saluut te brengen. Van nature een symbolist zoo niet een sacramentalist, vond hij in dergelijke studies een taak waarvoor hij bijna ideaal geschikt was door temperament, training en talenten. Hoewel een man van zaken, zonder echter in louter zaken op te gaan, hebben jaren van rustig en gestadig arbeiden in vrijen tijd hem de uitgebreide literatuur en kennis op dit gebied meester doen worden, terwijl hij tot deze studie een godsdienstigen aard, de nauwgezetheid en «de bekwaamheid van een geleerde, een zekerheid en fijnheid van inzicht dat zoowel sympathiek als critisch was, de ziel van een dichter en een geduld zeker even onvermoeid als loonend, bijbracht; hetgeen inderdaad zeldzame hoedanigheden zijn en nog zeldzamer wanneer zij samensmelten. Hij schrijft vol gratie, gemak en helderheid, uitvoerig zonder langdradig te worden, al moge zijn stijl soms gezwollen zijn en bij tijden opgesierd met lichten en juweelen uit oude alchemisten, antieke liturgieën, oude en vage romantiek, geheime orden van inwijding en andere diepzinnige, niet gemakkelijk naspeurbare bronnen. In zijne bladzijden vindt men veel geleerdheid en vele soorten wijsheid en steeds een geest van verheven rust en van verdraagzaamheid; en zoo hij behoort tot degenen die een andere straat inslaan wanneer er mirakelen gebeuren in zijn nabijheid, dan komt dat, omdat hij, na de innerlijke waarheid gevonden te hebben,
geen teeken meer vraagt.
Hij schrijft immer met de overtuiging dat alle grootsche onderwerpen ons terugbrengen tot het eene onderwerp dat alleen grootsch is en dat alle geleerde critiek, oerkennis der volkeren en diepe wijsbegeerte weinig minder dan nutteloos zijn indien zij er niet in slagen ons naar het juiste doel te voeren — de bereiking van die levende Waarheid die overal rondom ons is. Hij aanschouwt ons sterfelijk leven als een eeuwig zoeken naar de levende Waarheid, welke vele schijngestalten en vormen aanneemt doch welke in kernwezen steeds dezelfde aspiratie is. Het is voor Waite een taak en een vreugde geweest om het innerlijk streven van al deze vormen na te speuren. Door al zijne bladzijden heen volgt hij de traditie van den Onderzoekingstocht in zijn duizenderlei aanzichten, vooral sinds den aanvang van het Christelijk tijdperk, misvormd als hij bij tijden geweest is door bijgeloof en op andere tijden door geestdrijverij. Maar in welke vermomming ook, steeds bevat hij als haar geheim de beteekenis van het leven van den mensch van zijn geboorte af tot aan zijn hereeniging met God, die zijn Doel is. En het gevolg van dit onderzoek
Newton, Joseph Fort, "De bouwers : Een studie over vrijmetselarij. Uit het Engelsch vertaald door H.J. van Ginkel.". z.u., 1921. Geraadpleegd op Delpher op 19-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMCMC01:000001087:00005