Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

— 46 —

koppelingen heeten, en dat er door de pijpen die als dikke slangen over die koppelingen heenhangen, warme lucht gaat om den trein te doen stoppen.

„Als je er, bij wijze van spreken, eens een te pakken kon krijgen, terwijl de trein in volle vaart is, en je kon ze dan van elkaar trekken, dan zou hij ineens met een schok stilstaan. En die noodrem binnen in de wagons — je weet wel — daar moet je je handen maar liever afhouden: „reizigers die zonder wettige reden het remtoestel in beweging brengen, worden uit den trein verwijderd, onverminderd de straf op de overtreding gesteld. De trein stopt onmiddellijk, en de aardigheid kost je vijfentwintig gulden."

„En als je het om een wettige reden in beweging brengt?" vroeg Roberta.

„Dan zou hij evengoed stoppen, denk ik," zei de kruier, „maar het gebruik van de noodrem is alleen veroorloofd als je vermoord wordt. — Er zat eens een oude dame in den trein; die hadden ze wijs gemaakt dat het de bel was voor de restauratiewagen en ze gebruikte hem dus zonder wettige reden, want er was geen gevaar voor haar leven al had ze honger, en toen de trein stopte en de hoofdconducteur alle coupes nakeek of er ook ergens iemand in zijn bloed lag te baden, zei zè: „O, alstublieft meneer, ik wou graag een glas melk en een broodje met kaas." En met die grappen kwam de trein zeven minuten te laat binnen."

„En wat zei de conducteur toen tegen /die oude juffrouw?"

„Dat weet ik niet!" antwoordde de kruier, „maar ze zal het zeker niet gauw vergeten hebben, daar kan ik jullie voor instaan."

Onder zulke interressante verhalen vlóóg de tijd letterlijk om.

Een paar maal kwam de Chef even uit dat heilige der heiligen achter het bureautje — met dat gat er in, waar-

Sluiten