Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

duced inHolland at less expense; but the real cause was, that it had fallen in price in Holland. The honourable gentleman had compared the means of Ireland with those of Holland iA the production of this article. Now the fact was, that Holland was the most taxed country inEurope, not even excepting England. He objected to the proposed measure, because it would operate no reliëf to Ireland, and the effect of it would be not to increase consumption, but, by raising the price of a bad article, to draw it altogether out of consumption. In the present state of Europe, when eyery coimtry was suffering from low prices, it was peculiarly incumbent upon us not to set other nations the example of imposing additional restrictions on trade, but to convince them that it was our fixed determination to pursue that liberal system of commercial intercourse, which had been so auspiciously commenced, and to let commerce be carried on for the mutual benefit of all %

No. 22. — 1822, Maart 19. — h. fagel aan van nagell *).

II paroit par les débats de la Chambre des Communes

du même jour que le comité de cette Chambre, qui est chargé de 1'examen des relations commercialesde ce pays-ciavecl'étranger, s'occupe de la r évision du systhème des fanaux, établis sur les cótes duroyaume.nommémentsous le rapport des droits, percus pourleur entretien. Je voisavec peine par ces débats, qu'il va être question d'augmenter les droits d'importation sur les beurres et fromages, venant du déhors. L'état de malaise qu'éprouve la classe agricole est ce qui donne lieu a ces sortes de propositions.

No. 23. —1822, Maart 22. — van nagell aan h. fagel s).

Je ne sais comment concilier les principes annoncées chez vous

*) De Nederlandsche consul-generaal te Londen, W. May, verklaart in zijn handelsverslag over het jaar r8iq: „De ondervinding van 3Vt jaar toont nu genoegzaam aan, dat niettegenstaande de hooge regten, begonnen met 5 July 1816, deze groote stad en environs niet zonder een aanvoer van Vriesche boter kan bestaan. De scheepsregten van dit artikel, van de Nederlanden dit jaar aangebragt, zullen wel ca. f 85.000 belopen De aanvoer van boter van Vriesland alleen is voorleden jaar 1819 geschied

door 75 schipsreisen, alle Engelsche schepen met'volle ladingen." (R. A., Buitenlandsche Zaken, exh. 1 April 1820, no. 1233.)

*) Dit Londen, no. 36. — R. A. .Buitenlandsche Zaken, exh. 22 Maart 1822, t S.

I08l. „ „

*) Uit den Haag, no. 37. — R. A., Buitenlandsche Zaken, gearr. 22 Maart 1822, U. S. 714.

Sluiten