Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

Een zelfden toon vinden wij in de dramatisch bewogen slotwoorden van Th. Streicher's Der Schildwache Nachtlied : („Bleib mir) vom Leib" (d-es).

Een heel andere kleur heeft Elizabeth's bede in den Tannhauser, maar zij is toch een bewijs voor dezelfde stelling ; alleen wordt hier de eerste groote interval, op straks nader te bespreken wijze, door den volgenden dalenden passus gemodificeerd:

Niet slechts schieten zulke groote intervallen omhoog, ook omlaag vallen ze, alleen is dan het gevoel altijd negatief of asthenisch gekleurd. Gloeiende ironie legtMeyerbeer Graf Oberthal in den mond, in zijn Prophet:

In de 3de Akt van den Tannhauser schildert Wagner walg en afschuw op onovertreffelijke wijze in langzaam vallend akkoord:

De positieve en negatieve beweging vereenigd geeft sterk gepassioneerden afkeer weder in Wagner's Siegfried :

Sluiten