Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

HOOFDSTUK 6.

BETJES VERDERE ONTWIKKELING

De schoolgebeurtenissen hebben voor Betje Brands ook nog onaangename gevolgen. Johan Bertels, die ook op de U.L.O. gaat, is met het verhaal thuisgekomen en vertelt in geuren en kleuren, wat er gebeurd is. Betje is ook in de kamer en is één en al oor. Ze moet de kopjes opruimen, 't Zijn er nog al heel wat, want er is visite geweest en ze plaatst ze langzaam een voor een op het theeblad. Maar hoe ze ook treuzelt, 't lijkt er op, dat ze toch het hele verhaal niet horen zal. Alle kopjes staan op 't blad.

„Kom, Betje, schiet nu op!" waarschuwt mevrouw. Ze is dus wel genoodzaakt het blad met de kopjes naar de keuken te brengen, juist als Johan vertelt, dat het schrift uit Lucie's tas te voorschijn werd gehaald. Ze is daardoor zo een en al aandacht, dat ze helemaal niet denkt aan het blad met de kopjes en als Johan erg dramatisch Lucie nabootst en met verheffing van stem uitroept: „Dat is gemeen!" dan klinkt er plotseling Zo'n vreselijk gerinkel, dat de hele familie verschrikt opspringt. Betje heeft, meegesleept door het verhaal, het blad onderstboven gehouden en alle kopjes liggen in scherven op de grond.

Algemene ontsteltenis! Sprakeloos staan allen rond de verwoesting. Betje is de eerste, die haar bezinning terugkrijgt en ze vraagt Johan: „Maar die mevrouw had het toch niet gedaan?"

„Deze kopjes stuk gegooid ? Nee, dat heb jij gedaan!" schatert Johan.

,,'k Kos 't neet helpen! 'k Schrok zo!" veront-

Sluiten