Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

NEO-ROMAANSCH, NEO-GOTHIEK, NEO-RENAISSANCE, MODERNE BOUWKUNST.

905

Fig. 1016. Rijksdaggebouw te Berlijn. (Opname Neue Photogr. Ge»., Berlin).

Friedr. Hitzig (1811 — 1881) was, behalve van vele woonhuizen en villa's, ook de bouwmeester van de Beurs (1863), die geheel in Romeinsche Hoog-Renaissance is gehouden. Van geheel andere opvatting getuigt het in 1869 door Walsemann gebouwde Raadhuis, dat, compact rechthoekig met een grooten middentoren, is opgetrokken in baksteen en terracotta. Na 1870 zijn er in Berlijn vele groote gebouwen verrezen, meest alle in Renaissance-vorm. Het Kunstnijverheids museum (1881), waaraan veel terracotta is verwerkt, is van Martin Gropius (f 1880); het Museum van Volkenkunde (1888) van H. Ende (f 1907) en Boeckmann.

Fig. 1016. Een der meest indrukwekkende gebouwen van Berlijn is net door Paul Wallot (1841 — 1912) in 1894 voltooide Rijksdaggebouw, dat, om twee binnenplaatsen aangelegd, geheel in Italiaansche Laat-Renaissance is gehouden. De koepel, die wat te laag is uitgevallen, en daardoor gedrukt lijkt, was in Wallot's ontwerp hooger.

Dan moeten in Berlijn nog genoemd worden: het Lessing-theater (1888) door Hude en Hennicke; de Dresdener Bank (1889) door L. Heim; het pompeuze Pal eis Sta udt, door Otto Rieth, van wien

Fig. 1020. ook het moderne Handelsgebouw (Mohrenstr. 36) is; het Warenhuis Wertheim. door Alfred Messel, waarvan vooral de laatste hoekpartij bijzonder geslaagd is; het Warenhuis Tietz, door Sehring en Lachmann, met een gevel, die bijna geheel uit glas bestaat.

En dan de geheel moderne verbouwing van het Grosze Schauspielhaus, door Fig. 997 Hans Poelzig, waarvan het inwendige, groot en ruim, door soberheid en afwijkende vormen niet nalaat een onuitwischbaren indruk bij den bezoeker achter te laten.

Uitwendig is in groote vormen gehouden de Volksbühne, die in 1918 door Oskar Kaufmann werd Fig. 998 voltooid. Groote Dorische zuilen markeeren de middenpartij van het front.

Sluiten