Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

onder directie van Van Eysden en Tartaud voortgezet. Tot in 1920 de fusie met Het Hofstad-Tooneel werd gesloten, en de directie van Hofstad-Tooneel en Rotterdamsch tooneel in handen van het triumviraat Cor van der Lugt Melsert, P. D. van Eysden en F. H. Tartaud kwam. Doch reeds had van Eysden zijn grootste rol gespeeld: want in deze laatste directie fungeerde hij uitsluitend als zakelijk directeur, en liet hij de artistieke leiding aan Cor van der Lugt Melsert over. 't Vorig jaar achtte hij zijn tijd gekomen om te gaan Ik heb dat betreurd. Van Eysden is een ongewoon man. Ik heb hem nooit voor een krachtpatser gehouden maar hij was eerlijk en hij was hoogbeschaafd; twee zeldzame kwaliteiten in een karakter. Hij had meer van een diplomaat dan van een artist...... en zooals hij nu in een schijnbaar dolce far* niente zijn fijne artistieke genoegens beleeft — hij schildert en teekent héél verdienstelijk — lijkt hij mij benijdenswaardiger dan als tooneeldirecteur, welk ambt bijna nooit anders dan zorgen en moeilijkheden kent Toch heeft Van Eysden als directeur belangrijke

43

43

Sluiten