Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

NEO-ROMAANSCH, NEO-GOTHIEK, NEO-RENAISSANCE, MODERNE BOUWKUNST.

897

Eig. 1005. Paleis van Justitie te Rome. (Foto Brummelkamp).

Campanile in gekleurde marmersoorten. Na De Fabris' dood werd de bouw voortgezet door Luigi del Moro, die aan de bestaande plannen echter niets veranderde.

Genoemd moeten hier nog worden de Synagoge (1882), vooral inwendig fraai Arabisch-Moorsch, maar Fig. 1002 origineel opgevat, door Micheli; en de Italiaansche Bank, door Riccardo Mazzanti.

Rome bezit in het door Guglielmo Calderini (geboren 1845) gebouwde Paleis van Justitie een meesterwerk van den eersten rang. Het werd in 1888 begonnen en gebouwd Fig. 1005 op een rechthoek van 170 X 145 M., in de nabijheid van de Engelsburcht. De groote middenpartij, Palladiaansch, heeft 3, de vleugels hebben 2 verdiepingen.

Goed geslaagd is ook het Tentoonstellingsgebouw voor kunst (1882) door Pio Piacentini Fig. 1001 (geb. 1846), waarvan de middenpartij lijkt op een triomfboog met 3 openingen, en de vleugels, zonder vensters, maar met beeldenattiek, geleed zijn door Korinthische pilasters. De Ban ca d 'Italia, door GaƫtanoKoch, is beneden rustiek, en heeft boven in twee verdiepingen zuilen, het geheel door een attiek gekroond.

Het Nationale gedenkteeken voorVictor Emanuel werd in 1906 door den in Fig. 1003 1855 geboren Graaf Giuseppe Sacconi begonnen. Het reusachtige bouwwerk bestaat uit een gebogen Korinthische zuilengaanderij, op de vleugels eindigend in twee tempelfronten. Grootsche bordestrappen, met beeldengroepen en vergulde ruiterstandbeelden voeren naar deze hooggelegen gaanderij. Het geheel is van wit marmer, gedeeltelijk verguld, en nog steeds niet voltooid. Het lijkt nu nog wat protsig, maar zal, indien de glans van het nieuwe marmer en vergulde metaal wat bestorven is niet nalaten, een overweldigenden indruk op den beschouwer te maken.

Sluiten