Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

het opwinden niet overgebracht wordt, maar dat het uurwerk o»k gedurende dien tijd regelmatig doorloopt.

v no Daartoe bestaat het snekrad uit twee

JUG. y/. l.-.-l, 1 J ... T71- nu

UCCICU, UCI>ClgCUlljK.e BI1CK.1 aU 77t, -T Ig.

en het daarboven liggend rad d. Beide raderen zijn verbonden door een sterke platte veer, die in het rad m is ingelaten. Die veer is bij f aan het rad d, bij e aan het rad m verbonden.

Het snekrad m en het rad d zijn op de as van de snek geschoven, maar om die as draaibaar. Het rad a daarentegen is vast; aan die as verbonden. De pal b verbindt het rad d en het rad a.

Het snekrad m is het eerste rad van het raderwerk.

Loopt nu het uurwerk, dan beweegt

zich het rad a met zon, het rad d, wordt door den pal b meegevoerd , de veer e f wordt wat samengedrukt en voert met het uiteinde e ook het snekrad m mede.

Wordt de tijdmeter opgewonden, dan beweegt zich de snek en daarmede het rad a tegen zon, het rad d> kan niet mede door den pal c en blijft dus stil staan. Nu ontspant de samengedrukte veer e /"zich en duwt het snekrad m verder met zon, waardoor het uurwerk blijft doorloopen.

Het snekrad a, Fig. 93, hetzelfde als m in Fig. 92 grijpt in

Fig. 93.

het rondsel op de as van het minuutrad 6, welke tegelijk de as is van de uur- en minuutwijzers.

Het minuutrad b grijpt in het rondsel op de as van het rad c en dit weer in het rondsel op de as van het secunderad e. Op de as van het secunderad is de secundewijzer h bevestigd. Het secunderad grijpt in het rondsel op de as van het échappements- of schakelrad f.

Onder de wijzerplaat bevindt zich het raderwerk g, hetwelk dient om de beweging van den uurwijzer af te leiden van de minuutbeweging der as van het rad b.

Sluiten