Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

dan waien er zelfs daarbij nog enkele leerlingen (vooral meisjes), die liever dwars in de bank gingen zitten praten dan opletten.

Soms, als de belangstelling opgewekt werd door iets, waarnaar ze konden k ij k e n (natuurkunde), dan was de aandacht door de proef zelf wel een poosje gespannen. Maar ook hierbij gaven enkele kinderen toch steeds weer blijk, liever misbruik te maken van meesters volhandigheid dan naar de springende blaas of 't knappende glaasje te kijken.

Als een buurman van me, 'n goed onderwijzer, die mooi en vlug op 't bord kon tekenen, hiermee soms bezig was, dan dacht ik: nu zullen toch alle kinderen daar wel met smaak naar zitten kijken. — Neen: sommigen gingen mekaar achter zijn rug toch liever knijpen, enz.

Nu kan men wel zeggen: dat is zo erg niet, — het is natuurlik. Goed, maar dan moet men ook geen mooie frases verkopen over de natuurlike leergierigheid van 't kind, maar liever ronduit zeggen: Voor de meeste kinderen is de school per slot van rekening een d w a n g-instituut en konsekwent: de man voor de klas moet dwangmiddelen hebben, en: zijn arbeidsrisiko is vooral: het verlies van zenuwkracht, doordat hij zijn zenuwen voortdurend in de dwangspanning moet houden.

Als ik nu zeg, dat zelfs de voor de kinderen meest aangename leervakken op zich zelf niet in staat zijn, om alle kinderen er voortdurend bij te houden, dan gelooft ge zeker dadelik wel, dat er vele andere vakken in de school onderwezen moeten worden, waarmee dit heelemaal niet t geval is. Dit ligt deels aan de vakken en deels aan de kinderen. Misschien ligt 't aan mij, maar ik vind de gemakkelikheid, waarmee onze grotestadskinderen de boel maar laten waaien, wel wat al te groot. Het meeste kan ze geen steek schelen.

Als ik bv. in een hogere klas in een leesles het spreekwoord tegenkom: Een schip op strand, een baken in zee, en ik vertel, wat dit letterlik en figuurlik betekent, en ik krabbel er bovendien, zo goed als 't gaat, iets van op t bord, en ik vermoei de klas ook niet met overlange verklaringen, en ze zitten er allemaal bij met 't oplettingsgezicht, — dan treft het 7

Sluiten