Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

tijd van de kinderen in beslag namen.

Zoowel bij aardrijkskunde als bij p 1 an t- en dierkunde maken de werkers voor hun proeven plakboeken, dikwijls zeer smaakvol en met groote zorg, waarin zij naast het werk dat hun voorgeschreven wordt op de werkkaarten, afbeeldingen enz. verzamelen. Wat de biologische vakken betreft, hiervoor wordt natuurlijk zooveel mogelijk buiten, in wandelingen, bij excursies en tochten door eigen waarneming ervaringsmateriaal verzameld. De oriënteering volgt ook hier, nu in de vorm van de plan tkunde-syst erna tiek (de ter mineer en) en de indeeling van het dierenrijk.

Het vak menschel ij k lichaam en hygiëne vinden wij zooals men begrijpen zal zeer belangrijk. Zelfs de kleintjes leggen hierin al een proef af. Zij worden daarin geholpen door aardige triplex legkaarten van het lichaam en zijn deelen, voorzien van de namen, die successievelijk door de oudere werkers zorgvuldig met de figuurzaag voor hen uit triplex gemaakt worden.

Over het rekenen kan ik tot mijn spijt niet veel zeggen. Tot nog toe volgen wij nog steeds noodgedwongen de gangbare methode van „sommen maken volgens het bestaande systeem, dat wij wel om zijn logische opzet bewonderen, maar toch graag zouden willen vervangen, zoo spoedig wij er tijd voor krijgen, door iets wat meer in direct verband zou staan met het werkelijke leven, en dat daardoor de spontane belangstelling van de kinderen zou kunnen wekken. Tot nog toe moeten wij n.1. in het algemeen gesproken zeggen, dat die kinderen in de Werkplaats, die goed en geregeld rekenen, dit meer doen uit plichtmatigheid, dan wel omdat ze het echt prettig vinden, terwijl in het klasseverband, waar de kinderen door het geregelde en vele rekenen technische vaar-