Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

DOORBRAAK MAISON DE LA BOURSE, 1903. VERZ. MEVR. G. H. VAN BEEK-DONNER,

WASSENAAR.

nauwkeuriger observatie en tot grotere vastheid van de vorm. In de compositie betracht hij soms een strakke eenvoud (frontale grachtenstukken met een zuiver horizontale opeenvolging der plans) en aan de zorgvuldige tekening en aan het modelé besteedt hij de uiterste aandacht. Natuurlijk is er nog een verscheidenheid van forse en schetsmatige stukken, waarin het evenwicht der toonwaarden haast altijd compleet is, maar nu vangt ook de serie zeer doorwerkte „Japanse meisjes" aan, die een zo merkwaardige verfijning van zijn techniek te zien geven. Op doeken van vierkant of gerekt formaat heeft hij tal van keren hetzelfde model geschilderd. Soms is zij achterover geleund in de halfschaduw van de kamer of in het warme hcht van een binnendringende zonnestraal, stil liggend met een enkele sierlijke beweging der handen (blz. 31-36). Een menigte fijne toetsjes staat te parelen op een vloeiend en vast geschilderde ondergrond. Witte en rose bloesems zijn uitgestrooid over de helrode kimono, hemelsblauwe vogels en koralen bloemblaadjes glinsteren op de witte zijde. De kleurige patronen van tapijt, divankleed en scherm vormen een achtergrond van mozaïek. Andere keren staat zij rechtop voor een effen blanke wand, het gelaat en de handen in de spiegel weerkaatst, naast haar alleen een Japans scherm (blz. 35). Wanneer zij dan een blauwe kimono draagt, zijn ceintuur en bloemen geel, ook het scherm is blauw, bruin en geel, en zo

Sluiten