Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

miden, bergketenen en menschelijke overleveringen.

Het kenmerk van dezen automobiel is zijn eenvoud. Hij heeft maar vier constructioneele stukken: motor, vooras, chassis, achteras; hij is gemakkelijk te besturen en hij is goedkoop. Hij is leelijk, maar zelfs deze eigenschap wordt hier een deugd, de Ford is zelf zijn beste reclame. Een naam heeft hij niet, hij heeft een letter: model T. Met dit model T komt Ford in het seizoen 1908/1909 aan de markt. Er worden 10607 wagens van verkocht. Nu staat Ford's besluit vast. Hij staakt de productie der modellen R en S, die eerst nog werden aangehouden naast model T. Op een morgen in 1909 verklaart hij plotseling: „Wij bouwen voortaan slechts een model, het chassis wordt voor alle wagens hetzelfde." Hij koopt 24 hectare grond in Highland Park, buiten de stad. Daar zal een tweede fabriek komen, de grootste fabriek van de wereld. De concurrenten zijn met dit plan in hun nopjes. Ford zal door zulke extravaganties binnen een half jaar zeker failliet zijn. Deze vreugde verkeert in onthutsmg als het blijkt, dat Ford in 1910 achttienduizend auto s verkocht heeft. Dit is boeiend, om heel lang naar te kijken, als naar de zee, of de bedrijvigheid der mieren. Daar zit iemand aan een tafel, zichtbare teekeningen voor zich op papier, on-

Sluiten