Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

AMAZONE.

75

de invloed van Michelangelo zichtbaar was in de eenigzins gewrongen houding. Boven den deurpost stond het borstbeeld van Bacchus, vroeger Ariadnè genoemd.

Het bovenste atelier was eene groote overwelfde ruimte, waarin de vloer van ruitsgewijze tegels middeleeuwsch was. Langs de wanden hingen hier en daar oude tapijtwerken; op opene plaatsen had Askol ze beschilderd met de groote festoenen van takken en vruchten, die men in eene zaal der woning van Livia op den Palatinus ziet, die schoone slingers met hun volle diepe kleuren, die aan Vlaamsche en oude Hollandsche kunst doen denken. Tegen de muren stonden gesneden banken, sofa's met Turksche tapijten, zooals er ook een op de tafel lag. Rondom zag men fraaie geschilderde studies en schetsen van vrienden, afgietsels van antieken, bemaalde Grieksche vazen, en op een paar boetseertafels schetsen in klei door Askol ontworpen. Zijn pas in marmer overgebrachte Adorante, eene schoone knaap met biddend geheven armen, stond in het midden der zaal en in den hoek eene vleugelpiano.

Askol ontving Aisma met gulheid/ » — Ik ben blij u te zien, zeide hij met zijne snelle korte zinnen zonder omwegen. — Uw werk bevalt mij verbazend. Dat is antieke zaken schilderen. Ja, kijk maar eerst op uw gemak rond. Daar hebt gij mijn Adorante, die naar Amerika gaat. Een mooien knaap had ik voor hem. Een buitenkans. O, het is

Sluiten