is toegevoegd aan uw favorieten.

Eenvoudige zielkunde

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

maar de punten van overeenkomst steeds geringer in aantal.

Het is zeer moeilijk de eigenlijke kenmerken van een begrip op te sporen. Een kind heeft dan ook slechts ervaringsbegrippen, die weinig inhoud hebben. Alles, wat in het water leeft en een eenigszins langwerpigen vorm heeft, is visch, alles wat vliegt, vogel. Een walvisch is dus een visch, misschien een salamander ook, een vleermuis is een vogel. Kleine kinderen zouden een vlinder vogel kunnen noemen, een kip, die ze nooit zien vliegen, zullen ze er misschien niet bij rekenen. Daar we in een definitie alle eigenlijke kenmerken van een begrip opnoemen is het dus dwaas van kinderen definities te vragen.

Wat is een vogel? Wat is een soldaat? zijn vragen, die wel mogen gesteld worden maar we mogen er geen juist antwoord op verwachten. Het kind geeft op dergelijke vragen in de meeste gevallen als antwoord een voorbeeld. Op: wat is ijdelheid? antwoordt het: IJdelheid is als je veel gouden ringen draagt of iets dergelijks. Wat is een schop? Een schop is om mee te spitten.

C. Het besluit.

a. Alle leerlingen van die school zijn achterlijk.

b. H. is een leerling van die school.

C. H. is achterlijk.

a. Geen van de jongens heeft het lokaal verlaten.

b. P. is een van de jongens, die in 't lokaal waren.

c. P. kon dus niet bij de spijbelaars zijn.

Uit a en b (de praemissen) is telkens c (de conclusie) afgeleid. De praemissen zijn waarheden voor ons, waarvan we zeker zijn.

In onze beide voorbeelden is het eerste oordeel algemeen. We stellen er een tweede naast, waarin een deel

104