1099 G 30   ADELAÏDE et ALEMARO, BALLET HEROIQUE PANTOMIME, en quatre actes, COMPOSÉ P A R G. LOMBARD L Te AMSTERDAM, by J. HELDERS en A. MARS, in de Ne*,. 1797Met privilegie. ADELAÏDE en ALEMARO, HELDEN BALLET PANTOMIME, jn vier bedryven, DOOR G. LOMBARD ï.  PERSONNAGES. OTTON II Empereur. Ghertnt. ADELAÏDE, fille d'Otton. Colinet. RODEGONDE,/o«  C 7 ) TWEEDE T O O N E E L. Het Tooneel verbeeld een groote Zaal met een Tkroon, waarop Otto en Theofania zitten. Hunne twee dochters zyn aan hunne zyde. Aleramoftaat diep in gedachten. Aan de andere zyde, ziet men het gevolg van Theofania, benevens eenige Grooten van het Ryk en de Wachten. Wencsshus komt in, met een groot gevolg en verfchynt vuor den Throon. Otto en Wenceslaus groeten zich onderling, en betuigen elkander hunne vriendfehap en trouw. Zy uiten hun genoegen door eenen dans. Na het eindigen van denzelven neemt Otto zyne dochter by de hand en bied haar Wenceilaus aan. De plotfelyke verwarring en de droefheid van Adelaïde verwekken in Otto de grootfte verwondering. Wenceslaus vraagt 'er hem de reden van. Adelaïde ziet Aleramo en valt in onmagt. Aleramo zich geheel vergeetende, gaat naar zyne beminde en openbaart zync liefde. Adelaïde komt weder tot haar zelve, en zich by het voorwerp haarer liefde bevindende, werpt zy zich in zyne armen. Zy vallen Otto te voet, en bekennen hem hunne liefde. Otto weet niet hoe zich tegen zyne meest beminde dochter te gedragen. Wenceslaus verwonderd, Otto befluite oos te zien, ziet hem toornig aan, en dreigt hem over zulk cen'hoon zich te zullen wreeken. Otto tracht hem te bevredigen; doch te vergeefseh. Wenceslaus vertrekt, A 4 en  C 8 ) fortir inccsfamment de fes états & a fa fille de fe retirer dans fon appartement. Les deux amans obéïsfent & tous partent en grande confufion. ACTE SECOND. SCÈNE PREMIÈRE. Le Théatre reprefente F appartement d'Adelaïde. On voit Adelaïde livrée au defefpoin Sa foeur vient Ja joindre & tache de la confoler; elle lui promet de lui faire voir fon amant. Adelaïde conjure fa foeur de le faire venir bientöt. Rodegonde part & Adelaïde reste penfive. Rodegonde revient avec Aleramo en renouvellant les plus affectueufes promesfes. Tandis que les amans commencent une danfe graf cieufe Rodegonde dit a Aleramo d'attendre qu'elle va voir fi on les obfervera, quand il voudra repartir. Les deux amans profitent du moment qu'elle eft fortie pour prendre la fuite, & fortent par une porte qui conduit au jardin. Rodegonde en revenant reste confufe de ne plus trouver les deux amans, & fe defefpere. Otton arrivé avec un papier a la main, pour reprochcr a Adelaïde, qu'a caufe d'elle Venceslas, lui a declaré Ia guerre, maïs qu'elle eft fa furprife de ne la pas trouver! Rodegonde lui raconte qu'ijs ont pris la fuite. Otton furieux ordonne a fes Gardes de fe mettre fur leurs  C 9 l Otto keert zich naar zyne dochter, beftraft haar, gebied Aleramo terftond uit zyne Staaten te vertrekken, en beveelt Adelaïde in haare kamer te gaan. De twee gelieven gehoorzaamen, en allen vertrekken in de grootHe verwarring. TWEEDE BE DRY F. EERSTE T O O N E E L. Het Tooneel verbeeld de kamer van Adelaïde. Men ziet Adelaïde aan wanhoop overgegeeven. Haaré zuster komt by haar en zoekt haar te troosten, zy belooft haar' minnaar by haar te brengen. Adelaïde fmeekt haare zuster, hem terltond te gaan haaien. Rodegonde vertrekt en Adelaïde blyft in gedachten. Rodegonde komt te rug met Aleramo en verzekert hun op nieuw, de fterklte beloften van toegenegenheid. Terwyl de twee gelieven eenen cierlyken dansbegin-> nen, waarfchouwt Rodegonde Alemaro, dat zy zal gaan zien of men hem ook befpied, wanneer hy weder zal vertrekken. De twee gelieven neemen het oogenblik van haare afwezigheid waar om de vlugt te neemen, eri vertrekken door een deur die na den tuin leid. Rodegonde te rug komende, is zeer verwonderd de twee gelieven niet te vinden. Terwyl zy wanlioopig is verfchynt Otto met een papier in de hand , om Adelaïde te verwyten dat om baarc-n wille de Koning van Hongaryen hem den oorlog verklaard heeft. Hy is ten uit-terften verbaasd haar niet te vinden. Rodegonde verA 5 haald  ( 'O ) Jcurs traces, & tout confus il fe jette dans les bras de JLodegonde & part. SCÈNE SECONDE. Ze Théatre reprefente un Jardin ou Un petit Bois. On voit • lcramo avec Adelaïde en grande confufion , eherchant par ou s'cnfuir. Mais les malheureux font arrêtés par les gardes. Aleramo veut fe defendre, mais inutilement, il eft entrainé prifonnier. SCÈNE T R O 1 S I E M E. Le Théatre reprefente /appartement d Adelaïde, avec les Gardes. On porte adelaïde qui eft evanouïe, & fuiviedeRodcgoude. Peu a peü '«delaïde revient a elie & cherche foü amant, & ne le trouvant pas, elle fe jette dans lc déiefpoir. Sa foeur veut la confoler, mais elle ne veut pas fe donner du repos, mais s'cnfuir de nouveau, & dans le même inftant Otton arrivé avec Theofania. Adelaïde veut leur demander pardon, mais Otton encore plus en colere tire un poignard pour tuer fa fille-, Theofanie & Rodegonde retiennent le coup, dans eft inftant on entend de loin une canonnade. Plufieurs Gardes arrivent pour avertir Otton que Venceslas eft pres de la ville. Otton regarde Adelaïde avec furcur, lui reproche que tout eft fa fautc, & part, les autres le fuivent. ACTE  haalt hem dat zy met haar' minnaar gevlugt is. Otto gebied Zyne wagten hun te vervolgen, en overftelpt van droefheid valt hy in de armen van Rodegonde, en vertrekt met haar. TWEEDE TOONEEL. liet Tooneel verbeeldt een tuin of een klein bosch. ■Men ziet Aleramo en Adelaïde in groote verwarring, zoekende waarheen te ontvlugten ; maar de ongelukkigen worden door de wagten gevat. Aleramo wil zich verdedigen ; doch te vergeefs. Hy word gevangen en weg gevoerd, DERDE TOONEEL. Het Tooneel verbeeldt de kamer van Adelaïde met wachten. Men draagt Adelaïde, die in zwym ligt, binnen. Rodegonde volgt haar. Adelaïde komt allengskens weder by en zoekt haar' minnaar: doch hem niet vindende geeft zy zich aan de wanhoop over. Haar zuster wil haar troosten , maar zy hoort haar niet en wil op nieuw vlugten. Opdat oogenblikkomt Otto metTheophania binnen. Adelaïde wil hem vergiffenis vraagen, maar Otto nog meer verftoort trekt een pook om zyne dochter te doorfteken. Theophania en Rodegonde weêrhouden hem. Op het zelfde oogenblik hoort men van verre het kanon. Verfcheiden wagten komen Otto waarfchouwen , dat Wenceslaus voor de Had is. Otto ziet Adelaïde met woede aan, verwyt haar dat dit alles haare fchuld is, en vertrekt. De overigen volgen hem. DER-  C 12 3 ACTE TROISIEME. SCÈNE PREMIÈRE. Le théatre reprefente les murs de la vitte: On voit Venceslas 'a Ia tête de fon année. Les troupes d'Otton font fur les muraflles pour défcndre Ia ville; mais inutilement. Venceslas ordonne de prendre la ville d'asfaut. Scs troupes obeisfent, & une partie des murailles tombe. ! es troupes d'Otton fortent & 1'attaque recpmmence cependant la bataille fe décide en faveur de Venceslas. Celui-ci fort d'un fort qui eft un peu plus loin, triomphant & a cheval, pour entter dans la ville. SCÈNE SECONDE. Adelaïde, Rodegonde & Theofanie fortent de la ville> & fe jettent aux pieds du cheval du vainqueur. Vencèsïaè descerid & leur dit de fe lever, & demande a Adelaïde fi elle vert a prcfent 1'epoufer; elle fe jette de nouveau a fes pieds, elle s'accufe elle même d'être la baüfe de tout, & prié Venceslas de decharger fa vengeancc fur i elle feule, & de donner la liberté a fon Pere. Theofanie & Rodegonde fe joignent a fes priercs. Venceslas fe tourne & admire Rodegonde. La trouvant interresfante, il fe refoud de propofer a Otton, de lui donner la liberté, s'il veut lui donner Rodegonde pour  C 13 ) DERDE BEDRYF. EERSTE TOONEEL. Het Tooneel verbeeld de wallen van de Jlad. Men ziet Wenceslaus aan het hoofd van zyn leger. De troepen van Otto zyn op de wallen om de ftad te verdedigen, doch te vergeefs. Wenceslaus gebied de Had ftormenderhand in te neemen. Zyn volk gehoorzaamt, en een gedeelte der muuren valt in. Hst leger van Otto komt uit de ftad en hervat den aanval. Het gevegt word eindelyk ten voordeele van Wenceslaus befjist. Deeze verfchynt zegepraalende en te paard onv Sn de ftad te gaan. TWEEDE TOONEEL. Adelaïde, Rodegonde en Theophania komen de ftad uit, en vallen den overwinnaar te voet. Wenceslaus ftygt af en doet hen opftaan. Hy vraagt Adelaïde of zy hem nu wil trouwen , zy valt hem op nieuw te voet befchuldigd zich zelve de oorzaak van alles te zyn, en fmeekt hem, zich op haar alleen te willen -wreeken, en haaren vader de vryheid te geven. Theophania en Rodegonde voegen zich by haar. Wenceslaus befchouwt Rodegonde met verwondering, en haar beminnclyk vindende befluit hy Otto voor te ftellen, hem de vryheid te geeven, mits hy hem Rodegonde ten huwelyk geeft. Otto vraagt Ro-  C 14 ) pour Epoux. Otton demande a Rodegonde fi elle en eft contente. Cellc-ci accepte la propofition avectranfport. Venceslas demande a Adelaïde oü eft fon amant. Adelaïde repond en foupirant & regarde fon Pere. Venceslas demande a Otton oü il eft, Celui-ci repond qu'il eft aux arrêts. Venceslas lui prie d'y aller pour lui rendre fa grace. Tous partent. ACTE QUATRIEME. SCÈNE PREMIÈRE. Le Théatre reprefente la prifon. Aleramo fe trouve défolé, & entendant un grand br-uit, il ie tourne & voit Otton, Venceslas & Adelaïde qui vienuent lui rendre la liberté Hs 1'emmenent avec eux. SCÈNE SECONDE. Le Théatre reprefente un grand Sallon ou Is Jestmfe célébre. Le Ballet fe termint gar ww danje generale. F I N.  ( '5 ) Rodegonde haare toeftemming. Deeze neemt dit voor» ftel met verrukking aan Wenceslaus vraagt vervolgens aan Adelaïde waar haar minnaar is Adelaïde antwoord al zucht-nde, en ziet haar' vader aan. Wenceslaus viaagf aan Ütto waar hy is, deze antwoord dat hy in gevangenis is. Wenceslaus bid hem om 'er heeii te gaan, om hem de vryheid te geven. Zy allen vertrekken. VIERDE BEDRYF. EERSTE T O O N E E L. Het Tooneel verbeeldt een gevangenis. Aleramo is ontroostbaar, en een groot gerucht hoorende, keert hy zich om en ziet Otto, Wenceslaus en Adelaïde treeden toe om hem in vryheid te Hellen, ca nemen hem met zich. TWEEDE TOONEEL. Het Tooneel verbeeld een groote Zaal, alwaar men het feest viert. Het Ballet eindigt met een'' algemeenen dans. EINDE.  ' Geen Exemplaaren zullen voor 'echt erkend worden, dan die, welke door den Secretaris vaneen Nationaalen Stads Schouwburg ondertekend zyn.