Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

wordt men in die heel snelle treinen vreeselijk heen en weer geschud; ten tweede is het erg gevaarlijk, en ten derde is de grónd in Holland veel te moerassig voor zulke bliksemtreinen.

Maar ten eerste wordt men in een sneltrein (60 a 70 mijlen per uur) niet zoo erg heen en weer geschud, want het is niet waar, dat, hoe sneller men gaat, hoe meer men geschud wordt, en ik heb vaak opgemerkt dat men in een trein, die 60 en somtijds 70 mijlen per uur gaat, zeer zacht rijdt, terwijl men in een langzamen trein vaak duchtig geslingerd wordt. Het is hier niet de plaats, daar een verklaring van te geven, maar de meeste spoorweg-ingenieurs zullen het met mij eens zijn.

En ten tweede is een sneltrein veiliger dan een bommeltrein. Men kiest den meest ervarenen machinist voor de sneltreinen en het beste rollend materieel.

Langs de geheele route is men dubbel nauwkeurig met de signalen als er eén sneltrein in aantocht is, en de assen van de wagens worden misschien met nog meer zorg onderzocht. Maar, zegt men, een sneltrein kan zoo gemakkelijk derailleeren. Niet gemakkelijker, lezer, dan een gewone trein, die een 15 mijlen per uur minder snel gaat.

Als de trein derailleert, dan is het bijna altijd te -wijten aan een gebroken as, en in dat geval zou een andere trein ook derailleeren, en of het ongeluk nu al gebeurt met een snelheid van 40 mijlen of van 60 mijlen, dat maakt voor de meeste passagiers al bitter weinig onderscheid.

Sluiten