Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

bewegingen geregeld moeten zijn naar die in de fabriek.

Wat met de vliegwielmagneet gebeurde, gebeurt weldra ook met den motor, en met net chassis. Eerst bouwde één man een motor, in 1920 zijn het er 84. De loopende band kruipt langzaam vooruit, hij maakt een schurend geluid, de fabriekshallen zijn vol van het ratelend lawaai der vele loopende banden. En stuk voor stuk groeit de automobiel, op een onderstel zit plotseling het geraamte van een carrosserie, als je een oogenblik niet kijkt zit de kap er overheen, daarna schijnen de portieren er in gesprongen te zijn, de least wordt geverfd, nu heeft zij opeens wielen gekregen. Eentonig razen de banden, regelmatig schuiven de houten skeletten in rijen aan, motoren kruipen voort, groote, metalen, gecompliceerde torren, het bloed in de aderen stroomt, Johnson zet zijn voet op een pedaal, drukt dien neer, laat los, drukt weer, laat los, dat doet hij 8 uur lang. Langs hem heen gaan de loopende banden, door de glijgoten schuiven de onderdeelen, naar pill schuift een tandrad toe, het komt altijd precies op dezelfde plek aan, Bill neemt het op met een haak, laat het tandrad in olie zakken, beweegt zim arm heen en weer; in een mand, die altijd staat op dezelfde plaats, hoopen de tandwielen zich op. Een Fordautomobiel bestaat uit ongeveer 5000 onderdeelen, daar is alles bij inbegrepen, schroeven en moertjes ook, sommige deelen zijn

Sluiten