Last en Veilgeld geadfigneert, voor een Equipagie van hondert en vyftig koppen, voor den tyd van agt Maanden tot het Jaarlyksch overbrengen der Pr aafenten naar Algiers, dewyl zulks nu door het Esquader, naar de Middelandfche Zee gedestineerd, kan gefchieden. C 2    Tegen over Kadzyde Generaal Rapord Van de Hollandjehe Floot onder Commando van | ^ ^ ^ ^ ^ I ^ Veranderingen. = jj Afgaande van den Dienft.. \s C H E E P E N. t L t T T. ■ % . j ~j 1 z 2 *| j j| j • I N» vergelyk I H I Gcble$f«rde Zieken Met 1 fS. I 1 I 6 S S f , toe en afgaande g | Ceblesferde b Zieken Zreiren ^ ^ permisfie AfgM0(Ie Blyven | ri j g f« U " 6 | I I blyven eer en g 8 O aan m,_ aan aan de ajn de «» *. «* *. 1 I ^ ê' I | 1 1 1 «aan uit. [| | | j Boord. ». ^ j Boord. Wal. j ^ m Dienft. Drenft 0Ver. « Man Man Man Man Man Man Man Man j§ fjg ^ | | ï iMaii Man Man j'| l-| f § | ,| j 11-| .1 % | f 1 l| f, 1 j I I j 1 'I I !*(.§ ! 1 | -f 1 J" I jll li -f I J" J | | 1 % | 3 | | f !| 'I I '% | 1 2 Mot! j j< 3^3 Sooi j pp.m2 5j3 sj^a.©,&(i£S*S5.5 3fla*ssg 3 3 3 g 6o 1 33^»u °ï i5.3.™ 5.2." j—^j ™ sj o s | Met Privilege van baar Hoog Mor;. .« >i 2M» H.ndboak door dm ftjttr^ff. »» KINSBER CÉAV Br gekard Hulst van' Keulen.  Generaal Rapport van 's Lands k —Ti—i ' '"' "~~ tt" 7~t il i r" Afgaande van den Dienst. 11 Somma afgaan- Blyven tot den I Veranderingen. Na vergelyk toe cn | Aigaanae __^J. de van den Dienst over. i f*™"{ I i S i h.i | i iili f TTTTWT1 I 11 LU?1 1 ' 1 L I |he"«n.is- Jl LU 'uuiiiiii Js i„i!■!m u lij!LLL il *LL'Lkl s ^ m a- > 3 -g c '3 5 o. | i S l5 3 ° 2 2 S 2 Ö S 2 S S- 2 .£ " 'S. I R 13 -in I 3 1 'H. g £ -5 2 2 g I « & 1 | I k èf i kil ff g| t J|g | 1 1 '11 I § 1 I s a I S o s a a He]sjsls jp g ||^ g |^ |o |^ ^a|a|^|5 o ^ 11 ° l^iJ^— I —|—|—|—| j—11| —1 ^' | j ' Met Privilegie "van Haar Hoog Mog: ~TT2im&n4m7h GEKARD HULST van KEULEN. uit het Zcemaas Handboek door den Kidder ?. H. van Kmtorp*  'feegen over BUidzyiïs Rapport. Der Matroozen Bakken van het Pr'mfe Qiiartier op 1 NA AMEN | Jf j_ j'° di" l « || j—:"'"»s|!i 1 jH il.H ^[afjj'l iI j Ij i?Vi|i. '^^JMMJMBI gil MIJ ü I ui w I h u I il J i i 1 Commandeurs. j 2 j Bootsman, 3 I Schiemans-Maat. 4 I Admiraal Rceijers. I I l I I \ | 5 j Kleine Roeijers. I lil I f I I 6 | Boot Roeijers. j | 1 I I I 1 1 I 1 j Busfchieters. J j J j j jij I 8 I Tweede Bootsmans-Maat. j j III | | | | | | | | | | 9 I Matrtios j | | | I I " I I 1 I II 10 j Matroos . ' I | | | 11 I Matroos I I | j | | | J j | | j | 12 j Matroos j j 13 J Matroos j jij 14 I Matroos 15 j Matroos | Aftum aan Boord van V-ands Schip van Oorloge  1 eegèn over Btadzydfc Rapport. Der Matroozen Bakken van het Graaf Mautits Quankr op | N A A M E N ff \% ' A,^andti Van den Dienst- \ Lj Straffen. I •s der »|g >| : ï " | ~j jr"j ~j -—j—- * * li- 1 f BAKS MEESTERS. || | | l| 1 J || j J |l J * f. I J j*' IS1 i j j g J~ Ulf g Z S " " " j | I * 5 -3 ] > " « | < 3-.q 5|55 g\| pS Si ^ BAKBOORD. I 1 I l| I f II I II I II I |l I f j 11 l| | Isjlf fö.S [- § f |s| | |èë||"ij | | I I 5°ll Nil Nll °§ 1 gsjj ||,|o§ | m\i ké Li, I Commandeurs. I I I I I I i I i F""— T^~l 1 [ ^ & . —L — L_j |_[J J- |J I | a Schieman I ! I I J j | | | | j j j— j 3 Bootsmans-Maat. j j J J J . j j J j j | | | ~j j j j j ^ 4 Capitein Roeijers. j | j j j | j j j I | | j | [ j j j ^—j ^ " 5 Joll Roeijers. I I I I I j | J j j j [" j j I | 6 Boot Roeijers. I | I | | | | | I | | | | | | j j j | j j | | I j 7 I Busfchieters. I ' I I I I j j j" | j j j j | j 1 ' I 8 I Tweede Schiemans-Maat. II! III | | | | j J j j | | | j. | j j j j j j j * 9 I Confrabels-Maat. | I I I I I 1 I | | | | | | | | j | | | | j"" j j i 10 I Conftabels-Maat. I I I I I I lil | | | | | | 11 I Matroos I I | | I I I | I I I I I I I I I | | j | | j j j ZF— ITI I I I ITTTTTTTTT l I rXJj~TTlLLL Ï~TT 4^= nu | ' rpinxjx^ H | Matroos j J J | | | J j j J J j J J J j | j | | j | j J j | A6lum aan Boord van 's I^an^s Schip van Oorloge Met Privilegie van haar Hoog Mos:, t'tZecmanaHandboek door tenRMer K1NSBERG EN, Tc Amfterdam, by Geraïid Hulst vak Keulei*.  Tegen over Blaeteyde. Rappore Van de Soldaaten Compagnie aan Boord van 's Lands Schip van Oorloge g-i . Naarverge- I J Afgaande van den Dienft. I " pi on j lyking van | , g g- Gaande -oe- ■é «J-Sd | 1 aankomende |g S o g^-^-.— ':==>S^^.i^^^^^^;!= , „__ zo van g Blyven | ||l 2 "Siiïj § g en afgaande, B Z, ,11 ! i p ■ j I w"3. » JS*g: | vËP blyven Effec- ,S S g r .■ , Zieken Ziet» I Zieken in 't I Met [ VrI. Natk den g "den f „ & " "ë | ^ tyfenbeflaan | " 2 ° Geblesfeerde. op >t schip. aan de Wal. 1 Hospitaal Schip. Perraisfie f Sfen Dienft af. N Di™ft- N l^a ■a8- * 1 ff I __^J lhmd6Wal.| ||«S Pli Mi,ill!i„iIjl'igiiilll'iLi!li!ïUf-^lij!l!lj .Wlllillil ifiw i§! li 11 -i i-1 In i ii 1 in 111 -a JU Nu n i 11 is lm 1111 Isii i if 11 i'i ii Man Man. Man Man kg |p ff £ O Man Man Man p lp H a.'O b O l_H_^JJ ujOjff^lj^JhJft^jJ Ijcjlp l£ l iMaandëi Gerefor: Luthers.iRoomschj « _ 3^l^^^^Koopvaardy in wat qualiteit. nomen zyn. iteit. voeten. Duimen 3311 —" ———~~ "—ZjZIjZZ —— ~~ ZZ Z Z zzz zz zz z z — ~ _ Lj_ Met Privilégié-van haat Hoog Mog: Tc Amfterdam. T. bï Gebakd lfOLST Keulen. Van deGeaprobeerdeManfchappen, Aangeworven door den Heer gemonitert in den I?8  Tuygagie van RGdhout. i* SCHEEPEN van 70 Stukken. 60 Stukken. | 50 Stukken. j 40 Stuk.il» Laag. j 40 Stuk. in twee Laag I 36 Stukken. 24 Stukken. Lengte. Dikte, j Top. Lengte. Dikte. Top. j' Lengte. Dikte. | Top. I Lengte. d Top. | Lengte. , Dikte, j Top. Lengte. I Dikte. Top. Lengte. Dit». Tot» Groote Maft 113 vt 33*dm. 14. vt 105 vt.32 dm. 14 vt. ici vt 3C*dm.'i3i vt 94 vt. !8(>ï. vt.^4 vt.a8iim. tH vt 83 vt. 26 dm j(2 vt. 79 t 23idm, '°i Fokke Maft 102 304 13 95 29 124 91* 274 12+ S5 26 ju jss 26 ,n 79 *3t |I04 21 9* Beza-insMaft — 974 10 76 20 94 73 18. | 9 S84 (;| | 8* !6S4 |>7* | 8> «J* l6* | T* S6* '4* 7 Koegfpriet . 68 31. — 654 29* - 63 27* - 58 2Ó! ! - [58 *6i j - 534 j24* — 47 « ~_ Groote Steng — . 734 20 84 68 tg 8 64* ijk 7* 60 <7 Ui 59 '7 6 56* '6 öi |s° |3 54 VoorSteng 68 ,94 8 62 184 7* 59 17* 7 56 tol 6 54 i6i Si 5H '5 54 {47 '34 4* KruisSterg . 46± 25 44 „ .3 4.4 10j .,4 39 ol 194 39 gï 19S 35* 9* 18* 33 *i 164 Groote Bram Steng 34 10 20 31* 94 19 30 94 18* 29 8! 17 28 8* 17 27 8{t [6 23* 74 ' 3* Voor Bram Steng 29* gi 18 27* 81 17 27 8* 16* 26 7* '5 23 ?i '5 »3* 7* '4 2I* "4 EezaansRoe 87 14* — 81 13 — 78 I2| — 74 Ii3 — 72 12 — 69 " — 5ï ~_ Klujf-Hout 62 t2 — 58 n* — 55 114 — £4 il* — 52 11 ~ 48 'o* — 44 I 9* — Groote Raa 104 22 — 99 20 — 94 194 — to 1$ — 874 18* — _8t >7i — 71 '5i ~~ Breedte in Kleeden 38 — — 36 — — 34 — — 33 " — 32 — — I 29 — — 25 ~ Fokke Raa 0,1 20 - 85* 18 — 82* 17* — :8o 7?» - 77è 16* - t?1 '5i — 63* '3* Breedte in Kleeden "33 — — 311 — — 30 — — j 29 ' - 28 — — | 25 — — _._ _ Groote Marfe-Raa — — 84 15 — 79 I14 — 76 [3 — [71 iiaf — 66 12J — [62 H* — 54* n__ ~ Breedte in Kfejen|boven-- 24 - - 23 - - 22 _ _ j 5oj V - ig - - | 18 - - J5 _ Voor Marfe-Raa _ 7.4 ,4 _ 674 12J — lós 12 — [62* lil - - 60* li* — ?S4i 11 — 4$* _ 9_ — | Breedte in Kleeden |toven-- 20 — — 19 — — I 18 — — 17 ^ s - 17 — — I »5 ~ ~ _ _ _ Blinde-Raa — - 72* 14 — 67* 12* - 65 12 — [62. rt» — 6rS, u* — _54i 11 _ ^ 9_ _ Breedte in Kleeden — 25 ~ — 23 — — 22 — — t 21 " — 20 — — I 18 — — '5 BagyneRaa — — 72* 14 — 67* 124 — 05 12 — |ó2* 11* — 60* jnj — 11 — 48ï 9 ~ Boven Blinde-Raa — — 48 84 — 43 8 — 4=i 74 1 — 3S 7* — 38 I 7i — f35* 74 — 33 7_ Z Bteedte in Kleeden 'jj - - 16 - - 15 - - ,M 1 ! - Mj = _ i] Z Z \l - - Groote Bram-Raa — — 50 8* — 46 8 , — 44 7f _ '434 li — 434 j 74 — 404 7* — 36 7^ — Breedte in Kleeden ^e„;= ,8 _ - .7- - £ _ _ |J? I. = ^|Z Z '4 f__E _________ Voor Bram-Raa — — 42 8 — 40 74 — 39 74 — bs* 7< — 38* 74 — 30 I 7 J — 3' 6i_ '~ Breedte in Kleeden ^X:Z J| Z Z „ Z Z Z Z j Z ^_Z_ Z^ ÏS| _ZZ_| Z^ »4_-__-_ KruisZeil-Raa — — 56 ju , — 50 104 — 474 lio — ["5 9J I — 45 94 — 42* i 9 1 — 37* 74_ — Breedte in Kleeden^" f j Z Z „ Z Z .?[ Z Z | ^|[= „| Z Z Ig) Z j -__J5_-__-_ Met PrivileelÉ van tiaar lioog Mof;, „it •« Zn. Handboei door deS W ff. ,S» KINSBEnGEt.. Te Amltadam. By Gerarp hui st van Keulen.  Tuygagie van het voornaamfte gedeelte N\2. van Touwwerk. Voor SCHEEPEN van 70 St. | 6oSt.|soSt . 40 M-j 4°"t 3 j St. 24 St. dm. rpanjdm. fpan.'dm. fpan. dm. fpan.jdm. fpan. dm. fpan. dm. fpan Groot W»nt en Hangers - 910 S§ 9 j 8 o|8 8 8 8 ?j 8 j 7 7 Fokke^Want en Hangers - H 9 8 8 j 7i 8 | lij 7* 7 7 7 j 6. 6 Bezaens Want en Hangers - 6 6 5* 6 515 5 5^ 5 5 5 4 | 4g 4 Groot Stenge Want en Pardoens ■ 66 5.6 si 5 55 55 54 44 4 Voor Stenge Want en Pardoens - 655* 555 54 5 4 4i 4 4 4 Kruys Stenge Want en Pardoens- 4 4 4 3 3i 3 3i 3 3i 3 3 3 3 3 Gro^tlstaTên Kraag - - 18 J7 J5 '1_ Fokke Stag en Kraag _ - 16 '5 ^ 14 J3 _^ J» Bezaens Stag en dito - - 9 J^j* _ 1 Groot Loos Stag en dito - 'O 9 ®* ® 7* Fokke dito dito - - 9 J*^ 8 J 8 Groote Stenge dito. - - 9 J____j| 7* 7i _? 64 Voor Stenge dito -7~ - 8*_J - Kruys St. Stag. - - 4* J4 _ J-I 3* Bram St. Stag. — - _4 _4___ _3i^ Ji? j$ 3 _J 'Groote Schooien - - Bi Bi j j> j> jrt 41 Fokke Schooien - - _5Ê_ J jj Ui 4* 4i 4 Groote Halfen. _ - 8J J J7i J J M Groot Mars Schooten - - 7è J 6i 1 6 6 f Voot Mars dito - - 7 6* 6 5* 5 Kruys Zeyl dito - - 5 _4*__ J4 ! 4 4 3 BZn7wan7"_ ~ ~__L—_J Ij IJ - — W7e7^ag^ - - 8 8 _7* l7* l7i J _L S^pZt^en - - 7 7 g* _J_____' °* 6 6 Met Privilegie van haar Hoog Mog. uit 't Zeeman» Handboek door den Ridder J. H. van KlNSBERGMIX. Te Amfterdam, By Gerard Hulst van Keulen.   L Y S T Van de bemanning Van 's Lands Scheepen. In een I In een ! In een In een j In een I In een I In een In een I In een I In een 1 In een Rul van Rol van Hol var, Rol van Rol van Rol van Rol van Rol van Rol van Rol van Rol van 550 kopp. 4=0 kopJÉ40o kopp. 350 kopp- , aco kopp. 1 270 kopp. 1 230 kopp. 160 kopp. 120 kopp. 1 icokopp. ' óo kopp Capiteinen -— , , J. p-; 1 t ; J 7 ~ — -— Tweede Capitein of Capt. Lieutenant ■ . . 111 1 1 1 1 i 1 Ueutenants _____ __ __ . . 6 j g . 4 4 , 3 3 . Schippers =23 2 2 2 1 1 1 1 ! Stuurlieden , . . . . ' . . „ , 44444444432 Onder StuurUeden of Leerlingen 43222211111 Schry vers (opeen Vlaggelchip een meerder, of wel een Clercq) 2 22 2 2 ! 2 2 1 1 1 Bootsmans — , 1 , 1 1 _ _ . Duo Maats . . c ,. 44432222___ Scniemans , Dito Maats . . . 1 1 1 _ r . , 44432222II_ Conftapel Major 1 1 1 Conftapels 444 . 2 ~ Dito Maats (in Oorlogstyd het dubbeld getal) 7 6 s l d a l » l l * Eerfte Chirurgyns — I I ' I 1 I , I I I Seconde dito • . 3 21 1 1 ' ' 1 * Derde dito . 3 222 * Lieutenant de Marine . I I _ ! 1 1 1 ! _ _ Commandeur van de Soldaaten _ _ _______ ,~ Eerfte Timmerman 1 1 1 1 1 1 1 1 ' 1 ~ Tweede dito . 11 _ -— 2 i i i i i i i i i Derde dito 332222IIl — _ —ottehers - . ^ ^ Dito Maats , - * * ' ' " ! ' 1 1 Cajuits Koks l I I Scheeps Koks . . , I I I I — Zeilemakets 4433333*22, Dito Leerling . ^_333333322i! Quartiermeefters — — ____ Kuipers 55544443 = *! Hofineefters . i f 1 Smits -3 3 2 i i i i i — _ Ziekentroofter of Meefter tot onderwys . i ï i * * 1 1 " Provooften I i i ' Bakkers . . j , t , 1 1 1 1 1 1 1 — Tambours . 232' 1 — Pypers i _ . , , t j | 1 ^ 1 1 1 1 Sergeanten . . 2 2 2 11 Corporaals . . . J , . — * 4 - 3 2 2 3 1 1 Soldaaten . . 8 60 1 ~ Jongens — __ __ "g '° ? 5° 5° 4« 4° 3° =4 * - Cadetsen Appointés of Adelborften, niet boven de — 12 10 8 i K t 5 4 3 2 1 De refteerende Mattoofen. 00044221 >it 't Zeeman, Bindbodt'fi'°ASWSBEr\ sy Gerard Hulst van' Keulen. I  IN°. Geconfumeerd van den m den j-g Op 's Lands Schip Gecommandeerd door den Heere Rinfe MoaH Rode Rjfc **• Wj* Witte Mjllagi Floft FM» Madera Kanr.e. Genever Brands- Wy«„. Limoen Wyn. Wyn. Wyn wjn Wj„ vvre Wyn Wyn. Ank. Rum. Wyn. Wa.er. „,„. L_ fep. Den ~ ' ~ Den Een Den Den I Den Den Voor de Zieken, 's Weeks Conf: j I Reftant van | den I j I | Blyft den | | j j j Rv!t Geerst Gepelde Haver Tarwe IWe I 1,1 Pond Fond Gara Gort. Meel. Meef H? Corente Kofyne Frui. Candy Melis Witte Bruine Witte fond. MeCL MpM~' Pond. I Pond. men | Irorlen. | Broden. Candy. Candy. Poeder. 's Weeks Conf: j | j Reftant van j | | den | I Blyft den j | eZT GJ"""' Ami"- ** ToS I 0ife" FjMr- I Bil I T«» Siroop I Span. I Kaap. tor, Eiw,en «" PM»- |«WJ-. -—- iVtkm. *«.».< 1-rc, fond. iche (ene K0P' K®P- Kop. Pond. I i poni] I Wyn. Wyn 's Weeks Conf: ' f ~ j Reftant van | { den | Blyft den | j Hoen. Koitena. Calkoe. |G„K„. Ee_„.|DuivW.| Schaa. Oude J„„ge Wen ! Kaarten I Slons. W«h Sper- Eng™ ' I I pra' ^"kens Varkens Sioeenl 4 ineen) kaarfen. kaarièn. mafetie. E,eV. 's Weeks Conf: I ' | | L ' Reftant van 'li den | J | Blyft den | I j j " Met Privilegie van haar Hoog Mn» »it 't Zeemans Heidbock door den Ridder XUfSBERSSff' Te Amü-erdarn, By SsR*R- Hulst van Keulin. _  , f i» in het Lands-Schip N°. Geconfumeerd van den tot gecommandeerd doof de Heer — 777 " Kaas iKaas | Stokvis | Hard I SJenJ }fpe|° { j^rjvSsjKoJ | .J^IBJB^^ Cijuh | || | | Schipper Opperm: en Schr: Secondenm: j Stnurl: Gem: Bakken | Maand: Ziek: I pond: Ziek: I Zond: Ziek: | jVoordoop j lil I j Extra uitgav- j | | L —L__ . |Conf: der Week | | | J |^ j | I |_ I j Rcft: van j _J | ( J J | i__J I I ""ó^T__J L_J L_! L_J ! J L_ In 't Schip den | _| I I 1 I _J___-_1_— =*^==T^ l^eT Oxh iMing. 1 1 | iS.S.k j 1 —- | SSK I lMiHg-Ji_l_Li___-___ - L_-__ 1 Reft: van | | J I 1 I _J i_____J Conf: der Week | | |_ J _J L 1 - -= 8g i r^j___j I J J i ! — In 't Schip | | | I II I ^ I I _. ■ rMoftërt I I • , . I _ I I I zaad. I Garst Haver. Boekweit. Zout ! I I sTrT 1s~sTkJ sTs.K. I S.S.K. | 1 S.S.K. 1- Reft. van j | J j | |_, Conf der Week | | . j j [ I Ontf. | | | j_ j__ In 't Schip | | | ^_ | I J I I M „ | Brand- I I I hout. I |__ I j ] ! Reft: van | I _J l_ I , Conf: der Week j | | _J I _] j ' Ontf. | | | I l__ _]_ I I In't Schip | | | _J j__ [_ | ——— •- ' ! " T" Met Privilegie Tan haar Hoog- Mog. uit 't Zecmans Handboek door den Ridder XI NSB ERG EN, Te Am ha-dam, by Gbrard Hulst van Keulen.  L t. -ii —■■■-ii .— nu .... ... — ' yj " | "" . } t Ö j g 1 '6f 1 m i. Stuurboord. fiilstjA-fjl I I lUl-ls-M I Si ÏJ 11 Ü j 1 *| * * U _ .OMMANDEU RS^ ffi Sljgg___L-^ uPcq^ £ | ,_, . |&P tsl Sl _! q rx 3 I col * ; Met Privilegie van haar Hoog Mog: uit't Zeemans Handboek door den Mc/aer KINSBERGEW, Te Amfterdam, by Gerard Hulst van Keuum.  f I x Stuurboord. I & j j I g _ IOTSMANS j * » » 3 g S | «5 dfl 1 gI f d S BAK. |. | I | §• | | g g kg a kg g j I | | MIMI I L_i_M__ Met Privilegie van haar Hoog_Mog: ait'tZeemans Handboek doorden fltó*'' KI™ £8 ERG EN, Tc Amfterdam, by Gkrard Hulst van K^wlbn, N°. 3. Stuurboord. j 'g | | | | $ j « SCHIEMANS- | I _ | g J j|Jg | é j|Jl MAATS BAK. S £ I _ g g>|g I i 1 '"3" Ij 2 1 § N §" „ _ I Q « | « O | M 1 B I Q co >J 1 co | i-i I co Met Privilegie van baar Hoog Mog: uit 't Zcemans Handboek door den Ridder KI NS BE P.-GENr Te Amfterdam , by Gerard Rulst van ÏCsU-EN.  4. Stuurboord. || | || j I | » I | g MIRAAL I , , l|»!d | g . . |s f . I | (J - ^ J g % 11 U glljjjjljjiljl . I 1 I [ 1 1 I 1 ITTMTT Met Privilegie van haar Hoog Mor: uit tZeemansHandbüekdoovden Ridder KI NSB ERG EN,. Tc Amiterdam , by Gkrard Hulst van Keulen. | N». 5. Stuurboord. | | | Jj j | L | J KLEINE | M.|„.j|Lj -|J g ) g . | l| ROEIJERS. Illllï'lllill 8 11*5 Met Privilegie van haar Hoog Mog: U't't Zcemans Handboek dooi den Ridder KI NS BER GEN, Te Amflerdam . by Gerard Hulst van Keulen.  6. Stuurboord. I |'~ & \ I | « | | g O O T- || g- g-|« 3 g | • d || c. || . | j )EIJERS. | | | § |[| | | | | Jij| ||g. S i*i Q .) 51 ga I ca o 33 | re Q co I -i i co 112 1 co ' lTTnTTn~il ITT Met Privilegie van haar Hoog Mog: wit 't Zeemans Handboek door den Ridder KINSBE RGEN, Tc Amfterdam, by Gerard Hulst van Keulen. N°. 7. Stuurboord. | | I '| I , J | I j g ! g - b °s- i< !Ws iiilgig i d f Ji SCHIETERS. flSlJg ë I'S. IS 11 |f I -§ f -g 8 £ S £ I g- I j| I 3 | g g | Ü j g | C I § | O I O -g g -g O | .2 Met Privilegie van haar Hoog Mog: «it'tZceroans Handboek door den Ridder KINS BERGEN, Tc Amfterdam, by Gerard Hulst van Keulen.  8. Stuurboord. | f I I j I I s «§ N°- 9- Stuurboord. |- I FI . I 11 2 ' g S • • £ a a I I H. 3 pi I5 1 8 d a £■ I 3 b o o t s- I £ „• g- « s o -s s I d g 11 g 13 d g- 11 f „• a J g ( g I s l g- •« | g | S | c-11 S-m A at bak. f.5 f M § f f 116 f 11 $ f 11 "s & I f 1 11 § I f f Üj5 f | I J f -11 f f IS M Q S aa ca O I B I B |Q_w I i « i b^_Lig: Ijs I ^ j ~ ^ JjpJ_gL' ° a ' a Q | w | J Iw 1^ U Met Privilegie van haar Ho°g Mog: JYJet Privilegie van haar Hoog Mog: sit'tZcemans Handboek door den Ridder UNSB E RG EN+ uit'tZeernans Handboek door den Ridder KI NS BERGEN,. Tc Amfterdam, Te Amfterdam , by Gerard Hulst van Keulen., Gerard Hulst van Ksulksl  •!o. Stuurboord. | { jj J I «§ S g ^ S |' 8 -g g g g a | La g 3 IS j*j Q | S [ sq | ca | o S Is la £ I -3 I w 1 l*d m. Met Privilegie van haar Hoog Mog: uit 't Ztcnians Handboek door den Ridder KIN SE ERG EN, Te Amfterdam , by Gerard Hulst van Keulen. N°.ll. Stuui boord. | fv j J \ \ \ é I g £EERG$IV, Te Amfterdar», fey Gerard Hulst yan Krui-en.  N«S. Bakboord. [IjJ [g \ Li[fg || j |||J |j| .f ||gj 4g | j | Il g L | L| j DOTSMANS-MAATS GASTEN. j|* | |,g Ki || g g|£j j c • ! , • I -ld .i .§ dl . . g I . [ w «( „ | s 5' Bakb00,d- r|| i|m*i U il |i |1 l l i^LgSi a'g n lil f 11e 7 Zi~~ —| Met Privilegie van haar Hoog Mog: uit't Zeemans Handboek door den Ridüer'KI NSBERGEN,. Te Amfterdam, by Gerard Hulst van Keulen.  _ c . bn . . f , « i o — i i ' i . i i N°. 6. Bakboord. S-c a^yS Sg éS £8 i c £ =i "° 8 « ,»:•• sg J . g g BOOX R O K I J E R S. ïj |l if f J f fij I f f fff | j f J JJ 11 | ïj || . Zjl _ _ _~J_ | I _ 1_~ _ _1 ■ - ! —- ^ : Hxiizzzizzzzzr +H~ -+, • -r Privilegie van haar Hoog Mog. uit t Zeemans Handboek door den Ridder K1N6BERGEN„ Te Amfterdam, bj? Gerard. Hulst v-ai* Kehibm,  ^. — —— 3—-t g— ; ' -} .lis» J - j l d ] 8 gH N°. 7- Bakboord. || |S |-gJS^ ^ £|^ 3 M| ^ | || | | 81 | | g. gj gg bosschieters. |»|*■»|i|j|_A^ ^' 51 jha^l £\& a^la* Met Privilegie van haar Hoog Mog: ^ oU'tZecmans Handboek door den Ride/erKIlSSBERGEPf, Te Amfterdam, by GeraRO Hulst van Ksulkn.  Ne.:8. Bakboord. |3 g o «£ 9. S g J ^^Jj. 8 | •£ g J | g J |- f 3 |S H H § ^1 « IS.SS'^S SOS c S o cq o £ o « s : « § m P§ ^ tC ca -o cq ca cq pqo4 U eg O i-m ^ i w c-< ia t ' i w »-< ~—^—ï—nHn~TTT7i^~ttt~rrl j ^ | _ i__ 1 ; I . L, ^ _ p * ._ L- 1^ Met Privilegie van haar Hoog Mog: uit' t Zeemans Handboek door den Ridder KINSBERGEN» Te Amfterdam, by Gerard Hulst van Keulen.  No. 9. Bakboord. Sjfss^lJ J J J li Lj * | a .8 § fel 2 S ' 11 § g & f s» & S! Met Privilegie van haar Hoog Mog: uit'tZccmans Handboek door den Ridder K 1NSBERGE N, Te Amfterdam, by Gerajd Hulst van Keulkn.  «o.,». BAboM& .sisa§#ji|i i| j iHslii!141 jj jut! " = ZZT^' |——j -~!—' zzzz .riizizi-—■.—|— ( . — . ' "' ~ ^ ^ ^ —' ~ Met Privilegie van haar Hoog Mog. ait'tZeemans Handboek door den Ridder K1NSBERGEN,. Te Amfterdam » by Gerard Hulst van &etjleh»  ~ ~~~ * ' i c ' ' j i> ' * i —•—1— — . i_ it. Bakboord. ISgok^fJ jUJ è § g | -g, U g I - I d || . 31 g I ■£ , g | g I d ~ Met Privilegie van haar lïoog Mog: uit'tZeemans Hari((boek door den Ridder ~K 1NSBERGEZV . Te Amfterdam, r by Gerard Hulst van Keulen  N« ia. Bakboord. lëlfo^ifJ-J § J l| §1-3 grol nI 21 ^ Q ca cq Met Privilegie van haar Hoog Mog: uit 't Zeemans Handboek door den Ridder KINSBERGE 2V, Te Amüerdam, by Gerard Hulst van Keuls tv.  M». 13. Bakboord. ë2sSël-l-S § -SlUI «2 a 1 Ui S S S ' 11 § '§ & "f * # S5 a13 |s 2E P o-g "ë ;§ o -2 5 | a-i S.g g a g -3 3 3 g Lsa ST 11 X 1 ^ jjÈ^ m ul £1 J| £ mQl N 1 Si £ Q c§|jj cg . Met Privilégie van haar Hoog Mog: ait'tZeemans Handboek door den Ridder KI NSBERGE-N, Te Amfterdam, by Gerard Hulst van Keulen.  NV 14. Bakboord. g-g SG wj.fi § --J - g ^ S J . , gLg >3 _ S 8 J £ l_ . _J _ Met Privilegie van haar Hoog Mog: :uit'tZeemans Handboek door den Ridder KI NSBERGEN, Te Amfterdam, by Gerard Hulst van Keulen.