Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

aan de Fabriek van gebreide goederen der CWS. Terug naar het station. Voortzetting der spoorreis. Terug naar Sutton-junction, over Cromford, de „wieg" der Engelsche katoenindustrie, waar R. Arkwright, de uitvinder van een verbeterde spinmachine, in 1771 zijn tweede, door water gedreven, katoen-spinnerij oprichtte, door een langen tunnel, over Ma11 ock-Bath, met warme bronnen, nogmaals door een langen tunnel, onder een der heuvels van de streek, die onder den naam van Derbyshirepeak bekend is, over Darley Dale, waar een 2000-jarige taxisboom staat, herhaaldelijk over de Derwent, door nog drie tunnels en door het schilderachtige dal van de Wye, een lange helling op, tot Peak Forest, waar de weg zijn hoogste punt (± 328 Meter) bereikt. Nu afwaarts, dooreen langen tunnel, langs een bergkegel van bijna 500 Meter, door het dal van de Goyt, ontsierd door fabrieken, over Tiviat Dale, een van de stations van Stockport, dan over een reusachtig viaduct over de Mersey, en naar het Londonroad-station van Manchester. Uitstappen. Hotel. Avondeten. — Manchester is de hoofdindustrieplaats van Engeland, het centrum der katoennijverheid, en tevens het bolwerk, het hoofdkwartier der Britsche coöperatie, aan de Irwell. Aan de overzijde der rivier ligt Salford, dat met Manchester één geheel uitmaakt, van

te zamen 888,545 inwoners, waaronder vele Duitschers.

De stad heeft zijn naam gegeven aan de Manchesterschool, de economische en politieke partij, die 1839 den strijd voor afschaffing van graanrechten, voor vrijhandel, onbeperkte mededingingen niet-bemoeiïngmetbuitenlandsche aangelegenheden begon, en waarvan Cobden en Bright (spr. uit: Braait) de hoofdleiders waren. — In Manchester is, behalve de kantoren van CWS, van Co-op-union, en Co-op news, bovendien nog een Store gevestigd met (1908) 16.586 leden en £ 360,851 omzet. Voor het bezoeken van andere dan de coöp. bezienswaardigheden van de stad zal nauwelijks tijd overblijven.

Sluiten