Verstand des Menschen. 127
De naastvolgende Werkinge van de Ziel, (of van het Verftand) in derzelver voortgang in kennisfe , is die van derzelver Denkbeelden af te trekken; want door aftrekkinge worden zy algemeene gemaakt; en een algemeen Denkbeeld moet aangemerkt worden, als - afgefcheiden van tyd en plaatze, en in de Ziele gehuisvest, om eenig byzonder ding te vertoonen, dat daar mede gelykvormig is(*).
Kennis, welke is dehooglte trap van debefpiegelende Bekwaamheden, beftaat in de bevattinge van de waarheid van bevestigende of ontkennende Voorftellingen; en deze bevattinge is of onmiddelyk of middel yk. Wanneer wy, door twee Denkbeelden in de Ziele te zamen te vergelyken, derzelver Overeenkomst of Verfchitbegrypen; als dat Zwart geen Wit is; dat het geheel grooter is dan zyn deel; dat twee en twee gelyk zyn aan Vier &c.: wordt het onmiddelyk bevattinge of befchouwelyke kennisfe genoemd; en nadien de waarheid van deze en dergelyke Voorftelien zo blykbaar is, dat zy door eene enkele befchouwinge van de Denkbeelden zelve gekend wordt , WGi'den zy ook <van zelf
blykbaare Voortellingen genoemd. Mid-
(*) Een argetrokken denkbeeld, 't welk algemeen genoemd wordt, verkrygtmen, wanneer wy, veele dingen met eikanderen vergelykende, en het denkbeeld van ieder in het byzonder aan eene zyde Hellende, alleen onze gedagten vestigen, op het geen aan allen gemeen is. Dus is het denkbeeld van Menfchelykheid, Beweegbaarheid- enz. een afgetrokken algemeen denkbeeld; als behoorende tot alle Menfchen en tot alle Lichaamen, te zamen genomen, W.J.'s Grot TOzasrf?, Inleidinge tot de Wysbegeerte II, Boek IV,
Newbery, J., "Philosophie der tollen en ballen, of Het Newtoniaansche zamenstel van wysbegeerte.". Abrahams, Willem Middelburg, 1769-1788, 1783. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=dpo:8934:mpeg21:0005