Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

Wij moeten ten slotte nog een woord wijden aan Liszt's kla* vierstransposities. Hierin is Liszt baanbrekend geweest en zij brachten een nieuwe overdrachtswijze van orkestwerken voor klavier, waarbij geen van beiden behoefden te verliezen. Tausig, Klindworth, en vooral Hans von Bülow hebben van Liszt's klavier ^uittreksels geleerd bij hun eigen talrijke orkest*bewer* kingen voor het klavier. Ook verscheidene orgelcomposities van Bach heeft Liszt voor klavier bewerkt. Tegenwoordig deelen wij deze volstemmige en „orgelende" bewerkingswijze van Bach niet meer, maar zij kwam geheel uit Liszt's opvatting van Bach voort, wiens klavierwerken hij zelf, volgens zijne leerlinge Laura Rappoldi, ,/nerkwaardig langzaam speelde, zooals men het tegenwoordig niet meer hoort." Liszt's pianostransposities van orgel», zang* en instrumentale werken omvat 100 liederen van Schubert, stukken uit de opera's van Wagner, o.a. de Tann* hausersouverture, de symphonieën van Beethoven, de symphos nieën van Berlioz, ouvertures van Berlioz, Rossini, Weber, Mendelssohn en Wagner, muziek van Bach, Beethoven, Chopin, Weber, Saint Saëns („Danse macabre"), Hongaarsche, Zwitser* sche, Spaansche, Oekrainsche volksmelodieën, enz. Bij deze transposities moeten nog de Soirees musicales de Rossini" en de „Soirees italiennes" op melodieën van Mercadente en Donizetti gerekend worden, die Liszt zelf „onschuldige amusementen" noemt.

126

Sluiten