Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

558

DE RENAISSANCE IN ITALIË.

Fig. 604. Palazzo Pitti te Florence.

wat wèl het geval is, als er meerdere kleine zijn samengetrokken tot één groot veld.

In Venetië, tijdens de Vroeg-Renaissance, zijn de ronde kasetten rozetvormig op eenigen afstand van elkaar geplaatst, waarbij de openblijvende stukken blauwe fond zijn gevuld met verguld reliefornament. Blauw en goud voor plafonds zijn overigens wel de meest toegepaste kleuren.

In Rome is voor het vlakke, zoowel als voor het tongewelf, een indeeling in hoofd- en bijFig 586 kasetten gebruikelijk; het groote veld is dan door kleinere omringd, en vaak ellipsvormig. Tijdens den Barok verdwijnt elk constructief principe en worden de veelal toegepaste spiegelgewelven beschilderd met schijnarchitectorale motieven en zwevende en stijgende figuren.

In kerken worden nog kruisgewelven toegepast, laag en zonder ribben met Renaissance ornament overdekt. Indien ze wel met ribben zijn geconstrueerd, dan zijn deze gevormd als bladlijsten of profielstaven, en de gewelfvelden tapijtvormig, of met sterren op blauwen fond versierd, tenzij in de middens der velden rozetten, omringd door grotesken, zijn aangebracht.

De meestal van steekkappen voorziene tongewelven worden door gordelbogen, rechthoekig

Sluiten