Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

Binnen korte tijd schildert hij met nog losser en raker toets dan zij zijn huzaren en artilleristen in de duinen, maar binnenshuis maakt hij in droger verf doorwerkte studies naar modellen en portretten. Zijn palet is delicaat genuanceerd en zijn kleuren zijn in hoofdzaak die

33 x 46 cm jer Hagenaars: veel grijzen, heiwerker, tekening. 1-1

verz. d. hudig l. jzn., amsterdam. brumen, okers en groenen.

Hij heeft in deze jaren zeker goed gelet op Mauve en op de drie Marissen, van hen leert hij het zien van de toonwaarden in een kleur en het opbouwen van een schilderij in de harmonie van lichtschakeringen, kostelijke lessen die hem zijn gehele leven bij zullen blijven. Bij hen ook vindt hij het voorbeeld voor de vrijere, directe hantering van het penseel die losser en gedurfder toetsen ten gevolge heeft. Het loslaten van de vroegere geslotenheid en gebondenheid der vormen voor het nieuwe effect van een alles omvattende beweeglijkheid, dat was de overgang naar de techniek van het impressionisme die volkomen bij Breitner's aard paste. Verrassend is de snelheid waarmee hij zich nu meester maakt van zijn vak en binnen een luttel aantal jaren niet alleen volkomen zelfstandigheid verwerft, maar duidelijk toont hoe sterk de oorspronkelijkheid van zijn talent

is. De afstand tussen de wèlgetekende, uitvoerig gedetailleerde ruitertjes van Breitner's „Rochussen-tijd" en zijn wild op den toeschouwer aanstormende cavalerie is zeer groot. Met de moeilijkheden van het uiterst ingewikkelde thema der dravende paarden of spannen artillerie, onder alle gezichtshoeken gezien en weergegeven als in een oogopslag, raakt hij weldra zo vertrouwd dat het schijnt of hij

heiwerk, schets.

d. sala & zonen, 's-gravenhage.

Sluiten