Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

INLEIDING

Hoe veel is et al niet geschreven over de verderfelike uitwerking van de school op de gezondheidstoestand van het kind. En dat is heel goed, — al heeft men er in ons land dan tot nog toe weinig meer mee bereikt, dan dat er veel over geschreven is.

Soms leest men óók wel eens iets over de schadelike invloed van het schoolleven op de onderwijzer. Ik nu meen, dat over dit laatste wel eens wat meer gezegd mag worden, want, als één van beiden 't zwaar heeft te verantwoorden in de school, dan is 't de onderwijzer en niet de leerling.

Ik kan er wel enigzins over meepraten. Dertien jaren (van mijn 6e tot mijn 19e) bracht ik in de school door als leerling en had niets te klagen over de toestand van mijn gezondheid. Enige jaren langer nog stond ik voor de klas als onderwijzer en was in die tijd herhaaldelik langdurig en ernstig ziek en vooral: ik verloor veel van mijn uithoudingsvermogen. Dit heeft mij doen besluiten, dat er in de school nog andere verderfelike invloeden werken dan een bedorven atmosfeer, enz. — invloeden, die spesiaal de onderwijzer als slachtoffer kiezen en die men gewoonlik samenvat als: „het zenuwslopende van zijn taak".

Waarschijnlik is er geen beroep te bedenken, dat zoveel stuurlui aan de wal telt, als 't schoolmeestersvak. Even waar-

Sluiten