Geen zoekvraag opgegeven

Tekst
Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

OUDE SCHANS MET MONTELBAANSTOREN.

al die ellenlange handelsinrichtingen, van die elevators, kranen en transporteurs, zeer interessant en alleen te verkrijgen vanaf den overkant der stad.

Daar wordt ook de Eerste Nederlandsche Tentoonstelling op Scheepvaartgebied geopend, die evenals de Tentoonstelling voor de Vrouw en de Tentoonstelling voor Huis en Tuin in het jubeljaar 1913 heel wat vreemdelingen zullen trekken. Wil men liever niet op het water, welnu dan neme men (vermoeid) lijn I 3 of (onvermoeid) zijn eigen onderdanen en bekijke eens de Prins-Hendrikkade. Men passeert daarop het woonhuis van Admiraal de Ruyter en ziet, aan het einde, de Rijks-Marinewerf, waarop meestal een of meer der groote Nederlandsche Oorlogsschepen in reparatie liggen.

Ook op die Prins-Hendrikkade, waar de kantoren der grootste stoomvaart-maatschappijen naar Aziƫ, Amerika en Afrika zijn gevestigd, krijgt men een machtigen indruk van Amsterdam s grootheid op scheepvaartgebied.

De stad heeft dan ook reeds millioenen en millioenen uitgegeven aan de verbetering van de haveninrichtingen, die steeds nog grooter worden.

De binnenscheepvaart is ook zeer aanzienlijk, hetgeen iedere wandelaar langs Singel, Amstel en Y zal kunnen bemerken. Het Merwedekanaal, dat verbinding geeft met de grootere rivieren, mondt uit bij Schellingwoude, waar ook een bootje heenvaart. Dat kanaal alleen

kostte 21 millioen gulden.

* *

*

Sluiten