Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

760

BAROK EN ROCOCO IN FRANKRIJK. S

Fig. 837. Fragment van het slot te Versailles (door Jules Hardouin Mansart, 1680).

buitendeuren gemaakt, als b.v. aan het Hotel Rue Notre Dame, te Abbeville. In Frankrijk is het interieur steeds symmetrisch ingedeeld; de wand behoudt in ieder geval symmetrisch evenwicht, zij 'took dat het ornament in details asymmetrisch is. Wel geven de ontwerpen in kopergravure van de Fransche meesters als Oppenort, Meisonnier, Cuvilliés bij voorkeur asymmetrische afbeeldingen, doch in Frankrijk zijn ze praktisch nooit zoover gegaan. In buitenland echter (Würzburg, Potsdam) was asymmetrie een hoofdvoorwaarde.

Her ornament is kostelijk van fantasie, fijn en gevoelig, harmonieus in de omgeving, en des te meer te waardeeren, waar het werd ontworpen met betrekkelijk zeer weinig verschillende vormen. En nieuw zijn deze vormen ook geenszins. Het schelpmotief is afgeleid van de palmet, die ontstond uit de Louis XIV schelp; de naturalistische bloemenranken met linten vonden reeds hun toepassing in den Italiaanschen Hoog-Barok, terwijl het palmblad-

Sluiten