is toegevoegd aan uw favorieten.

De persoonlijkheidsidee bij Meister Eckhart, Leibniz en Goethe

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

79

Bedingung allein konnte er ebenso gut ein Athlet als ein Halbgott werden. Dasz diese Kraft diese Thaten ausführt, welche den Mann zum Herkules machen, dazu gehort eine heroïsche Kraft, welche der körperhchen Energie als Richtung und Ziel eingeboren ist und das Individuum in der Form dieses einzigen Charakters auspragt. So liegt für die Individualiteit eines Herkules die negative Bedingung in der körperhchen Kraft, die positive in der heroischen: diese ist die tatige Kraft, jene die leidende** **).

Leibniz heeft nu het merkwaardig verschijnsel, dat er in het levensproces van een organisme een kracht werkzaam is, die bij voorbaat reeds het doel harer werkzaamheid in zich heeft, trachten te omschrijven door te zeggen, dat „het tegenwoordige de toekomst in zijn schoot verborgen houdt", of dat „het tegenwoordige zwanger is van de toekomst", of ook wel, „dat in iedere substantie de sporen van alles te vinden zijn, wat er met haar gebeurd is en gebeuren zal"49). We hebben nu gezien, dat het substantiëele krachtcentrum als „entelechie" op te vatten is. Hun teleologische ontwikkeling en zelfvemezerihjking geschiedt geheel van binnen uit, zonder invloed van buiten. De monaden zijn dus volstrekt autonoom; alle bijzonderheden, waardoor zich de individueele substanties van andere onderscheiden, zijn bij voorbaat gegeven en kunnen niet losgemaakt worden van de substantie zelve. Zij zijn dus inhaerent50).